Treść głównego artykułu
Abstrakt
Materiał poddany analizie stanowi część danych zgromadzonych podczas ewaluacji zewnętrznych, dotyczących ewaluacji własnej pracy nauczycieli i angażowania do jej realizacji innych. Dane poddano analizie ilościowej i jakościowej. Z badania wynika, że obszary najczęściej poddawane autoewaluacji to metody nauczania, osiągnięcia uczniów, ocenianie oraz dostosowanie wymagań do potrzeb i możliwości uczniów. Nieliczni nauczyciele wskazują na formy angażowania innych nauczycieli do prowadzonej ewaluacji, które odnoszą się do procesu badawczego. Kiedy to robią, współpraca najczęściej dotyczy pomocy w opracowaniu narzędzi badawczych i gromadzenia danych.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Červinková, H., Gołębniak, B. D. (red.). (2010). Badania w działaniu: pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Fullan, M. (2012). Wybór złych sterowników w całościowej reformie systemu edukacji. Warszawa: Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej.
- Hattie, J. A. C. (2009). Visible Learning: A Synthesis of 800+ Meta-Analyses to Achievement. Abingdon: Routledge.
- Hopkins, D. (2008). A Teacher’s Guide to Classroom Research. London: Open University Press.
- Kasprzak, T. (2013). Laboratorium Mikrobadań IBE. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Pobrane z: http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/raporty/170-raport-z-badania/laboratorium-mikrobadan-ibe/875-laboratorium-mikrobadan-ibe-raport-z-badania.html
- Kołodziejczyk, J. (2013a). Collaboration of Teachers in Planning and Execution of Educational Processes in School. W: L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres (red.), ICERI 2013: Proceedings CD (s. 4033–4041). Sewilla: International Association of Technology, Education and Development.
- Kołodziejczyk, J. (2013b). Analiza danych dotyczących wymagania „Procesy edukacyjne są wynikiem współdziałania nauczycieli”. W: G. Mazurkiewicz (red.), Jakość edukacji: dane i wnioski z ewaluacji zewnętrznych prowadzonych w latach 2010–2011 (s. 109–121). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Kołodziejczyk, J. (2013c). Ewaluacja własnej pracy w opiniach nauczycieli. W: B. Niemierko, M. K. Szmigel (red.), Polska edukacja w świetle diagnoz prowadzonych z różnych perspektyw badawczych: XIX Krajowa Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Gniezno, 26-28 września 2013 r. (s. 287–292). Kraków: Grupa Tomami.
- Menter, I., Elliot, D., Hulme, M., Lewin, J., Lowden, K. (2011). A Guide to Practitioner Research in Education. London: Sage.
- Mizerek, H. (2011). Efektywna autoewaluacja w szkole – jak ją sensownie zaprojektować i przeprowadzić? W: G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym: autonomia (s. 19–62). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Mourshed, M., Chijioke, C., Barber, M. (2012). Jak najlepiej doskonalone systemy szkolne na świecie stają się jeszcze lepsze. Warszawa: Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej.
- Stenhouse, L. (1975). An Introduction to Curriculum Research and Development. London: Hainemann.
- Schön, D. A. (1983). The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. New York, NY: Basic Books.
- Schön, D. A. (red.). (1991). The Reflective Turn: Case Studies In and On Educational Practice. New York, NY: Teachers Press, Columbia University.
- Tołwińska-Królikowska, E. (red.). (2010). Autoewaluacja w szkole (wyd. 3). Warszawa: Wydawnictwa CODN.
Referencje
Červinková, H., Gołębniak, B. D. (red.). (2010). Badania w działaniu: pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Fullan, M. (2012). Wybór złych sterowników w całościowej reformie systemu edukacji. Warszawa: Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Hattie, J. A. C. (2009). Visible Learning: A Synthesis of 800+ Meta-Analyses to Achievement. Abingdon: Routledge.
Hopkins, D. (2008). A Teacher’s Guide to Classroom Research. London: Open University Press.
Kasprzak, T. (2013). Laboratorium Mikrobadań IBE. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Pobrane z: http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/raporty/170-raport-z-badania/laboratorium-mikrobadan-ibe/875-laboratorium-mikrobadan-ibe-raport-z-badania.html
Kołodziejczyk, J. (2013a). Collaboration of Teachers in Planning and Execution of Educational Processes in School. W: L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres (red.), ICERI 2013: Proceedings CD (s. 4033–4041). Sewilla: International Association of Technology, Education and Development.
Kołodziejczyk, J. (2013b). Analiza danych dotyczących wymagania „Procesy edukacyjne są wynikiem współdziałania nauczycieli”. W: G. Mazurkiewicz (red.), Jakość edukacji: dane i wnioski z ewaluacji zewnętrznych prowadzonych w latach 2010–2011 (s. 109–121). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kołodziejczyk, J. (2013c). Ewaluacja własnej pracy w opiniach nauczycieli. W: B. Niemierko, M. K. Szmigel (red.), Polska edukacja w świetle diagnoz prowadzonych z różnych perspektyw badawczych: XIX Krajowa Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Gniezno, 26-28 września 2013 r. (s. 287–292). Kraków: Grupa Tomami.
Menter, I., Elliot, D., Hulme, M., Lewin, J., Lowden, K. (2011). A Guide to Practitioner Research in Education. London: Sage.
Mizerek, H. (2011). Efektywna autoewaluacja w szkole – jak ją sensownie zaprojektować i przeprowadzić? W: G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym: autonomia (s. 19–62). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Mourshed, M., Chijioke, C., Barber, M. (2012). Jak najlepiej doskonalone systemy szkolne na świecie stają się jeszcze lepsze. Warszawa: Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Stenhouse, L. (1975). An Introduction to Curriculum Research and Development. London: Hainemann.
Schön, D. A. (1983). The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. New York, NY: Basic Books.
Schön, D. A. (red.). (1991). The Reflective Turn: Case Studies In and On Educational Practice. New York, NY: Teachers Press, Columbia University.
Tołwińska-Królikowska, E. (red.). (2010). Autoewaluacja w szkole (wyd. 3). Warszawa: Wydawnictwa CODN.