Treść głównego artykułu
Abstrakt
Przedmiotem tekstu jest prezentacja wyników badań dotyczących poziomu wyuczonej bezradności oraz jej deficytów: motywacyjnego, emocjonalnego i poznawczego. Próbę badawczą stanowiło 371 uczniów uczących się w liceach województwa kujawsko-pomorskiego. W badaniu zastosowano Skalę Bezradności Szkolnej (narzędzie autorstwa B. Ciżkowicz). Analiza danych pozwoliła określić poziom wyuczonej bezradności na lekcji języka obcego oraz porównać wyniki badań przeprowadzonych na innych przedmiotach nauczanych w liceum ogólnokształcącym. Wykazano, że poziom wyuczonej bezradności na lekcji języka obcego jest zbliżony do poziomu wyuczonej bezradności na języku polskim oraz matematyce. Ujawniono również, że deficyt motywacyjny jest na najwyższym poziomie.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Brophy, J. (2012). Motywowanie uczniów do nauki [Motivating students to learn] (wyd. 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Chomczyńska-Rubacha, M. (2019). Szkolne środowisko uczenia się [School learning environment]. In Z. Kwieciński, B. Śliwerski (Red.), Pedagogika [Pedagogy] (p. 240–269). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Ciżkowicz, B. (2009). Wyuczona bezradność młodzieży [School learned helplessness]. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
- Dębska, U., & Tomaszewska, B., (2001). Młodzież epoki przemian. Niektóre osobowościowe wskaźniki trudności w dobrym funkcjonowaniu we współczesnej rzeczywistości
- [Youth in an era of change. Some personality indicators of difficultiesin a good functioning in a contemporary reality]. In A. Keplinger (Red.), Młodzież w zmieniającym się świecie [The Youth of the Transition Age] (p.11-21) (Prace Psychologiczne; 54). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
- Dembo, M. H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza [Applied educational psychology]. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
- Gruszczyk-Kolczyńska, E. (1994). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki [Children with specific learning difficulties in mathematics] (wyd. 3 popr.). Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
- Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się [Three dimensions of learning]. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
- Keplinger, A. (2008). Poczucie skuteczności alternatywą dla bierności [Self-efficacy as an alternative to passivity]. In A. Keplinger (Red.), Bierność społeczna [Social passivity] (p. 37-53). Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury.
- Kolber, M. (2019). The relationship between language learning strategies and learned helplessness. Przegląd Pedagogiczny, (2), 250–262. https://przegladpedagogiczny.ukw.edu.pl/archive/article/113/1/
- Komorowska, H. (2005). Metodyka nauczania języków obcych [Teaching foreign languages]. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
- Kupczyk, T. (2008). Bierność a edukacja i sukces zawodowy w gospodarce opartej na wiedzy [Passivity vs. Education and professional success in a knowledge-based economy]. In A. Keplinger (ed.), Bierność społeczna [Social passivity] (p. 465–481). Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury.
- Mroczkowski, A. (2019). Kultura uczenia się matematyki uczniów kończących II i III etap edukacyjny [Learning mathematics culture of students finishing the second and third education stage]. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
- Myers, D. G. (2003). Psychologia społeczna [Social psychology]. Poznań: Zysk i S-ka.
- Sędek, G. (1995). Bezradność intelektualna w szkole [Intelectual helplessness at school]. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii.
- Sędek, G. (2001). Jak ludzie radzą sobie z sytuacjami, na które nie ma rady? [How to deal with situations one cannot control?]. In M. Kofta, T. Szustowa (Red.), Złudzenia, które pozwalają żyć [Illusions that let one live] (p. 226–248). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Siekańska, M. (2010). Zrozumieć problem motywacji (Understanding the problem of motivation). Psychologia w szkole, (4), 15–24.
- Świda-Ziemba, H. (1999). Wartości egzystencjalne młodzieży lat dziewięćdziesiątych [Existential values of the youth living in the 90s] (wyd. 3). Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
- Zakrzewski, J. (1987). Poczucie skuteczności a samoregulacja zachowania [Self-efficacy and self-regulated behaviour]. Przegląd Psychologiczny, 30(3), 661–677.
Referencje
Brophy, J. (2012). Motywowanie uczniów do nauki [Motivating students to learn] (wyd. 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Chomczyńska-Rubacha, M. (2019). Szkolne środowisko uczenia się [School learning environment]. In Z. Kwieciński, B. Śliwerski (Red.), Pedagogika [Pedagogy] (p. 240–269). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ciżkowicz, B. (2009). Wyuczona bezradność młodzieży [School learned helplessness]. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Dębska, U., & Tomaszewska, B., (2001). Młodzież epoki przemian. Niektóre osobowościowe wskaźniki trudności w dobrym funkcjonowaniu we współczesnej rzeczywistości
[Youth in an era of change. Some personality indicators of difficultiesin a good functioning in a contemporary reality]. In A. Keplinger (Red.), Młodzież w zmieniającym się świecie [The Youth of the Transition Age] (p.11-21) (Prace Psychologiczne; 54). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Dembo, M. H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza [Applied educational psychology]. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Gruszczyk-Kolczyńska, E. (1994). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki [Children with specific learning difficulties in mathematics] (wyd. 3 popr.). Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się [Three dimensions of learning]. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Keplinger, A. (2008). Poczucie skuteczności alternatywą dla bierności [Self-efficacy as an alternative to passivity]. In A. Keplinger (Red.), Bierność społeczna [Social passivity] (p. 37-53). Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury.
Kolber, M. (2019). The relationship between language learning strategies and learned helplessness. Przegląd Pedagogiczny, (2), 250–262. https://przegladpedagogiczny.ukw.edu.pl/archive/article/113/1/
Komorowska, H. (2005). Metodyka nauczania języków obcych [Teaching foreign languages]. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Kupczyk, T. (2008). Bierność a edukacja i sukces zawodowy w gospodarce opartej na wiedzy [Passivity vs. Education and professional success in a knowledge-based economy]. In A. Keplinger (ed.), Bierność społeczna [Social passivity] (p. 465–481). Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury.
Mroczkowski, A. (2019). Kultura uczenia się matematyki uczniów kończących II i III etap edukacyjny [Learning mathematics culture of students finishing the second and third education stage]. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Myers, D. G. (2003). Psychologia społeczna [Social psychology]. Poznań: Zysk i S-ka.
Sędek, G. (1995). Bezradność intelektualna w szkole [Intelectual helplessness at school]. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii.
Sędek, G. (2001). Jak ludzie radzą sobie z sytuacjami, na które nie ma rady? [How to deal with situations one cannot control?]. In M. Kofta, T. Szustowa (Red.), Złudzenia, które pozwalają żyć [Illusions that let one live] (p. 226–248). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Siekańska, M. (2010). Zrozumieć problem motywacji (Understanding the problem of motivation). Psychologia w szkole, (4), 15–24.
Świda-Ziemba, H. (1999). Wartości egzystencjalne młodzieży lat dziewięćdziesiątych [Existential values of the youth living in the 90s] (wyd. 3). Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Zakrzewski, J. (1987). Poczucie skuteczności a samoregulacja zachowania [Self-efficacy and self-regulated behaviour]. Przegląd Psychologiczny, 30(3), 661–677.