Badania uczestniczące z rodzicami i lokalnymi społecznościami: przeciw rasizmowi i prywatyzowaniu edukacji

Pauline Lipman

Abstrakt


Autorka omawia swe uczestniczące badania przeprowadzone wspólnie z rodzicami i działaczami z lokalnych społeczności podjęte w sprzeciwie wobec neoliberalnej polityki oświatowej wdrażanej w Chicago. Artykuł przedstawia pokrótce kilka projektów, których celem było przeciwstawienie się rasizmowi i prywatyzowaniu edukacji. Wśród nich poczesne miejsce zajmuje wykorzystywanie danych dostarczonych przez nauki społeczne do podważania zasadności zamykania szkół, współpraca z lokalną społecznością, aby uwypuklić jej własny ogląd skutków zamykania szkół oraz niedoinwestowania afro-amerykańskich uczniów i szkół, oraz badania dążące do zawiązania ogólnomiejskiej koalicji na rzecz ustanowienia wybieralnego zarządu szkolnictwa. Autorka odwołuje się do tych projektów, aby zilustrować różnorodność aktywistycznej nauki, także jej złożoności i wewnętrzne sprzeczności.


Słowa kluczowe


aktywistyczna nauka; neoliberalizm; polityka oświatowa; współpraca z lokalną społecznością

Bibliografia


Apple, M. W. (2007). Education, markets, and an audit culture. International Journal of Educational Policies, 1(1), 4–19. Retrieved from http://ijep.icpres.org/vol1_1/Apple%281%291_4_20.pdf

Carr, W. & Kemmis, S. (1986). Becoming critical: Education, knowledge and action research. London: Falmer.

Fleming, J., Greenlee, A., Gutstein, E., Lipman, P. & Smith, J. (2009, February). Data and Democracy: Investing in Neighborhoods: Examining CPS’ plan to close, phase out, consolidate, turn-around 22 schools (Research Paper Series, 2). Retrieved from http://www.uic.edu/educ/ceje/articles/DataAndDemocracyRelease.pdf

Gilmore, R. W. (2008). Forgotten places and the seeds of grassroots planning. In C. R. Hale (Ed.), Engaging contradictions: Theory, politics, methods of activist scholarship (pp. 31–61). Berkeley, CA: University of California Press.

Greenlee, A., Hudspeth, N., Lipman, P., Smith, D. A. & Smith, J. (2008, February). Data and Democracy Project: Investing in Neighborhoods: Examining CPS’ plan to close, consolidate, turn-around 18 schools (Research Paper Series: Paper #1). Retrieved from http://www.uic.edu/cuppa/voorheesctr/Publications/CPS%20 Closing%202008.pdf

Gutierrez, R. R. & Lipman, P. (2012, July). Dyett High School & the 3 Ds of Chicago School Reform: Destabilization, Disinvestment, Disenfranchisement. Retrieved from http://www.uic.edu/educ/ceje/articles/Fact%20Sheet%20Dyett.pdf

Hale, C. R. (2008). Introduction. In C. R. Hale (Ed.), Engaging contradictions: Theory, politics, methods of activist scholarship (pp. 1–30). Berkeley, CA: University of California Press.

Kelley, R. D. G. (2003). Freedom Dreams: The Black radical imagination. Boston, MA: Beacon Press.

Lipman, P. (2004). High Stakes Education: Inequality, Globalization, and Urban School Reform. New York, NY: Routledge.

Lipman, P. (2011). The new political economy of urban education: Neoliberalism, race, and the right to the city. New York, NY: Routledge.

Lipman, P. & Gutstein, E. (2011, February). Should Chicago Have an Elected, Representative School Board? A Look at the Evidence (Report). Retrieved from http://www.uic.edu/educ/ceje/articles/Printed%20school%20board%20report.pdf

Lipman, P. & Person, A. (2007, January). Students as collateral damage? A preliminary study of the Renaissance 2010 school closings in the Midsouth (Report). Retrieved from http://www.uic.edu/educ/ceje/articles/midsouth%20initial%20report%201-31-07.pdf

Lipman, P., Smith, J. & Gutstein, E. (2012, February). Data and Democracy: Investing in Neighborhoods : Examining CPS’ plan to close, phase-out, turn-around 17 schools (Research Paper Series, #3). Retrieved from http://www.uic.edu/cuppa/voorhee- sctr/Publications/DD2012_Report_2_21_2012.pdf

Lipsitz, G. (2008). Breaking the chains and steering the ship: How activism can help change teaching and scholarship. In C. R. Hale (Ed.), Engaging contradic- tions: Theory, politics, methods of activist scholarship (pp. 88–113). Berkeley, CA: University of California Press.

Santos, B. S. (2002). Cultural and post-colonial critiques in LatCrit thoery: Nuestra America: Re-inventing a Subaltern Paradigm of Recognition and Redistribution. Rutgers Law Review, 54, 1049–1086.


Pełny tekst: PDF (English)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
Ta praca dostępna jest na licencji Creative Commons Attribution 3.0 License.

Licencja Creative Commons
Forum Oświatowe jest wydawane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

ISSN 0867-0323 ISSN (online) 2450-3452