Treść głównego artykułu
Abstrakt
Zmiany społeczno-gospodarcze, jakie zachodzą we współczesnym świecie, związane z rozwojem nauki i technologii, wymagają nowych, innowacyjnych podejść do edukacji, a w tym do szkolnictwa wyższego. Egalitaryzm przejawia sięprzede wszystkim masową dostępnością do szkolnictwa wyższego. Proces ten zmusza szkoły wyższe do rozwijania, nie tylko elitarnych kursów akademickich, lecz także programów zorientowanych zawodowo. Konieczność wykorzystania nowych narzędzi i metod edukacyjnych staje się oczywistością. W artykule przedstawiono podstawy prawne profilu studiów praktycznych na kierunki akademickie w Polsce po reformie szkolnictwa wyższego w 2014 r., a także kontekst kształcenia i szkolenia zawodowego w zakresie europejskich oraz polskich ram kwalifikacji odnośnie uczenia się przez całe życie (LLL). Przedstawiono także przykłady nowych form edukacji przydatnych w rozwijaniu kompetencji i umiejętności wymaganych od dzisiejszych absolwentów szkół wyższych.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- European Centre for the Development of Vocational Training. (2011). Vocational education and training at higher qualification levels. Research Paper No 15. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Retrieved from: http://dschool.stanford.edu/dgift/
- The European Students’ Union (2015). Overview on Student-Centered Learning in higher education in Europe. Research study. Brussels. Retrieved from: https://www.esu-online.org/wp-content/uploads/2016/07/Overview-on-Student-Centred-Learning-in-Higher-Education-in-Europe.pdf
- The European Students’ Union (2010). Student-Centered Learning Toolkit for students, staff and higher education institutions. Brussels. Retrieved from: http://www.aic.lv/bolona/2010/Reports/SCL_toolkit_ESU_EI.pdf
- Healey, M. (2012). Paper presented at the UNICA Student Conference. Retrieved from: http://www.unica-network.eu/
- Hofman-Kozłowska, D. (2013). Educational models in digital Times. In. M. Wieczorek-Tomaszewska (Ed.), Digital teaching of smartphone Times. Analyses of digital aspects of teaching at junior high and high-school. Expert report: Association “Cities online.” Jobs for the future, Students at the centre. Retrieved from: http://www.studentsatthecenter.org/
- Jones, L. (2007). The Student-Centered Classroom, Cambridge: University Press. Retrieved from: http://www.brettwilkin.com/phocadownload/StudentCentredClassroom/jones-student-centered.pdf
- Kolasa, A. (2015). Uwarunkowania prawne i formalne kształcenia zawodowego jako trwałego segmentu systemu szkolnictwa wyższego w Polsce. In J. Woźnicki (Ed.), Deregulacja w systemie szkolnictwa wyższego. Program rozwoju szkolnictwa wyższego do 2020 roku (pp. 99–107.). Warszawa: FRP, KRASP.
- Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej. (2015). Podstawa programowa kształcenia w zawodach. Retrieved from: http://www.koweziu.edu.pl/kziu-ppkwz
- Kraśniewski, A. (2014). Innovations in teaching, paper presented. REA Conference. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
- Kraśniewski, A. (2012). Development of the National Qualifications Framework for Higher Education in Poland, Journal of the European Higher Education Area, /2012, 19–48.
- Kurowska, K., Kraśniewski, A. (2015). In Student Centred-Learning in learning outcomes based curricula. In L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres (Eds.), ICERI2015 Proceedings. 8th International Conference of Education, Research and Innovation, ICERI Proceedings, IATED (pp. 1629–1638). Seville: ICERI.
- Kurowska, K. (2015). Modele studiów zaawansowanych w zarządzaniu instytucją akademicką. Doctoral thesis. Warszawa: Warsaw University of Technology (unpublished).
- Lewicki, J., Kurowska, K. (2016). Practical profile of studies in Poland after the 2014 reform. In INTED2016 Proceedings, 10th International Technology, Education and Development Conference Valencia, 2930–2939. doi: 10.21125/inted.2016.1662
- Lewicki, J. (2016). Między teorią a praktyką – jak wykształcić studenta na potrzeby rynku. Retrieved from: http://www.obserwatorfinansowy.pl/tematyka/makroekonomia/miedzy-teoria-a-praktyka-jak-wyksztalcic-studenta-na-potrzeby rynku-pracy
- Maniak, G. (2013). Szkoły wyższe w roli integratora uczenia się przez całe życie – finalny raport podsumowujący wyniki przeprowadzonych badań. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych (unpublished report).
- NQF Ordinance. (2011). Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego. Dz. U. 2011 r., nr 253, poz. 1520. Warszawa.
- PSW. (2014). Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym. Dz. U. r. poz. 572, 742, 1544, z 2013 r. poz. 675, 829, 1005, 1588, 1650, z 2014 r. poz. 7, 821, 1004, 1146, 1198, z 2015 r. poz. 357, 860, 1187, 1240, 1268.
- Piotrowska, D. (2013). Pilotaż koncepcji systemu przenoszenia i akumulowania osiągnięć w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Elblągu. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych (unpublished report).
- The Bologna Process 2020. The European Higher Education Area in the new decade. (2009). Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education. Leuven and Louvain-la-Neuve.