Treść głównego artykułu
Abstrakt
W tekście podjęta jest problematyka zmian w kształceniu, uczeniu się i wychowaniu w warunkach sytuacji wymuszonej wprowadzeniem powszechnej zdalnej edukacji wywołanej pandemią. W artykule wykorzystana jest koncepcja „gramatyki edukacji” przyjęta za D. Tyackiem i W. Tobinem. Celem artykułu jest przedstawienie „gramatyki edukacji” jako ramy koncepcyjnej analizy stałości i dynamiki struktur i funkcjonowania edukacji szkolnej oraz zwrócenie uwagi na znaczenie relacji i interpretacji tego, co przeszłe, teraźniejsze i możliwe w formalnej, powszechnej edukacji. które niespodziewanie zmieniło się, a znane elementy i słowa nabrały nowych znaczeń. Koncepcja ta pomaga poznać mechanizmy rządzące trwałością wzorów i norm praktyk edukacyjnych oraz zrozumieć reakcje szokowe na gwałtowne zmiany w edukacji. W tym tekście wyznacza ramę opisu i wyjaśniania specyfiki nowej organizacji interakcji edukacyjnych w warunkach upowszechniania stosowania mediów cyfrowych (iedukacji), ze szczególnym uwzględnieniem izolacji społecznej i oraz projektowania badań nad edukacją i w edukacji na każdym jej poziomie.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Bruner, J. (2006). Kultura edukacji (przekł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz). Kraków: Universitas.
- Marcuse, H. (1991). Człowiek jednowymiarowy. Badania nad ideologią rozwiniętego społeczeństwa przemysłowego (przekł. S. Konopacki) Warszawa: PWN.
- Polskie szkoły nie mają dostępu do szybkiego internetu i narzędzi cyfrowych. (1 listopada 2017). Interia Biznes. Pobrano 30.04.2020 z: https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-polskie-szkoly-nie-maja-dostepu-do-szybkiego-internetu-i-cyf,-nId,4064740.
- Rosen, L. D. (2011). Teaching the iGeneration. Educational Leadership, 68(5), 10–15.
- Rosen, L. D., Carrier, L. M., & Cheever, N. A. (2010). Rewired: Understanding the iGeneration and the way they learn. New York: Palgrave Macmillan.
- Sarnacka-Mahoney, E. (2020). Amerykańska szkoła w chaosie. Przegląd, 19(1061), 34–36.
- Taleb, N. N. (2008). The black swan: The impact to the highly improbable. London: Penguin Books.
- Tyack, D., & Tobin W. (1994). The “grammar” of schooling: Why has it been so hard to change? American Educational Research Journal, (31)3, 453–479. https://doi.org/10.3102%2F00028312031003453.
- UNESCO, UNICEF, World Bank & World Food Programme. (April 2020). Framework for reopening schools. Pobrano 30.04.2020 z: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373348.
- Urbaniak P. (04.05.2020). Zdalne nauczanie w Piasecznie. Rodzice zapłacą majątek za połączenia telefoniczne. Dobre Programy. Pobrane 05.05.2020 z: https://www.dobreprogramy.pl/Zdalne-nauczanie-w-Piasecznie.-Rodzice-zaplaca-majatek-za-polaczenia-telefoniczne,News,107676.html
Referencje
Bruner, J. (2006). Kultura edukacji (przekł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz). Kraków: Universitas.
Marcuse, H. (1991). Człowiek jednowymiarowy. Badania nad ideologią rozwiniętego społeczeństwa przemysłowego (przekł. S. Konopacki) Warszawa: PWN.
Polskie szkoły nie mają dostępu do szybkiego internetu i narzędzi cyfrowych. (1 listopada 2017). Interia Biznes. Pobrano 30.04.2020 z: https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-polskie-szkoly-nie-maja-dostepu-do-szybkiego-internetu-i-cyf,-nId,4064740.
Rosen, L. D. (2011). Teaching the iGeneration. Educational Leadership, 68(5), 10–15.
Rosen, L. D., Carrier, L. M., & Cheever, N. A. (2010). Rewired: Understanding the iGeneration and the way they learn. New York: Palgrave Macmillan.
Sarnacka-Mahoney, E. (2020). Amerykańska szkoła w chaosie. Przegląd, 19(1061), 34–36.
Taleb, N. N. (2008). The black swan: The impact to the highly improbable. London: Penguin Books.
Tyack, D., & Tobin W. (1994). The “grammar” of schooling: Why has it been so hard to change? American Educational Research Journal, (31)3, 453–479. https://doi.org/10.3102%2F00028312031003453.
UNESCO, UNICEF, World Bank & World Food Programme. (April 2020). Framework for reopening schools. Pobrano 30.04.2020 z: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373348.
Urbaniak P. (04.05.2020). Zdalne nauczanie w Piasecznie. Rodzice zapłacą majątek za połączenia telefoniczne. Dobre Programy. Pobrane 05.05.2020 z: https://www.dobreprogramy.pl/Zdalne-nauczanie-w-Piasecznie.-Rodzice-zaplaca-majatek-za-polaczenia-telefoniczne,News,107676.html