Treść głównego artykułu
Abstrakt
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Ackard, D. M., & Neumark-Sztainer, D. (2002). Date violence and date rape among adolescents: associations with disordered eating behaviors and psychological health. Child Violence & Neglect, 26(5), 455–473. doi: 10.1016/S0145-2134(02)00322-8
- Arriaga, X. B., & Foshee, V. A. (2004). Adolescent Dating Violence Do Adolescents Follow in Their Friends’, Or Their Parents’, Footsteps? Journal of Interpersonal Violence, 19(2), 162¬–184. doi: 10.1177/0886260503260247
- Askew, S., & Ross, C. (1988). Boys don't cry: boys and sexism in education. Milton Keynes: Open University Press.
- Badinter, E. (1993). XY – tożsamość mężczyzny. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
- Bardziejewska, M. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać potencjał nastolatków. In A. Brzezińska (Ed.), Psychologiczne portrety człowieka (pp. 345-377). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Barter, C. (2009). In the Name of Love: Partner Abuse and Violence in Teenage Relationships. British Journal of Social Work, 39(2), 211–233. doi: 10.1093/bjsw/bcm127
- Begany, J. J., & Milburn, M. A. (2002). Psychological predictors of sexual harassment: Authoritarianism, hostile sexism, and rape myths. Psychology of Men & Masculinity, 3(2), 119–126. doi: 10.1037/1524-9220.3.2.119
- Bem, S. L. (2000). Męskość, kobiecość: o różnicach wynikających z płci. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Biddulph, S. (2004). Męskość. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
- Blair, M., Holland, J., & Sheldon, S. (1995). Identity and Diversity: Gender and the Experience of Education. Clevedon: Multilingual.
- Bourdieu, P. (2004). Męska dominacja. Warszawa: Oficyna Naukowa.
- Brannon, L. (2002). Psychologia rodzaju. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Brzezińska, A. (2002). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Scholar.
- Brzezińska, A., & Hornowska, E. (2007). Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy (2nd ed.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Chmura-Rutkowska, I. (2012). Przemoc rówieśnicza w gimnazjum a płeć. Kontekst Społeczno-Kulturowy. Forum Oświatowe, 1(46), 41–73.
- Chmura-Rutkowska, I., & Ostrouch, J. (2007). Mężczyźni na przełęczy życia: studium socjopedagogiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Chomczyńska-Miliszkiewicz, M. (2002). Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym: konteksty pedagogiczne i psychospołeczne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
- Chomczyńska-Rubacha, M. (2011). Płeć i szkoła: od edukacji rodzajowej do pedagogiki rodzaju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Connell, R. W. (1987). Gender and power: Society, the person, and sexual politics. Cambridge: Polity Press.
- Connell, R. W. (1989). Cool Guys, Swots and Wimps: the interplay of masculinity and education. Oxford Review of Education, 15(3), 291–303. doi: 10.1080/0305498890150309
- Connell, R. W. (1995). Masculinities. Cambridge: Polity Press.
- Connell, R. W., & Messerschmidt, J. W. (2005). Hegemonic masculinity: Rethinking the concept. Gender and Society, 19(6), 829–859. doi: 10.1177/0891243205278639
- Czapiński, J. (2009). Diagnoza szkolna 2009: Raport roczny programu społecznego „Szkoła bez przemocy”. Retrieved from http://www.szkolabezprzemocy.pl/pliki/221-176-raport-roczny-2009.pdf
- Deaux, K., & Kite, M. (2002). Stereotypy płci. In B. Wojciszke (Ed.), Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenia na różnice (pp. 354–382). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Duncan, N. (1999). Sexual Bullying: Gender Conflict and Pupil Culture in Secondary Schools. London: Routledge.
- Epstein, D., & Johnson, R. (1998). Schooling sexualities. Buckingham: Open University Press.
- Frosh, S., Pheonix, A., & Pattman, R. (2002). Young masculinities: Understanding boys in contemporary society. New York, NY: Palgrave.
- Gilbert, R., & Gilbert, P. (1998). Masculinity goes to school. London: Routledge.
- Gilligan, J. (2001). Wstyd i przemoc: refleksje nad śmiertelną epidemią. Poznań: Media Rodzina.
- Goldberg, H. (2000). Wrażliwy macho: mężczyzna 2000. Warszawa: Diogenes.
- Gromkowska-Melosik, A. (2011). Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet. Studium dynamiki dostępu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Herbert, C. M. H. (1989). Talking of Silence: The Sexual Harassment of Schoolgirls. London: The Falmer Press.
- Jones, C. (1985). Sexual tyranny: Male violence in a mixed secondary school. In G. Weiner (Ed.), Just a Bunch of Girls (pp. 26–39). Milton Keynes: Open University Press.
- Kaschack, E. (1996). Nowa psychologia kobiety. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Katz, J. (2012). Paradoks macho : dlaczego niektórzy mężczyźni nienawidzą kobiet i co wszyscy mężczyźni mogą z tym zrobić. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
- Kehily, M. J. (2002). Sexuality, Gender And Schooling: Shifting Agendas In Social Learning. London: Routledge Falmer.
- Kenway, J., & Fitzclarence, L. (1997). Masculinity, Violence and Schooling: Challenging 'poisonous pedagogies'. Gender & Education, 9(1), 117–133. doi: 10.1080/09540259721493
- Kimmel, M. (1999). Masculinity as homophobia: Fear, shame and silence in the construction of gender identity. In J. A. Kuypers (Ed.), Men and power (pp. 105–128). Amherst, NY: Prometheus Books.
- Kopciewicz, L. (2007). Rodzaj i edukacja: studium fenomenograficzne z zastosowaniem teorii społecznej Pierre’a Bourdieu. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.
- Kopciewicz, L. (2011). Nauczycielskie poniżanie: szkolna przemoc wobec dziewcząt. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
- Mac An Ghaill, M. (1994). The Making of Men: Masculinities, Sexualities and Schooling. Milton Keynes: Open University Press.
- Mahony, P. (1998). Girls will be Girls and Boys will be First. In D. Epstein, J., Elwood, V. Hey, & J. Maw (Eds.), Failing Boys?: Issues in Gender and Achievement (pp. 37–55). Buckingham: Open University Press.
- Mandal, E. (2000). Podmiotowe i interpersonalne konsekwencje stereotypów związanych z płcią. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Martino, W., & Meyenn, B. (Eds.). (2001). What about the boys?: Issues of masculinity and schooling. Buckingham: Open University Press.
- Martino, W., & Pallotta-Chiarolli, M. (2005). Being normal is the only way to be: adolescent perspectives on gender and school. Sydney: University of New South Wales Press.
- Melosik, Z. (2002). Kryzys męskości w kulturze współczesnej. Poznań: Wydawnictwo Wolumin.
- Miluska, J. (1996). Tożsamość kobiet i mężczyzn w cyklu życia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
- Nelson, T. D. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Olweus, D. (2007). Mobbing: fala przemocy w szkole: jak ją powstrzymać? Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.
- Ostrowska, K., & Surzykiewicz, J. (2005). Zachowania agresywne w szkole: badania porównawcze 1997 i 2003. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
- Pankowska, D. (2005). Wychowanie a role płciowe. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Pollack, W. S. (1998). Real boys: rescuing our sons from the myths of boyhood. New York, NY: Henry Holt & Company.
- Salisbury, J., & Jackson, D. (1996). Challenging Macho Values: Ways of Working with Adolescent Boys in Secondary Schools. London: Falmer Press.
- Smith, P. K. (Ed.). (2003). Violence in Schools: The Response in Europe. London: Routledge Farmer.
- Smith, P. K., Morita, Y., Junger-Tas, J., Olweus, D., Catalano, R., & Slee, P. (1999). The Nature of School Bullying: A Cross-National Perspective. London: Routledge.
- Stein, N. (1995). Sexual harassment in school: the public performance of gendered violence. Harvard Review of Education. Harvard Educational Review, 65(2), 145–162.
- Szczepanik, R. (2007). Kulturowo-społeczna „płeć” agresji: perspektywa pedagogiczna. In J. Wawrzyniak (Ed.), Socjologiczne i psychopedagogiczne aspekty przemocy (pp. 57–68). Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
- Thorne, B. (1993). Gender Play: Girls and Boys in School. Buckingham: Open University Press.
- Unger, R., & Saundra. (2002). Seksizm: perspektywa zintegrowana. In B. Wojciszke (Ed.), Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenia na różnice (pp. 261–302). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Watson, S. W. (2007). Boys, masculinity and school violence: reaping what we sow. Gender & Education, 19(6), 729–737. doi: 10.1080/09540250701650672
- Williams, J. R., Ghandour, R. M., & Kub, J. E. (2008). Female Perpetration of Violence in Heterosexual Intimate Relationships: Adolescence Through Adulthood. Trauma Violence Abuse, 9(4), 227–249. doi: 10.1177/1524838008324418
- Wołosik, A., & Majewska, E. (2010). Napastowanie seksualne: głupia zabawa czy poważna sprawa? Warszawa: Wydawnictwo Difin.
- Wójtewicz, A. (2009). „Dziwki”, „królowe” i „szare myszki” czyli gimnazjalna codzienność widziana przez pryzmat seksualizacji dziewczyństwa. In L. Kopciewicz, & E. Zierkiewicz (Eds.), Koniec mitu niewinności?: płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji (pp. 119–141). Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury „Eneteia”.
- Zilbergeld, B. (2000). Wychowanie zalęknionych bohaterów. In J. Steward (Ed.), Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi (pp. 319–331). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Zespół Badawczy Koła Naukowego Studentów Socjologii UJ. (2008). Przemoc seksualna wobec dzieci na terenie Krakowa – skala zjawiska (Raport z badań). Kraków: Fundacja Rozwoju Społecznego Demos.
- Ziółkowska, B. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać. In A. Brzezińska (Ed.), Psychologiczne portrety człowieka (pp. 379–422). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Referencje
Ackard, D. M., & Neumark-Sztainer, D. (2002). Date violence and date rape among adolescents: associations with disordered eating behaviors and psychological health. Child Violence & Neglect, 26(5), 455–473. doi: 10.1016/S0145-2134(02)00322-8
Arriaga, X. B., & Foshee, V. A. (2004). Adolescent Dating Violence Do Adolescents Follow in Their Friends’, Or Their Parents’, Footsteps? Journal of Interpersonal Violence, 19(2), 162¬–184. doi: 10.1177/0886260503260247
Askew, S., & Ross, C. (1988). Boys don't cry: boys and sexism in education. Milton Keynes: Open University Press.
Badinter, E. (1993). XY – tożsamość mężczyzny. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Bardziejewska, M. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać potencjał nastolatków. In A. Brzezińska (Ed.), Psychologiczne portrety człowieka (pp. 345-377). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Barter, C. (2009). In the Name of Love: Partner Abuse and Violence in Teenage Relationships. British Journal of Social Work, 39(2), 211–233. doi: 10.1093/bjsw/bcm127
Begany, J. J., & Milburn, M. A. (2002). Psychological predictors of sexual harassment: Authoritarianism, hostile sexism, and rape myths. Psychology of Men & Masculinity, 3(2), 119–126. doi: 10.1037/1524-9220.3.2.119
Bem, S. L. (2000). Męskość, kobiecość: o różnicach wynikających z płci. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Biddulph, S. (2004). Męskość. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Blair, M., Holland, J., & Sheldon, S. (1995). Identity and Diversity: Gender and the Experience of Education. Clevedon: Multilingual.
Bourdieu, P. (2004). Męska dominacja. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Brannon, L. (2002). Psychologia rodzaju. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Brzezińska, A. (2002). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Scholar.
Brzezińska, A., & Hornowska, E. (2007). Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy (2nd ed.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Chmura-Rutkowska, I. (2012). Przemoc rówieśnicza w gimnazjum a płeć. Kontekst Społeczno-Kulturowy. Forum Oświatowe, 1(46), 41–73.
Chmura-Rutkowska, I., & Ostrouch, J. (2007). Mężczyźni na przełęczy życia: studium socjopedagogiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Chomczyńska-Miliszkiewicz, M. (2002). Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym: konteksty pedagogiczne i psychospołeczne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Chomczyńska-Rubacha, M. (2011). Płeć i szkoła: od edukacji rodzajowej do pedagogiki rodzaju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Connell, R. W. (1987). Gender and power: Society, the person, and sexual politics. Cambridge: Polity Press.
Connell, R. W. (1989). Cool Guys, Swots and Wimps: the interplay of masculinity and education. Oxford Review of Education, 15(3), 291–303. doi: 10.1080/0305498890150309
Connell, R. W. (1995). Masculinities. Cambridge: Polity Press.
Connell, R. W., & Messerschmidt, J. W. (2005). Hegemonic masculinity: Rethinking the concept. Gender and Society, 19(6), 829–859. doi: 10.1177/0891243205278639
Czapiński, J. (2009). Diagnoza szkolna 2009: Raport roczny programu społecznego „Szkoła bez przemocy”. Retrieved from http://www.szkolabezprzemocy.pl/pliki/221-176-raport-roczny-2009.pdf
Deaux, K., & Kite, M. (2002). Stereotypy płci. In B. Wojciszke (Ed.), Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenia na różnice (pp. 354–382). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Duncan, N. (1999). Sexual Bullying: Gender Conflict and Pupil Culture in Secondary Schools. London: Routledge.
Epstein, D., & Johnson, R. (1998). Schooling sexualities. Buckingham: Open University Press.
Frosh, S., Pheonix, A., & Pattman, R. (2002). Young masculinities: Understanding boys in contemporary society. New York, NY: Palgrave.
Gilbert, R., & Gilbert, P. (1998). Masculinity goes to school. London: Routledge.
Gilligan, J. (2001). Wstyd i przemoc: refleksje nad śmiertelną epidemią. Poznań: Media Rodzina.
Goldberg, H. (2000). Wrażliwy macho: mężczyzna 2000. Warszawa: Diogenes.
Gromkowska-Melosik, A. (2011). Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet. Studium dynamiki dostępu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Herbert, C. M. H. (1989). Talking of Silence: The Sexual Harassment of Schoolgirls. London: The Falmer Press.
Jones, C. (1985). Sexual tyranny: Male violence in a mixed secondary school. In G. Weiner (Ed.), Just a Bunch of Girls (pp. 26–39). Milton Keynes: Open University Press.
Kaschack, E. (1996). Nowa psychologia kobiety. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Katz, J. (2012). Paradoks macho : dlaczego niektórzy mężczyźni nienawidzą kobiet i co wszyscy mężczyźni mogą z tym zrobić. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Kehily, M. J. (2002). Sexuality, Gender And Schooling: Shifting Agendas In Social Learning. London: Routledge Falmer.
Kenway, J., & Fitzclarence, L. (1997). Masculinity, Violence and Schooling: Challenging 'poisonous pedagogies'. Gender & Education, 9(1), 117–133. doi: 10.1080/09540259721493
Kimmel, M. (1999). Masculinity as homophobia: Fear, shame and silence in the construction of gender identity. In J. A. Kuypers (Ed.), Men and power (pp. 105–128). Amherst, NY: Prometheus Books.
Kopciewicz, L. (2007). Rodzaj i edukacja: studium fenomenograficzne z zastosowaniem teorii społecznej Pierre’a Bourdieu. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.
Kopciewicz, L. (2011). Nauczycielskie poniżanie: szkolna przemoc wobec dziewcząt. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Mac An Ghaill, M. (1994). The Making of Men: Masculinities, Sexualities and Schooling. Milton Keynes: Open University Press.
Mahony, P. (1998). Girls will be Girls and Boys will be First. In D. Epstein, J., Elwood, V. Hey, & J. Maw (Eds.), Failing Boys?: Issues in Gender and Achievement (pp. 37–55). Buckingham: Open University Press.
Mandal, E. (2000). Podmiotowe i interpersonalne konsekwencje stereotypów związanych z płcią. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Martino, W., & Meyenn, B. (Eds.). (2001). What about the boys?: Issues of masculinity and schooling. Buckingham: Open University Press.
Martino, W., & Pallotta-Chiarolli, M. (2005). Being normal is the only way to be: adolescent perspectives on gender and school. Sydney: University of New South Wales Press.
Melosik, Z. (2002). Kryzys męskości w kulturze współczesnej. Poznań: Wydawnictwo Wolumin.
Miluska, J. (1996). Tożsamość kobiet i mężczyzn w cyklu życia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Nelson, T. D. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Olweus, D. (2007). Mobbing: fala przemocy w szkole: jak ją powstrzymać? Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.
Ostrowska, K., & Surzykiewicz, J. (2005). Zachowania agresywne w szkole: badania porównawcze 1997 i 2003. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Pankowska, D. (2005). Wychowanie a role płciowe. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pollack, W. S. (1998). Real boys: rescuing our sons from the myths of boyhood. New York, NY: Henry Holt & Company.
Salisbury, J., & Jackson, D. (1996). Challenging Macho Values: Ways of Working with Adolescent Boys in Secondary Schools. London: Falmer Press.
Smith, P. K. (Ed.). (2003). Violence in Schools: The Response in Europe. London: Routledge Farmer.
Smith, P. K., Morita, Y., Junger-Tas, J., Olweus, D., Catalano, R., & Slee, P. (1999). The Nature of School Bullying: A Cross-National Perspective. London: Routledge.
Stein, N. (1995). Sexual harassment in school: the public performance of gendered violence. Harvard Review of Education. Harvard Educational Review, 65(2), 145–162.
Szczepanik, R. (2007). Kulturowo-społeczna „płeć” agresji: perspektywa pedagogiczna. In J. Wawrzyniak (Ed.), Socjologiczne i psychopedagogiczne aspekty przemocy (pp. 57–68). Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
Thorne, B. (1993). Gender Play: Girls and Boys in School. Buckingham: Open University Press.
Unger, R., & Saundra. (2002). Seksizm: perspektywa zintegrowana. In B. Wojciszke (Ed.), Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenia na różnice (pp. 261–302). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Watson, S. W. (2007). Boys, masculinity and school violence: reaping what we sow. Gender & Education, 19(6), 729–737. doi: 10.1080/09540250701650672
Williams, J. R., Ghandour, R. M., & Kub, J. E. (2008). Female Perpetration of Violence in Heterosexual Intimate Relationships: Adolescence Through Adulthood. Trauma Violence Abuse, 9(4), 227–249. doi: 10.1177/1524838008324418
Wołosik, A., & Majewska, E. (2010). Napastowanie seksualne: głupia zabawa czy poważna sprawa? Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Wójtewicz, A. (2009). „Dziwki”, „królowe” i „szare myszki” czyli gimnazjalna codzienność widziana przez pryzmat seksualizacji dziewczyństwa. In L. Kopciewicz, & E. Zierkiewicz (Eds.), Koniec mitu niewinności?: płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji (pp. 119–141). Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury „Eneteia”.
Zilbergeld, B. (2000). Wychowanie zalęknionych bohaterów. In J. Steward (Ed.), Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi (pp. 319–331). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zespół Badawczy Koła Naukowego Studentów Socjologii UJ. (2008). Przemoc seksualna wobec dzieci na terenie Krakowa – skala zjawiska (Raport z badań). Kraków: Fundacja Rozwoju Społecznego Demos.
Ziółkowska, B. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać. In A. Brzezińska (Ed.), Psychologiczne portrety człowieka (pp. 379–422). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.