Treść głównego artykułu
Abstrakt
W polskich organizacjach dostrzega się wiele barier we wdrażaniu mentoringu. Zdaniem autorki u podstaw tych barier leżą hierarchie wartości: społecznych, narodowych, organizacyjnych, a także indywidualne hierarchie wartości pracowników. Celem niniejszego artykułu jest prześledzenie źródeł ograniczeń we wdrażaniu mentoringu. Analiza prowadzona jest na kilku poziomach: od najszerszej perspektywy społecznej, przez narodową do perspektywy organizacyjnej. W artykule omówione są również działania, jakie powinny podjąć polskie organizacje na rzecz przełamywania barier i ograniczeń dla wprowadzania mentoringu.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Blickle, G. (2000). Mentor-Protégé-Beziehungen in Organization. Zeitschtift für Arbeits- und Organisationspsychologie, 44(4), 168-178. Doi: 10.1026//0932-4089.44.4.168
- Clarke, L. (1997). Zarządzanie zmianą. Warszawa: Wydawnictwo Gebethner & Ska.
- Clutterbuck, D. (1998). Learning alliances: tapping into talent. London: Institute of Persommel Development.
- Crozier, M. (1993). Przedsiębiorstwo na podsłuchu: jak uczyć się zarządzania postindustrialnego. Warszawa: PWE.
- Hofstede, G. (2000). Kultury i organizacje: zaprogramowanie umysłu. Warszawa: PWE.
- Łużniak-Piecha, M. (2012). Mentoring w karierze międzynarodowej – sukces zawodowy polskich profesjonalistów w Wielkiej Brytanii. W: T. Listwan, S. A. Witkowski (red.), Menedżer w gospodarce opartej na wiedzy (s. 449-458). Wrocław: Wydawnictwo UE.
- Obuchowski, K. (2005). Rewolucja podmiotów. Łódź: Wydawnictwo WSHE.
- Parsloe, E., Wray, M. (2003). Trener i mentor. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
- Rakowska, A., Sitko-Lutek, A. (2000). Doskonalenie kompetencji menedżerskich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Reykowski, J. (1993). Zmiany systemowe a mentalność polskiego społeczeństwa. W: J. Reykowski (red.), Wartości i postawy Polaków a zmiany systemowe (s. 9-48). Warszawa: PWE.
- Robbins, S. P. (2001). Zasady zachowania w organizacji. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
- Sikorski, C. (2001). Zachowania ludzi w organizacji. Warszawa: PWN.
- Sikorski, C. (2002). Kultura organizacyjna. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
- Solarz, J. K. (1984). Narodowe style zarządzania: mity czy fakty? Wrocław: Ossolineum.
- Sułkowski, Ł. (2002). Kulturowa zmienność organizacji. Warszawa: PWE.
- Toffler, A. (1997). Trzecia fala. Warszawa: PWN.
- Turner, J. H. (1998). Socjologia: koncepcje i zastosowanie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Referencje
Blickle, G. (2000). Mentor-Protégé-Beziehungen in Organization. Zeitschtift für Arbeits- und Organisationspsychologie, 44(4), 168-178. Doi: 10.1026//0932-4089.44.4.168
Clarke, L. (1997). Zarządzanie zmianą. Warszawa: Wydawnictwo Gebethner & Ska.
Clutterbuck, D. (1998). Learning alliances: tapping into talent. London: Institute of Persommel Development.
Crozier, M. (1993). Przedsiębiorstwo na podsłuchu: jak uczyć się zarządzania postindustrialnego. Warszawa: PWE.
Hofstede, G. (2000). Kultury i organizacje: zaprogramowanie umysłu. Warszawa: PWE.
Łużniak-Piecha, M. (2012). Mentoring w karierze międzynarodowej – sukces zawodowy polskich profesjonalistów w Wielkiej Brytanii. W: T. Listwan, S. A. Witkowski (red.), Menedżer w gospodarce opartej na wiedzy (s. 449-458). Wrocław: Wydawnictwo UE.
Obuchowski, K. (2005). Rewolucja podmiotów. Łódź: Wydawnictwo WSHE.
Parsloe, E., Wray, M. (2003). Trener i mentor. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Rakowska, A., Sitko-Lutek, A. (2000). Doskonalenie kompetencji menedżerskich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Reykowski, J. (1993). Zmiany systemowe a mentalność polskiego społeczeństwa. W: J. Reykowski (red.), Wartości i postawy Polaków a zmiany systemowe (s. 9-48). Warszawa: PWE.
Robbins, S. P. (2001). Zasady zachowania w organizacji. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Sikorski, C. (2001). Zachowania ludzi w organizacji. Warszawa: PWN.
Sikorski, C. (2002). Kultura organizacyjna. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
Solarz, J. K. (1984). Narodowe style zarządzania: mity czy fakty? Wrocław: Ossolineum.
Sułkowski, Ł. (2002). Kulturowa zmienność organizacji. Warszawa: PWE.
Toffler, A. (1997). Trzecia fala. Warszawa: PWN.
Turner, J. H. (1998). Socjologia: koncepcje i zastosowanie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.