Treść głównego artykułu
Abstrakt
Wydawać by się mogło, że adekwatnym synonimem pojęcia „tutoring” jest „spotkanie”. Ma ono zawsze swój czas i przestrzeń. Oczywiście najlepiej jest, gdy opiera się na wzajemnej postawie dialogu, jest niespieszne i uważne. Taką formę kontaktu międzyludzkiego analiza transakcyjna określa mianem intymności. Jest ona najwartościowszą kategorią strukturalizacji czasu i odpowiednio plasuje się nad: grami transakcyjnymi, aktywnością, rozrywkami, rytuałami i wycofaniem. Strukturalizacja czasu pozwala określić swoisty plan działania człowieka i charakter jego relacji z innymi. Co jednak o tej problematyce sądzą sami tutorzy? Poniższy artykuł będzie stanowił próbę odpowiedzi na to pytanie, czego źródłem będą częściowo kierowane wywiady przeprowadzone przez autorkę z celowo wybraną grupą nauczycieli realizujących w szkołach metodę tutoringu.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Bauman, Z. (2007). Edukacja: wobec, wbrew i na rzecz ponowoczesności. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty (Tom 1, s. 139-153). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.
- Brzezińska, A. I., Rycielska, L. (2009). Tutoring jako czynnik rozwoju ucznia i nauczyciela. W: P. Czekierda, M. Budzyński, J. Traczyński, Z. Zalewski, A. Zembrzuska (red.), Tutoring w szkole: między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej (s. 19-30). Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej.
- Cowles-Boyd, L., Boyd, H. S. (1980). Boyd, Play as a Time Structure. Transactional Analysis Journal, 10(1), 5-7.
- Czekierda, P., Budzyński, M., Traczyński, J., Zalewski, Z., Zembrzuska, A. (red.). (2009). Tutoring w szkole: między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej. Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej.
- Draus, J., Terlecki, R. (2006). Historia Wychowania: wiek XIX i XX. Kraków: Wydawnictwo WAM; WSF-P „Ignatianum”.
- Dumowska, B. (2003). Edukacja autorska w szkołach publicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- The four fields of specialization. (2008). Pobrano 13 grudnia 2012, z: http://www.eatanews.org/wp-content/uploads/2012/09/Section-5-The-Four-Fields.pdf
- Hejwosz, D. (2010). Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Jagieła, J. (1995). Tolerancja w świetle analizy transakcyjnej. W: A. Rosół, M. S. Szczepański (red.), Tolerancja. Studia i szkice (Tom 2, s. 17-26). Częstochowa: Wydawnictwo WSP.
- Jagieła, J. (2004). Gry psychologiczne. Kielce: Oficyna Wydawnicza Nauczycieli.
- Jagieła, J. (red.). (2011). Analiza transakcyjna w edukacji. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. J. Długosza w Częstochowie.
- Jagieła, J. (2012). Słownik analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. J. Długosza w Częstochowie.
- Kruszewski, K. (red.). (2004). Sztuka nauczania: czynności nauczyciela. Warszawa: PWN.
- Kumaniecki, K. (1988). Słownik łacińsko-polski: według słownika Hermana Mengego i Henryka Kopii (wyd. 17). Warszawa: PWN.
- Kvale, S. (2011). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: PWN.
- Pankowska, D. (2010). Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
- Pełczyński, Z. (2007). Tutoring wart zachodu: z doświadczeń tutora oksfordzkiego. W: B. Kaczarowska (red.), Tutoring w poszukiwaniu metody kształcenia liderów (s. 31-34). Warszawa: Stowarzyszenie Szkoła Liderów.
- Pierzchała, A. (2012). Pasywność szkolna w analizie transakcyjnej. Studium relacji nauczyciela z uczniem (Niepublikowana praca doktorska). Akademia „Ignatianum”, Kraków.
- Rogoll, R. (2010). Aby być sobą: wprowadzenie do analizy transakcyjnej. Warszawa: PWN
- Rubacha, K. (2008). Metodologia badań na edukacją. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
- Sarnat-Ciastko, A. (2010). Tutoring opiekuńczy w perspektywie przemian kulturowych. W: K. Rędziński (red.), Pedagogika XIX (s. 87-96). Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. J. Długosza.
- Stewart, I., Joines, V. (1987). T A Today: A New Introduction to Transactional Analysis. Chapel Hill, NC: Lifespace Publishing.
- Śliwerski, B. (1993). Wyspy oporu edukacyjnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Traczyński, J. (2009). Kim jest (mógłby być...) tutor w polskiej szkole? W: P. Czekierda, M. Budzyński, J. Traczyński, Z. Zalewski, A. Zembrzuska (red.), Tutoring w szkole: między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej (s. 35-37). Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej.
- Wołoszyn, S. (1964). Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie. Warszawa: PWN.
- Wujek, T. (1970). Oświata dorosłych w Anglii na tle problematyki dalszego kształcenia. Warszawa: PWN.
- Zamorska, B. (2009). Tutoring w codzienności szkolnej uczniów, nauczycieli i rodziców ALA. W: P. Czekierda, M. Budzyński, J. Traczyński, Z. Zalewski, A. Zembrzuska (red.), Tutoring w szkole: między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej (s. 70-74). Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej.
Referencje
Bauman, Z. (2007). Edukacja: wobec, wbrew i na rzecz ponowoczesności. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty (Tom 1, s. 139-153). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.
Brzezińska, A. I., Rycielska, L. (2009). Tutoring jako czynnik rozwoju ucznia i nauczyciela. W: P. Czekierda, M. Budzyński, J. Traczyński, Z. Zalewski, A. Zembrzuska (red.), Tutoring w szkole: między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej (s. 19-30). Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej.
Cowles-Boyd, L., Boyd, H. S. (1980). Boyd, Play as a Time Structure. Transactional Analysis Journal, 10(1), 5-7.
Czekierda, P., Budzyński, M., Traczyński, J., Zalewski, Z., Zembrzuska, A. (red.). (2009). Tutoring w szkole: między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej. Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej.
Draus, J., Terlecki, R. (2006). Historia Wychowania: wiek XIX i XX. Kraków: Wydawnictwo WAM; WSF-P „Ignatianum”.
Dumowska, B. (2003). Edukacja autorska w szkołach publicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
The four fields of specialization. (2008). Pobrano 13 grudnia 2012, z: http://www.eatanews.org/wp-content/uploads/2012/09/Section-5-The-Four-Fields.pdf
Hejwosz, D. (2010). Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Jagieła, J. (1995). Tolerancja w świetle analizy transakcyjnej. W: A. Rosół, M. S. Szczepański (red.), Tolerancja. Studia i szkice (Tom 2, s. 17-26). Częstochowa: Wydawnictwo WSP.
Jagieła, J. (2004). Gry psychologiczne. Kielce: Oficyna Wydawnicza Nauczycieli.
Jagieła, J. (red.). (2011). Analiza transakcyjna w edukacji. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. J. Długosza w Częstochowie.
Jagieła, J. (2012). Słownik analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. J. Długosza w Częstochowie.
Kruszewski, K. (red.). (2004). Sztuka nauczania: czynności nauczyciela. Warszawa: PWN.
Kumaniecki, K. (1988). Słownik łacińsko-polski: według słownika Hermana Mengego i Henryka Kopii (wyd. 17). Warszawa: PWN.
Kvale, S. (2011). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: PWN.
Pankowska, D. (2010). Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Pełczyński, Z. (2007). Tutoring wart zachodu: z doświadczeń tutora oksfordzkiego. W: B. Kaczarowska (red.), Tutoring w poszukiwaniu metody kształcenia liderów (s. 31-34). Warszawa: Stowarzyszenie Szkoła Liderów.
Pierzchała, A. (2012). Pasywność szkolna w analizie transakcyjnej. Studium relacji nauczyciela z uczniem (Niepublikowana praca doktorska). Akademia „Ignatianum”, Kraków.
Rogoll, R. (2010). Aby być sobą: wprowadzenie do analizy transakcyjnej. Warszawa: PWN
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań na edukacją. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Sarnat-Ciastko, A. (2010). Tutoring opiekuńczy w perspektywie przemian kulturowych. W: K. Rędziński (red.), Pedagogika XIX (s. 87-96). Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. J. Długosza.
Stewart, I., Joines, V. (1987). T A Today: A New Introduction to Transactional Analysis. Chapel Hill, NC: Lifespace Publishing.
Śliwerski, B. (1993). Wyspy oporu edukacyjnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Traczyński, J. (2009). Kim jest (mógłby być...) tutor w polskiej szkole? W: P. Czekierda, M. Budzyński, J. Traczyński, Z. Zalewski, A. Zembrzuska (red.), Tutoring w szkole: między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej (s. 35-37). Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej.
Wołoszyn, S. (1964). Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie. Warszawa: PWN.
Wujek, T. (1970). Oświata dorosłych w Anglii na tle problematyki dalszego kształcenia. Warszawa: PWN.
Zamorska, B. (2009). Tutoring w codzienności szkolnej uczniów, nauczycieli i rodziców ALA. W: P. Czekierda, M. Budzyński, J. Traczyński, Z. Zalewski, A. Zembrzuska (red.), Tutoring w szkole: między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej (s. 70-74). Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej.