Treść głównego artykułu

Abstrakt

Artykuł prezentuje wyniki badań sondażowych, dotyczących współpracy rodziny i szkoły w percepcji nauczycieli małych wiejskich szkół podstawowych i gimnazjów, zlokalizowanych w województwie warmińsko-mazurskim. Podejmowane w nim kwestie odnoszą się do rzeczywistego, deklarowanego i oczekiwanego wymiaru zaangażowania rodziców w życie szkoły.

Słowa kluczowe

rodzina i szkoła partycypacja rodziców w życiu szkoły obszary współpracy nauczycieli i rodziców szkoły na wsi małe szkoły family and school parental participation in school life teachers’ and parents’ cooperation areas village school small school

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Stańczak, M. (2015). Współpraca środowiska szkolnego i rodzinnego w opinii nauczycieli z małych szkół wiejskich. Forum Oświatowe, 27(2(54), 131–151. Pobrano z https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/314

Referencje

  1. Anderson, K. J, Minke, K. M. (2007). Parent Involvement in Education: Toward an Understanding of Parents’ Decision Making. Journal of Educational Research, 100(5), 311–323. http://dx.doi.org/10.3200/JOER.100.5.311-323
  2. Frączek, Z., Lulek, B. (2010). Wybrane problemy pedagogiki rodziny. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
  3. Główny Urząd Statystyczny. (2014). Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2013/2014. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. Pobrane 3 listopada 2014, z: http://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5488/1/8/1/oswiata_i_wychowanie.pdf
  4. Goodall, J., Montgomery, C. (2014). Parental involvement to parental engagement: A continuum. Educational Review, 66(4), 399–410. http://dx.doi.org/10.1080/00131911.2013.781576
  5. Hornby, G. (2000). Improving Parental Involvement. London: Bloomsbury Publishing.
  6. Hornby, G., Lafaele, R. (2011). Barriers to parental involvement in education: An explanatory model. Educational Review, 63(1), 37–52. http://dx.doi.org/10.1080/00131911.2010.488049
  7. Janke, A. W. (1995). Wybrane aspekty pedagogicznej relacji rodzina – szkoła w kontekście oczekiwanych zmian. W: A. W. Janke (red.), Pedagogiczna relacja rodzina-szkoła: dylematy czasu przemian (s. 9–15). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.
  8. Janke, A. W. (2002). Transformacja w stosunkach rodziny i szkoły na przełomie XIX i XX wieku: perspektywy zmiany społecznej w edukacji. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
  9. Kwieciński, Z. (1995). Dynamika funkcjonowania szkoły: studium empiryczne z socjologii edukacji (wyd. 2). Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
  10. Kwieciński, Z. (2002). Bezbronni: odpad szkolny na wsi (wyd. 2). Toruń: Edytor.
  11. Lulek, B. (2008). Współpraca szkoły, rodziny i środowiska. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
  12. Łobocki, M. (1985). Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania. Warszawa: Nasza Księgarnia.
  13. Łobocki, M. (2004). O współpracy nauczycieli i rodziców w rozumieniu tradycyjnym. W: I. Nowosad, M. J. Szymański (red.), Nauczyciele i rodzice: w poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy (s. 85–97). Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
  14. Łobocki, M. (2007). W trosce o wychowanie w szkole. Kraków: Impuls.
  15. Marzec-Holka, K., Rutkowska, A. (2010). „Małe szkoły” w środowisku lokalnym regionu kujawsko-pomorskiego – założenia badawcze. W: J. Surzykiewicz, M. Kulesza (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej: społeczne i wychowawcze obszary napięć (s. 241–254). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  16. Marzec-Holka, K., Rutkowska, A. (red.). (2012). Małe szkoły w województwie kujawsko-pomorskim: studium pedagogiczno-socjologiczne. Bydgoszcz: Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio.
  17. Maszke, A. W. (2005). Edukacja wobec zmian (współdziałanie–współpraca–partnerstwo). W: A. W. Maszke, C. Lewicki (red.), Współpraca i partnerstwo w środowisku lokalnym: problemy teoretyczno-praktyczne (s. 35–50). Rzeszów: Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli.
  18. Mendel, M. (1998). Rodzice i szkoła: jak współuczestniczyć w edukacji dzieci? Toruń: Adam Marszałek.
  19. Mendel, M. (2000). Relacje nauczycieli i rodziców do dyskursu władzy. W: M. Mendel (red.), Człowiek, szkoła, wspólnota: w kręgu edukacji społecznej (s. 105–114). Toruń: Adam Marszałek.
  20. Mendel, M. (2004). Aktywna szkoła – bierni rodzice: anomia, mit czy przemieszczenie znaczeń? W: A. W. Janke (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI wieku: rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań (s. 297–310). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
  21. Mikiewicz, P. (2011). Jak się buduje różnica? Kapitał społeczny na edukacyjnym rynku. W: J. Domalewski, K. Wasielewski (red.), Zmiany w edukacji: szkoła i jej społeczne otoczenie (s. 133–145). Toruń: Adam Marszałek.
  22. Nowosad, I., Olczyk, M. (2001). Wizja szkoły otwartej na potrzeby i oczekiwania rodziców. W: I. Nowosad (red.), Nauczyciele i rodzice: współpraca w wychowaniu (s. 269–276). Zielona Góra: Wydawnictwo Szkoły Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu Zielonogórskiego.
  23. Porter, L. (2008). Teacher-Parent Collaboration: Early Childhood to Adolescence. Camberwell Victoria: Australian Council for Education Research.
  24. Segiet, W. (1999). Rozwój dziecka – wspólnotą interesów i działań rodziców i nauczycieli. W: W. Ciczkowski (red.), Bezpieczeństwo człowieka w środowisku lokalnym (s. 364–373). Olsztyn: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Olsztynie.
  25. Subocz, E. (2014). Kariera szkolna dzieci w rodzinach o zróżnicowanym statusie społeczno-ekonomicznym. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
  26. Szymański, M. J. (1996). Selekcyjne funkcje szkolnictwa a struktura społeczna. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  27. Szymański, M. J. (2005). Nierówności społeczne w polskim szkolnictwie. W: J. Kuźma, J. Morbitzer (red.), Edukacja – szkoła – nauczyciele: promowanie rozwoju dziecka (s. 171–177). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
  28. Tołwińska-Królikowska, E. (2015a). Wstęp. W: E. Tołwińska-Królikowska (red.), Mała szkoła – problem czy szansa?: poradnik dla samorządowców (s. 5–6). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
  29. Tołwińska-Królikowska, E. (2015b). Zasoby i ograniczenia małej wiejskiej szkoły – jak je uwzględniać w nauczaniu i organizacji pracy? W: E. Tołwińska-Królikowska (red.), Mała szkoła: problem czy szansa?: poradnik dla samorządowców (s. 118–119). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
  30. Uryga, D. (2013). „Mała szkoła” w środowisku wiejskim: socjopedagogiczne studium obywatelskich inicjatyw. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
  31. Waloszek, D. (2005). Czy szkoła może być miejscem wzajemności porozumienia się nauczycieli – rodziców – uczniów? W: M. Nyczaj-Drąg, M. Głażewski (red.), Współprzestrzenie edukacji: szkoła, rodzina, społeczeństwo, kultura (s. 129–141). Kraków: Impuls.
  32. Współpraca w szkole. Raport z badania rodziców dzieci w wieku szkolnym. (b.d.). Pobrane 3 listopada 2014, z: http://www.szkolawspolpracy.pl/2014/attachments/article/29/Badania%20CATI.pdf