Treść głównego artykułu
Abstrakt
Dynamika otoczenia instytucji edukacyjnych ma szczególny wpływ na podstawową działalność tych instytucji, tj. proces edukowania, a w szczególności stosowane w tym procesie metody nauczania – uczenia się: nauczanie klasyczne, tutoring, mentoring i coaching. Elastyczność, różnorodność, a szczególnie adaptacyjność procesu edukacyjnego, stanowiącego rdzeń świadczonych usług edukacyjnych, decyduje o tożsamości instytucji edukacyjnej i atrakcyjności oferowanych przez te instytucje usług edukacyjnych. Wyznacznikiem procesu edukacyjnego, oferowanego przez instytucję kształcącą, staje się więc pragmatyzm tego procesu, przejawiający się w operacyjnym relatywizmie metod, zakresie ich stosowalności i praktycznym wymiarze uzyskiwanych efektów – walorów. Biorąc za podstawę powyższe przesłanki, w publikacji dokonano pragmatyczno-systemowej identyfikacji współczesnych metod nauczania – uczenia się. W identyfikacji uwzględniono odrębność i różnice między nimi, a także zakres ich kompatybilności. Następnie dokonano egzemplifikacji pragmatycznej koncepcji postrzegania współczesnych metod nauczania – uczenia się na przykładzie systemu edukacji coachów sportowych.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Barnard, P. A. ( 2010). Vertical Tutoring. Guildford: Grosvenor House Publishing Ltd.
- Becerra-Fernandez, I., González, A. J., Sabherwal, R. (2004). Knowledge Management: Challenges, Solutions, and Technologies. Upper Saddle River, NJ: Pearson/Prentice Hall.
- Bennewicz, M. (2011). Coaching i mentoring w praktyce. Warszawa: G+J Gruner + Jahr Polska.
- Carnell, E., MacDonald, J., Askew, S. (2006). Coaching and Mentoring in Higher Education: A Learning Centred Approach. London: London Institute of Education.
- Carvin, B. (2009). The Great Mentor Match. T+D, 63(1), 46–50.
- Chamorro-Premuzic, T., Furnham, A., Lewis, M. (2007). Personality and approaches to learning predict preference for different teaching methods. Learning and Individual Differences, 17(3), 241–250. Doi: 10.1016/j.lindif.2006.12.001
- Cohen, N. (1999). The Manager’s Pocket Guide to Effective Mentoring. Amherst, MA: HRD Press.
- Dunn, R. S., Dunn, K. J., Price, G. E. (2002). Learning Style Inventory. Lawrence, KS: Price Systems.
- Gordon, E. E., Morgan, R. R., O’Malley, C. J., Ponticell, J. (2006). The tutoring revolution: applying research for best practices, policy implications, and student achievement. Lanham, MD: Rowman & Littlefield Education.
- Holland-Johnson, A. (2010). Becoming a Better Tutor: A Data-Driven Approach to Tutoring. Bloomington, IN: iUniverse.com.
- Lucas, K. F. (2001). The Social Construction of Mentoring Roles. Mentoring & Tutoring, 9(1), 23-47. Doi: 10.1080/13611260120046665
- Luecke, R. (2006). Coaching i mentoring: jak rozwijać największe talenty i osiągać lepsze wyniki. Warszawa: MT Biznes.
- McMahon, G., Archer, A. (2009). 101 Coaching Strategies and Techniques. Hove: Taylor & Francis.
- Orly, M. (2008). Mentoring mentors as a tool for personal and professional empowerment in teacher education. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 6(1), 1-18.
- Panfil, R. (2007). Coaching uzdolnionego gracza. Wrocław: Akademia Umiejętności Management and Coaching.
- Panfil, R. (2008). Efektywny coaching zespołów zadaniowych. Wrocław: Akademia Wychowania Fizycznego.
- Panfil, R. (2010). Coaching w kreowaniu prospołecznej efektywności. Organizacja i Kierowanie, 2(140), 105-120.
- Panfil, R. (2012). Style współpracy managera operacyjnego z utalentowanymi realizatorami zadań (na przykładzie organizacji sportowych). W: S. A. Witkowski, M. Stor (red.), Sukces w zarządzaniu kadrami : elastyczność w zarządzaniu kapitałem ludzkim: Tom 2. Problemy zarządczo-psychologiczne (s. 192-204). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
- Panfil, R., Paluszek, K. (2005). Edukacja młodzieży z uzdolnieniami do gier sportowych. W: S. Czyż (red.), Wychowanie fizyczne w polskich i niemieckich szkołach: współczesne trendy (s. 27-38). Wrocław: Akademia Wychowania Fizycznego.
- Peel, D. (2008). What Factors Affect Coaching and Mentoring in Small and Medium Sized Enterprises. International Journal of Evidence Based Coaching & Mentoring, 6(2), 1- 18.
- Wallace, S. (2007). Teaching, Tutoring and Training in the Lifelong Learning Sector (wyd. 4). Exeter: Learning Matters Ltd.
- Whitmore, J. (2011). Coaching: trening efektywności. Warszawa: G+J Gruner+Jahr Polska.
Referencje
Barnard, P. A. ( 2010). Vertical Tutoring. Guildford: Grosvenor House Publishing Ltd.
Becerra-Fernandez, I., González, A. J., Sabherwal, R. (2004). Knowledge Management: Challenges, Solutions, and Technologies. Upper Saddle River, NJ: Pearson/Prentice Hall.
Bennewicz, M. (2011). Coaching i mentoring w praktyce. Warszawa: G+J Gruner + Jahr Polska.
Carnell, E., MacDonald, J., Askew, S. (2006). Coaching and Mentoring in Higher Education: A Learning Centred Approach. London: London Institute of Education.
Carvin, B. (2009). The Great Mentor Match. T+D, 63(1), 46–50.
Chamorro-Premuzic, T., Furnham, A., Lewis, M. (2007). Personality and approaches to learning predict preference for different teaching methods. Learning and Individual Differences, 17(3), 241–250. Doi: 10.1016/j.lindif.2006.12.001
Cohen, N. (1999). The Manager’s Pocket Guide to Effective Mentoring. Amherst, MA: HRD Press.
Dunn, R. S., Dunn, K. J., Price, G. E. (2002). Learning Style Inventory. Lawrence, KS: Price Systems.
Gordon, E. E., Morgan, R. R., O’Malley, C. J., Ponticell, J. (2006). The tutoring revolution: applying research for best practices, policy implications, and student achievement. Lanham, MD: Rowman & Littlefield Education.
Holland-Johnson, A. (2010). Becoming a Better Tutor: A Data-Driven Approach to Tutoring. Bloomington, IN: iUniverse.com.
Lucas, K. F. (2001). The Social Construction of Mentoring Roles. Mentoring & Tutoring, 9(1), 23-47. Doi: 10.1080/13611260120046665
Luecke, R. (2006). Coaching i mentoring: jak rozwijać największe talenty i osiągać lepsze wyniki. Warszawa: MT Biznes.
McMahon, G., Archer, A. (2009). 101 Coaching Strategies and Techniques. Hove: Taylor & Francis.
Orly, M. (2008). Mentoring mentors as a tool for personal and professional empowerment in teacher education. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 6(1), 1-18.
Panfil, R. (2007). Coaching uzdolnionego gracza. Wrocław: Akademia Umiejętności Management and Coaching.
Panfil, R. (2008). Efektywny coaching zespołów zadaniowych. Wrocław: Akademia Wychowania Fizycznego.
Panfil, R. (2010). Coaching w kreowaniu prospołecznej efektywności. Organizacja i Kierowanie, 2(140), 105-120.
Panfil, R. (2012). Style współpracy managera operacyjnego z utalentowanymi realizatorami zadań (na przykładzie organizacji sportowych). W: S. A. Witkowski, M. Stor (red.), Sukces w zarządzaniu kadrami : elastyczność w zarządzaniu kapitałem ludzkim: Tom 2. Problemy zarządczo-psychologiczne (s. 192-204). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
Panfil, R., Paluszek, K. (2005). Edukacja młodzieży z uzdolnieniami do gier sportowych. W: S. Czyż (red.), Wychowanie fizyczne w polskich i niemieckich szkołach: współczesne trendy (s. 27-38). Wrocław: Akademia Wychowania Fizycznego.
Peel, D. (2008). What Factors Affect Coaching and Mentoring in Small and Medium Sized Enterprises. International Journal of Evidence Based Coaching & Mentoring, 6(2), 1- 18.
Wallace, S. (2007). Teaching, Tutoring and Training in the Lifelong Learning Sector (wyd. 4). Exeter: Learning Matters Ltd.
Whitmore, J. (2011). Coaching: trening efektywności. Warszawa: G+J Gruner+Jahr Polska.