Treść głównego artykułu
Abstrakt
W artykule zostały przedstawione rezultaty badań przeprowadzonych wśród dolnośląskich gimnazjalistów, dotyczące psychospołecznych potrzeb młodzieży w tej grupie wiekowej. Wyniki badań wskazują, iż pomimo intensywnego rozwoju nowoczesnych technologii informacyjnych, potrzeba kontaktu społecznego, nie ulega spłyceniu, ani redukcji, ale wręcz nasila się.
Druga część artykułu stanowi próbę refleksji nad implikacjami dla edukacji, wynikającymi z przeprowadzonych badań. Mimo podejmowanych starań, zmiany zachodzące w polskiej edukacji nie nadążają za wyzwaniami dzisiejszego świata, ani za potrzebami młodzieży.
Jako jedno z rozwiązań dla polskiej szkoły, autorka proponuje zindywidualizowaną metodę uczenia(się) – tutoring, która swoją skuteczność opiera na budowaniu relacji z uczniem.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Brzezińska, M. I. & Rycielska, L. (2009). Tutoring jako czynnik rozwoju ucznia i nauczyciela. In P. Czekierda, M. Budzyński, J. Traczyński, Z. Zalewski & A. Zembrzuska (Eds.), Tutoring w szkole, między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej (pp. 19-30). Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej.
- Budzyński, M. (2009). Tutoring szkolny: Jak przez dialog rozwijać ucznia i motywować go do nauki. In P. Czekierda, M. Budzyński, J. Traczyński, Z. Zalewski & A. Zembrzuska (Eds.), Tutoring w szkole, między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej (pp. 19-31). Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej.
- Cieśla, J. (2012, September). Presja i depresja. Polityka, 38(2875).
- Czayka-Chełmińska, K. (2005). Tutoring: W poszukiwaniu metody kształcenia liderów. Warszawa: PAFW.
- Filiciak, M., Danielewicz, M., Halawa, M., Mazurek, P. & Nowotny, A. (2010). Młodzi i media: Nowe media a uczestnictwo w kulturze: Raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS. Warszawa: Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej. Retrieved December 12, 2013, from http://www.mim.swps.pl
- Gajek, E. (2008). Edukacja językowa w społeczeństwie informacyjnym. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
- Hamlin, S. (2008). Jak mówić, żeby nas słuchali: Komunikacja we współczesnym miejscu pracy [How to Talk So People Listen: Connecting in Today’s Workplace]. Poznań: DOM Wydawniczy Rebis.
- Hankała, A. (2004). Psychologiczne społeczne zagrożenia związane z zastosowaniem mediów. In M. Tanas (Ed.), Pedagogika @ środki informatyczne i media. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls.”
- Kolegium Tutorów. (2011). Kto to jest tutor? Retrieved from http://www.tutoring.pl/strefa-wiedzy/tutoring/kim-jest-tutor
- Obuchowski, K. (2006). Galaktyka potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich. Poznań: Zysk i S-ka.
- Melosik, Z. (2004). Kultura popularna jako czynnik socjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Pełczyński, Z. (2007). Tutoring wart zachodu: Z doświadczeń tutora oxfordzkiego. In Tutoring: W poszukiwaniu metody kształcenia liderów (pp. 31-35). Warszawa: Stowarzyszenie Szkoła Liderów.
- Pereświet-Sołtan, A. (2011a). Tutoring: godzenie wody z ogniem. News Webwweb. Retrieved February 10, 2013, from http://news.webwweb.pl/2,44040,0,Tutoring,-godzenie,wody,z,ogniem.html
- Pereświet-Sołtan, A. (2011b). Tutoring jako ważny obszar uczenia się dorosłych. Edukacja Dorosłych, 2(65).
- Szafraniec, K. (2011). Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Retrieved February 15, 2013, from http://zds.kprm.gov.pl/sites/default/files/pliki/mlodzi_2011_printerfriendly.pdf
- Tarnowski, J. (2005). Jak wychowywać? Uczyć się od wychowanków (przyjaciół). Kraków: “Impuls.”
- Traczyński, J. (2009). Kim jest (mógłby być…) tutor w polskiej szkole. In P. Czekierda, M. Budzyński, J. Traczyński, Z. Zalewski & A. Zembrzuska (Eds.), Tutoring w szkole: między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej (pp. 35-37). Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej.
- Tyszka, T. (1999). Kultura jest kultem wartości: Aksjologia społeczna - studia i szkice. Komorów: Wydawnictwo Antyk-Marcin Dybowski.
- Wallance, P. (2001). Psychologia Internetu (T. Hornowski, Trans.). Poznań: DOM Wydawniczy Rebis.
- Wojciszke, B. (2009). Kobieta zmienną jest. Gdańsk: GWP.
Referencje
Brzezińska, M. I. & Rycielska, L. (2009). Tutoring jako czynnik rozwoju ucznia i nauczyciela. In P. Czekierda, M. Budzyński, J. Traczyński, Z. Zalewski & A. Zembrzuska (Eds.), Tutoring w szkole, między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej (pp. 19-30). Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej.
Budzyński, M. (2009). Tutoring szkolny: Jak przez dialog rozwijać ucznia i motywować go do nauki. In P. Czekierda, M. Budzyński, J. Traczyński, Z. Zalewski & A. Zembrzuska (Eds.), Tutoring w szkole, między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej (pp. 19-31). Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej.
Cieśla, J. (2012, September). Presja i depresja. Polityka, 38(2875).
Czayka-Chełmińska, K. (2005). Tutoring: W poszukiwaniu metody kształcenia liderów. Warszawa: PAFW.
Filiciak, M., Danielewicz, M., Halawa, M., Mazurek, P. & Nowotny, A. (2010). Młodzi i media: Nowe media a uczestnictwo w kulturze: Raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS. Warszawa: Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej. Retrieved December 12, 2013, from http://www.mim.swps.pl
Gajek, E. (2008). Edukacja językowa w społeczeństwie informacyjnym. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Hamlin, S. (2008). Jak mówić, żeby nas słuchali: Komunikacja we współczesnym miejscu pracy [How to Talk So People Listen: Connecting in Today’s Workplace]. Poznań: DOM Wydawniczy Rebis.
Hankała, A. (2004). Psychologiczne społeczne zagrożenia związane z zastosowaniem mediów. In M. Tanas (Ed.), Pedagogika @ środki informatyczne i media. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls.”
Kolegium Tutorów. (2011). Kto to jest tutor? Retrieved from http://www.tutoring.pl/strefa-wiedzy/tutoring/kim-jest-tutor
Obuchowski, K. (2006). Galaktyka potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich. Poznań: Zysk i S-ka.
Melosik, Z. (2004). Kultura popularna jako czynnik socjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pełczyński, Z. (2007). Tutoring wart zachodu: Z doświadczeń tutora oxfordzkiego. In Tutoring: W poszukiwaniu metody kształcenia liderów (pp. 31-35). Warszawa: Stowarzyszenie Szkoła Liderów.
Pereświet-Sołtan, A. (2011a). Tutoring: godzenie wody z ogniem. News Webwweb. Retrieved February 10, 2013, from http://news.webwweb.pl/2,44040,0,Tutoring,-godzenie,wody,z,ogniem.html
Pereświet-Sołtan, A. (2011b). Tutoring jako ważny obszar uczenia się dorosłych. Edukacja Dorosłych, 2(65).
Szafraniec, K. (2011). Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Retrieved February 15, 2013, from http://zds.kprm.gov.pl/sites/default/files/pliki/mlodzi_2011_printerfriendly.pdf
Tarnowski, J. (2005). Jak wychowywać? Uczyć się od wychowanków (przyjaciół). Kraków: “Impuls.”
Traczyński, J. (2009). Kim jest (mógłby być…) tutor w polskiej szkole. In P. Czekierda, M. Budzyński, J. Traczyński, Z. Zalewski & A. Zembrzuska (Eds.), Tutoring w szkole: między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej (pp. 35-37). Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej.
Tyszka, T. (1999). Kultura jest kultem wartości: Aksjologia społeczna - studia i szkice. Komorów: Wydawnictwo Antyk-Marcin Dybowski.
Wallance, P. (2001). Psychologia Internetu (T. Hornowski, Trans.). Poznań: DOM Wydawniczy Rebis.
Wojciszke, B. (2009). Kobieta zmienną jest. Gdańsk: GWP.