Treść głównego artykułu
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Bodei R. (2002), Subjektivität, [hasło w:] Enzyklopädie Philosophie, herausgegeben von Hans Jörg Sandkühler, unter Mitwirkung von Detlev Pätzold, Arnim Regenbogen und Pirmin Stekeler-Weithofer, CD-ROM, Hamburg: Felix Meiner Verlag, szp. 1554–1558.
- Döbert R, Habermas J., Nunner‑Winkler G. (1993), Zarys socjopsychologicznej koncepcji rozwoju tożsamości „Ja”. Wprowadzenie, „Przegląd Socjologiczny”, Vol. XLII, 1993, s. 9–30 (przedruk w: Wokół problemów działania społecznego, E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski (wybór), Katowice 1996, 21998, s. 139–171).
- Erikson, E.H. (1966), Identität und Lebenszyklus, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
- Habermas J. (1963), Theorie und Praxis. Sozialphilosophische Studien, Neuwied und Berlin: Hermann Luchterhand Verlag GmbH (przekład na język polski, pomijający pewne teksty i rozszerzony o teksty późniejsze: Habermas J. (1983) Teoria i praktyka, tłum. Z. Krasnodębski, M. Łukasiewicz, Warszawa: PIW).
- Habermas J. (1967), Ein Literaturbericht (1967): Zur Logik der Sozialwissenschaften, [w:] J. Habermas (1982), Zur Logik der Sozialwissenschaften. Fünfte, erweiterte Auflage, Frankfurt am Main: Suhrkamp, s. 89–366.
- Habermas J. (1971), Nauka i technika jako «ideologia», tłum. M. Łukasiewicz, [w:] J. Szacki, red., Czy kryzys socjologii?, Warszawa: Czytelnik.
- Habermas J. (1976), Moralentwicklung und Ich-Identität, [w:] J. Habermas, Zur Rekonstruktion des Historischen Materialismus, Frankfurt am Main: Suhrkamp, s. 63–126.
- Habermas J. (1983), Die Philosophie als Platzhalter und Interpret, [w:] J. Habermas, Moralbewußtsein und kommunikatives Handeln, Frankfurt am Main: Suhrkamp, s. 9–28.
- Habermas J. (1984), Vorlesungen zu einer sprachtheoretischen Grundlegung der Soziologie (1970/71), [w:] Habermas J. (1984), Vorstudien und Ergänzungen zur Theorie des kommunikativen Handelns, Frankfurt am Main: Suhrkamp, s. 11–126.
- Habermas J. (1985), Untiefen der Rationalitätskritik, [w:] J. Habermas, Die Neue Unübersichtlichkeit. Kleine Politische Schriften V, Frankfurt am Main: Suhrkamp, s. 132–137.
- Habermas J. (1986), Rekonstrukcyjne versus rozumiejące nauki społeczne, tłum. A. M. Kaniowski, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4, s. 3–18.
- Habermas J. (1987), Wstęp: Materializm historyczny a rozwój struktur normatywnych, tłum. A. M. Kaniowski, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4, s. 23–51.
- Habermas (1988a), Metaphysik nach Kant, [w:] J. Habermas, Nachmetaphysisches Denken. Philosophische Aufsätze, Frankfurt am Main: Suhrkamp, s. 18–34.
- Habermas (1988b), Individuierung durch Vergesellschaftung. Zu G. H. Mead Theorie der Subjektivität, [w:] J. Habermas, Nachmetaphysisches Denken. Philosophische Aufsätze, Frankfurt am Main: Suhrkamp, s. 187–241.
- Habermas J. (1992), Faktizität und Geltung. Beiträge zur Diskurstheorie des Rechts und des demokratischen Rechtsstaats, Frankfurt am Main: Suhrkamp (przekład na język polski: J. Habermas (2005), Faktyczność i obowiązywanie. Teoria dyskursu wobec zagadnień prawa i demokratycznego państwa prawa, tłum. A. Romaniuk, R. Marszałek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR).
- Habermas J. (1999), Teoria działania komunikacyjnego, tłum. A. M. Kaniowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Habermas J. (2000), Filozoficzny dyskurs nowoczesności, tłum. M. Łukasiewicz, Kraków: Universitas.
- Habermas J. (2007), Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, tłum. W. Lipnik, M. Łukasiewicz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Habermas J., Freideburg v. L., Oehler Ch, (1961), Student und Politik – Eine soziologische Untersuchung zum politischen Bewußtsein Frankfurter Studenten, Neuwied und Berlin: Hermann Luchterhand Verlag GmbH.
- Kaniowski A. M. (1990a), Filozofia społeczna Jürgena Habermasa. W poszukiwaniu jedności teorii i praktyki, Warszawa: Kolegium Otryckie.
- Kaniowski A. M. (1990b), Wokół pojęcia tożsamości w koncepcji Habermasa (Filozoficzna genealogia i socjologiczna wykładnia koncepcji tożsamości ja), [w:] L. Witkowski (red.), Dyskursy rozumu. Między przemocą i emancypacją. Z recepcji Jürgena Habermasa w Polsce, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 247–270.
- Kaniowski A. M. (1999), Wstęp. Rehabilitacja i transformacja filozofii praktycznej, [w:] J. Habermas, Teoria działania komunikacyjnego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. IX–LXXXVI.
- Kaniowski A. M. (2003), Charles Taylor i Jürgen Habermas a sposób widzenia języka przez Wilhelma von Humboldta, [w:] Przełom komunikacyjny a filozoficzna idea konsensu, B. Sierocka (red.), Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT. Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, s. 39–88.
- Marks K. (1956), Kapitał. Krytyka ekonomii politycznej, t. I, tłum. P. Hoffman, B. Minc, E. Lipiński, Warszawa: Książka i Wiedza.
- Marks K., Engels F. (1949), Manifest komunistyczny, [w:] K. Marks, F. Engels, Dzieła wybrane, Warszawa: Książka i Wiedza.
- Marquard O. (2003), Wir brauchen viele Götter, (Elke Schmitter und Mathias Schreiber: wywiad z Odo Marquardem), „Der Spiegel“, nr 9 (24.02.2003), s. 152.
- św. Augustyn (1953), O wierze prawdziwej, tłum. J. Ptaszyński, [w:] św. Augustyn, Dialogi i pisma filozoficzne, t. IV, Warszawa: PAX.
- Weber M. (2002), Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej, tłum. D. Lachowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Witkowski L. (1989), Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona, Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
- Witkowski L. (2007), Jürgena Habermasa teoria działania komunikacyjnego i jej implikacje dla pedagogiki (wybrane tropy i paradoksy w retrospekcji), [w:] Komunikacja społeczna a wartości w edukacji: nowe znaczenie i sytuacje. T. 1, Humanistyczne i (inne) konteksty komunikowania „się” i „Ja” w obszarze wartości wewnątrz edukacji, W. J. Maliszewski (red.). Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 17–33.
Referencje
Bodei R. (2002), Subjektivität, [hasło w:] Enzyklopädie Philosophie, herausgegeben von Hans Jörg Sandkühler, unter Mitwirkung von Detlev Pätzold, Arnim Regenbogen und Pirmin Stekeler-Weithofer, CD-ROM, Hamburg: Felix Meiner Verlag, szp. 1554–1558.
Döbert R, Habermas J., Nunner‑Winkler G. (1993), Zarys socjopsychologicznej koncepcji rozwoju tożsamości „Ja”. Wprowadzenie, „Przegląd Socjologiczny”, Vol. XLII, 1993, s. 9–30 (przedruk w: Wokół problemów działania społecznego, E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski (wybór), Katowice 1996, 21998, s. 139–171).
Erikson, E.H. (1966), Identität und Lebenszyklus, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Habermas J. (1963), Theorie und Praxis. Sozialphilosophische Studien, Neuwied und Berlin: Hermann Luchterhand Verlag GmbH (przekład na język polski, pomijający pewne teksty i rozszerzony o teksty późniejsze: Habermas J. (1983) Teoria i praktyka, tłum. Z. Krasnodębski, M. Łukasiewicz, Warszawa: PIW).
Habermas J. (1967), Ein Literaturbericht (1967): Zur Logik der Sozialwissenschaften, [w:] J. Habermas (1982), Zur Logik der Sozialwissenschaften. Fünfte, erweiterte Auflage, Frankfurt am Main: Suhrkamp, s. 89–366.
Habermas J. (1971), Nauka i technika jako «ideologia», tłum. M. Łukasiewicz, [w:] J. Szacki, red., Czy kryzys socjologii?, Warszawa: Czytelnik.
Habermas J. (1976), Moralentwicklung und Ich-Identität, [w:] J. Habermas, Zur Rekonstruktion des Historischen Materialismus, Frankfurt am Main: Suhrkamp, s. 63–126.
Habermas J. (1983), Die Philosophie als Platzhalter und Interpret, [w:] J. Habermas, Moralbewußtsein und kommunikatives Handeln, Frankfurt am Main: Suhrkamp, s. 9–28.
Habermas J. (1984), Vorlesungen zu einer sprachtheoretischen Grundlegung der Soziologie (1970/71), [w:] Habermas J. (1984), Vorstudien und Ergänzungen zur Theorie des kommunikativen Handelns, Frankfurt am Main: Suhrkamp, s. 11–126.
Habermas J. (1985), Untiefen der Rationalitätskritik, [w:] J. Habermas, Die Neue Unübersichtlichkeit. Kleine Politische Schriften V, Frankfurt am Main: Suhrkamp, s. 132–137.
Habermas J. (1986), Rekonstrukcyjne versus rozumiejące nauki społeczne, tłum. A. M. Kaniowski, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4, s. 3–18.
Habermas J. (1987), Wstęp: Materializm historyczny a rozwój struktur normatywnych, tłum. A. M. Kaniowski, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4, s. 23–51.
Habermas (1988a), Metaphysik nach Kant, [w:] J. Habermas, Nachmetaphysisches Denken. Philosophische Aufsätze, Frankfurt am Main: Suhrkamp, s. 18–34.
Habermas (1988b), Individuierung durch Vergesellschaftung. Zu G. H. Mead Theorie der Subjektivität, [w:] J. Habermas, Nachmetaphysisches Denken. Philosophische Aufsätze, Frankfurt am Main: Suhrkamp, s. 187–241.
Habermas J. (1992), Faktizität und Geltung. Beiträge zur Diskurstheorie des Rechts und des demokratischen Rechtsstaats, Frankfurt am Main: Suhrkamp (przekład na język polski: J. Habermas (2005), Faktyczność i obowiązywanie. Teoria dyskursu wobec zagadnień prawa i demokratycznego państwa prawa, tłum. A. Romaniuk, R. Marszałek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR).
Habermas J. (1999), Teoria działania komunikacyjnego, tłum. A. M. Kaniowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Habermas J. (2000), Filozoficzny dyskurs nowoczesności, tłum. M. Łukasiewicz, Kraków: Universitas.
Habermas J. (2007), Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, tłum. W. Lipnik, M. Łukasiewicz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Habermas J., Freideburg v. L., Oehler Ch, (1961), Student und Politik – Eine soziologische Untersuchung zum politischen Bewußtsein Frankfurter Studenten, Neuwied und Berlin: Hermann Luchterhand Verlag GmbH.
Kaniowski A. M. (1990a), Filozofia społeczna Jürgena Habermasa. W poszukiwaniu jedności teorii i praktyki, Warszawa: Kolegium Otryckie.
Kaniowski A. M. (1990b), Wokół pojęcia tożsamości w koncepcji Habermasa (Filozoficzna genealogia i socjologiczna wykładnia koncepcji tożsamości ja), [w:] L. Witkowski (red.), Dyskursy rozumu. Między przemocą i emancypacją. Z recepcji Jürgena Habermasa w Polsce, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 247–270.
Kaniowski A. M. (1999), Wstęp. Rehabilitacja i transformacja filozofii praktycznej, [w:] J. Habermas, Teoria działania komunikacyjnego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. IX–LXXXVI.
Kaniowski A. M. (2003), Charles Taylor i Jürgen Habermas a sposób widzenia języka przez Wilhelma von Humboldta, [w:] Przełom komunikacyjny a filozoficzna idea konsensu, B. Sierocka (red.), Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT. Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, s. 39–88.
Marks K. (1956), Kapitał. Krytyka ekonomii politycznej, t. I, tłum. P. Hoffman, B. Minc, E. Lipiński, Warszawa: Książka i Wiedza.
Marks K., Engels F. (1949), Manifest komunistyczny, [w:] K. Marks, F. Engels, Dzieła wybrane, Warszawa: Książka i Wiedza.
Marquard O. (2003), Wir brauchen viele Götter, (Elke Schmitter und Mathias Schreiber: wywiad z Odo Marquardem), „Der Spiegel“, nr 9 (24.02.2003), s. 152.
św. Augustyn (1953), O wierze prawdziwej, tłum. J. Ptaszyński, [w:] św. Augustyn, Dialogi i pisma filozoficzne, t. IV, Warszawa: PAX.
Weber M. (2002), Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej, tłum. D. Lachowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Witkowski L. (1989), Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona, Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Witkowski L. (2007), Jürgena Habermasa teoria działania komunikacyjnego i jej implikacje dla pedagogiki (wybrane tropy i paradoksy w retrospekcji), [w:] Komunikacja społeczna a wartości w edukacji: nowe znaczenie i sytuacje. T. 1, Humanistyczne i (inne) konteksty komunikowania „się” i „Ja” w obszarze wartości wewnątrz edukacji, W. J. Maliszewski (red.). Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 17–33.