Treść głównego artykułu
Abstrakt
The article attempts to find an adequate interpretation of the concept of everyday life that can be applied to school realities. Recognition of the map of terms, among which the category of the everyday locates, and further clarification of its semantic field with simultaneous presentation of one’s own, individual way to understand it, constitute an outline of considerations brought up in the text. The category of the everyday (re)defined by the school contexts has been shown against such a background.
In the proposed interpretation, on the one hand, the school everyday life takes the form of simple student activities and performed obligations in a well-known, safe environment and space, transparent relationships and reasonable personal aspirations. On the other hand, it is associated with challenges and difficult to overcome adversity in the fluid world of the school life that is so commonly defined by the dependency and power relations.
One of the most important aspects in the presented text, namely the instability, has become an important and intriguing motive of reflection on everyday life. It turns out that improvisation and stopgap as well as repeatability and predictability are daily life inherent attributes. Paradoxically, you can consciously experience everyday life only when it becomes extraordinary.
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Bauman, Z. (2009). Niecodzienność nasza codzienna… W: M. Bogunia-Borowska (red.), Barwy codzienności: analiza socjologiczna. Warszawa.
- Berger, P., Luckmann, T. (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa.
- Bielska, E. (2002). Fenomenologiczne oraz funkcjonalistyczne konteksty codzienności a koncepcja kreatywności jednostki jako postulat edukacyjny w sytuacji zmiany społecznej. W: A. Radziewicz-Winnicki (red.), Edukacja a życie codzienne. Katowice.
- Bogunia-Borowska, M. (red.). (2009). Barwy codzienności: analiza socjologiczna. Warszawa.
- Brach-Czaina, J. (1992). Szczeliny istnienia. Warszawa.
- Braudel, F. (1992). Struktura codzienności: możliwe i niemożliwe. Warszawa.
- Burszta, W. J. (1998). Antropologia kultury: tematy, teorie, interpretacje. Poznań.
- Dzięgielewska, M. (1996). Kultura dnia codziennego a oświata dorosłych. Edukacja Dorosłych, 4.
- Dzięgielewska, M. (2003). Przestrzeń jako wymiar codzienności. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, numer specjalny.
- Garfinkel, H. (2007). Studia z etnometodologii. Warszawa.
- Giza, A. (1991). Życie jako opowieść: analiza materiałów autobiograficznych w perspektywie socjologii wiedzy. Wrocław.
- Golka, M. (2009). Czy jeszcze istnieje nie-codzienność?. W: M. Bogunia-Borowska (red.), Barwy codzienności. Analiza socjologiczna. Warszawa.
- Grotowska S. (1999). Religijność subiektywna. Studium socjologiczne na podstawie wywiadów narracyjnych, Kraków.
- Habermas J. (1985). Dialektyk der Rationalisierung. W: J. Habermas, Die neue Unübersichtlichkeit. Klaine Politische Schriften V. Frankfurt am Main.
- Hałas, E. (2009). Powrót do codzienności? Szkic problematyki socjologii życia codziennego. W: M. Bogunia-Borowska (red.), Barwy codzienności: Analiza socjologiczna. Warszawa.
- Huizing, J. (2007). Homo ludens: zabawa jako źródło kultury. Warszawa.
- Jacyno, M. (1997). Iluzje codzienności: o teorii socjologicznej Pierre’a Bourdieu. Warszawa.
- Janowski, A. (1995). Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa.
- Jastrzębski, J. (2003). Odkrywanie codzienności. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, numer specjalny.
- Kehily, M. J. (2008). Zrozumieć dzieciństwo: wprowadzenie w kluczowe tematy i zagadnienia. W: M. J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem. Kraków.
- Koczanowicz-Dehnel, I. (1995). Fenomenologia a psychologia – o pewnych możliwościach implikacji. W: M. Straś-Romanowska, Na tropach psychologii jako nauki humanistycznej. Warszawa.
- Kowalski, P. (1998). Leksykon – znaki świata: omen, przesąd, znaczenie. Warszawa.
- Krajewski, M. (2009). Dzisiaj jak wczoraj, jutro jak dziś: codzienność, przedmioty, reżimy podtrzymujące. W: M. Bogunia-Borowska (red.), Barwy codzienności: analiza socjologiczna. Warszawa.
- Krzychała, S. (2007). Projekty życia młodzieży w perspektywie badań rekonstrukcyjnych. Wrocław.
- Kurczewski, J. (2009). Pamiętnik życia codziennego: refleksja nad metodą. W: M. Bogunia-Borowska (red.), Barwy codzienności: analiza socjologiczna. Warszawa.
- Nalaskowski, A. (2003). Gra fiesty z codziennością. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, numer specjalny.
- Platon. (1987). Listy. Warszawa.
- Schütz, A. (1986). Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania. W: E. Mokrzycki (red.), Kryzys i schizma: antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej (t. 1). Warszawa.
- Smolińska-Theiss, B. (1993). Dzieciństwo w małym mieście. Warszawa.
- Sulima, R. (2000). Antropologia codzienności. Kraków.
- Szczepański, J. (1987). Rozmowy z dniem wczorajszym. Warszawa.
- Sztompka, P., Bogunia-Borowska, M. (red.). (2008). Socjologia codzienności. Kraków.
- Szyszkowska, M. (1985). Twórcze niepokoje codzienności. Łódź.
- Thiersch, H. (1997). Lebensweltorientierte Soziale Arbeit. Weinheim und München.
- Watson, D. (2002). Home from Home: the Pub and Everyday Life. W: T. Bennett, D. Watson (red.), Understanding Everyday Life. Oxford: Blackwell.
- Weber, M. (1984). Szkice z socjologii religii. Warszawa.
- Zadrożyńska, A. (2000). Światy. Zaświaty. O tradycji świętowań w Polsce. Warszawa.
- Zalewska-Meler, A. (2006). Kategoria codzienności w obszarze zdrowia człowieka. Edukacja, 4.
Referencje
Bauman, Z. (2009). Niecodzienność nasza codzienna… W: M. Bogunia-Borowska (red.), Barwy codzienności: analiza socjologiczna. Warszawa.
Berger, P., Luckmann, T. (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa.
Bielska, E. (2002). Fenomenologiczne oraz funkcjonalistyczne konteksty codzienności a koncepcja kreatywności jednostki jako postulat edukacyjny w sytuacji zmiany społecznej. W: A. Radziewicz-Winnicki (red.), Edukacja a życie codzienne. Katowice.
Bogunia-Borowska, M. (red.). (2009). Barwy codzienności: analiza socjologiczna. Warszawa.
Brach-Czaina, J. (1992). Szczeliny istnienia. Warszawa.
Braudel, F. (1992). Struktura codzienności: możliwe i niemożliwe. Warszawa.
Burszta, W. J. (1998). Antropologia kultury: tematy, teorie, interpretacje. Poznań.
Dzięgielewska, M. (1996). Kultura dnia codziennego a oświata dorosłych. Edukacja Dorosłych, 4.
Dzięgielewska, M. (2003). Przestrzeń jako wymiar codzienności. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, numer specjalny.
Garfinkel, H. (2007). Studia z etnometodologii. Warszawa.
Giza, A. (1991). Życie jako opowieść: analiza materiałów autobiograficznych w perspektywie socjologii wiedzy. Wrocław.
Golka, M. (2009). Czy jeszcze istnieje nie-codzienność?. W: M. Bogunia-Borowska (red.), Barwy codzienności. Analiza socjologiczna. Warszawa.
Grotowska S. (1999). Religijność subiektywna. Studium socjologiczne na podstawie wywiadów narracyjnych, Kraków.
Habermas J. (1985). Dialektyk der Rationalisierung. W: J. Habermas, Die neue Unübersichtlichkeit. Klaine Politische Schriften V. Frankfurt am Main.
Hałas, E. (2009). Powrót do codzienności? Szkic problematyki socjologii życia codziennego. W: M. Bogunia-Borowska (red.), Barwy codzienności: Analiza socjologiczna. Warszawa.
Huizing, J. (2007). Homo ludens: zabawa jako źródło kultury. Warszawa.
Jacyno, M. (1997). Iluzje codzienności: o teorii socjologicznej Pierre’a Bourdieu. Warszawa.
Janowski, A. (1995). Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa.
Jastrzębski, J. (2003). Odkrywanie codzienności. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, numer specjalny.
Kehily, M. J. (2008). Zrozumieć dzieciństwo: wprowadzenie w kluczowe tematy i zagadnienia. W: M. J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem. Kraków.
Koczanowicz-Dehnel, I. (1995). Fenomenologia a psychologia – o pewnych możliwościach implikacji. W: M. Straś-Romanowska, Na tropach psychologii jako nauki humanistycznej. Warszawa.
Kowalski, P. (1998). Leksykon – znaki świata: omen, przesąd, znaczenie. Warszawa.
Krajewski, M. (2009). Dzisiaj jak wczoraj, jutro jak dziś: codzienność, przedmioty, reżimy podtrzymujące. W: M. Bogunia-Borowska (red.), Barwy codzienności: analiza socjologiczna. Warszawa.
Krzychała, S. (2007). Projekty życia młodzieży w perspektywie badań rekonstrukcyjnych. Wrocław.
Kurczewski, J. (2009). Pamiętnik życia codziennego: refleksja nad metodą. W: M. Bogunia-Borowska (red.), Barwy codzienności: analiza socjologiczna. Warszawa.
Nalaskowski, A. (2003). Gra fiesty z codziennością. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, numer specjalny.
Platon. (1987). Listy. Warszawa.
Schütz, A. (1986). Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania. W: E. Mokrzycki (red.), Kryzys i schizma: antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej (t. 1). Warszawa.
Smolińska-Theiss, B. (1993). Dzieciństwo w małym mieście. Warszawa.
Sulima, R. (2000). Antropologia codzienności. Kraków.
Szczepański, J. (1987). Rozmowy z dniem wczorajszym. Warszawa.
Sztompka, P., Bogunia-Borowska, M. (red.). (2008). Socjologia codzienności. Kraków.
Szyszkowska, M. (1985). Twórcze niepokoje codzienności. Łódź.
Thiersch, H. (1997). Lebensweltorientierte Soziale Arbeit. Weinheim und München.
Watson, D. (2002). Home from Home: the Pub and Everyday Life. W: T. Bennett, D. Watson (red.), Understanding Everyday Life. Oxford: Blackwell.
Weber, M. (1984). Szkice z socjologii religii. Warszawa.
Zadrożyńska, A. (2000). Światy. Zaświaty. O tradycji świętowań w Polsce. Warszawa.
Zalewska-Meler, A. (2006). Kategoria codzienności w obszarze zdrowia człowieka. Edukacja, 4.