Treść głównego artykułu
Abstrakt
Przeobrażenia polityczne w Polsce na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku oraz bliska perspektywa wejścia do Unii Europejskiej były głównymi przyczynami podjęcia przez polski rząd wprowadzenia zmian w polskim systemie edukacji oraz unowocześnienia kształcenia nauczycieli. W 1990 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej powołało do życia kolegia jaką nową formę organizacyjną zawodowego przygotowania nauczycieli (dotyczyło to zwłaszcza wczesnej edukacji, nauczania języków obcych, matematyki i języka polskiego). Kolegium Nauczycielskie (ZKN) w Szczytnie jest dobrym przykładem przebiegu procesu tych zmian.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Bida, A., Robak, J., Strzemieczny, J. (1992). Kształcenie nauczycieli: stan obecny i perspektywy zmian. Kształcenie Nauczycieli, 1(1), 44–53.
- Brzezińska, A. (1997). Refleksja w działalności nauczyciela. Studia Edukacyjne, 3, 113–130.
- Brzezińska, A., Klus-Stańska, D., Strzelecka, A. (1999). O nowe podejście w kształceniu nauczycieli. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.
- Departament Szkolnictwa Wyższego Ministerstwa Edukacji Narodowej. (1995). System kształcenia nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania kolegiów nauczycielskich. Dokument wewnętrzny.
- Departament Szkolnictwa Wyższego Ministerstwa Edukacji Narodowej. (1996a). Akredytacja kolegiów nauczycielskich. Biuletyn Kolegiów Nauczycielskich, 2(22), 3–5.
- Departament Szkolnictwa Wyższego Ministerstwa Edukacji Narodowej. (1996b). System kształcenia nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania kolegiów nauczycielskich. Biuletyn Kolegiów Nauczycielskich, 1(21), 1–16.
- Departament Współpracy z Samorządem Terytorialnym Ministerstwa Edukacji Narodowej. (2013). Informacja dotycząca zakładów kształcenia nauczycieli (kolegia nauczycielskie i nauczycielskie kolegia języków obcych).
- Gołębniak, B. D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli: wiedza – biegłość – refleksyjność. Toruń: Edytor.
- Klus-Stańska, D. (1996). Kilka refleksji na temat pojęć związanych z akredytacją. Biuletyn Kolegiów Nauczycielskich, 2(22), 24–32.
- Klus-Stańska, D. (2005). Publikacje: czy tylko przykłady dobrej praktyki? Biuletyn Kolegiów Nauczycielskich, 1(28), 32–39.
- Konarzewski, K. (1994a). Sylwetka absolwenta zakładu kształcenia nauczycieli. Kształcenie Nauczycieli, 1(4), 18–26.
- Konarzewski, K. (red). (1994b). Sztuka nauczania: szkoła (tom 2, wyd. 3). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Kruszewski, K. (red.). (1994). Sztuka nauczania: czynności nauczyciela (tom 1, wyd. 3). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Lewowicki, T. (2007). Problemy kształcenia i pracy nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji.
- Maliszewski, E. (1996). Model procedury akredytacyjnej. Biuletyn Kolegiów Nauczycielskich, 2(22), 6–8.
- Mizerek, H. (1994). W stronę refleksyjnego modelu nauczania. Kształcenie Nauczycieli, 1(4), 3–17.
- Organisation for Economic Co-operation and Development. (1996). Reviews of National Policies for Education: Poland 1996. B.m.: OECD.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 marca 1992 r. w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (1992). Dz. U. 1992, nr 26, poz. 115.
- Rutkowiak, J. (1994). Kształcenie nauczycieli dla średnich szkół ogólnokształcących: pytania podstawowe i trzy poziomy kontekstów. W: R. Ossowski (red.), System kształcenia i doskonalenia nauczycieli. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.
- Stępniowski, I. (1992). Sieć kolegiów nauczycielskich w świetle potrzeb kadrowych oświaty. Kształcenie Nauczycieli, 1(1), 54–65.
- Strzelecka, A. (1992). Wokół Podstaw edukacji. Kształcenie Nauczycieli, 1, 74–80.
- Strzelecka, A. (1996). Przygotowanie dokumentu na temat kolegium dla Zespołu Akredytacyjnego. Biuletyn Kolegiów Nauczycielskich, 2(22), 9–14.
- Strzelecka, A., Maliszewski, E. (b.d.). Harmonogram prac nad dalszym rozwojem systemu akredytacji kształcenia nauczycieli w kolegiach nauczycielskich w latach 2000–2004. Nieopublikowany manuskrypt.
- Strzelecka, A., Pfeiffer, A., Maliszewski, E. (2001). Pilotażowa akredytacja kolegiów nauczycielskich w ramach programu Phare SMART. W: M. Wójcicka (red.), Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym: słownik tematyczny (s. 94–97). Warszawa: Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego.
- Tiller, T. (1999). O uczeniu się przez doświadczenie w pracy nauczycieli. Chorzów: Mentor.
- Uczniowie klasy III b Szkoły Podstawowej Nr 1 w Szczytnie. (1993/1994). O praktykantach i praktykach. Biuletyn Kolegiów Nauczycielskich, 15, s. 6 - 7.
- Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (2005). Dz. U. 2005, nr 164, poz. 1365.
Referencje
Bida, A., Robak, J., Strzemieczny, J. (1992). Kształcenie nauczycieli: stan obecny i perspektywy zmian. Kształcenie Nauczycieli, 1(1), 44–53.
Brzezińska, A. (1997). Refleksja w działalności nauczyciela. Studia Edukacyjne, 3, 113–130.
Brzezińska, A., Klus-Stańska, D., Strzelecka, A. (1999). O nowe podejście w kształceniu nauczycieli. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Departament Szkolnictwa Wyższego Ministerstwa Edukacji Narodowej. (1995). System kształcenia nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania kolegiów nauczycielskich. Dokument wewnętrzny.
Departament Szkolnictwa Wyższego Ministerstwa Edukacji Narodowej. (1996a). Akredytacja kolegiów nauczycielskich. Biuletyn Kolegiów Nauczycielskich, 2(22), 3–5.
Departament Szkolnictwa Wyższego Ministerstwa Edukacji Narodowej. (1996b). System kształcenia nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania kolegiów nauczycielskich. Biuletyn Kolegiów Nauczycielskich, 1(21), 1–16.
Departament Współpracy z Samorządem Terytorialnym Ministerstwa Edukacji Narodowej. (2013). Informacja dotycząca zakładów kształcenia nauczycieli (kolegia nauczycielskie i nauczycielskie kolegia języków obcych).
Gołębniak, B. D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli: wiedza – biegłość – refleksyjność. Toruń: Edytor.
Klus-Stańska, D. (1996). Kilka refleksji na temat pojęć związanych z akredytacją. Biuletyn Kolegiów Nauczycielskich, 2(22), 24–32.
Klus-Stańska, D. (2005). Publikacje: czy tylko przykłady dobrej praktyki? Biuletyn Kolegiów Nauczycielskich, 1(28), 32–39.
Konarzewski, K. (1994a). Sylwetka absolwenta zakładu kształcenia nauczycieli. Kształcenie Nauczycieli, 1(4), 18–26.
Konarzewski, K. (red). (1994b). Sztuka nauczania: szkoła (tom 2, wyd. 3). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kruszewski, K. (red.). (1994). Sztuka nauczania: czynności nauczyciela (tom 1, wyd. 3). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lewowicki, T. (2007). Problemy kształcenia i pracy nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji.
Maliszewski, E. (1996). Model procedury akredytacyjnej. Biuletyn Kolegiów Nauczycielskich, 2(22), 6–8.
Mizerek, H. (1994). W stronę refleksyjnego modelu nauczania. Kształcenie Nauczycieli, 1(4), 3–17.
Organisation for Economic Co-operation and Development. (1996). Reviews of National Policies for Education: Poland 1996. B.m.: OECD.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 marca 1992 r. w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (1992). Dz. U. 1992, nr 26, poz. 115.
Rutkowiak, J. (1994). Kształcenie nauczycieli dla średnich szkół ogólnokształcących: pytania podstawowe i trzy poziomy kontekstów. W: R. Ossowski (red.), System kształcenia i doskonalenia nauczycieli. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.
Stępniowski, I. (1992). Sieć kolegiów nauczycielskich w świetle potrzeb kadrowych oświaty. Kształcenie Nauczycieli, 1(1), 54–65.
Strzelecka, A. (1992). Wokół Podstaw edukacji. Kształcenie Nauczycieli, 1, 74–80.
Strzelecka, A. (1996). Przygotowanie dokumentu na temat kolegium dla Zespołu Akredytacyjnego. Biuletyn Kolegiów Nauczycielskich, 2(22), 9–14.
Strzelecka, A., Maliszewski, E. (b.d.). Harmonogram prac nad dalszym rozwojem systemu akredytacji kształcenia nauczycieli w kolegiach nauczycielskich w latach 2000–2004. Nieopublikowany manuskrypt.
Strzelecka, A., Pfeiffer, A., Maliszewski, E. (2001). Pilotażowa akredytacja kolegiów nauczycielskich w ramach programu Phare SMART. W: M. Wójcicka (red.), Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym: słownik tematyczny (s. 94–97). Warszawa: Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego.
Tiller, T. (1999). O uczeniu się przez doświadczenie w pracy nauczycieli. Chorzów: Mentor.
Uczniowie klasy III b Szkoły Podstawowej Nr 1 w Szczytnie. (1993/1994). O praktykantach i praktykach. Biuletyn Kolegiów Nauczycielskich, 15, s. 6 - 7.
Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (2005). Dz. U. 2005, nr 164, poz. 1365.