Treść głównego artykułu
Abstrakt
Punktem wyjścia dla rozważań zaprezentowanych w tekście są trzy założenia. Pierwsze z nich oparte jest na przekonaniu, że kultura przesądza o wszystkim – o rozwoju społeczeństw, o jakości życia ludzi, drugie zaś związane jest z twierdzeniem, iż edukacja jest lustrem kultury. Problemy kultury są więc jednocześnie problemami edukacji oraz edukacja jest zawsze praktyczną realizacją jakiejś wizji (modelu rozwoju) kultury. Trzecie założenie związane jest z istotą pedagogiki jako dyscypliny, której specyfika i przedmiot badań stają się swoistym rodzajem szans i możliwości zarówno na rozumienie złożonych uwarunkowań różnorodnych przejawów kryzysu kultury i wychowania, jak i na ich przezwyciężanie. Taką szansą jest w moim przekonaniu narracyjność pedagogiki oraz pedagogiczne badania narracyjne.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Bokszański, Z. (1995). Tożsamość aktora społecznego a zmiana społeczna. Studia Socjologiczne, 3–4.
- Bruner, J. S. (1990). Życie jako narracja. Kwartalnik Pedagogiczny, 4, 3–17.
- Demetrio, D. (2000). Autobiografia: terapeutyczny wymiar pisania o sobie. Kraków: Impuls.
- Denzin, N., Lincoln, Y. (2009). Metody badań jakościowych (Tom 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Dryll, E., Cierpka, A. (red.). (2004). Narracja: koncepcje i badania psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwa Instytutu Psychologii PAN.
- Duszak, A., Fairclough, N. (red). (2008). Krytyczna analiza dyskursu: interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
- Eckartsberg, R. (red.). (1986). Life-World Experience: Existential-Phenomenological Research Approaches in Psychology. Washington, DC: University Press of America.
- Fayard, P. (1989). Solidarność: analiza ruchu społecznego 1980–1981. Warszawa: Wydawnictwo Europa.
- Foucault, M. (2002). Archeologia wiedzy. Warszawa: De Agostini ; „Altaya”.
- Giza-Poleszczuk, A. (1991). Życie jako opowieść: analiza materiałów autobiograficznych w perspektywie socjologii wiedzy. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
- Loch, C. H. (1999/2006). Lebenslauf als antroplogischer Grunbergriff einer bigraphischen Erziehungstheorie. W: H.-H. Krüger, W. Marotzki (red.), Handbuch erziehungswissenschaftliche Biographieforschung (s. 71–89). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. Doi: 10.1007/978-3-531-90010-0_5
- Marotzki, W. (1999/2006). Forschungsmethoden und -methodologie der Erziehungswissenschaftlichen Biographieforschung. W: H.-H. Krüger, W. Marotzki (red.), Handbuch erziehungswissenschaftliche Biographieforschung (s. 111–135). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. Doi: 10.1007/978-3-531-90010-0_7
- Nowak-Dziemianowicz, M. (2006). Doświadczenia rodzinne w narracjach: interpretacje sensów i znaczeń (Wyd. 2). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
- Nowak-Dziemianowicz, M. (2011). Pedagogika dyskursywna: nadzieje i możliwości. W: M. Nowak-Dzieminowicz, P. Rudnicki (red.), Pedagogika: zakorzenienie i transgresja (s. 315–345). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Nowak-Dziemianowicz, M. (2012). Edukacja i wychowanie w dyskursie nauki i codzienności. Kraków: Impuls.
- Nussbaum, M. C. (2001). The Fragility of Goodness: Luck and Ethics in Greek Tragedy and Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press.
- Polkinghorne, D. (1983). Methodology for the Human Sciences. System of Inquiry. New York, NY: State University of New York Press.
- Prawda, M. (1989). Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości. Studia Socjologiczne, 115(4), 81–98.
- Rabinow, P., Sullivan, W. M. (red.). (1979). Interpretative Social Sciences: A Reader. Berkeley, CA: University of California Press.
- Reut, M. (w druku). Sokratejskie pytanie, wyobraźnia narracyjna i światowe obywatelstwo [wprowadzenie]. W: M. Nussbaum, Not for Profit. Why Democracy Needs the Humanities.
- Ricoeur, P. (1981). The Model of the Text: Meaningful Action Considered as a Text. W: J. B. Thompson (red.), Hermeneutics and the Human Science: essays on language, action, and interpretation. Cambridge: Cambridge University Press.
- Ricoeur, P. (1989). Język, tekst, interpretacja: wybór pism. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
- Riessman, C. K. (2000). Analisys of Personal Narratives. Boston, MA: Boston University.
- Rokuszewska-Pawełek, A., Czyżewski, M., Piotrowski, A. (red.). (1997). Biografia a tożsamość narodowa (Wyd. 2). Łódź: Katedra Socjologii Kultury Uniwersytetu Łódzkiego.
- Rosner, K. (2004). Narracja jako pojęcie filozofii współczesnej (Tom 1). W: W. Bolecki, L. Nycz (red.), Narracja i tożsamość. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.
- Schütze, F. (1997). Trajektorie cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretacji. Studia Socjologiczne, 1, 11–57.
- Trzebiński, J. (red.). (2002). Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Urbaniak-Zając, D. (2005). Pedagogiczna perspektywa w badaniach narracyjno-biograficznych. W: L. Koczanowicz, R. Nahirny, R. Włodarczyk (red.), Narracje – (auto)biografia – etyka (s. 115–127). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
- Vattimo, E. (2006). Społeczeństwo przejrzyste. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji.
- Wolniewicz, B. (2003). O filozofii i Wittgensteinie. W: B. Wolniewicz, Filozofia i wartości (Tom 3, s. 97–102). Warszawa: Wydział Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Referencje
Bokszański, Z. (1995). Tożsamość aktora społecznego a zmiana społeczna. Studia Socjologiczne, 3–4.
Bruner, J. S. (1990). Życie jako narracja. Kwartalnik Pedagogiczny, 4, 3–17.
Demetrio, D. (2000). Autobiografia: terapeutyczny wymiar pisania o sobie. Kraków: Impuls.
Denzin, N., Lincoln, Y. (2009). Metody badań jakościowych (Tom 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dryll, E., Cierpka, A. (red.). (2004). Narracja: koncepcje i badania psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwa Instytutu Psychologii PAN.
Duszak, A., Fairclough, N. (red). (2008). Krytyczna analiza dyskursu: interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
Eckartsberg, R. (red.). (1986). Life-World Experience: Existential-Phenomenological Research Approaches in Psychology. Washington, DC: University Press of America.
Fayard, P. (1989). Solidarność: analiza ruchu społecznego 1980–1981. Warszawa: Wydawnictwo Europa.
Foucault, M. (2002). Archeologia wiedzy. Warszawa: De Agostini ; „Altaya”.
Giza-Poleszczuk, A. (1991). Życie jako opowieść: analiza materiałów autobiograficznych w perspektywie socjologii wiedzy. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Loch, C. H. (1999/2006). Lebenslauf als antroplogischer Grunbergriff einer bigraphischen Erziehungstheorie. W: H.-H. Krüger, W. Marotzki (red.), Handbuch erziehungswissenschaftliche Biographieforschung (s. 71–89). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. Doi: 10.1007/978-3-531-90010-0_5
Marotzki, W. (1999/2006). Forschungsmethoden und -methodologie der Erziehungswissenschaftlichen Biographieforschung. W: H.-H. Krüger, W. Marotzki (red.), Handbuch erziehungswissenschaftliche Biographieforschung (s. 111–135). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. Doi: 10.1007/978-3-531-90010-0_7
Nowak-Dziemianowicz, M. (2006). Doświadczenia rodzinne w narracjach: interpretacje sensów i znaczeń (Wyd. 2). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2011). Pedagogika dyskursywna: nadzieje i możliwości. W: M. Nowak-Dzieminowicz, P. Rudnicki (red.), Pedagogika: zakorzenienie i transgresja (s. 315–345). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2012). Edukacja i wychowanie w dyskursie nauki i codzienności. Kraków: Impuls.
Nussbaum, M. C. (2001). The Fragility of Goodness: Luck and Ethics in Greek Tragedy and Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press.
Polkinghorne, D. (1983). Methodology for the Human Sciences. System of Inquiry. New York, NY: State University of New York Press.
Prawda, M. (1989). Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości. Studia Socjologiczne, 115(4), 81–98.
Rabinow, P., Sullivan, W. M. (red.). (1979). Interpretative Social Sciences: A Reader. Berkeley, CA: University of California Press.
Reut, M. (w druku). Sokratejskie pytanie, wyobraźnia narracyjna i światowe obywatelstwo [wprowadzenie]. W: M. Nussbaum, Not for Profit. Why Democracy Needs the Humanities.
Ricoeur, P. (1981). The Model of the Text: Meaningful Action Considered as a Text. W: J. B. Thompson (red.), Hermeneutics and the Human Science: essays on language, action, and interpretation. Cambridge: Cambridge University Press.
Ricoeur, P. (1989). Język, tekst, interpretacja: wybór pism. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Riessman, C. K. (2000). Analisys of Personal Narratives. Boston, MA: Boston University.
Rokuszewska-Pawełek, A., Czyżewski, M., Piotrowski, A. (red.). (1997). Biografia a tożsamość narodowa (Wyd. 2). Łódź: Katedra Socjologii Kultury Uniwersytetu Łódzkiego.
Rosner, K. (2004). Narracja jako pojęcie filozofii współczesnej (Tom 1). W: W. Bolecki, L. Nycz (red.), Narracja i tożsamość. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.
Schütze, F. (1997). Trajektorie cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretacji. Studia Socjologiczne, 1, 11–57.
Trzebiński, J. (red.). (2002). Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Urbaniak-Zając, D. (2005). Pedagogiczna perspektywa w badaniach narracyjno-biograficznych. W: L. Koczanowicz, R. Nahirny, R. Włodarczyk (red.), Narracje – (auto)biografia – etyka (s. 115–127). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Vattimo, E. (2006). Społeczeństwo przejrzyste. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji.
Wolniewicz, B. (2003). O filozofii i Wittgensteinie. W: B. Wolniewicz, Filozofia i wartości (Tom 3, s. 97–102). Warszawa: Wydział Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.