Treść głównego artykułu
Abstrakt
Artykuł przedstawia studium przypadku ucznia o prawidłowym rozwoju umysłowym, doświadczającego specyficznych trudności w uczeniu się czytania, pisania oraz matematyki. Głębokie zaburzenia, zarówno funkcji słuchowo-językowych, jak i wzrokowych, przy jednoczesnym obniżeniu sprawności motoryki małej oraz deficycie uwagi stanowią przyczynę głębokiej dysleksji oraz powiązanej z nią dyskalkulii. Pomimo systematycznie prowadzonej terapii, umiejętność czytania i pisania u ucznia w klasie szóstej utrzymuje się na poziomie elementarnym i uczeń nie opanował tabliczki mnożenia.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Bogdanowicz, M., Adryjanek A. (2004), Uczeń z dysleksją w szkole. Gdynia: Operon
- Buttleworth, B., Yeo, D. (2004). Dyscalculia guidance: Helping Pupils with Specific Learning Difficulties in Maths. David Fulton Publishers.
- Definition Consensus Project (2002). International Dyslexia Association. Pobrano z https://dyslexiaida.org/definition-consensus-project/
- Dysleksja rozwojowa. Pobrane 10 marca 2020 z https://www.ptd.edu.pl/cotojest.html
- Emerson, J., Babtie, P. (2013). The Dyscalculia Assessment. Bloomsbury.
- Emerson, J., Babtie, P. (2014). The Dyscalculia Solution. Bloomsbury.
- Geary, D. C. i Hoard, M. K. (2005). Learning disabilities in arithmetic and mathematics: theoretical and empirical perspectives. W: J. I. D. Campbell (red.), Handbook of mathematical cognition (s. 253-267). New York: Psychology Press
- Hannell, G. (2013). Dyscalculia. Action plans for successful learning in mathematics. Routledge.
- Henderson, A. (2012). Dyslexia, Dyscalculia and Mathematics. Routledge.
- ICD - 11 (2018). Pobrane 10 marca 2020 z https://icd.who.int/browse11/l-m/en
- Košč, L. (1982), Psychologia i patopsychologia zdolności matematycznych. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wychowawczo-Zawodowego MOiW.
- Landerl, K., Kaufmann, L. (2015). Dyskalkulia. Gdańsk: Harmonia
- Oszwa, U. (2009). Psychologiczna analiza procesów operowania liczbami w dzieci z trudnościami w matematyce. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Skłodowskiej-Curie.
- Pilch, T., Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak".
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Pobrane 10 marca 2020 z http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf
- Krawczyński, M. (2017). Siatki centylowe. Masa i długość ciała małego dziecka. Pobrane 10 marca 2020 z http://pediatria.mp.pl/prawidlowyrozwoj/rozwojfizyczny/show.html?id=52272
- Thomas, G. (2011). A Typology for the case study in social science following a review of definition, discourse and structure. Qualitative Inquiry, 17, Issue 6, s. 511–521.
- Turner, M. (2004). The Dyslexia Screener - A Resource for Schools and Colleges. Dyslexia Review, Vol. 16., No. 1. s. 12-15
- What Is Specific Learning Disorder? American Psychiatric Association. Pobrane 10 marca 2020 z https://www.psychiatry.org/patients-families/specific-learning-disorder/what-is-specific-learning-disorder
Referencje
Bogdanowicz, M., Adryjanek A. (2004), Uczeń z dysleksją w szkole. Gdynia: Operon
Buttleworth, B., Yeo, D. (2004). Dyscalculia guidance: Helping Pupils with Specific Learning Difficulties in Maths. David Fulton Publishers.
Definition Consensus Project (2002). International Dyslexia Association. Pobrano z https://dyslexiaida.org/definition-consensus-project/
Dysleksja rozwojowa. Pobrane 10 marca 2020 z https://www.ptd.edu.pl/cotojest.html
Emerson, J., Babtie, P. (2013). The Dyscalculia Assessment. Bloomsbury.
Emerson, J., Babtie, P. (2014). The Dyscalculia Solution. Bloomsbury.
Geary, D. C. i Hoard, M. K. (2005). Learning disabilities in arithmetic and mathematics: theoretical and empirical perspectives. W: J. I. D. Campbell (red.), Handbook of mathematical cognition (s. 253-267). New York: Psychology Press
Hannell, G. (2013). Dyscalculia. Action plans for successful learning in mathematics. Routledge.
Henderson, A. (2012). Dyslexia, Dyscalculia and Mathematics. Routledge.
ICD - 11 (2018). Pobrane 10 marca 2020 z https://icd.who.int/browse11/l-m/en
Košč, L. (1982), Psychologia i patopsychologia zdolności matematycznych. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wychowawczo-Zawodowego MOiW.
Landerl, K., Kaufmann, L. (2015). Dyskalkulia. Gdańsk: Harmonia
Oszwa, U. (2009). Psychologiczna analiza procesów operowania liczbami w dzieci z trudnościami w matematyce. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Skłodowskiej-Curie.
Pilch, T., Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak".
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Pobrane 10 marca 2020 z http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf
Krawczyński, M. (2017). Siatki centylowe. Masa i długość ciała małego dziecka. Pobrane 10 marca 2020 z http://pediatria.mp.pl/prawidlowyrozwoj/rozwojfizyczny/show.html?id=52272
Thomas, G. (2011). A Typology for the case study in social science following a review of definition, discourse and structure. Qualitative Inquiry, 17, Issue 6, s. 511–521.
Turner, M. (2004). The Dyslexia Screener - A Resource for Schools and Colleges. Dyslexia Review, Vol. 16., No. 1. s. 12-15
What Is Specific Learning Disorder? American Psychiatric Association. Pobrane 10 marca 2020 z https://www.psychiatry.org/patients-families/specific-learning-disorder/what-is-specific-learning-disorder