Treść głównego artykułu
Abstrakt
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Anderson, K. J, Minke, K. M. (2007). Parent Involvement in Education: Toward an Understanding of Parents’ Decision Making. Journal of Educational Research, 100(5), 311–323. http://dx.doi.org/10.3200/JOER.100.5.311-323
- Frączek, Z., Lulek, B. (2010). Wybrane problemy pedagogiki rodziny. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
- Główny Urząd Statystyczny. (2014). Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2013/2014. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. Pobrane 3 listopada 2014, z: http://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5488/1/8/1/oswiata_i_wychowanie.pdf
- Goodall, J., Montgomery, C. (2014). Parental involvement to parental engagement: A continuum. Educational Review, 66(4), 399–410. http://dx.doi.org/10.1080/00131911.2013.781576
- Hornby, G. (2000). Improving Parental Involvement. London: Bloomsbury Publishing.
- Hornby, G., Lafaele, R. (2011). Barriers to parental involvement in education: An explanatory model. Educational Review, 63(1), 37–52. http://dx.doi.org/10.1080/00131911.2010.488049
- Janke, A. W. (1995). Wybrane aspekty pedagogicznej relacji rodzina – szkoła w kontekście oczekiwanych zmian. W: A. W. Janke (red.), Pedagogiczna relacja rodzina-szkoła: dylematy czasu przemian (s. 9–15). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.
- Janke, A. W. (2002). Transformacja w stosunkach rodziny i szkoły na przełomie XIX i XX wieku: perspektywy zmiany społecznej w edukacji. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
- Kwieciński, Z. (1995). Dynamika funkcjonowania szkoły: studium empiryczne z socjologii edukacji (wyd. 2). Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
- Kwieciński, Z. (2002). Bezbronni: odpad szkolny na wsi (wyd. 2). Toruń: Edytor.
- Lulek, B. (2008). Współpraca szkoły, rodziny i środowiska. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
- Łobocki, M. (1985). Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania. Warszawa: Nasza Księgarnia.
- Łobocki, M. (2004). O współpracy nauczycieli i rodziców w rozumieniu tradycyjnym. W: I. Nowosad, M. J. Szymański (red.), Nauczyciele i rodzice: w poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy (s. 85–97). Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
- Łobocki, M. (2007). W trosce o wychowanie w szkole. Kraków: Impuls.
- Marzec-Holka, K., Rutkowska, A. (2010). „Małe szkoły” w środowisku lokalnym regionu kujawsko-pomorskiego – założenia badawcze. W: J. Surzykiewicz, M. Kulesza (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej: społeczne i wychowawcze obszary napięć (s. 241–254). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Marzec-Holka, K., Rutkowska, A. (red.). (2012). Małe szkoły w województwie kujawsko-pomorskim: studium pedagogiczno-socjologiczne. Bydgoszcz: Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio.
- Maszke, A. W. (2005). Edukacja wobec zmian (współdziałanie–współpraca–partnerstwo). W: A. W. Maszke, C. Lewicki (red.), Współpraca i partnerstwo w środowisku lokalnym: problemy teoretyczno-praktyczne (s. 35–50). Rzeszów: Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli.
- Mendel, M. (1998). Rodzice i szkoła: jak współuczestniczyć w edukacji dzieci? Toruń: Adam Marszałek.
- Mendel, M. (2000). Relacje nauczycieli i rodziców do dyskursu władzy. W: M. Mendel (red.), Człowiek, szkoła, wspólnota: w kręgu edukacji społecznej (s. 105–114). Toruń: Adam Marszałek.
- Mendel, M. (2004). Aktywna szkoła – bierni rodzice: anomia, mit czy przemieszczenie znaczeń? W: A. W. Janke (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI wieku: rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań (s. 297–310). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
- Mikiewicz, P. (2011). Jak się buduje różnica? Kapitał społeczny na edukacyjnym rynku. W: J. Domalewski, K. Wasielewski (red.), Zmiany w edukacji: szkoła i jej społeczne otoczenie (s. 133–145). Toruń: Adam Marszałek.
- Nowosad, I., Olczyk, M. (2001). Wizja szkoły otwartej na potrzeby i oczekiwania rodziców. W: I. Nowosad (red.), Nauczyciele i rodzice: współpraca w wychowaniu (s. 269–276). Zielona Góra: Wydawnictwo Szkoły Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu Zielonogórskiego.
- Porter, L. (2008). Teacher-Parent Collaboration: Early Childhood to Adolescence. Camberwell Victoria: Australian Council for Education Research.
- Segiet, W. (1999). Rozwój dziecka – wspólnotą interesów i działań rodziców i nauczycieli. W: W. Ciczkowski (red.), Bezpieczeństwo człowieka w środowisku lokalnym (s. 364–373). Olsztyn: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Olsztynie.
- Subocz, E. (2014). Kariera szkolna dzieci w rodzinach o zróżnicowanym statusie społeczno-ekonomicznym. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
- Szymański, M. J. (1996). Selekcyjne funkcje szkolnictwa a struktura społeczna. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
- Szymański, M. J. (2005). Nierówności społeczne w polskim szkolnictwie. W: J. Kuźma, J. Morbitzer (red.), Edukacja – szkoła – nauczyciele: promowanie rozwoju dziecka (s. 171–177). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
- Tołwińska-Królikowska, E. (2015a). Wstęp. W: E. Tołwińska-Królikowska (red.), Mała szkoła – problem czy szansa?: poradnik dla samorządowców (s. 5–6). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
- Tołwińska-Królikowska, E. (2015b). Zasoby i ograniczenia małej wiejskiej szkoły – jak je uwzględniać w nauczaniu i organizacji pracy? W: E. Tołwińska-Królikowska (red.), Mała szkoła: problem czy szansa?: poradnik dla samorządowców (s. 118–119). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
- Uryga, D. (2013). „Mała szkoła” w środowisku wiejskim: socjopedagogiczne studium obywatelskich inicjatyw. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
- Waloszek, D. (2005). Czy szkoła może być miejscem wzajemności porozumienia się nauczycieli – rodziców – uczniów? W: M. Nyczaj-Drąg, M. Głażewski (red.), Współprzestrzenie edukacji: szkoła, rodzina, społeczeństwo, kultura (s. 129–141). Kraków: Impuls.
- Współpraca w szkole. Raport z badania rodziców dzieci w wieku szkolnym. (b.d.). Pobrane 3 listopada 2014, z: http://www.szkolawspolpracy.pl/2014/attachments/article/29/Badania%20CATI.pdf
Referencje
Anderson, K. J, Minke, K. M. (2007). Parent Involvement in Education: Toward an Understanding of Parents’ Decision Making. Journal of Educational Research, 100(5), 311–323. http://dx.doi.org/10.3200/JOER.100.5.311-323
Frączek, Z., Lulek, B. (2010). Wybrane problemy pedagogiki rodziny. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Główny Urząd Statystyczny. (2014). Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2013/2014. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. Pobrane 3 listopada 2014, z: http://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5488/1/8/1/oswiata_i_wychowanie.pdf
Goodall, J., Montgomery, C. (2014). Parental involvement to parental engagement: A continuum. Educational Review, 66(4), 399–410. http://dx.doi.org/10.1080/00131911.2013.781576
Hornby, G. (2000). Improving Parental Involvement. London: Bloomsbury Publishing.
Hornby, G., Lafaele, R. (2011). Barriers to parental involvement in education: An explanatory model. Educational Review, 63(1), 37–52. http://dx.doi.org/10.1080/00131911.2010.488049
Janke, A. W. (1995). Wybrane aspekty pedagogicznej relacji rodzina – szkoła w kontekście oczekiwanych zmian. W: A. W. Janke (red.), Pedagogiczna relacja rodzina-szkoła: dylematy czasu przemian (s. 9–15). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.
Janke, A. W. (2002). Transformacja w stosunkach rodziny i szkoły na przełomie XIX i XX wieku: perspektywy zmiany społecznej w edukacji. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
Kwieciński, Z. (1995). Dynamika funkcjonowania szkoły: studium empiryczne z socjologii edukacji (wyd. 2). Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Kwieciński, Z. (2002). Bezbronni: odpad szkolny na wsi (wyd. 2). Toruń: Edytor.
Lulek, B. (2008). Współpraca szkoły, rodziny i środowiska. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Łobocki, M. (1985). Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Łobocki, M. (2004). O współpracy nauczycieli i rodziców w rozumieniu tradycyjnym. W: I. Nowosad, M. J. Szymański (red.), Nauczyciele i rodzice: w poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy (s. 85–97). Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Łobocki, M. (2007). W trosce o wychowanie w szkole. Kraków: Impuls.
Marzec-Holka, K., Rutkowska, A. (2010). „Małe szkoły” w środowisku lokalnym regionu kujawsko-pomorskiego – założenia badawcze. W: J. Surzykiewicz, M. Kulesza (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej: społeczne i wychowawcze obszary napięć (s. 241–254). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Marzec-Holka, K., Rutkowska, A. (red.). (2012). Małe szkoły w województwie kujawsko-pomorskim: studium pedagogiczno-socjologiczne. Bydgoszcz: Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio.
Maszke, A. W. (2005). Edukacja wobec zmian (współdziałanie–współpraca–partnerstwo). W: A. W. Maszke, C. Lewicki (red.), Współpraca i partnerstwo w środowisku lokalnym: problemy teoretyczno-praktyczne (s. 35–50). Rzeszów: Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli.
Mendel, M. (1998). Rodzice i szkoła: jak współuczestniczyć w edukacji dzieci? Toruń: Adam Marszałek.
Mendel, M. (2000). Relacje nauczycieli i rodziców do dyskursu władzy. W: M. Mendel (red.), Człowiek, szkoła, wspólnota: w kręgu edukacji społecznej (s. 105–114). Toruń: Adam Marszałek.
Mendel, M. (2004). Aktywna szkoła – bierni rodzice: anomia, mit czy przemieszczenie znaczeń? W: A. W. Janke (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI wieku: rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań (s. 297–310). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Mikiewicz, P. (2011). Jak się buduje różnica? Kapitał społeczny na edukacyjnym rynku. W: J. Domalewski, K. Wasielewski (red.), Zmiany w edukacji: szkoła i jej społeczne otoczenie (s. 133–145). Toruń: Adam Marszałek.
Nowosad, I., Olczyk, M. (2001). Wizja szkoły otwartej na potrzeby i oczekiwania rodziców. W: I. Nowosad (red.), Nauczyciele i rodzice: współpraca w wychowaniu (s. 269–276). Zielona Góra: Wydawnictwo Szkoły Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Porter, L. (2008). Teacher-Parent Collaboration: Early Childhood to Adolescence. Camberwell Victoria: Australian Council for Education Research.
Segiet, W. (1999). Rozwój dziecka – wspólnotą interesów i działań rodziców i nauczycieli. W: W. Ciczkowski (red.), Bezpieczeństwo człowieka w środowisku lokalnym (s. 364–373). Olsztyn: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Olsztynie.
Subocz, E. (2014). Kariera szkolna dzieci w rodzinach o zróżnicowanym statusie społeczno-ekonomicznym. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Szymański, M. J. (1996). Selekcyjne funkcje szkolnictwa a struktura społeczna. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Szymański, M. J. (2005). Nierówności społeczne w polskim szkolnictwie. W: J. Kuźma, J. Morbitzer (red.), Edukacja – szkoła – nauczyciele: promowanie rozwoju dziecka (s. 171–177). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Tołwińska-Królikowska, E. (2015a). Wstęp. W: E. Tołwińska-Królikowska (red.), Mała szkoła – problem czy szansa?: poradnik dla samorządowców (s. 5–6). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Tołwińska-Królikowska, E. (2015b). Zasoby i ograniczenia małej wiejskiej szkoły – jak je uwzględniać w nauczaniu i organizacji pracy? W: E. Tołwińska-Królikowska (red.), Mała szkoła: problem czy szansa?: poradnik dla samorządowców (s. 118–119). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Uryga, D. (2013). „Mała szkoła” w środowisku wiejskim: socjopedagogiczne studium obywatelskich inicjatyw. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Waloszek, D. (2005). Czy szkoła może być miejscem wzajemności porozumienia się nauczycieli – rodziców – uczniów? W: M. Nyczaj-Drąg, M. Głażewski (red.), Współprzestrzenie edukacji: szkoła, rodzina, społeczeństwo, kultura (s. 129–141). Kraków: Impuls.
Współpraca w szkole. Raport z badania rodziców dzieci w wieku szkolnym. (b.d.). Pobrane 3 listopada 2014, z: http://www.szkolawspolpracy.pl/2014/attachments/article/29/Badania%20CATI.pdf