Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem artykułu jest wskazanie na możliwości, ale i na ograniczenia, jakie wiążą się z upowszechnianiem praktyki, opartej na dowodach naukowych w edukacji. Podjęto w nim próbę rekonstrukcji założeń tej koncepcji z punktu widzenia aktualnych potrzeb praktyki. Artykuł skupia się na kilku kwestiach, istotnych dla implementacji evidence-based practice (EBP) w edukacji. Pierwsza z nich odnosi się do istoty tej koncepcji oraz jej związków z innymi instrumentami, wykorzystywanymi w pracy profesjonalnej – ewaluacją oraz badaniami w działaniu. Drugą z podejmowanych w tekście kwestii jest problem identyfikacji danych, którym można nadać status dowodów naukowych. Artykuł kończy dyskusja na temat szans, jakie dla rozwoju profesjonalnego nauczycieli tworzy EBP.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Červinková, H., & Gołębniak, D. (Eds.). (2010). Badania w działaniu: pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Chen, H.-T., & Rossi, P. H. (1983). Evaluating With Sense: The Theory-Driven Approach. Evaluation Review, 7(3), 283–302. http://dx.doi.org/10.1177/0193841X8300700301
- Colucci-Gray, L., Das, S., Gray, D., Robson, D., & Spratt, J. (2013). Evidence-Based Practice and Teacher Action-Research: A reflection on the Nature and Direction of ‘Change’. British Educational Research Journal, 39(1), 126–147.
- Gołębniak, B. D., & Zamorska B. (2014). Nowy profesjonalizm nauczycieli: podejścia –praktyka – przestrzeń rozwoju. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Humphries, B. (2003). What Else Counts as Evidence in Evidence-Based Social Work? Social Work Education, 22(1), 80–91. http://dx.doi.org/10.1080/02615470309130
- McMurray, A. (2004). Culturally Sensitive Evidence-Based Practice. Collegian: The Australian Journal of Nursing Practice, Scholarship and Research, 11(4), 14–18. http://dx.doi.org/10.1016/S1322-7696(08)60469-2
- Mitchell, P. F. (2011). Evidence-Based Practice in Real-World Services for Young People with Complex Needs: New Opportunities Suggested by Recent Implementation Science. Children and Youth Services Review, 33(2), 207–216. http://dx.doi.org/10.1016/j.childyouth.2010.10.003
- Mizerek, H. (1999). Dyskursy współczesnej edukacji nauczycielskiej: między tradycjonalizmem a ponowoczesnością. Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski.
- Mullen, E. J., Shlonsky, A., Bledsoe, S. E., & Bellamy, J. L. (2005). From concept to implementation: challenges facing evidence-based social work. Evidence & Policy: A Journal of Research, Debate and Practice, 1(1), 61–84. http://dx.doi.org/10.1332/1744264052703159
- Painter, K., & Scannapieco, M. (2009). Part I: A Review of the Literature on Multisystemic Treatment Within an Evidence-Based Framework: Implications for Working with Culturally Diverse Families and Children. Journal of Family Social Work, 12(1), 73–92. http://dx.doi.org/10.1080/10522150802654302
- Paluchowski, W. J. (2010). Diagnoza oparta na dowodach empirycznych – czy potrzebny jest „polski Buros”? Roczniki Psychologiczne, 13(2), 7–27.
- Ronka, D., Geier, R., & Marciniak, M. (2010). Model rozwoju instytucji edukacyjnych – praca z danymi. In S. M. Kwiatkowski, & J. M. Michalak (Eds.), Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce (pp. 307–322). Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
- Rubin, A. (2007). Practitioner’s Guide to Using Research for Evidence-Based Practice. New York, NY: John Wiley & Sons.
- Sackett, D. L., Richardson, W. S., Rosenberg, W., & Haynes, R. B. (1997). Evidence-Based Medicine: How to Practice and Teach EBM. New York, NY: Churchill Livingstone, 10.
- Stevens, K. R. (2001). An Introduction to Evidence-Based Practice. Newborn and Infant Nursing Reviews, 1(1), 6–10. http://dx.doi.org/10.1053/nbin.2001.23413
- Stufflebeam, D. L. (2001). Evaluation Models. New Directions for Evaluation, 89, 7–98. http://dx.doi.org/10.1002/ev.1
- Wells, S. J., & Briggs, H. E. (2009). Cultural Competence and Evidence-Based Practice: Best Friends, Strangers, or Arch Rivals? Children and Youth Services Review, 31(11), 1147–1149. http://dx.doi.org/10.1016/j.childyouth.2009.08.014
- Zammitt, K. A., & Alvarez, M. E. (2012). Keeping Up with the Research. Children & Schools, 34(1), 49–51. http://dx.doi.org/10.1093/cs/cdr006
Referencje
Červinková, H., & Gołębniak, D. (Eds.). (2010). Badania w działaniu: pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Chen, H.-T., & Rossi, P. H. (1983). Evaluating With Sense: The Theory-Driven Approach. Evaluation Review, 7(3), 283–302. http://dx.doi.org/10.1177/0193841X8300700301
Colucci-Gray, L., Das, S., Gray, D., Robson, D., & Spratt, J. (2013). Evidence-Based Practice and Teacher Action-Research: A reflection on the Nature and Direction of ‘Change’. British Educational Research Journal, 39(1), 126–147.
Gołębniak, B. D., & Zamorska B. (2014). Nowy profesjonalizm nauczycieli: podejścia –praktyka – przestrzeń rozwoju. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Humphries, B. (2003). What Else Counts as Evidence in Evidence-Based Social Work? Social Work Education, 22(1), 80–91. http://dx.doi.org/10.1080/02615470309130
McMurray, A. (2004). Culturally Sensitive Evidence-Based Practice. Collegian: The Australian Journal of Nursing Practice, Scholarship and Research, 11(4), 14–18. http://dx.doi.org/10.1016/S1322-7696(08)60469-2
Mitchell, P. F. (2011). Evidence-Based Practice in Real-World Services for Young People with Complex Needs: New Opportunities Suggested by Recent Implementation Science. Children and Youth Services Review, 33(2), 207–216. http://dx.doi.org/10.1016/j.childyouth.2010.10.003
Mizerek, H. (1999). Dyskursy współczesnej edukacji nauczycielskiej: między tradycjonalizmem a ponowoczesnością. Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski.
Mullen, E. J., Shlonsky, A., Bledsoe, S. E., & Bellamy, J. L. (2005). From concept to implementation: challenges facing evidence-based social work. Evidence & Policy: A Journal of Research, Debate and Practice, 1(1), 61–84. http://dx.doi.org/10.1332/1744264052703159
Painter, K., & Scannapieco, M. (2009). Part I: A Review of the Literature on Multisystemic Treatment Within an Evidence-Based Framework: Implications for Working with Culturally Diverse Families and Children. Journal of Family Social Work, 12(1), 73–92. http://dx.doi.org/10.1080/10522150802654302
Paluchowski, W. J. (2010). Diagnoza oparta na dowodach empirycznych – czy potrzebny jest „polski Buros”? Roczniki Psychologiczne, 13(2), 7–27.
Ronka, D., Geier, R., & Marciniak, M. (2010). Model rozwoju instytucji edukacyjnych – praca z danymi. In S. M. Kwiatkowski, & J. M. Michalak (Eds.), Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce (pp. 307–322). Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Rubin, A. (2007). Practitioner’s Guide to Using Research for Evidence-Based Practice. New York, NY: John Wiley & Sons.
Sackett, D. L., Richardson, W. S., Rosenberg, W., & Haynes, R. B. (1997). Evidence-Based Medicine: How to Practice and Teach EBM. New York, NY: Churchill Livingstone, 10.
Stevens, K. R. (2001). An Introduction to Evidence-Based Practice. Newborn and Infant Nursing Reviews, 1(1), 6–10. http://dx.doi.org/10.1053/nbin.2001.23413
Stufflebeam, D. L. (2001). Evaluation Models. New Directions for Evaluation, 89, 7–98. http://dx.doi.org/10.1002/ev.1
Wells, S. J., & Briggs, H. E. (2009). Cultural Competence and Evidence-Based Practice: Best Friends, Strangers, or Arch Rivals? Children and Youth Services Review, 31(11), 1147–1149. http://dx.doi.org/10.1016/j.childyouth.2009.08.014
Zammitt, K. A., & Alvarez, M. E. (2012). Keeping Up with the Research. Children & Schools, 34(1), 49–51. http://dx.doi.org/10.1093/cs/cdr006