Treść głównego artykułu
Abstrakt
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Adorno, T. W. (1969/1976). The Positivist Dispute in German Sociology. London: Harper Torchbooks.
- Billett, S. (2001). Learning in the Workplace. Sydney: Allen and Unwin.
- Leithäuser, T. (1976). Formen des Altagsbewusstseins [Forms of Everyday Life consciousness]. Frankfurt am Main: Campus.
- Leithauser, T., & Volmerg, B. (1988). Psychoanalyse in der Sozialforschung [Psychoanalysis in Social Science]. Opladen: Westdeutscher Verlag.
- Lorenzer, A. (1970a). Zur Kritik des psychoanalytischen Symbolbegriff [Critique of the Psychoanalytic Concept of Symbol]. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
- Lorenzer, A. (1970b). Sprachzerstörung und Rekonstruktion: Vorarbeiten zu einer Metatheorie der Psychoanalyse [Language Destruction and Reconstruction]. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
- Lorenzer, A. (1972). Zur Begründung einer Materialistischen Sozialisationstheorie [Foundations of a Materialist Theory of Socialization]. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
- Lorenzer, A. (1974). Die Wahrheit der Psychoanalytischen Erkenntnis: Ein HistorischMaterialistischer Entwurf [The Truth of Psychoanalytic Knowledge]. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
- Lorenzer, A. (1977). Sprachspiel und Interaktionsformen: Vorträge und Aufsätze zu Psychoanalyse, Sprache und Praxis [Language game and Interaction Forms]. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
- Lorenzer, A. (1981/2002). What is an unconscious phantasy? (T. Schaffrik, Trans.). Retrieved April 30, 2010, from http://bidok.uibk.ac.at/library/schaffrik-lorenzer-work-e.hrml
- Lorenzer, A. (1986). Tiefenhermeneutische Kulturanalyse [In-depth Hermeneutic Cultural Analysis]. In A. Lorenzer (Ed.), KulturAnalysen: Psychoanalytische Studien zur Kultur (pp. 11–98). Frankfurt am Main: Fischer.
- Lorenzer, A. (2006). Szenisches Verstehen: Zur Erkenntnis des Unbewußten [Scenic Understanding: On Recognition of the Unconscious]. Kulturanalysen: Band 1. herausgegeben von Ulrike Prokop und Bernhard Görlich. Marburg: Tectrum Verlag.
- Morgenroth, C. (1990). Sprachloser Widerstand: Zur Sozialpathologie der Lebenswelt von Arheitslosen [Resistance without Language: On the Social Pathology of the Lifeworld of the Unemployed]. Frankfurt am Main: Fischer.
- Morgenroth, C. (2010). Die Dritte Chance: Therapie und Gesundung von Jugendlichen Drogenabhängigen [The Third Chance. Therapy and Healing of Young Drug Abusers]. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
- Negt, O. (1963). Soziologische Phantasie und Exemplarisches Lernen. Frankfurt, Eur. Verlagsanstalt EVA.
- Negt, O. (2012). Nur noch Utopien sind realistisch: Politische Interventionen. Göttingen: Steidl.
- Negt, O., & Kluge, A. (1981). Geschichte und Eigensinn. Frankfurt am Main: Zweitausendeins.
- Olesen, S.H. (1999). Political Economy of Labor—Or: Die Selbstaufhebung des Proletariats als kollektiver Lernprozess? In H. S. Olesen, & K. Forrester (Eds.), Adult Education and the Labor Market (Vol. 5). Roskilde: Roskilde University Press.
- Olesen, S.H. (2004). The Learning Subject in Life History—A Qualitative Research Approach to Learning. In M. H. Menna, & A. Barreto (Eds.), A aventura (auto) biographico: Teoria & empiria (pp. 419–464). Porto Alegre: EDIPUCRS.
- Olesen, S.H. (2007a). Professional Identities, Subjectivity and Learning. In L. West, P. Alheit, A. Siig Anderson, & B. Merrill (Eds.), Using Biographical and Life History Approaches in the Study of Adult and Lifelong Learning: European Perspectives. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag.
- Olesen, S.H. (2007b). Theorizing Learning in Life History—a psycho-societal approach. Studies in the Education of Adults, 39(1), 38–53.
- Olesen, S.H. (2009). Oskar Negt and a few other Germans. Lecture at The 6th International Conference Researching Work and Learning. Retrieved from http://www.youtube.com/watch?v=IQrlcFXYgcQ&feature=youtu.be
- Olesen, S.H. (2011). Exploracao do sujeito problematico: historia de vide, subjetividade, experiência de vida [Researching the Problematic Subject: Life History, Subjectivity, Life Experience]. Educacao, 34(2), 137–146.
- Olesen, S.H. (Ed.). (2012). Cultural Analysis and In-depth Hermeneutics—Psychosocietal Analysis of Everyday Life Culture, Interaction and Learning [Special issue]. Forum for Qualitative Social Research, 13(3).
- Olesen, S.H., & Weber, K. (2001). Space for Experience and Learning: Theorizing the Subjective Side of Work. In K. Weber (Ed.), Experience and Discourse: Theorizing Professions and Subjectivity (pp. 27–58). Roskilde: Roskilde University Press.
- Prokop, U., Friese, N., & Stach, A. (2009). Geiles Leben, Falscher Glamour, Beschreibungen, Analysen, Kritiken zu ‘Germany’s Next Top Model’ [Exciting Life, False Glamour. Description, Analyses and Critiques of ‘Germany’s Next Top Model’]. Kulturanalysen (Band 10). Marburg: Tectum.
- Sennett, R. (1999). The Corrosion of Character. New York, NY: Norton.
- Weber, K. (1996). Experiencing Gender: A Psychodynamic Approach to Adult Learning—and a Case of Masculinity and Social Work. In H. S. Olesen, & P. Rasmussen (Eds.), Theoretical Isues in Adult Education (pp. 25–40). Roskilde: Roskilde University Press.
- Weber, K. (2007). Gender between Knowledge Economy and Every Day Life: Change or Reproduction? In L. West, P. Alheit, B. Merrrill, & A. S. Andersen (Eds.), Using Biographical and Life History Approaches in the Study of Adult and Lifelong Learning: European Perspectives (pp. 91–108). Frankfurt am Main: Peter Lang.
- Weber, K. (2009). Talking about “Tacit Knowledge”: Critical Professionalism or Collective Defenses? In T. Leithäuser, S. Meyerhuber, & M. Schottmayer (Eds.), Sozialpsychologisches Organisationsverstehen (pp. 227–237). Wiesbaden: GWV Fachverlage GmbH.
- Weber, K. (2010). Aggression, Recognition and Qualification: On the Social Psychology of Adult Education in Everyday Life. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 1(1–2), 113–129. doi: 10.3384/rela.2000-7426.rela0016
- Weber, K., & Olesen, H. S. (2002). Chasing potentials for a Adult Learning. Zeitschrift für Qualitative Forschung Bildungsgangforschung, 2, 283–300.
- Wittgenstein, L. (1953/2009). Philosophical Investigations. London: Blackwell.
Referencje
Adorno, T. W. (1969/1976). The Positivist Dispute in German Sociology. London: Harper Torchbooks.
Billett, S. (2001). Learning in the Workplace. Sydney: Allen and Unwin.
Leithäuser, T. (1976). Formen des Altagsbewusstseins [Forms of Everyday Life consciousness]. Frankfurt am Main: Campus.
Leithauser, T., & Volmerg, B. (1988). Psychoanalyse in der Sozialforschung [Psychoanalysis in Social Science]. Opladen: Westdeutscher Verlag.
Lorenzer, A. (1970a). Zur Kritik des psychoanalytischen Symbolbegriff [Critique of the Psychoanalytic Concept of Symbol]. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Lorenzer, A. (1970b). Sprachzerstörung und Rekonstruktion: Vorarbeiten zu einer Metatheorie der Psychoanalyse [Language Destruction and Reconstruction]. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Lorenzer, A. (1972). Zur Begründung einer Materialistischen Sozialisationstheorie [Foundations of a Materialist Theory of Socialization]. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Lorenzer, A. (1974). Die Wahrheit der Psychoanalytischen Erkenntnis: Ein HistorischMaterialistischer Entwurf [The Truth of Psychoanalytic Knowledge]. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Lorenzer, A. (1977). Sprachspiel und Interaktionsformen: Vorträge und Aufsätze zu Psychoanalyse, Sprache und Praxis [Language game and Interaction Forms]. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Lorenzer, A. (1981/2002). What is an unconscious phantasy? (T. Schaffrik, Trans.). Retrieved April 30, 2010, from http://bidok.uibk.ac.at/library/schaffrik-lorenzer-work-e.hrml
Lorenzer, A. (1986). Tiefenhermeneutische Kulturanalyse [In-depth Hermeneutic Cultural Analysis]. In A. Lorenzer (Ed.), KulturAnalysen: Psychoanalytische Studien zur Kultur (pp. 11–98). Frankfurt am Main: Fischer.
Lorenzer, A. (2006). Szenisches Verstehen: Zur Erkenntnis des Unbewußten [Scenic Understanding: On Recognition of the Unconscious]. Kulturanalysen: Band 1. herausgegeben von Ulrike Prokop und Bernhard Görlich. Marburg: Tectrum Verlag.
Morgenroth, C. (1990). Sprachloser Widerstand: Zur Sozialpathologie der Lebenswelt von Arheitslosen [Resistance without Language: On the Social Pathology of the Lifeworld of the Unemployed]. Frankfurt am Main: Fischer.
Morgenroth, C. (2010). Die Dritte Chance: Therapie und Gesundung von Jugendlichen Drogenabhängigen [The Third Chance. Therapy and Healing of Young Drug Abusers]. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
Negt, O. (1963). Soziologische Phantasie und Exemplarisches Lernen. Frankfurt, Eur. Verlagsanstalt EVA.
Negt, O. (2012). Nur noch Utopien sind realistisch: Politische Interventionen. Göttingen: Steidl.
Negt, O., & Kluge, A. (1981). Geschichte und Eigensinn. Frankfurt am Main: Zweitausendeins.
Olesen, S.H. (1999). Political Economy of Labor—Or: Die Selbstaufhebung des Proletariats als kollektiver Lernprozess? In H. S. Olesen, & K. Forrester (Eds.), Adult Education and the Labor Market (Vol. 5). Roskilde: Roskilde University Press.
Olesen, S.H. (2004). The Learning Subject in Life History—A Qualitative Research Approach to Learning. In M. H. Menna, & A. Barreto (Eds.), A aventura (auto) biographico: Teoria & empiria (pp. 419–464). Porto Alegre: EDIPUCRS.
Olesen, S.H. (2007a). Professional Identities, Subjectivity and Learning. In L. West, P. Alheit, A. Siig Anderson, & B. Merrill (Eds.), Using Biographical and Life History Approaches in the Study of Adult and Lifelong Learning: European Perspectives. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag.
Olesen, S.H. (2007b). Theorizing Learning in Life History—a psycho-societal approach. Studies in the Education of Adults, 39(1), 38–53.
Olesen, S.H. (2009). Oskar Negt and a few other Germans. Lecture at The 6th International Conference Researching Work and Learning. Retrieved from http://www.youtube.com/watch?v=IQrlcFXYgcQ&feature=youtu.be
Olesen, S.H. (2011). Exploracao do sujeito problematico: historia de vide, subjetividade, experiência de vida [Researching the Problematic Subject: Life History, Subjectivity, Life Experience]. Educacao, 34(2), 137–146.
Olesen, S.H. (Ed.). (2012). Cultural Analysis and In-depth Hermeneutics—Psychosocietal Analysis of Everyday Life Culture, Interaction and Learning [Special issue]. Forum for Qualitative Social Research, 13(3).
Olesen, S.H., & Weber, K. (2001). Space for Experience and Learning: Theorizing the Subjective Side of Work. In K. Weber (Ed.), Experience and Discourse: Theorizing Professions and Subjectivity (pp. 27–58). Roskilde: Roskilde University Press.
Prokop, U., Friese, N., & Stach, A. (2009). Geiles Leben, Falscher Glamour, Beschreibungen, Analysen, Kritiken zu ‘Germany’s Next Top Model’ [Exciting Life, False Glamour. Description, Analyses and Critiques of ‘Germany’s Next Top Model’]. Kulturanalysen (Band 10). Marburg: Tectum.
Sennett, R. (1999). The Corrosion of Character. New York, NY: Norton.
Weber, K. (1996). Experiencing Gender: A Psychodynamic Approach to Adult Learning—and a Case of Masculinity and Social Work. In H. S. Olesen, & P. Rasmussen (Eds.), Theoretical Isues in Adult Education (pp. 25–40). Roskilde: Roskilde University Press.
Weber, K. (2007). Gender between Knowledge Economy and Every Day Life: Change or Reproduction? In L. West, P. Alheit, B. Merrrill, & A. S. Andersen (Eds.), Using Biographical and Life History Approaches in the Study of Adult and Lifelong Learning: European Perspectives (pp. 91–108). Frankfurt am Main: Peter Lang.
Weber, K. (2009). Talking about “Tacit Knowledge”: Critical Professionalism or Collective Defenses? In T. Leithäuser, S. Meyerhuber, & M. Schottmayer (Eds.), Sozialpsychologisches Organisationsverstehen (pp. 227–237). Wiesbaden: GWV Fachverlage GmbH.
Weber, K. (2010). Aggression, Recognition and Qualification: On the Social Psychology of Adult Education in Everyday Life. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 1(1–2), 113–129. doi: 10.3384/rela.2000-7426.rela0016
Weber, K., & Olesen, H. S. (2002). Chasing potentials for a Adult Learning. Zeitschrift für Qualitative Forschung Bildungsgangforschung, 2, 283–300.
Wittgenstein, L. (1953/2009). Philosophical Investigations. London: Blackwell.