Treść głównego artykułu
Abstrakt
Badanie procesu przejścia/integracji nowego nauczyciela sporadycznie jest przedmiotem badań w pedeutologii. Dominujący, funkcjonalistyczny sposób myślenia o roli zawodowej koncentruje się głównie na problemach adaptacji nauczyciela do miejsca pracy i jest zazwyczaj sprowadzony do statycznej diagnozy (bardziej lub mniej udanego) dopasowania się „nowego” do istniejących, zewnętrznie przyjętych standardów. W analizach tych pomija się tak ważne z punktu widzenia procesów stawania się nauczycielem konteksty, które powstają na styku interakcji jednostka-jednostka, jednostka-grupa profesjonalna, jednostka-kultura instytucji.W artykule prezentuję wstępne rezultaty badań dotyczących procesu stawania się nauczycielem na starcie kariery zawodowej, tj. w okresie przejścia/włączania się nauczycieli (nowicjuszy) do grupy zawodowej umiejscowionych w koncepcjach „obcych” dla tradycyjnej pedeutologii – interakcjonizmu symbolicznego i teorii migracyjnych.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Becker, H. S. (2012). Wprowadzenie. In K. Kazimierska (ed.), Metoda biograficzna w socjologii (pp.49 – 63). Kraków: Zakład Wydawniczy„NOMOS”.
- Blumer, H. (2007). Interakcjonizm symboliczny: perspektywa i metoda. Kraków: Zakład Wydawniczy „NOMOS”.
- Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana: praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2009). Metody badań jakościowych (tom 1). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Kraków: Zakład Wydawniczy „NOMOS”.
- Grzymała-Kazłowska, A. (2013a). Od tożsamości i integracji do społecznego zakotwiczenia – propozycja nowej koncepcji teoretycznej. CMR Working Paper, 64(122). Retrieved from http://www.migracje.uw.edu.pl/publ/2123
- Grzymała-Kazłowska, A. (2013b). Zarys koncepcji społecznego zakotwiczenia: inne spojrzenie na tożsamość, adaptację i integrację migrantów. Kultura i Społeczeństwo, 3, 45–60. Retrieved from http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-6590149a-ea2c-41a8-beb3-06ee88f55fcc?q=56bea8d9-00fd-4bf3-ab3a-b82f3e090a0a$2&qt=IN_PAGE
- Hałas, E. (2007). Interakcjonizm symboliczny: społeczny kontekst znaczeń (2nd ed.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Jodłowska, B. (1991). Start – szok zawodowy – twórcza praca nauczyciela klas początkowych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
- Kacperczyk, A. (2007). Od redakcji. In K. T. Konecki, Nowi pracownicy a kultura organizacyjna przedsiębiorstwa (pp. i–iv). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Retrieved from http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume3/PSJ_monografie_1.pdf
- Kędzierska, H. (2012). Kariery zawodowe nauczycieli: konteksty – wzory – pola dyskursu. Toruń: Adam Marszałek.
- Konecki, K. T. (2007). Nowi pracownicy a kultura organizacyjna przedsiębiorstwa. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Retrieved from http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume3/PSJ_monografie_1.pdf
- Konecki, K. T. (2009). Wprowadzenie do wydania polskiego. „Teoretyzowanie w socjologii – czyli o odkrywaniu i konstruowaniu teorii na podstawie analizy danych empirycznych”. In B. G. Glaser, & A. L. Strauss (eds.), Odkrywanie teorii ugruntowanej: strategie badania jakościowego (pp. vii–xxx). Kraków: Zakład Wydawniczy „NOMOS”.
- Marciniak, Ł. (2010). Kształtowanie tożsamości zawodowej: procesy odniesienia i rozróżnienia. In K. T. Konecki, & A. Kacperczyk (eds.), Procesy tożsamościowe: symboliczno-interakcyjny wymiar konstruowania ładu i nieładu społecznego (pp.181 –195). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Mydlak, Z. (1993). Funkcjonowanie młodych nauczycieli w sytuacjach szkolnych. Opole: Wydawnictwo Naukowe WSP.
- Strauss, A. L. (2013). Zwierciadła i maski: w poszukiwaniu tożsamości. Kraków: Zakład Wydawniczy „NOMOS”.
- Walczak, D. (2012). Początkujący nauczyciele: raport z badania jakościowego. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Retrieved from http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/raporty/163-raport-z-badania/poczatkujacy-nauczyciele/740-poczatkujacy-nauczyciele-raport-z-badania-jakosciowego.html
Referencje
Becker, H. S. (2012). Wprowadzenie. In K. Kazimierska (ed.), Metoda biograficzna w socjologii (pp.49 – 63). Kraków: Zakład Wydawniczy„NOMOS”.
Blumer, H. (2007). Interakcjonizm symboliczny: perspektywa i metoda. Kraków: Zakład Wydawniczy „NOMOS”.
Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana: praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2009). Metody badań jakościowych (tom 1). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Kraków: Zakład Wydawniczy „NOMOS”.
Grzymała-Kazłowska, A. (2013a). Od tożsamości i integracji do społecznego zakotwiczenia – propozycja nowej koncepcji teoretycznej. CMR Working Paper, 64(122). Retrieved from http://www.migracje.uw.edu.pl/publ/2123
Grzymała-Kazłowska, A. (2013b). Zarys koncepcji społecznego zakotwiczenia: inne spojrzenie na tożsamość, adaptację i integrację migrantów. Kultura i Społeczeństwo, 3, 45–60. Retrieved from http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-6590149a-ea2c-41a8-beb3-06ee88f55fcc?q=56bea8d9-00fd-4bf3-ab3a-b82f3e090a0a$2&qt=IN_PAGE
Hałas, E. (2007). Interakcjonizm symboliczny: społeczny kontekst znaczeń (2nd ed.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jodłowska, B. (1991). Start – szok zawodowy – twórcza praca nauczyciela klas początkowych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kacperczyk, A. (2007). Od redakcji. In K. T. Konecki, Nowi pracownicy a kultura organizacyjna przedsiębiorstwa (pp. i–iv). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Retrieved from http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume3/PSJ_monografie_1.pdf
Kędzierska, H. (2012). Kariery zawodowe nauczycieli: konteksty – wzory – pola dyskursu. Toruń: Adam Marszałek.
Konecki, K. T. (2007). Nowi pracownicy a kultura organizacyjna przedsiębiorstwa. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Retrieved from http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume3/PSJ_monografie_1.pdf
Konecki, K. T. (2009). Wprowadzenie do wydania polskiego. „Teoretyzowanie w socjologii – czyli o odkrywaniu i konstruowaniu teorii na podstawie analizy danych empirycznych”. In B. G. Glaser, & A. L. Strauss (eds.), Odkrywanie teorii ugruntowanej: strategie badania jakościowego (pp. vii–xxx). Kraków: Zakład Wydawniczy „NOMOS”.
Marciniak, Ł. (2010). Kształtowanie tożsamości zawodowej: procesy odniesienia i rozróżnienia. In K. T. Konecki, & A. Kacperczyk (eds.), Procesy tożsamościowe: symboliczno-interakcyjny wymiar konstruowania ładu i nieładu społecznego (pp.181 –195). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Mydlak, Z. (1993). Funkcjonowanie młodych nauczycieli w sytuacjach szkolnych. Opole: Wydawnictwo Naukowe WSP.
Strauss, A. L. (2013). Zwierciadła i maski: w poszukiwaniu tożsamości. Kraków: Zakład Wydawniczy „NOMOS”.
Walczak, D. (2012). Początkujący nauczyciele: raport z badania jakościowego. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Retrieved from http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/raporty/163-raport-z-badania/poczatkujacy-nauczyciele/740-poczatkujacy-nauczyciele-raport-z-badania-jakosciowego.html