Treść głównego artykułu
Abstrakt
Artykuł jest namysłem badacza nad jego działalnością podjętą w ramach zrealizowanego projektu sytuującego się w perspektywie badań rekonstrukcyjnych. W obszarze zainteresowania znalazły się doświadczone przez niego trudności i wątpliwości, a także próby odnajdowania się w pracy z metodologią teorii ugruntowanej w danych. Zasygnalizowane zostały następujące kwestie: wybór orientacji badawczej i jego konsekwencje, rola badacza, znaczenie literatury i konsultacji z doświadczonymi badaczami dla działalności badawczej. Przedstawiony został również (za)rys zrealizowanego projektu. Inspiracją do stworzenia ramy konstrukcyjnej tekstu była autoetnografia analityczna.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Andreson, L. (2014). Autoetnografia analityczna. Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom X Numer 3, 144-166.
- Berger, P. L., Luckmann, T. (2010). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Berner, H. (2006). Współczesne kierunki pedagogiczne. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu (s. 195-275). Tom 1. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.
- Blumer, H. (2007). Interakcjonizm symboliczny. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
- Bruner, J. (2006). Kultura edukacji. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawnictw Prac Naukowych UNIVERSITAS.
- Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Denzin, N. K., Lincoln, Y. S. (red.). (2009). Metody badań jakościowych. Tom 1, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Dewey, J. (1988). Jak myślimy? Warszawa: „Książka i Wiedza”.
- Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Gergen, K. J. (2009). Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Giddens, A. (2003). Stanowienie społeczeństwa. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
- Goodman, N. (1997). Jak tworzymy świat. Warszawa: Fundacja Aletheia.
- Goffman, E. (2012). Rytuał interakcyjny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Goffman, E. (2008). Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
- Hejnicka-Bezwińska, T. (2008). Pedagogika ogólna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
- Husserl, E. (1990). Idea fenomenologii. Pięć wykładów. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- Kaufmann, J.-C. (2010). Wywiad rozumiejący. Warszawa: Oficyna Naukowa.
- Konecki, K. T. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Kozielecki, J. (1995). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.
- Kvale S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Langer, E. J. (1993). Problemy uświadamiania. Konsekwencje refleksyjności i bezrefleksyjności. W: T. Maruszewski (red.), Poznanie. Afekt. Zachowanie (s. 137-179). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Maciuszek, J. (2013). Automatyzmy i bezrefleksyjność w kontekście wpływu społecznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Sobol, E. (1997). MAŁY SŁOWNIK JĘZYKA POLSKIEGO (1997). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Schütz, A. (2008). O wielości światów. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
- Silverman, D. (2009a). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Silverman, D. (2009b). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Szymczak, J. (2017a). Typologia nauczycielskiej refleksji dotyczącej pracy z uczniami. Problemy Wczesnej Edukacji, 3, 50-60.
- Szymczak, J. (2017b). Co się dzieje w umysłach nauczycieli, kiedy myślą o pracy z uczniami. Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja, 3, s. 117-130.
- Szymczak, J. (2017). REFLEKSJA NAUCZYCIELI WCZESNEJ EDUKACJI DOTYCZĄCA PRACY Z UCZNIAMI (w perspektywie badań rekonstrukcyjnych). Studium teoretyczno-metodologiczne. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
- Szymczak, J. (2016). Bycie (stawanie się) badaczem gotowym do realizowania projektów badawczych „z” drugim człowiekiem. W: K. Heland-Kurzak, M. Szostakowski, M. Trusewicz-Pasikowska (red.), Doktoranckie doświadczenia i refleksje badawcze (s. 9-26). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
- Szymczak, J. (2015a). Model rozwijania refleksyjności u (przyszłych) nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej – założenia, istota, motywy konstruowania i nadawania mu wymiaru praktycznego. Problemy Wczesnej Edukacji, 1 (28), 140-153.
- Szymczak, J. (2015b). (Współ)bycie/(współ)stawanie się refleksyjnym nauczycielem i uczniem. Portfolio oraz feedback jako strategie działania ku refleksyjności. W: E. Filipiak (red.), Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce (s. 181-202). Bydgoszcz: Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio.
- Urbaniak-Zając, D. (2013). Jakościowa orientacja w badaniach pedagogicznych. W: D. Urbaniak-Zając, E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice (s. 19-90). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Zybertowicz, A. (1995). PRZEMOC I POZNANIE. STUDIUM Z NIE-KLASYCZNEJ SOCJOLOGICZNEJ WIEDZY. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Referencje
Andreson, L. (2014). Autoetnografia analityczna. Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom X Numer 3, 144-166.
Berger, P. L., Luckmann, T. (2010). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Berner, H. (2006). Współczesne kierunki pedagogiczne. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu (s. 195-275). Tom 1. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.
Blumer, H. (2007). Interakcjonizm symboliczny. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
Bruner, J. (2006). Kultura edukacji. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawnictw Prac Naukowych UNIVERSITAS.
Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Denzin, N. K., Lincoln, Y. S. (red.). (2009). Metody badań jakościowych. Tom 1, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dewey, J. (1988). Jak myślimy? Warszawa: „Książka i Wiedza”.
Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gergen, K. J. (2009). Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Giddens, A. (2003). Stanowienie społeczeństwa. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Goodman, N. (1997). Jak tworzymy świat. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Goffman, E. (2012). Rytuał interakcyjny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Goffman, E. (2008). Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Hejnicka-Bezwińska, T. (2008). Pedagogika ogólna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Husserl, E. (1990). Idea fenomenologii. Pięć wykładów. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Kaufmann, J.-C. (2010). Wywiad rozumiejący. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Konecki, K. T. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kozielecki, J. (1995). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.
Kvale S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Langer, E. J. (1993). Problemy uświadamiania. Konsekwencje refleksyjności i bezrefleksyjności. W: T. Maruszewski (red.), Poznanie. Afekt. Zachowanie (s. 137-179). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Maciuszek, J. (2013). Automatyzmy i bezrefleksyjność w kontekście wpływu społecznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sobol, E. (1997). MAŁY SŁOWNIK JĘZYKA POLSKIEGO (1997). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Schütz, A. (2008). O wielości światów. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
Silverman, D. (2009a). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Silverman, D. (2009b). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szymczak, J. (2017a). Typologia nauczycielskiej refleksji dotyczącej pracy z uczniami. Problemy Wczesnej Edukacji, 3, 50-60.
Szymczak, J. (2017b). Co się dzieje w umysłach nauczycieli, kiedy myślą o pracy z uczniami. Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja, 3, s. 117-130.
Szymczak, J. (2017). REFLEKSJA NAUCZYCIELI WCZESNEJ EDUKACJI DOTYCZĄCA PRACY Z UCZNIAMI (w perspektywie badań rekonstrukcyjnych). Studium teoretyczno-metodologiczne. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Szymczak, J. (2016). Bycie (stawanie się) badaczem gotowym do realizowania projektów badawczych „z” drugim człowiekiem. W: K. Heland-Kurzak, M. Szostakowski, M. Trusewicz-Pasikowska (red.), Doktoranckie doświadczenia i refleksje badawcze (s. 9-26). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Szymczak, J. (2015a). Model rozwijania refleksyjności u (przyszłych) nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej – założenia, istota, motywy konstruowania i nadawania mu wymiaru praktycznego. Problemy Wczesnej Edukacji, 1 (28), 140-153.
Szymczak, J. (2015b). (Współ)bycie/(współ)stawanie się refleksyjnym nauczycielem i uczniem. Portfolio oraz feedback jako strategie działania ku refleksyjności. W: E. Filipiak (red.), Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce (s. 181-202). Bydgoszcz: Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio.
Urbaniak-Zając, D. (2013). Jakościowa orientacja w badaniach pedagogicznych. W: D. Urbaniak-Zając, E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice (s. 19-90). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zybertowicz, A. (1995). PRZEMOC I POZNANIE. STUDIUM Z NIE-KLASYCZNEJ SOCJOLOGICZNEJ WIEDZY. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.