Treść głównego artykułu
Abstrakt
W tekście podjęto próbę krytycznej analizy dyskursu, obecnego w serialutelewizyjnym „Rodzinka.pl”, pod kątem promowania obrazu dzieciństwai szczęśliwej rodziny oraz ich ewentualnej kompatybilności z systemem wartościspołeczeństwa konsumpcyjnego. Autor stawia tezę, że obraz dziecka i rodzica orazich wzajemnych relacji może w subtelny sposób wspierać kształtowanie niektórychpostaw społecznych względem szczęśliwego dzieciństwa jako dzieciństwa nastawionegow znacznej mierze na konsumpcję. Autor konfrontuje te obrazy z wnioskami,płynącymi z analiz znacznie wcześniejszych obrazów, pochodzących z doby PRL.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Barber, B. (2008). Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka
- obywateli. Warszawa: Muza.
- Beck, U., Gernsheim-Beck, E. (2013). Całkiem zwyczajny chaos miłości. Wrocław:
- Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Bogunia-Borowska, M. (2011). Obrazy i znacznie dziecka w filmowych opowieściach
- z czasów transformacji i nowej rzeczywistości. W: Łaciak, B. (red.), Nowe społeczne
- wymiary dzieciństwa (s. 278–319). Warszawa: Żak.
- Csikszentmichalyi, M. (2005). Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia. Taszów:
- Biblioteka Moderatora.
- Czapiński, J. (2004). Spotkanie dwóch tradycji: hedonizmu i eudajmonizmu. W: tenże
- (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, cnotach i sile człowieka
- (s. 13–17). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Dąbrowska, J. (2011). Dobre wychowanie dziś, nowe zjawiska i tendencje. W: Łaciak,
- B. (red.), Nowe społeczne wymiary dzieciństwa (s. 113–144). Warszawa: Żak.
- Ehrenreich, B. (2011). Smile of Die: How Positive Thinking Fooled America and the
- World. Londyn: Granta Books.
- Goldacre, B. (2011). Lekarze, naukowcy, szarlatani. Od przerażonego pacjenta do świadomego
- konsumenta. Gliwice: Septem.
- Gittins, D. (2008). Historia konstruktów dzieciństwa. W: Kehily, M.J. (red.), Wprowadzenie
- do badań nad dzieciństwem (s. 43–60). Kraków: WAM.
- Jabłońska, B. (2006). Krytyczna analiza dyskursu. Refleksje teoretyczno-metodologiczne.
- Przegląd Socjologii Jakościowej, 1, 53–67.
- Kahneman, D. (2012). Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym. Poznań: Media
- Rodzina.
- Kamińska, A. (2011). Miastowi. Slow food i aronia losu. Warszawa: Trio.
- Kehily, M.J., Montgomery, H. (2008). Niewinność i doświadczenie: historyczne podejście
- do dzieciństwa i seksualności. W: Kehily, M.J. (red.), Wprowadzenie do badań
- nad dzieciństwem (s. 15–41). Kraków: WAM.
- Kozłowski, T. (2014). Slow movement, psychologia pozytywna i dobrostan wobec
- społecznych wyzwań konsumeryzmu. Czy dobra niepozycjonujące mogą stać się
- wyznacznikiem prestiżu?, Kultura i Edukacja, 3, 263–287.
- Kozłowski, T. (2013).W poszukiwaniu prywatnej lokalności. Psycho-socjologiczne
- aspekty cocooningu, Tematy z Szewskiej, 1, 33–45.
- Łaciak, B. (2011). Komercyjne przemiany współczesnego dzieciństwa. W: tenże (red.),
- Nowe społeczne wymiary dzieciństwa (s. 77–112). Warszawa: Żak.
- Łaciak, B. (2013). Serialowe wizerunki dzieci i relacji z dziećmi. W: tenże (red.), Dzieciństwo
- we współczesnej Polsce. Charakter przemian (s. 170–205). Warszawa: Żak.
- Miller, G. (2010). Teoria szpanu. Seks, ewolucja i zachowania klienta. Warszawa: Prószyński
- i S-ka.
- Nettle, D. (2005). Szczęście sposobem naukowym wyłożone. Warszawa: Prószyński
- i S-ka.
- Orłowska, D. (2013). Dziecko jako konsument na przykładzie rynku usług dla dzieci
- w Warszawie. W: Łaciak, B. (red.), Dzieciństwo we współczesnej Polsce. Charakter
- przemian (s. 158–169). Warszawa: Żak.
- Postman, N. (2001). W stronę XVIII stulecia. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
- Putnam, R. (2008). Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych
- w Stanach Zjednoczonych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
- Seligmann, M. (2011). Pełnia życia. Poznań: Media Rodzina.
- Sennett, R. (2010). Kultura nowego kapitalizmu. Warszawa: Muza.
- Riesman, D. (1971). Samotny tłum. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Rifkin, J. (2003). Wiek dostępu: nowa kultura hiperkapitalizmu, w której płaci się za
- każdą chwilę życia.Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
- Spicer, A., Cederström, C. (2016). Pętla dobrego samopoczucia. Warszawa: Wydawnictwo
- Naukowe PWN.
- Stasiuk, K. (2003). Krytyka kultury jako krytyka komunikacji. Pomiędzy działaniem
- komunikacyjnym, dyskursem a kulturą masową. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu
- Wrocławskiego.
- Trzebińska, E. (2012). Psychologia pozytywna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie
- i Profesjonalne.
- Walther, L. (1979). The invention of childhood in Victorian autobiography. W: Landon,
- G. Approaches to Victorian Autobiography. Ohio, Athens: Ohio University
- Press.
- Zemełka, A. (2016). Wczesna historia coachingu. Poszukiwanie definicji i interferencji
- idei. Forum Oświatowe, 2, 143–160.
Referencje
Barber, B. (2008). Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka
obywateli. Warszawa: Muza.
Beck, U., Gernsheim-Beck, E. (2013). Całkiem zwyczajny chaos miłości. Wrocław:
Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Bogunia-Borowska, M. (2011). Obrazy i znacznie dziecka w filmowych opowieściach
z czasów transformacji i nowej rzeczywistości. W: Łaciak, B. (red.), Nowe społeczne
wymiary dzieciństwa (s. 278–319). Warszawa: Żak.
Csikszentmichalyi, M. (2005). Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia. Taszów:
Biblioteka Moderatora.
Czapiński, J. (2004). Spotkanie dwóch tradycji: hedonizmu i eudajmonizmu. W: tenże
(red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, cnotach i sile człowieka
(s. 13–17). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dąbrowska, J. (2011). Dobre wychowanie dziś, nowe zjawiska i tendencje. W: Łaciak,
B. (red.), Nowe społeczne wymiary dzieciństwa (s. 113–144). Warszawa: Żak.
Ehrenreich, B. (2011). Smile of Die: How Positive Thinking Fooled America and the
World. Londyn: Granta Books.
Goldacre, B. (2011). Lekarze, naukowcy, szarlatani. Od przerażonego pacjenta do świadomego
konsumenta. Gliwice: Septem.
Gittins, D. (2008). Historia konstruktów dzieciństwa. W: Kehily, M.J. (red.), Wprowadzenie
do badań nad dzieciństwem (s. 43–60). Kraków: WAM.
Jabłońska, B. (2006). Krytyczna analiza dyskursu. Refleksje teoretyczno-metodologiczne.
Przegląd Socjologii Jakościowej, 1, 53–67.
Kahneman, D. (2012). Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym. Poznań: Media
Rodzina.
Kamińska, A. (2011). Miastowi. Slow food i aronia losu. Warszawa: Trio.
Kehily, M.J., Montgomery, H. (2008). Niewinność i doświadczenie: historyczne podejście
do dzieciństwa i seksualności. W: Kehily, M.J. (red.), Wprowadzenie do badań
nad dzieciństwem (s. 15–41). Kraków: WAM.
Kozłowski, T. (2014). Slow movement, psychologia pozytywna i dobrostan wobec
społecznych wyzwań konsumeryzmu. Czy dobra niepozycjonujące mogą stać się
wyznacznikiem prestiżu?, Kultura i Edukacja, 3, 263–287.
Kozłowski, T. (2013).W poszukiwaniu prywatnej lokalności. Psycho-socjologiczne
aspekty cocooningu, Tematy z Szewskiej, 1, 33–45.
Łaciak, B. (2011). Komercyjne przemiany współczesnego dzieciństwa. W: tenże (red.),
Nowe społeczne wymiary dzieciństwa (s. 77–112). Warszawa: Żak.
Łaciak, B. (2013). Serialowe wizerunki dzieci i relacji z dziećmi. W: tenże (red.), Dzieciństwo
we współczesnej Polsce. Charakter przemian (s. 170–205). Warszawa: Żak.
Miller, G. (2010). Teoria szpanu. Seks, ewolucja i zachowania klienta. Warszawa: Prószyński
i S-ka.
Nettle, D. (2005). Szczęście sposobem naukowym wyłożone. Warszawa: Prószyński
i S-ka.
Orłowska, D. (2013). Dziecko jako konsument na przykładzie rynku usług dla dzieci
w Warszawie. W: Łaciak, B. (red.), Dzieciństwo we współczesnej Polsce. Charakter
przemian (s. 158–169). Warszawa: Żak.
Postman, N. (2001). W stronę XVIII stulecia. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Putnam, R. (2008). Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych
w Stanach Zjednoczonych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Seligmann, M. (2011). Pełnia życia. Poznań: Media Rodzina.
Sennett, R. (2010). Kultura nowego kapitalizmu. Warszawa: Muza.
Riesman, D. (1971). Samotny tłum. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rifkin, J. (2003). Wiek dostępu: nowa kultura hiperkapitalizmu, w której płaci się za
każdą chwilę życia.Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Spicer, A., Cederström, C. (2016). Pętla dobrego samopoczucia. Warszawa: Wydawnictwo
Naukowe PWN.
Stasiuk, K. (2003). Krytyka kultury jako krytyka komunikacji. Pomiędzy działaniem
komunikacyjnym, dyskursem a kulturą masową. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu
Wrocławskiego.
Trzebińska, E. (2012). Psychologia pozytywna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie
i Profesjonalne.
Walther, L. (1979). The invention of childhood in Victorian autobiography. W: Landon,
G. Approaches to Victorian Autobiography. Ohio, Athens: Ohio University
Press.
Zemełka, A. (2016). Wczesna historia coachingu. Poszukiwanie definicji i interferencji
idei. Forum Oświatowe, 2, 143–160.