Treść głównego artykułu
Abstrakt
Kultura szkoły była w pedagogice (zwłaszcza polskiej) marginalizowana, obecnie jednak coraz częściej jest przedmiotem badań. W prezentowanym artykule kategoria kultury szkoły ukazana jest jako kontekst funkcjonowania nauczyciela. Badania prezentują nauczyciela jako odtwórcę, a nie twórcę kultury szkoły.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Adrjan, B. (2011). Kultura szkoły: w poszukiwaniu nieuchwytnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Hammersley, M., Atkinson, P. (2000). Metody badań terenowych. Poznań: Zysk i S-ka.
- Kawecki, I. (1996). Etnografia i szkoła. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Kędzierska, H. (2008). Nauczyciele polskiej szkoły w poszukiwaniu samoświadomości. W: D. Klus-Stańska (red.), Dokąd zmierza polska szkoła? (s. 153–168). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
- Klus-Stańska, D. (2010). Nauczycielska tożsamość zawodowa jako konstrukt negocjowany społecznie, czyli o pozorach podmiotowości nauczyciela wczesnej edukacji. W: D. Waloszek (red.), Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna: obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych (s. 43–60). Kraków: Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola.
- Kohlberg, L., Mayer, R. (1990). Rozwój jako cel wychowania. Toruń : Centrum Doskonalenia Nauczycieli im. Wł. Spasowskiego.
- Kostera, M., Kownacki, S., Szumski, A. (2000). Zachowania organizacyjne: motywacja, przywództwo, kultura organizacyjna. W: A. K. Koźmiński, W. Piotrowski (red.), Zarządzanie: teoria i praktyka (wyd. 5, s. 311–396). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Krzychała, S., Zamorska, B. (2012). Zamknięte i otwarte zmiany kultury szkoły. W: M. M. Urlińska, A. Uniewska, J. Horowski (red.), „Po życie sięgać nowe…”: teoria a praktyka edukacyjna (s. 530–546). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Kwaśnica, R. (2007). Dwie racjonalności: od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej (wyd. 2). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.
- Lewartowska-Zychowicz, M. (2009). Nauczyciel (wczesnej edukacji) w relacjach wolności i przymusu. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna: dyskursy, problemy, rozwiązania (s. 158–184). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
- Szkudlarek, T. (1992). McLaren i Agata: o pewnej możliwości interpretacji rytualnego oporu w szkole. W: Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy (część 2, s. 45–51). Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
- Śliwerski, B. (2010). O (nie-) wymierności pracy nauczyciela. W: R. Kwiecińska, M. J. Szymański (red.), Nauczyciel wobec zróżnicowań społecznych (s. 65–82). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
- Tuohy, D. (2002). Dusza szkoły: o tym, co sprzyja zmianie i rozwojowi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Witkowski, L. (2000). Uniwersalizm pogranicza: o semiotyce kultury Michała Bachtina w kontekście edukacji (wyd. 2). Toruń: Adam Marszalek.
- Woods, P. (1986). Inside Schools: Ethnography in Educational Research. London: Routlege & Kegan Paul.
- Zybertowicz, A. (1995). Przemoc i poznanie: studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Referencje
Adrjan, B. (2011). Kultura szkoły: w poszukiwaniu nieuchwytnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Hammersley, M., Atkinson, P. (2000). Metody badań terenowych. Poznań: Zysk i S-ka.
Kawecki, I. (1996). Etnografia i szkoła. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kędzierska, H. (2008). Nauczyciele polskiej szkoły w poszukiwaniu samoświadomości. W: D. Klus-Stańska (red.), Dokąd zmierza polska szkoła? (s. 153–168). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Klus-Stańska, D. (2010). Nauczycielska tożsamość zawodowa jako konstrukt negocjowany społecznie, czyli o pozorach podmiotowości nauczyciela wczesnej edukacji. W: D. Waloszek (red.), Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna: obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych (s. 43–60). Kraków: Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola.
Kohlberg, L., Mayer, R. (1990). Rozwój jako cel wychowania. Toruń : Centrum Doskonalenia Nauczycieli im. Wł. Spasowskiego.
Kostera, M., Kownacki, S., Szumski, A. (2000). Zachowania organizacyjne: motywacja, przywództwo, kultura organizacyjna. W: A. K. Koźmiński, W. Piotrowski (red.), Zarządzanie: teoria i praktyka (wyd. 5, s. 311–396). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Krzychała, S., Zamorska, B. (2012). Zamknięte i otwarte zmiany kultury szkoły. W: M. M. Urlińska, A. Uniewska, J. Horowski (red.), „Po życie sięgać nowe…”: teoria a praktyka edukacyjna (s. 530–546). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kwaśnica, R. (2007). Dwie racjonalności: od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej (wyd. 2). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.
Lewartowska-Zychowicz, M. (2009). Nauczyciel (wczesnej edukacji) w relacjach wolności i przymusu. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna: dyskursy, problemy, rozwiązania (s. 158–184). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Szkudlarek, T. (1992). McLaren i Agata: o pewnej możliwości interpretacji rytualnego oporu w szkole. W: Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy (część 2, s. 45–51). Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Śliwerski, B. (2010). O (nie-) wymierności pracy nauczyciela. W: R. Kwiecińska, M. J. Szymański (red.), Nauczyciel wobec zróżnicowań społecznych (s. 65–82). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Tuohy, D. (2002). Dusza szkoły: o tym, co sprzyja zmianie i rozwojowi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Witkowski, L. (2000). Uniwersalizm pogranicza: o semiotyce kultury Michała Bachtina w kontekście edukacji (wyd. 2). Toruń: Adam Marszalek.
Woods, P. (1986). Inside Schools: Ethnography in Educational Research. London: Routlege & Kegan Paul.
Zybertowicz, A. (1995). Przemoc i poznanie: studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.