Treść głównego artykułu
Abstrakt
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Bauman, Z. (2007). Szanse etyki w zglobalizowanym świecie. Kraków: Znak.
- Berger, P. L., Luckmann, T. (2010). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Black, P., Harrison, Ch., Lee, C., Marshall, B., Wiliam, D. (2006). Jak oceniać, aby uczyć? Warszawa: CEO.
- Blumer, H. (1984). Społeczeństwo jako symboliczna interakcja. W: Kryzys i schizma: antyscjentyczne tendencje w socjologii współczesnej (t. 1, s. 71–86). Warszawa: PIW.
- Bruner, J. (2006). Kultura edukacji. Kraków: Universitas.
- Denzin, N. K., Lincoln, Y. S. (2009). Wprowadzenie: dziedzina i praktyka badań jakościowych. W: N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych (t. 1, s. 19–76). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Elliot, J. (1991). A model of professionalism and its implications for teacher education. British Educational Reserch Journal, 17(4), 309–318.
- Fontana, A., Frey, J. H. (2009). Wywiad: od neutralności do politycznego zaangażowania. W: N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych (t. 2, s. 81–128). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Garfinkel, H. (2007). Studia z etnometodologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Goffman, E. (2000). Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa: Wydawnictwo KR.
- Goffman, E. (1984). Pierwotne ramy interpretacji. W: Kryzys i schizma (t. 1, s. 363–388). Warszawa: PIW.
- Goffman, E. (2006). Rytuał interakcyjny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Gołębniak, B. D. (2007). Komplementarność oceniania zewnętrznego i wewnętrznego? Wykład w DSW, Wrocław.
- Gołębniak, B. D. (2000). Jak przygotować do profesjonalnego nauczania. Polonistyka, 3(373), 175–180.
- Hałas, E. (2007). Społeczeństwo i symbole: szkice z socjologii interpretacyjnej. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
- Hejnicka-Bezwińska, T. (2010). Badania nad edukacją w perspektywie poznawczej współczesnych nauk społecznych i humanistycznych. W: S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice (s. 45–60). Gdańsk: GWP.
- Holstein, J. A., Gubrium, J. F. (2009). Praktyki interpretacyjne a działanie społeczne. W: N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych (t. 1, s. 667–706). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się: poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSWE.
- Kim, J. (2002). Umysł w świecie fizycznym. Warszawa: IFiS PAN.
- Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.
- Krzychała, S., Zamorska, B. (2008). Dokumentarna ewaluacja szkolnej codzienności. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
- Küsters, I. (2009). Narrative Interview: Grundlagen und Anwendungen. Wiesbaden: VS Verlaf für Sozialwissenschaften.
- Kwaśnica, R. (2007). Dwie racjonalności: od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSWE.
- Kwaśnica, R. (2004). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika (t. 2, s. 291–320). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Kwiatkowska, H. (2005). Tożsamość nauczycieli. Gdańsk: GWP.
- Kwieciński, Z. (2007). Między patosem a dekadencją: studia i szkice socjopatologiczne. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSWE.
- Malewski, M. (2010). Od nauczania do uczenia się: o paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
- McCabe, A. (2005). Zdania w połączeniach – tekst i dyskurs. W: J. B. Gleason, N. B. Ratner (red.), Psycholingwistyka. Gdańsk: GWP.
- Mezirow, J. (1991). Transformative Dimensions of Adult Learning. San Francisco: Jossey-Bass.
- Michnowicz, M., Starownik, Z. (2010). Rola samooceny w ocenianiu osiągnięć ucznia w opinii wybranej grupy nauczycieli języka polskiego i historii. W: B. Niemierko, K. Szmigiel (red.), Teraźniejszość i przyszłość oceniania szkolnego (s. 208–217). Toruń: PTDE.
- Nauczyciele we wrześniu 2007 roku. Stan i struktura zatrudnienia. Opracowanie na podstawie danych SIO (2008). Warszawa: CODN.
- Niemierko, B. (2007). Kształcenie szkolne: podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwa
- Akademickie i Profesjonalne.
- Nowak, M. (2010). Epistemologiczne, aksjologiczne i metodologiczne podstawy badań pedagogicznych. W: S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice (s. 15–28). Gdańsk: GWP.
- Oelszlaeger, B. (2007). Jak uczyć uczenia się? Środki i metody kształcenia samokontroli i samooceny w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Impuls.
- Ocenianie kształtujące. Doskonalenie kształcenia w szkole średniej. (2006). OECD i CODN, Warszawa.
- Poczobut, R. (2009). Między redukcja a emergencją: spór o miejsce umysłu w świecie fizycznym. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
- Polak, K. (2000). Podążając ku niewidocznemu (Teorie indywidualne nauczycieli). W: K. Kruszewski (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim. Warszawa: WSiP.
- Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
- Rylke, H. (2007). „Wielka Improwizacja” – o działaniu refleksyjnych praktyków. Psychologia w Szkole, 2(14), 37–42.
- Schön, D. (1983). The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. New York, NY: Basic Books.
- Smolińska-Theiss, B., Theiss, W. (2010). Badania jakościowe – przewodnik po labiryncie. W: S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice (s. 79–102). Gdańsk: GWP.
- Stiggins, R., Arter, J., Chappius, J., Chappius, S. (2007). Classroom Assessment for Student Learning: Doing It Right – Using It Well. Columbus, NJ: Pearson.
- Taras, M. (2007). Machinations of assesment: metaphors, myths and realities. Pedagogy, Culture & Society, 15(1), 53–68.
- Urbaniak-Zając, D. (1999). Wywiad narracyjny na tle innych technik wywiadu. Edukacja: Studia – Badania – Innowacje, 4(68), 29–39.
- Wiliam, D., Leahy, S. (2007). A Theoretical Foundation for Formative Assessment. W: J. H. McMillan (red.), Formative Classroom Assessment: theory into Practice (s. 29–42). New York, NY: Teachers College Columbia.
- Woolfolk, A. (2008). Pädagogische Psychologie. München: Pearson.
- Zamorska, B. (2008). Nauczyciele: (re)konstrukcje bycia-w-świecie. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
Referencje
Bauman, Z. (2007). Szanse etyki w zglobalizowanym świecie. Kraków: Znak.
Berger, P. L., Luckmann, T. (2010). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Black, P., Harrison, Ch., Lee, C., Marshall, B., Wiliam, D. (2006). Jak oceniać, aby uczyć? Warszawa: CEO.
Blumer, H. (1984). Społeczeństwo jako symboliczna interakcja. W: Kryzys i schizma: antyscjentyczne tendencje w socjologii współczesnej (t. 1, s. 71–86). Warszawa: PIW.
Bruner, J. (2006). Kultura edukacji. Kraków: Universitas.
Denzin, N. K., Lincoln, Y. S. (2009). Wprowadzenie: dziedzina i praktyka badań jakościowych. W: N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych (t. 1, s. 19–76). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Elliot, J. (1991). A model of professionalism and its implications for teacher education. British Educational Reserch Journal, 17(4), 309–318.
Fontana, A., Frey, J. H. (2009). Wywiad: od neutralności do politycznego zaangażowania. W: N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych (t. 2, s. 81–128). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Garfinkel, H. (2007). Studia z etnometodologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Goffman, E. (2000). Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Goffman, E. (1984). Pierwotne ramy interpretacji. W: Kryzys i schizma (t. 1, s. 363–388). Warszawa: PIW.
Goffman, E. (2006). Rytuał interakcyjny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gołębniak, B. D. (2007). Komplementarność oceniania zewnętrznego i wewnętrznego? Wykład w DSW, Wrocław.
Gołębniak, B. D. (2000). Jak przygotować do profesjonalnego nauczania. Polonistyka, 3(373), 175–180.
Hałas, E. (2007). Społeczeństwo i symbole: szkice z socjologii interpretacyjnej. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Hejnicka-Bezwińska, T. (2010). Badania nad edukacją w perspektywie poznawczej współczesnych nauk społecznych i humanistycznych. W: S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice (s. 45–60). Gdańsk: GWP.
Holstein, J. A., Gubrium, J. F. (2009). Praktyki interpretacyjne a działanie społeczne. W: N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych (t. 1, s. 667–706). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się: poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSWE.
Kim, J. (2002). Umysł w świecie fizycznym. Warszawa: IFiS PAN.
Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.
Krzychała, S., Zamorska, B. (2008). Dokumentarna ewaluacja szkolnej codzienności. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
Küsters, I. (2009). Narrative Interview: Grundlagen und Anwendungen. Wiesbaden: VS Verlaf für Sozialwissenschaften.
Kwaśnica, R. (2007). Dwie racjonalności: od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSWE.
Kwaśnica, R. (2004). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika (t. 2, s. 291–320). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kwiatkowska, H. (2005). Tożsamość nauczycieli. Gdańsk: GWP.
Kwieciński, Z. (2007). Między patosem a dekadencją: studia i szkice socjopatologiczne. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSWE.
Malewski, M. (2010). Od nauczania do uczenia się: o paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
McCabe, A. (2005). Zdania w połączeniach – tekst i dyskurs. W: J. B. Gleason, N. B. Ratner (red.), Psycholingwistyka. Gdańsk: GWP.
Mezirow, J. (1991). Transformative Dimensions of Adult Learning. San Francisco: Jossey-Bass.
Michnowicz, M., Starownik, Z. (2010). Rola samooceny w ocenianiu osiągnięć ucznia w opinii wybranej grupy nauczycieli języka polskiego i historii. W: B. Niemierko, K. Szmigiel (red.), Teraźniejszość i przyszłość oceniania szkolnego (s. 208–217). Toruń: PTDE.
Nauczyciele we wrześniu 2007 roku. Stan i struktura zatrudnienia. Opracowanie na podstawie danych SIO (2008). Warszawa: CODN.
Niemierko, B. (2007). Kształcenie szkolne: podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwa
Akademickie i Profesjonalne.
Nowak, M. (2010). Epistemologiczne, aksjologiczne i metodologiczne podstawy badań pedagogicznych. W: S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice (s. 15–28). Gdańsk: GWP.
Oelszlaeger, B. (2007). Jak uczyć uczenia się? Środki i metody kształcenia samokontroli i samooceny w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Impuls.
Ocenianie kształtujące. Doskonalenie kształcenia w szkole średniej. (2006). OECD i CODN, Warszawa.
Poczobut, R. (2009). Między redukcja a emergencją: spór o miejsce umysłu w świecie fizycznym. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Polak, K. (2000). Podążając ku niewidocznemu (Teorie indywidualne nauczycieli). W: K. Kruszewski (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim. Warszawa: WSiP.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Rylke, H. (2007). „Wielka Improwizacja” – o działaniu refleksyjnych praktyków. Psychologia w Szkole, 2(14), 37–42.
Schön, D. (1983). The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. New York, NY: Basic Books.
Smolińska-Theiss, B., Theiss, W. (2010). Badania jakościowe – przewodnik po labiryncie. W: S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice (s. 79–102). Gdańsk: GWP.
Stiggins, R., Arter, J., Chappius, J., Chappius, S. (2007). Classroom Assessment for Student Learning: Doing It Right – Using It Well. Columbus, NJ: Pearson.
Taras, M. (2007). Machinations of assesment: metaphors, myths and realities. Pedagogy, Culture & Society, 15(1), 53–68.
Urbaniak-Zając, D. (1999). Wywiad narracyjny na tle innych technik wywiadu. Edukacja: Studia – Badania – Innowacje, 4(68), 29–39.
Wiliam, D., Leahy, S. (2007). A Theoretical Foundation for Formative Assessment. W: J. H. McMillan (red.), Formative Classroom Assessment: theory into Practice (s. 29–42). New York, NY: Teachers College Columbia.
Woolfolk, A. (2008). Pädagogische Psychologie. München: Pearson.
Zamorska, B. (2008). Nauczyciele: (re)konstrukcje bycia-w-świecie. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.