Treść głównego artykułu
Abstrakt
W artykule podjęto rozważania, dotyczące temporalnego porządkowania codzienności szkolnej, ukazywane z perspektywy nauczycieli gimnazjum. Celem tekstu jest zaprezentowanie wybranych reguł temporalnego porządkowania codzienności w gimnazjum i ich znaczenia dla funkcjonowania nauczycieli. W tekście zaprezentowano przykłady dopasowywania się nauczycieli do przepisów oraz wymogów stawianych przez dyrekcję. Analiza wyników badań umożliwiła wyłonienie mechanizmów wprowadzania w szkole temporalnego ładu. W tekście zwrócono uwagę na różnice w dopasowywaniu się badanych nauczycieli do temporalnych reguł. Na podstawie analizy wyników badań wyróżniono trzy kategorie osób: nauczycieli „na czasie”, chwilowo „nie na czasie” oraz przynależących do „świata opóźnionych”.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Brach-Czaina, J. (1992). Szczeliny istnienia. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
- Covey, S. R. (1997). Zasady działania skutecznego przywódcy (K. Pawłowski, tłum.). Warszawa: Medium.
- Czytelniczka z nauczycielskim doświadczeniem. (2012, 12 października). Biurokracja zabija szkołę. Gazeta Wyborcza. Pobrane 5 października 2014, z: http://wyborcza.pl/magazyn/1,128598,12659823,Biurokracja_zabija_szkole.html
- Dudzikowa, M., Czerepaniak-Walczak, M. (2010). Codzienność w szkole: szkoła w codzienności. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty: interdyscyplinarne ujęcie (tom 5, s. 9–25). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Griswold, W. (2013). Socjologia kultury: kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie (P. Tomanek, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Kaufmann, J.-C. (2004). Ego: socjologia jednostki (K. Wakar, tłum.). Warszawa: Oficyna Naukowa.
- Kędzierska, H. (2012). Kariery zawodowe nauczycieli: konteksty – wzory – pola dyskursu. Toruń: Adam Marszałek.
- Konecki, K. T. (1998). Czas a badania socjologiczne. Acta Universistatis Lodziensis: Folia Sociologica, 27, 179–195. Pobrane z: http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/handle/11089/10641
- Konecki, K. T. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych: teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Korzeniecka-Bondar, A. (2011). Czas na pozór... Studia Pedagogiczne, 64, 113–130.
- Korzeniecka-Bondar, A. (2012). Oni wiedzą o co chodzi...: czyli o dopasowywaniu jako narzędziu temporalnego porządkowania codzienności szkolnej. W: A. Korzeniecka-Bondar, B. Tołwińska, U. Wróblewska (red.), Światy życia codziennego uczestników interakcji wychowawczych: eksploracje – analizy – interpretacje (s. 254–262). Białystok: Trans Humana.
- Korzeniecka-Bondar, A. (2013). Dyrektor w codzienności szkolnej – perspektywa nauczycieli. W: S. M. Kwiatkowski, J. Madalińska-Michalak (red.), Przywództwo edukacyjne: współczesne wyzwania (s. 236–247). Warszawa: Wolters Kluwer.
- Kostera, M. (1998). Opowieści o ludziach, zwyczajach i organizacjach: czyli „wykładki”. Warszawa: Wydawnictwo WSPiZ.
- Koźmiński, A. K., Jemielniak, D., Latusek, D. (2009). Współczesne spojrzenie na kulturę organizacji. E-mentor, 3(30). Pobrane 2 września 2014, z: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/30/id/648
- Krzychała, S., Zamorska, B. (2008). Dokumentarna ewaluacja szkolnej codzienności. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Lakin, J. L., Jefferis, V. E., Cheng, C. M., Chartrand, T. L. (2003). The Chameleon Effect as Social Glue: Evidence for the Evolutionary Significance of Nonconscious Mimicry. Journal of Nonverbal Behavior, 27(3), 145–162. http://dx.doi.org/10.1023/A:1025389814290
- Madalińska-Michalak, J. (2012). Skuteczne przywództwo w szkołach na obszarach zaniedbanych społecznie: studium porównawcze. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Moustakas, C. (2001). Fenomenologiczne metody badań (S. Zabielski, tłum.). Białystok: Trans Humana.
- Murawska, A. (2014). Kłopotliwy czas szkolnej codzienności. W: J. M. Łukasik, I. Nowosad, M. J. Szymański (red.), Codzienność szkoły: nauczyciel (s. 19–32). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Nowicki, A. (1983). Czas i człowiek. Warszawa: Nasza Księgarnia.
- Popiołek, K. (2010). Percepcja czasu - czas codzienny i czas życia. W: K. Popiołek, A. Chudzicka-Czupała (red.), Czas w życiu człowieka (s. 86–100). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Rogowski, Ł., Skrobacki, R., Mroczkowska, D. (2010). Codzienność w kryzysie. Kultura i Społeczeństwo, 1, 35–47.
- Schütze, F. (2012). Trajektorie cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej. W: K. Kaźmierska (red.), Metoda biograficzna w socjologii: antologia tekstów (s. 415–515). Kraków: Wydawnictwo NOMOS.
- Sulima, R. (2003). Znikająca codzienność. W: R. Sulima (red.), Życie codzienne Polaków na przełomie XX i XXI w. (s. 233–255). Łomża: Oficyna Wydawnicza Stopka.
- Szulakiewicz, M. (2011). Czas i to, co ludzkie: szkice z chronozofii i kultury. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
- Śliwerski, B. (2014, 15 maja). Nauczyciel w gorsecie MEN-skich regulacji. Wykład wygłoszony na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku.
- Zabielski, S. (2001). Fenomenologiczne metody badań w psychologii, ich trafność i rzetelność. W: J. Krajewski, T. Lewowicki, J. Nikitorowicz (red.), Problemy współczesnej metodologii (s. 147–164). Olecko: Wszechnica Mazurska w Olecku.
Referencje
Brach-Czaina, J. (1992). Szczeliny istnienia. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Covey, S. R. (1997). Zasady działania skutecznego przywódcy (K. Pawłowski, tłum.). Warszawa: Medium.
Czytelniczka z nauczycielskim doświadczeniem. (2012, 12 października). Biurokracja zabija szkołę. Gazeta Wyborcza. Pobrane 5 października 2014, z: http://wyborcza.pl/magazyn/1,128598,12659823,Biurokracja_zabija_szkole.html
Dudzikowa, M., Czerepaniak-Walczak, M. (2010). Codzienność w szkole: szkoła w codzienności. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty: interdyscyplinarne ujęcie (tom 5, s. 9–25). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Griswold, W. (2013). Socjologia kultury: kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie (P. Tomanek, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kaufmann, J.-C. (2004). Ego: socjologia jednostki (K. Wakar, tłum.). Warszawa: Oficyna Naukowa.
Kędzierska, H. (2012). Kariery zawodowe nauczycieli: konteksty – wzory – pola dyskursu. Toruń: Adam Marszałek.
Konecki, K. T. (1998). Czas a badania socjologiczne. Acta Universistatis Lodziensis: Folia Sociologica, 27, 179–195. Pobrane z: http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/handle/11089/10641
Konecki, K. T. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych: teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Korzeniecka-Bondar, A. (2011). Czas na pozór... Studia Pedagogiczne, 64, 113–130.
Korzeniecka-Bondar, A. (2012). Oni wiedzą o co chodzi...: czyli o dopasowywaniu jako narzędziu temporalnego porządkowania codzienności szkolnej. W: A. Korzeniecka-Bondar, B. Tołwińska, U. Wróblewska (red.), Światy życia codziennego uczestników interakcji wychowawczych: eksploracje – analizy – interpretacje (s. 254–262). Białystok: Trans Humana.
Korzeniecka-Bondar, A. (2013). Dyrektor w codzienności szkolnej – perspektywa nauczycieli. W: S. M. Kwiatkowski, J. Madalińska-Michalak (red.), Przywództwo edukacyjne: współczesne wyzwania (s. 236–247). Warszawa: Wolters Kluwer.
Kostera, M. (1998). Opowieści o ludziach, zwyczajach i organizacjach: czyli „wykładki”. Warszawa: Wydawnictwo WSPiZ.
Koźmiński, A. K., Jemielniak, D., Latusek, D. (2009). Współczesne spojrzenie na kulturę organizacji. E-mentor, 3(30). Pobrane 2 września 2014, z: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/30/id/648
Krzychała, S., Zamorska, B. (2008). Dokumentarna ewaluacja szkolnej codzienności. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Lakin, J. L., Jefferis, V. E., Cheng, C. M., Chartrand, T. L. (2003). The Chameleon Effect as Social Glue: Evidence for the Evolutionary Significance of Nonconscious Mimicry. Journal of Nonverbal Behavior, 27(3), 145–162. http://dx.doi.org/10.1023/A:1025389814290
Madalińska-Michalak, J. (2012). Skuteczne przywództwo w szkołach na obszarach zaniedbanych społecznie: studium porównawcze. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Moustakas, C. (2001). Fenomenologiczne metody badań (S. Zabielski, tłum.). Białystok: Trans Humana.
Murawska, A. (2014). Kłopotliwy czas szkolnej codzienności. W: J. M. Łukasik, I. Nowosad, M. J. Szymański (red.), Codzienność szkoły: nauczyciel (s. 19–32). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Nowicki, A. (1983). Czas i człowiek. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Popiołek, K. (2010). Percepcja czasu - czas codzienny i czas życia. W: K. Popiołek, A. Chudzicka-Czupała (red.), Czas w życiu człowieka (s. 86–100). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Rogowski, Ł., Skrobacki, R., Mroczkowska, D. (2010). Codzienność w kryzysie. Kultura i Społeczeństwo, 1, 35–47.
Schütze, F. (2012). Trajektorie cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej. W: K. Kaźmierska (red.), Metoda biograficzna w socjologii: antologia tekstów (s. 415–515). Kraków: Wydawnictwo NOMOS.
Sulima, R. (2003). Znikająca codzienność. W: R. Sulima (red.), Życie codzienne Polaków na przełomie XX i XXI w. (s. 233–255). Łomża: Oficyna Wydawnicza Stopka.
Szulakiewicz, M. (2011). Czas i to, co ludzkie: szkice z chronozofii i kultury. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Śliwerski, B. (2014, 15 maja). Nauczyciel w gorsecie MEN-skich regulacji. Wykład wygłoszony na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku.
Zabielski, S. (2001). Fenomenologiczne metody badań w psychologii, ich trafność i rzetelność. W: J. Krajewski, T. Lewowicki, J. Nikitorowicz (red.), Problemy współczesnej metodologii (s. 147–164). Olecko: Wszechnica Mazurska w Olecku.