Treść głównego artykułu
Abstrakt
In my article I deal with a social construction of meanings of picturebooks’ content and form in Poland and abroad, so also with what kinds of discourses and ideologies determine the conditions of picturebooks’ production in societies under analysis. For the analysis I have chosen picturebooks which deal with sexual education. The methodology applied in the research consists mostly of content analysis and critical discourse analysis. The research is a part of a bigger collaborative project called “Discursive construction of subjectivity” financed by Ministry of Science and Higher Education in Poland, grant no. N 10702632/3637, and conducted at the University of Gdansk. I present, basing on the empirical material, the critique of the dominant discourse in Poland which is powerful in the production of picturebooks, which is based on the conservative ideology and social and sexual roles defined in stereotypical, hierarchical and heterosexual terms. In this aura discourses based on liberal or radical ideologies are marginalized.
The results show the knowledge/power relations, symptoms of symbolic violence in exemplified discourses and explain to what practices of ideological and political control the subject is exposed. In this context a picturebook is seen as a meaningful cultural and political medium, within the content and form of which various (possible) ideologies and conceptions of the child are included to or excluded from social environment, what can occur as a real issue for educational theory and practice.
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Apple, M. W., Christian-Smith, L. K. (1991). The Politics of the textbook. W: M. W. Apple, L. K. Christian-Smith (red.), The Politics of the Textbook. New York, NY: Routledge.
- Barker, Ch. (2005). Studia kulturowe: teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Cackowska, M. (2009). Książka obrazkowa dla dzieci. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Profesjonalne i Akademickie.
- Cackowska, M., Patalon, M. A. (2009). Religijna książka dla dzieci w Polsce: krytyczna analiza dyskursu. Problemy Wczesnej Edukacji, 2(10).
- Chomczyńska-Miliszkiewicz, M. (2002). Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym: konteksty pedagogiczne i psychologiczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
- Fairclough, N. (2001). Language and Power (2nd ed.). Harlow.
- Hunt, P. (2008). Literatura dla dzieci a dzieciństwo. W: M. J. Kehily (oprac.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem (M. Kościelniak, tłum.). Kraków: Wydawnictwo WAM.
- Miller, R. (1979). Wychowanie przez świat fikcyjny dla świata rzeczywistego we wczesnym dzieciństwie. W: M. Tyszkowa (red.), Sztuka dla najmłodszych. Teoria – Recepcja – Oddziaływanie. Warszawa: PWN.
- Mrowczyk, J. (2008). Niewielki słownik typograficzny. Gdańsk: Wydawnictwo Czysty Warsztat.
- Nichols, S. (2002). Parents’ construction of their children as gendered, literate subjects: A critical discourse analysis. Journal of Early Childhood Literacy, 2.
- Szabłowska, E. (2009). Nieregularny wielobok rodzinny. GaGa: Magazyn o pięknym dzieciństwie, 8.
- Roy, S. (2008). A Critical Discourse Analysis of Representation of Asian Indian Folk Tales in US-American Children's Literature. CLCWeb: Comparative Literature and Culture, 10. Pobrano z: http://docs.lib.purdue.edu/clcweb/vol10/iss2/3
Referencje
Apple, M. W., Christian-Smith, L. K. (1991). The Politics of the textbook. W: M. W. Apple, L. K. Christian-Smith (red.), The Politics of the Textbook. New York, NY: Routledge.
Barker, Ch. (2005). Studia kulturowe: teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Cackowska, M. (2009). Książka obrazkowa dla dzieci. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Profesjonalne i Akademickie.
Cackowska, M., Patalon, M. A. (2009). Religijna książka dla dzieci w Polsce: krytyczna analiza dyskursu. Problemy Wczesnej Edukacji, 2(10).
Chomczyńska-Miliszkiewicz, M. (2002). Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym: konteksty pedagogiczne i psychologiczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Fairclough, N. (2001). Language and Power (2nd ed.). Harlow.
Hunt, P. (2008). Literatura dla dzieci a dzieciństwo. W: M. J. Kehily (oprac.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem (M. Kościelniak, tłum.). Kraków: Wydawnictwo WAM.
Miller, R. (1979). Wychowanie przez świat fikcyjny dla świata rzeczywistego we wczesnym dzieciństwie. W: M. Tyszkowa (red.), Sztuka dla najmłodszych. Teoria – Recepcja – Oddziaływanie. Warszawa: PWN.
Mrowczyk, J. (2008). Niewielki słownik typograficzny. Gdańsk: Wydawnictwo Czysty Warsztat.
Nichols, S. (2002). Parents’ construction of their children as gendered, literate subjects: A critical discourse analysis. Journal of Early Childhood Literacy, 2.
Szabłowska, E. (2009). Nieregularny wielobok rodzinny. GaGa: Magazyn o pięknym dzieciństwie, 8.
Roy, S. (2008). A Critical Discourse Analysis of Representation of Asian Indian Folk Tales in US-American Children's Literature. CLCWeb: Comparative Literature and Culture, 10. Pobrano z: http://docs.lib.purdue.edu/clcweb/vol10/iss2/3