Treść głównego artykułu

Abstrakt

Wiedza stała się jedną z najważniejszych cech życia w nowoczesnym społeczeństwie – produktywną siłą, która stworzyła społeczeństwo oparte na wiedzy. W tej rzeczywistości, ze względu na swą funkcję, znaczące miejsce powinny zajmować uniwersytety. Procesy edukacyjne w środowisku akademickim są przecież w dużej mierze zależne od przyjętych sposobów gromadzenia i przetwarzania informacji, a także dzielenia się nimi. Naszym celem jest przedstawienie teoretycznych ram umiejscawiających te procesy w kontekście kultur: wiedzy, epistemicznych oraz uczenia się. Z uwagi na to, że wymienionym pojęciom brakuje spójnej, wspólnej podstawy teoretycznej, podejmujemy próbę wykorzystania koncepcji pola Bourdieu, która wydaje się mieć potencjał wyjaśniania struktury relacji i działań aktorów edukacyjnych w rzeczywistości akademickiej.

Słowa kluczowe

cultures of knowledge epistemic cultures cultures of learning academic field habitus kultury wiedzy kultury epistemiczne kultury uczenia się pole akademickie habitus

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Grochalska, M., & Wasilewska, E. (2016). Koncepcja pola Bourdieu: implikacje dla badań nad kulturami wiedzy i uczenia się w środowisku akademickim. Forum Oświatowe, 28(2(56), 129–141. Pobrano z http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/437

Referencje

  1. Arnold, R., & Schüßler, I. (1998). Wandel der Lernkulturen. Ideen und Bausteine für ein lebendiges Lernen (Change of learning cultures. Ideas and building blocks for a lifelong learning). Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
  2. Becher, T. (1989). Academic Tribes and Territories. Intellectual Enquiry and the Cultures of Disciplines. Milton Keynes: SRHE/ Open University Press.
  3. Bourdieu, P. (1984). Specyfika dziedziny naukowej i społeczne warunki rozwoju wiedzy. In E. Mokrzycki (Ed.), Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej (pp. 87–136). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  4. Bourdieu, P. (1988). Homo Academicus. Stanford, CA: Stanford University Press.
  5. Bourdieu, P. (2006). Medytacje pascaliańskie. Warszawa: Oficyna Naukowa.
  6. Bourdieu, P. (2009). O telewizji: panowanie dziennikarstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  7. Bourdieu, P, & Passeron, J. C. (2006). Reprodukcja: elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: PWN.
  8. Celiński, P., & Hudzik, J. P. (2012). Wstęp. In P. Celiński, & J. P. Hudzik (Eds.), Kultura wiedzy (pp. 7–10). Kraków: Wydawnictwo UJ.
  9. Georg, W. (2004). Cultural Capital and Social Inequality in the Life Course. European Sociological Review, 20(4), 333–344.
  10. Hodkinson, P., Biesta, G., & James, D. (2007). Understanding learning cultures. Educational Review, 59(4), 415–427.
  11. Hudzik, J. P. (2012). Wariacje na kulturę wiedzy. In P. Celiński, & J. P. Hudzik (Eds.), Kultura wiedzy (pp. 11–30). Kraków: Wydawnictwo UJ.
  12. Kłoskowska, A. (2006). Teoria socjologiczna Pierre’a Bourdieu. Wstęp do wydania polskiego. In P. Bourdieu, & J. C. Passeron, Reprodukcja: elementy teorii systemu nauczania (pp. 11–52). Warszawa: PWN.
  13. Knorr Cetina, K. (1999). Epistemic cultures. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  14. Knorr Cetina, K. (2006). Knowledge in a knowledge society: Five transitions. Knowledge, Work and Society, 4(3), 23–41.
  15. Kondrasiuk, G. (2012). ESK, wiedza kultury, instrumentalizacja. In P. Celiński, & J. P. Hudzik (Eds.), Kultura wiedzy (pp. 97–110). Kraków: Wydawnictwo UJ.
  16. Kowzan, P., Zielińska, M., Kleina-Gwizdała, A., & Prusinowska, M. (2016). Raport „Nie zostaje mi czasu na pracę naukową”: Warunki pracy osób ze stopniem doktora, zatrudnionych na polskich uczelniach. Gdańsk: Nowe Otwarcie Uniwersytetu.
  17. Maton, K. (2005). A question of autonomy: Bourdieu’s field approach and higher education. Journal of Education Policy, 20(6), 687–704.
  18. Męczkowska-Christiansen, A. (2014). „Epistemologia” społeczeństwa wiedzy w kontekście rozważań nad problematyką edukacji. In M. Piasecka, & A. Irasiak (Eds.), Podstawy edukacji: trendy cywilizacyjne (pp. 21–38). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  19. Nerland, M., & Jensen, K. (2012). Epistemic practices and object relations in professional work. Journal of Education and Work, 25(1), 101–120.
  20. Nizińska, A. (2012). Uspołecznianie studentów – uspołecznianie uniwersytetów: szkoły wyższe jako instytucjonalne środowiska edukacyjne. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 4(60), 115–126.
  21. Pajdzińska, A. (2012). O kulturze wiedzy kilka uwag językoznawczych i pragmatycznych. In P. Celiński, & J. P. Hudzik (Eds.), Kultura wiedzy (pp. 131–138). Kraków: Wydawnictwo UJ.
  22. Przybylska, E. (2014). Kultury uczenia się: kilka refleksji w kontekście uczenia się przez całe życie. Rocznik Andragogiczny, 21, 119–131.
  23. Trutkowski, C., & Mandes, S. (2005). Kapitał społeczny w małych miastach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  24. Weinert, F. E. (1997). Lernkultur im Wandel. In E. Beck, T. Guldimann, & M. Zutavern, Lernkultur im Wandel. Tagungsband der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (pp. 11–29). St. Gallen: UVK.