Treść głównego artykułu
Abstrakt
Educating teachers in the scope of higher (non-academic) education sector has been a relatively new phenomenon in Switzerland. Until the end of the 90's, when Higher Pedagogical Schools were established, teachers had been educated at teaching seminars.
Establishment of Higher Pedagogical Schools gave rise to a thorough reform in educating teachers in Switzerland, which aimed at improving the quality of work and professionalism of the teachers through science-oriented education (similar to the university education), and at establishing international and all-Swiss system of acknowledging diplomas received in particular canton institutions of higher education. This system makes it possible for the graduates to commence work at schools/ kindergarten departments not only in a canton of their choice, but also in a country chosen by them. At present, 12 000 students study in higher pedagogical schools, which constitutes 7% of all students in both (academic and non-academic) sectors of higher education. This article describes current situation of this type of universities in Switzerland, their location, specializations, availability issues, duration of the studies and also the number of students (including percentage of foreigners), as well as the issues of prestige of the profession of a teacher, average age of the personnel in relation to education levels, degree of feminization of the profession and the demands.
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Thesen zur Entwicklung der Pädagogischen Hochschulen. (1993). Berno: Schweizerische Konferenz der kantonalen Erziehungsdirektoren (EDK).
- Lehrerinnen- und Lehrerbildung in der Schweiz – Aufbau der Pädagogischen Hochschulen, Bericht des Generalsekretariats der EDK. (2005). Berno: Schweizerische Konferenz der kantonalen Erziehungsdirektoren (EDK).
- Pädagogische Hochschulen. (2006). W: Bildungsbericht Schweiz, Aarau 2007 red. SKBF.
- Criblez, L. (1999). Neue Schwerpunkte für die Lehrerbildungspolitik. Beiträge zur Lehrerbildung, 2, 162–173.
- Criblez, L., Hofstetter, R. (2002). Die Professionalisierung der pädagogischen Berufe durch eine Tertiarisierung der Ausbildung. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 1, 14–26.
- Pädagogische Hochschulen. (2010). W: Bildungsbericht Schweiz 2010, Aarau 2010, red. SKBF.
- Zuständigkeiten und Rechtsgrundlagen. (2008). Beiträge zur Hochschulforschung, 2008, 2(30).
- Bund und Kantone. (2002). W: Die Politik der Schweiz im tertiären Bildungsbereich. Berno: Länderbericht Schweiz.
- Bundesverfassung der Schweizerischen Eidgenossenschaft vom 18.04.1999, Fassung vom 08.08.2006 (SR 101).
- Schmidt, J. (2008). Das Hochschulsystem der Schweiz. Aufbau, Steuerung und Finanzierung der schweizerischen Hochschulen. Beiträge zur Hochschulforschung, 2(30).
- Arten von Bildungseinrichtungen. (2007). W: Schweizer Beitrag für die Datenbank “Eurybase – The database on education systems in Europe”. Berno: EDK/IDES 2007.
- Übersicht über die Studiengänge der Mitgliederinstitutionen COHEP (Schweizerische Konferenz der Rektorinnen der pädagogischen Hochschulen). Pobrane 13 marca 2009 z: http://www.cohep.ch
- Pädagogische Hochschulen. (2006). W: Bildungsbericht Schweiz, Aarau 2007, red. SKBF.
- OECD. (2005). Teachers Matter: Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers. Paryż: OECD.
- Qualifikation der Dozierenden nach Hochschultyp. (2007). W: Bildungsbericht Schweiz 2010, Aarau 2010, red. SKBF.
- Kostenstruktur der Pädagogischen Hochschulen im Vergleich zum Fachhochschuldurchschnitt. (2004). W: Bildungsbericht Schweiz 2006, Aarau 2007, red. SKBF.
- Kosten nach Lestungsart. (2007). W: Bildungsbericht Schweiz 2010, Aarau 2010, red. SKBF.
- Lehrkräfte, 50-jaerig und älter nach Regionen, 2003–2007. W: Bildungsbericht Schweiz 2010, Aarau 2010, red. SKBF.
- Stellensituation nach Schulstufe, 2004 und 2005. W: Bildungsbericht Schweiz 2006, Aarau 2007, red. SKBF.
Referencje
Thesen zur Entwicklung der Pädagogischen Hochschulen. (1993). Berno: Schweizerische Konferenz der kantonalen Erziehungsdirektoren (EDK).
Lehrerinnen- und Lehrerbildung in der Schweiz – Aufbau der Pädagogischen Hochschulen, Bericht des Generalsekretariats der EDK. (2005). Berno: Schweizerische Konferenz der kantonalen Erziehungsdirektoren (EDK).
Pädagogische Hochschulen. (2006). W: Bildungsbericht Schweiz, Aarau 2007 red. SKBF.
Criblez, L. (1999). Neue Schwerpunkte für die Lehrerbildungspolitik. Beiträge zur Lehrerbildung, 2, 162–173.
Criblez, L., Hofstetter, R. (2002). Die Professionalisierung der pädagogischen Berufe durch eine Tertiarisierung der Ausbildung. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 1, 14–26.
Pädagogische Hochschulen. (2010). W: Bildungsbericht Schweiz 2010, Aarau 2010, red. SKBF.
Zuständigkeiten und Rechtsgrundlagen. (2008). Beiträge zur Hochschulforschung, 2008, 2(30).
Bund und Kantone. (2002). W: Die Politik der Schweiz im tertiären Bildungsbereich. Berno: Länderbericht Schweiz.
Bundesverfassung der Schweizerischen Eidgenossenschaft vom 18.04.1999, Fassung vom 08.08.2006 (SR 101).
Schmidt, J. (2008). Das Hochschulsystem der Schweiz. Aufbau, Steuerung und Finanzierung der schweizerischen Hochschulen. Beiträge zur Hochschulforschung, 2(30).
Arten von Bildungseinrichtungen. (2007). W: Schweizer Beitrag für die Datenbank “Eurybase – The database on education systems in Europe”. Berno: EDK/IDES 2007.
Übersicht über die Studiengänge der Mitgliederinstitutionen COHEP (Schweizerische Konferenz der Rektorinnen der pädagogischen Hochschulen). Pobrane 13 marca 2009 z: http://www.cohep.ch
Pädagogische Hochschulen. (2006). W: Bildungsbericht Schweiz, Aarau 2007, red. SKBF.
OECD. (2005). Teachers Matter: Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers. Paryż: OECD.
Qualifikation der Dozierenden nach Hochschultyp. (2007). W: Bildungsbericht Schweiz 2010, Aarau 2010, red. SKBF.
Kostenstruktur der Pädagogischen Hochschulen im Vergleich zum Fachhochschuldurchschnitt. (2004). W: Bildungsbericht Schweiz 2006, Aarau 2007, red. SKBF.
Kosten nach Lestungsart. (2007). W: Bildungsbericht Schweiz 2010, Aarau 2010, red. SKBF.
Lehrkräfte, 50-jaerig und älter nach Regionen, 2003–2007. W: Bildungsbericht Schweiz 2010, Aarau 2010, red. SKBF.
Stellensituation nach Schulstufe, 2004 und 2005. W: Bildungsbericht Schweiz 2006, Aarau 2007, red. SKBF.