Treść głównego artykułu

Abstrakt

Autorka omawia swe uczestniczące badania przeprowadzone wspólnie z rodzicami i działaczami z lokalnych społeczności podjęte w sprzeciwie wobec neoliberalnej polityki oświatowej wdrażanej w Chicago. Artykuł przedstawia pokrótce kilka projektów, których celem było przeciwstawienie się rasizmowi i prywatyzowaniu edukacji. Wśród nich poczesne miejsce zajmuje wykorzystywanie danych dostarczonych przez nauki społeczne do podważania zasadności zamykania szkół, współpraca z lokalną społecznością, aby uwypuklić jej własny ogląd skutków zamykania szkół oraz niedoinwestowania afro-amerykańskich uczniów i szkół, oraz badania dążące do zawiązania ogólnomiejskiej koalicji na rzecz ustanowienia wybieralnego zarządu szkolnictwa. Autorka odwołuje się do tych projektów, aby zilustrować różnorodność aktywistycznej nauki, także jej złożoności i wewnętrzne sprzeczności.

Słowa kluczowe

activist scholarship community collaboration education policy neoliberalism racism aktywistyczna nauka neoliberalizm polityka oświatowa współpraca z lokalną społecznością

Szczegóły artykułu

Biogram autora

Pauline Lipman - University of Illinois at Chicago Foreign Member of the Polish Academy of Sciences

Pauline Lipman is professor of Educational Policy Studies and Director of the Collaborative for Equity and Justice in Education at University of Illinois at Chicago. Her research focuses on race and class inequality, globalization, and political economy of urban education, particularly the inter-relationship of education policy, urban restructuring, and the politics of race. Her newest book is The New Political Economy of Urban Education: Neoliberalism, Race, and the Right to the City (Routledge, 2011). She is also active is social movements for education justice.

Jak cytować
Lipman, P. (2013). Badania uczestniczące z rodzicami i lokalnymi społecznościami: przeciw rasizmowi i prywatyzowaniu edukacji. Forum Oświatowe, 25(3(50), 127–136. Pobrano z http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/90

Referencje

  1. Apple, M. W. (2007). Education, markets, and an audit culture. International Journal of Educational Policies, 1(1), 4–19. Retrieved from http://ijep.icpres.org/vol1_1/Apple%281%291_4_20.pdf
  2. Carr, W. & Kemmis, S. (1986). Becoming critical: Education, knowledge and action research. London: Falmer.
  3. Fleming, J., Greenlee, A., Gutstein, E., Lipman, P. & Smith, J. (2009, February). Data and Democracy: Investing in Neighborhoods: Examining CPS’ plan to close, phase out, consolidate, turn-around 22 schools (Research Paper Series, 2). Retrieved from http://www.uic.edu/educ/ceje/articles/DataAndDemocracyRelease.pdf
  4. Gilmore, R. W. (2008). Forgotten places and the seeds of grassroots planning. In C. R. Hale (Ed.), Engaging contradictions: Theory, politics, methods of activist scholarship (pp. 31–61). Berkeley, CA: University of California Press.
  5. Greenlee, A., Hudspeth, N., Lipman, P., Smith, D. A. & Smith, J. (2008, February). Data and Democracy Project: Investing in Neighborhoods: Examining CPS’ plan to close, consolidate, turn-around 18 schools (Research Paper Series: Paper #1). Retrieved from http://www.uic.edu/cuppa/voorheesctr/Publications/CPS%20 Closing%202008.pdf
  6. Gutierrez, R. R. & Lipman, P. (2012, July). Dyett High School & the 3 Ds of Chicago School Reform: Destabilization, Disinvestment, Disenfranchisement. Retrieved from http://www.uic.edu/educ/ceje/articles/Fact%20Sheet%20Dyett.pdf
  7. Hale, C. R. (2008). Introduction. In C. R. Hale (Ed.), Engaging contradictions: Theory, politics, methods of activist scholarship (pp. 1–30). Berkeley, CA: University of California Press.
  8. Kelley, R. D. G. (2003). Freedom Dreams: The Black radical imagination. Boston, MA: Beacon Press.
  9. Lipman, P. (2004). High Stakes Education: Inequality, Globalization, and Urban School Reform. New York, NY: Routledge.
  10. Lipman, P. (2011). The new political economy of urban education: Neoliberalism, race, and the right to the city. New York, NY: Routledge.
  11. Lipman, P. & Gutstein, E. (2011, February). Should Chicago Have an Elected, Representative School Board? A Look at the Evidence (Report). Retrieved from http://www.uic.edu/educ/ceje/articles/Printed%20school%20board%20report.pdf
  12. Lipman, P. & Person, A. (2007, January). Students as collateral damage? A preliminary study of the Renaissance 2010 school closings in the Midsouth (Report). Retrieved from http://www.uic.edu/educ/ceje/articles/midsouth%20initial%20report%201-31-07.pdf
  13. Lipman, P., Smith, J. & Gutstein, E. (2012, February). Data and Democracy: Investing in Neighborhoods : Examining CPS’ plan to close, phase-out, turn-around 17 schools (Research Paper Series, #3). Retrieved from http://www.uic.edu/cuppa/voorhee- sctr/Publications/DD2012_Report_2_21_2012.pdf
  14. Lipsitz, G. (2008). Breaking the chains and steering the ship: How activism can help change teaching and scholarship. In C. R. Hale (Ed.), Engaging contradic- tions: Theory, politics, methods of activist scholarship (pp. 88–113). Berkeley, CA: University of California Press.
  15. Santos, B. S. (2002). Cultural and post-colonial critiques in LatCrit thoery: Nuestra America: Re-inventing a Subaltern Paradigm of Recognition and Redistribution. Rutgers Law Review, 54, 1049–1086.