Treść głównego artykułu
Abstrakt
W artykule poruszono problematykę warsztatu pracy nauczyciela jako znaczącego, lecz niedocenianego elementu jego tożsamości zawodowej. Na przykładzie Laboratorium Wczesnej Edukacji zaprezentowano model pracy, w trakcie której nauczyciel może uzyskać poczucie samoświadomości i autonomii pedagogicznej. Warsztat pracy został opisany jako rodzaj przestrzeni, w której działają nauczyciel i jego uczniowie.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Afeltowicz, Ł. (2011). Laboratoria w działaniu: innowacja technologiczna w świetle antropologii nauki. Warszawa: Oficyna Naukowa.
- Dylak, S. (2013). Architektura wiedzy w szkole. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
- Hacking, I. (1983). Representing and Intervening: Introductory Topics in the Philosophy of Natural Science. New York, NY: Cambridge University Press.
- Hacking, I. (1994). Eksperymentowanie a realizm naukowy (E. Pakszys, tłum.). W: D. Sobczyńska, P. Zeidler (red.), Nowy eksperymentalizm: teoretycyzm, reprezentacja (s. 9–30). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
- Karwasz, G., Kruk, J. (2012). Idee i realizacje dydaktyki interaktywnej: wystawy, muzea i centra nauki. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
- Kędzierska, H. (2013). Pozycja badacza w wywiadzie narracyjno-biograficznym. W: H. Kędzierska, H. Mizerek (red.), Jakościowe inspiracje w badaniach edukacyjnych: refleksje na marginesie projektów badawczych (s. 43–58). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
- Klus-Stańska, D. (2002). Konstruowanie wiedzy w szkole (wyd. 2). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
- Klus-Stańska, D. (2010). O nauczycielskich zmaganiach z oporem materii programowej. W: A. Dereń, J. Tersa, T. Sadoń-Osowiecka (red.), Nauczycielskie zmagania z podstawą programową: ku nowym odczytaniom dokumentów i praktyk szkolnych (s. 25–28). Kartuzy: Centrum Inicjatyw Edukacyjnych.
- Kruk, J. (2008). Doświadczenie, reprezentacja i działanie wśród rzeczy i przedmiotów: projektowanie edukacyjne. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
- Kruk, J. (2009a). Przestrzeń i rzeczy jako środowisko uczenia się. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna: dyskursy, problemy rozwiązania (s. 487–501). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
- Kruk, J. (2009b). Rekonstrukcja zasady poglądowości jako element zmiany paradygmatycznej w dydaktyce. W: L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki (s. 135–140). Kraków: Impuls.
- Kruk, J. (2010). Badania projektujące i prognostyczne w pedagogice. W: S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice (s. 281–294). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Kruk, J. (2011a). Model dydaktyki interaktywnej w centrach i muzeach nauki i możliwości jego stosowania w szkolnej edukacji. Problemy Wczesnej Edukacji, 3(15), 54–62.
- Kruk, J. (2011b). W poszukiwaniu źródeł dydaktyki interaktywnej. W: D. Klus-Stańska, D. Bronk, A. Malenda (red.), Pedagogika wczesnej edukacji: dyskursy, problemy, otwarcia (s. 497–506). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
- Kruk, J., Zdanowicz-Kucharczyk, K. (2013). Laboratorium wczesnej edukacji jako przykład „paradygmatu” metodyki interaktywnej. Problemy Wczesnej Edukacji, 3(22), 6–16.
- Męczkowska, A. (2002). Od świadomości nauczyciela do konstrukcji świata społecznego: nauczycielskie kompetencje wymagań dydaktycznych a problem rekonstrukcyjnej kompetencji ucznia. Kraków: Impuls.
- Rubacha, K. (2011). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Łośgraf”.
- Sobczyńska, D. (1994). Nowy eksperymentalizm i jego miejsce w refleksji filozoficznej nad eksperymentem naukowym. W: D. Sobczyńska, P. Zeidler (red.), Nowy eksperymentalizm: teoretycyzm, reprezentacja (s. 57–86). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
- Śliwerski, B. (1993). Jak zmieniać szkołę? Kraków: Impuls.
- Wygotski, L. S. (1989). Myślenie i mowa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Referencje
Afeltowicz, Ł. (2011). Laboratoria w działaniu: innowacja technologiczna w świetle antropologii nauki. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Dylak, S. (2013). Architektura wiedzy w szkole. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Hacking, I. (1983). Representing and Intervening: Introductory Topics in the Philosophy of Natural Science. New York, NY: Cambridge University Press.
Hacking, I. (1994). Eksperymentowanie a realizm naukowy (E. Pakszys, tłum.). W: D. Sobczyńska, P. Zeidler (red.), Nowy eksperymentalizm: teoretycyzm, reprezentacja (s. 9–30). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Karwasz, G., Kruk, J. (2012). Idee i realizacje dydaktyki interaktywnej: wystawy, muzea i centra nauki. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Kędzierska, H. (2013). Pozycja badacza w wywiadzie narracyjno-biograficznym. W: H. Kędzierska, H. Mizerek (red.), Jakościowe inspiracje w badaniach edukacyjnych: refleksje na marginesie projektów badawczych (s. 43–58). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Klus-Stańska, D. (2002). Konstruowanie wiedzy w szkole (wyd. 2). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Klus-Stańska, D. (2010). O nauczycielskich zmaganiach z oporem materii programowej. W: A. Dereń, J. Tersa, T. Sadoń-Osowiecka (red.), Nauczycielskie zmagania z podstawą programową: ku nowym odczytaniom dokumentów i praktyk szkolnych (s. 25–28). Kartuzy: Centrum Inicjatyw Edukacyjnych.
Kruk, J. (2008). Doświadczenie, reprezentacja i działanie wśród rzeczy i przedmiotów: projektowanie edukacyjne. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Kruk, J. (2009a). Przestrzeń i rzeczy jako środowisko uczenia się. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna: dyskursy, problemy rozwiązania (s. 487–501). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Kruk, J. (2009b). Rekonstrukcja zasady poglądowości jako element zmiany paradygmatycznej w dydaktyce. W: L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki (s. 135–140). Kraków: Impuls.
Kruk, J. (2010). Badania projektujące i prognostyczne w pedagogice. W: S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice (s. 281–294). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kruk, J. (2011a). Model dydaktyki interaktywnej w centrach i muzeach nauki i możliwości jego stosowania w szkolnej edukacji. Problemy Wczesnej Edukacji, 3(15), 54–62.
Kruk, J. (2011b). W poszukiwaniu źródeł dydaktyki interaktywnej. W: D. Klus-Stańska, D. Bronk, A. Malenda (red.), Pedagogika wczesnej edukacji: dyskursy, problemy, otwarcia (s. 497–506). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Kruk, J., Zdanowicz-Kucharczyk, K. (2013). Laboratorium wczesnej edukacji jako przykład „paradygmatu” metodyki interaktywnej. Problemy Wczesnej Edukacji, 3(22), 6–16.
Męczkowska, A. (2002). Od świadomości nauczyciela do konstrukcji świata społecznego: nauczycielskie kompetencje wymagań dydaktycznych a problem rekonstrukcyjnej kompetencji ucznia. Kraków: Impuls.
Rubacha, K. (2011). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Łośgraf”.
Sobczyńska, D. (1994). Nowy eksperymentalizm i jego miejsce w refleksji filozoficznej nad eksperymentem naukowym. W: D. Sobczyńska, P. Zeidler (red.), Nowy eksperymentalizm: teoretycyzm, reprezentacja (s. 57–86). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Śliwerski, B. (1993). Jak zmieniać szkołę? Kraków: Impuls.
Wygotski, L. S. (1989). Myślenie i mowa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.