Treść głównego artykułu
Abstrakt
Prezentowany artykuł jest syntetyczną relacją z badań nad uwarunkowaniami osamotnienia osób niepełnosprawnych. Wyeksponowano w nim wpływ wybranych czynników na pozostawanie tych osób w izolacji, a także ich wpływ na wydostawanie się z samotności. Materiał badawczy stanowią biograficzne studia przypadków.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Abberley, P. (1997). The concept of oppression and the development of a social theory of disability. W: T. Booth (red.), Policies for Diversity in Education (s. 231–245). Bristol: The Open University.
- Allott, M., Robb, M. (2001). Understanding Health and Social Care. An Introductory Reader. London: SAGE.
- Baker, P. (1997). Interviev. W: D. Cormack (red.), The Research Process in Nurising (s. 226–235). Oxford: Blackwell Science.
- Barczyński, A. (red.). (2008). Społeczne korzyści zatrudniania osób niepełnosprawnych. Warszawa: Krajowa Izba Gospodarczo-Rehabilitacyjna.
- Capra, F. (1987). Punkt zwrotny: nauka, społeczeństwo, nowa kultura. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
- Fidelus, A. (2011). Integracja osób niepełnosprawnych – rozwiązania systemowe. W: M. Białas (red.), Specjalne potrzeby osób niepełnosprawnych (s. 153–166). Kraków: Arson.
- Gibb, S. (2007). Equality of opportunity and anti-discriminatory practice. W: J. Miller (red.), Care in practice for Higher (s. 34–82). London: Hodder Arnold.
- Gorajewska, D. (2005). Ogólnopolski program edukacyjny przybliżający młodzieży świat osób niepełnosprawnych. W: D. Gorajewska (red.), Społeczeństwo równych szans. Tendencje i kierunki zmian (s. 217–228). Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji.
- Hall, D. (1996). Health for All Children: Report of the Third Joint Working Party on Child Health Surveillance. Oxford: Oxford University Press.
- Januszewska-Warych, M. (2004). Dziecko specjalnej troski w świecie wartości. W: Z. Krzysztoszek, W. Rabczuk (red.), Aksjologiczne problemy współczesnej pedagogiki (s. 131–144). Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP.
- Kokosz, M. (2003). Metody kinezyterapeutyczne. W: A. Zembaty, M. Kokosz (red.), Kinezyterapia (Tom 2, s. 207–441). Kraków: Kasper.
- Komaniecka-Wiśniewska, A., Zakrzewska-Manterys, E. (2007). Rola rodziny i przyjaciół w życiu społecznym młodych osób niepełnosprawnych. W: E. Giermanowska (red.), Młodzi niepełnosprawni o sobie: rodzina, edukacja, praca (s. 29–56). Warszawa: Fundacja Instytut Spraw Publicznych.
- Korczyński, M. (2009). Wartości w przystosowaniu osób niepełnosprawnych. Lublin: Wyższa Szkoła Społeczno-Przyrodnicza.
- Kowalik, S. (2009). Wykorzystanie ruchu w rehabilitacji osób niepełnosprawnych: historia idei i jej praktycznych zastosowań. W: S. Kowalik (red.), Kultura fizyczna osób z niepełnosprawnością (s. 23–40). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Long, M. (2000). The Psychology of Education. London: Routlege.
- Łobocki, M. (2005). Metody i techniki badań pedagogicznych (wyd. 4). Kraków: Impuls.
- McNeill, P. (1986). Research Methods. London: Tavistock Publications.
- Mitręga, A. (2009). Trudności w realizacji funkcji wychowawczej rodziny w społeczeństwie ryzyka. W: M. Baryluk, M. Wawrzak-Chodaczek (red.), Wartości w komunikacji różnych grup społecznych (s. 45–57). Toruń: Adam Marszałek.
- Ossowski, R. (2004). Jakość życia – efektywne pełnienie ról rodzinnych i zawodowych. W: M. Kościelska, B. Aouil (red.), Człowiek niepełnosprawny: rodzina i praca (s. 21–35). Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
- Pietruszewska-Kobiela, G. (2010). Nigdy się nie rozstaniemy. Obraz rodowego dziedzictwa. W: W. Muszyński (red.), Wartości kulturowe w rodzinie: założenia, realia i egzemplifikacje (s. 89–101). Toruń: Adam Marszałek.
- Ries, A., Trout, J. (2000). 22 niezmienne prawa marketingu: naruszasz je na własne ryzyko! Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
- Szychowiak, B. (1998). Pedagogika osób niesprawnych ruchowo. W: W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna (s. 179–195). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
- Waddell, G., Burton, A. K. (2004). Concepts of rehabilitation for the management of common health problems. London: The Stationery Office.
- Ziątek, K. (2005). Wspomaganie rozwoju społecznego uczniów niepełnosprawnych ruchowo w domu i w rodzinie. W: M. Loska, D. Myślińska (red.), Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej: poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych (s. 221–227). Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu.
Referencje
Abberley, P. (1997). The concept of oppression and the development of a social theory of disability. W: T. Booth (red.), Policies for Diversity in Education (s. 231–245). Bristol: The Open University.
Allott, M., Robb, M. (2001). Understanding Health and Social Care. An Introductory Reader. London: SAGE.
Baker, P. (1997). Interviev. W: D. Cormack (red.), The Research Process in Nurising (s. 226–235). Oxford: Blackwell Science.
Barczyński, A. (red.). (2008). Społeczne korzyści zatrudniania osób niepełnosprawnych. Warszawa: Krajowa Izba Gospodarczo-Rehabilitacyjna.
Capra, F. (1987). Punkt zwrotny: nauka, społeczeństwo, nowa kultura. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Fidelus, A. (2011). Integracja osób niepełnosprawnych – rozwiązania systemowe. W: M. Białas (red.), Specjalne potrzeby osób niepełnosprawnych (s. 153–166). Kraków: Arson.
Gibb, S. (2007). Equality of opportunity and anti-discriminatory practice. W: J. Miller (red.), Care in practice for Higher (s. 34–82). London: Hodder Arnold.
Gorajewska, D. (2005). Ogólnopolski program edukacyjny przybliżający młodzieży świat osób niepełnosprawnych. W: D. Gorajewska (red.), Społeczeństwo równych szans. Tendencje i kierunki zmian (s. 217–228). Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji.
Hall, D. (1996). Health for All Children: Report of the Third Joint Working Party on Child Health Surveillance. Oxford: Oxford University Press.
Januszewska-Warych, M. (2004). Dziecko specjalnej troski w świecie wartości. W: Z. Krzysztoszek, W. Rabczuk (red.), Aksjologiczne problemy współczesnej pedagogiki (s. 131–144). Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP.
Kokosz, M. (2003). Metody kinezyterapeutyczne. W: A. Zembaty, M. Kokosz (red.), Kinezyterapia (Tom 2, s. 207–441). Kraków: Kasper.
Komaniecka-Wiśniewska, A., Zakrzewska-Manterys, E. (2007). Rola rodziny i przyjaciół w życiu społecznym młodych osób niepełnosprawnych. W: E. Giermanowska (red.), Młodzi niepełnosprawni o sobie: rodzina, edukacja, praca (s. 29–56). Warszawa: Fundacja Instytut Spraw Publicznych.
Korczyński, M. (2009). Wartości w przystosowaniu osób niepełnosprawnych. Lublin: Wyższa Szkoła Społeczno-Przyrodnicza.
Kowalik, S. (2009). Wykorzystanie ruchu w rehabilitacji osób niepełnosprawnych: historia idei i jej praktycznych zastosowań. W: S. Kowalik (red.), Kultura fizyczna osób z niepełnosprawnością (s. 23–40). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Long, M. (2000). The Psychology of Education. London: Routlege.
Łobocki, M. (2005). Metody i techniki badań pedagogicznych (wyd. 4). Kraków: Impuls.
McNeill, P. (1986). Research Methods. London: Tavistock Publications.
Mitręga, A. (2009). Trudności w realizacji funkcji wychowawczej rodziny w społeczeństwie ryzyka. W: M. Baryluk, M. Wawrzak-Chodaczek (red.), Wartości w komunikacji różnych grup społecznych (s. 45–57). Toruń: Adam Marszałek.
Ossowski, R. (2004). Jakość życia – efektywne pełnienie ról rodzinnych i zawodowych. W: M. Kościelska, B. Aouil (red.), Człowiek niepełnosprawny: rodzina i praca (s. 21–35). Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
Pietruszewska-Kobiela, G. (2010). Nigdy się nie rozstaniemy. Obraz rodowego dziedzictwa. W: W. Muszyński (red.), Wartości kulturowe w rodzinie: założenia, realia i egzemplifikacje (s. 89–101). Toruń: Adam Marszałek.
Ries, A., Trout, J. (2000). 22 niezmienne prawa marketingu: naruszasz je na własne ryzyko! Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Szychowiak, B. (1998). Pedagogika osób niesprawnych ruchowo. W: W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna (s. 179–195). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Waddell, G., Burton, A. K. (2004). Concepts of rehabilitation for the management of common health problems. London: The Stationery Office.
Ziątek, K. (2005). Wspomaganie rozwoju społecznego uczniów niepełnosprawnych ruchowo w domu i w rodzinie. W: M. Loska, D. Myślińska (red.), Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej: poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych (s. 221–227). Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu.