Treść głównego artykułu
Abstrakt
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Amsterdamski, S. (1984). Kryzys scjentyzmu. W: S. Nowak (red.), Wizje człowieka i społeczeństwa w teoriach i badaniach naukowych. Warszawa: PWN.
- Arciszewska, E.( 2004). Lekcję po portugalsku… raz, proszę! W: D. Klus-Stańska (red.), Światy dziecięcych znaczeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
- Bałachowicz, J. (2009). Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością. Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP.
- Barański, J. (2008). Etykieta – rytuał estetyczny. Tekst wystąpienia wygłoszonego na konferencji „Tabu, etykieta, dobre obyczaje”, Lądek Zdrój 23–25 kwietnia 2008; http://www.etnologia.uj.edu.pl/portal/images/Biblioteka/baranski2.pdf
- Bernstein, B. (1980). Socjologiczne ujęcie procesu socjalizacji: uwagi dotyczące podatności na oddziaływania szkoły. W: G. W. Shugar, M. Smoczyńska (red.), Badania nad rozwojem języka dziecka. Warszawa: PWN.
- Bochno, E. (2004). Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Bokszański, Z., Piotrowski, A., Ziółkowski, M. (1999). Socjolingwistyczna teoria Basila Bernsteina. W: I. Machaj (red.), Małe struktury społeczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
- Chalmers, A. F. (1993). Czym jest to, co zwiemy nauką? Wprowadzenie do współczesnej filozofii nauki. Wrocław: Siedmioróg.
- Czyżewski, M. (1997). W stronę teorii dyskursu publicznego. W: M. Czyżewski,
- S. Kowalski, A. Piotrowski (red.), Rytualny chaos: studium dyskursu publicznego. Kraków: Wydawnictwo Ureus.
- Dąbrowski, M. (2009). Edukacyjna codzienność klasy trzeciej. W: M. Dagiel, M. Żytko (red.), Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzecich klas szkoły podstawowej: nauczyciel kształcenia zintegrowanego. Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna.
- Foucault, M. (1998). Nadzorować i karać. Warszawa: Wydawnictwo Fundacji Aletheia.
- Freire, P. (1993). Pedagogy of the Oppressed. New York, NY: Continuum.
- Kalinowska, M. (2010). Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych – między wiedzą osobistą a jej formalizacją. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Kayser, M., Wageman, P.-A. (1998). Uczyliśmy w szkole waldorfskiej: o historii i praktyce pewnej pedagogicznej utopii. Warszawa: WSiP.
- Klus-Stańska, D. (2010). Dzień jak co dzień: o barierach zmiany kultury szkoły. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty – interdyscyplinarne ujęcie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Klus-Stańska, D. (2000). Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
- Klus-Stańska, D. (2000). Po co nam wiedza potoczna w szkole? W: K. Kruszewski (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim. Warszawa: WSiP.
- Klus-Stańska, D. (2005). Rzecz o ryzyku kulturowej nieadekwatności edukacji szkolnej. Forum Oświatowe, 1(32).
- Klus-Stańska, D. (2009). Rozwojowa zmiana poznawcza. W: D. Klus-Stańska,
- M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
- Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
- Klus-Stańska, D., Nowicka, M. (2006). Nauczyciele na drodze awansu zawodowego – między pozorem a profesjonalizacją. Problemy Wczesnej Edukacji, 1(3).
- Kohlberg, L., Mayer, R. (1993). Rozwój jako cel wychowania. W: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Spory o edukację: dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Warszawa: IBE.
- Kruk, J. (2008). Doświadczenie, reprezentacja i działanie wśród rzeczy i przedmiotów: projektowanie edukacyjne. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
- Mead, M. (1978). Kultura i tożsamość: studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa: PWN.
- Moss-Kanter, R. (1972). The Organization Child: Experience Management in a Nursery School. Sociology of Education, 45.
- Mouffe, Ch. (2008). Polityczność. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
- Murawska, B. (2004). Segregacja na progu szkoły podstawowej. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
- Nęcka, E. (1995). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Nowicka, E. (2001). Świat człowieka – świat kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Nowicka, M. (2004). O klimacie szkolnym – garść uwag i refleksji z pozytywnym przykładem w tle. W: D. Klus-Stańska (red.), Światy dziecięcych znaczeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
- Pawluczuk, W. (1978). Żywioł i forma: wstęp do badań empirycznych nad kulturą współczesną. Warszawa: PIW.
- Sadoń-Osowiecka, T. (2009). Konstruowanie wiedzy geograficznej w klasach gimnazjalnych: możliwości i zaniedbania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Sośnicki, K. (1964). Istota i cele wychowania. Warszawa: Nasza Księgarnia.
- Sztompka, P. (2005). Socjologia wizualna: fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Zalewska, E. (2009). Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno-analitycznym. W: D. Klus-Stańska, L. Hurło, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- http://www.nettlesworth.durham.sch.uk/time/victorian/vschool.html
- http://www.primarystuff.co.uk/photos/albums/pics/victorians/normal_classroom.jpg
- http://ucsbvrc.files.wordpress.com/2009/09/victorian-classroom-children.jpg
- Przemoc symboliczna jako nowoczesny marksizm – Pierre Bourdieu. (b.d.). http://socjologia.pl/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=753
Referencje
Amsterdamski, S. (1984). Kryzys scjentyzmu. W: S. Nowak (red.), Wizje człowieka i społeczeństwa w teoriach i badaniach naukowych. Warszawa: PWN.
Arciszewska, E.( 2004). Lekcję po portugalsku… raz, proszę! W: D. Klus-Stańska (red.), Światy dziecięcych znaczeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Bałachowicz, J. (2009). Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością. Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP.
Barański, J. (2008). Etykieta – rytuał estetyczny. Tekst wystąpienia wygłoszonego na konferencji „Tabu, etykieta, dobre obyczaje”, Lądek Zdrój 23–25 kwietnia 2008; http://www.etnologia.uj.edu.pl/portal/images/Biblioteka/baranski2.pdf
Bernstein, B. (1980). Socjologiczne ujęcie procesu socjalizacji: uwagi dotyczące podatności na oddziaływania szkoły. W: G. W. Shugar, M. Smoczyńska (red.), Badania nad rozwojem języka dziecka. Warszawa: PWN.
Bochno, E. (2004). Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Bokszański, Z., Piotrowski, A., Ziółkowski, M. (1999). Socjolingwistyczna teoria Basila Bernsteina. W: I. Machaj (red.), Małe struktury społeczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Chalmers, A. F. (1993). Czym jest to, co zwiemy nauką? Wprowadzenie do współczesnej filozofii nauki. Wrocław: Siedmioróg.
Czyżewski, M. (1997). W stronę teorii dyskursu publicznego. W: M. Czyżewski,
S. Kowalski, A. Piotrowski (red.), Rytualny chaos: studium dyskursu publicznego. Kraków: Wydawnictwo Ureus.
Dąbrowski, M. (2009). Edukacyjna codzienność klasy trzeciej. W: M. Dagiel, M. Żytko (red.), Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzecich klas szkoły podstawowej: nauczyciel kształcenia zintegrowanego. Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna.
Foucault, M. (1998). Nadzorować i karać. Warszawa: Wydawnictwo Fundacji Aletheia.
Freire, P. (1993). Pedagogy of the Oppressed. New York, NY: Continuum.
Kalinowska, M. (2010). Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych – między wiedzą osobistą a jej formalizacją. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kayser, M., Wageman, P.-A. (1998). Uczyliśmy w szkole waldorfskiej: o historii i praktyce pewnej pedagogicznej utopii. Warszawa: WSiP.
Klus-Stańska, D. (2010). Dzień jak co dzień: o barierach zmiany kultury szkoły. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty – interdyscyplinarne ujęcie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Klus-Stańska, D. (2000). Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Klus-Stańska, D. (2000). Po co nam wiedza potoczna w szkole? W: K. Kruszewski (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim. Warszawa: WSiP.
Klus-Stańska, D. (2005). Rzecz o ryzyku kulturowej nieadekwatności edukacji szkolnej. Forum Oświatowe, 1(32).
Klus-Stańska, D. (2009). Rozwojowa zmiana poznawcza. W: D. Klus-Stańska,
M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Klus-Stańska, D., Nowicka, M. (2006). Nauczyciele na drodze awansu zawodowego – między pozorem a profesjonalizacją. Problemy Wczesnej Edukacji, 1(3).
Kohlberg, L., Mayer, R. (1993). Rozwój jako cel wychowania. W: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Spory o edukację: dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Warszawa: IBE.
Kruk, J. (2008). Doświadczenie, reprezentacja i działanie wśród rzeczy i przedmiotów: projektowanie edukacyjne. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Mead, M. (1978). Kultura i tożsamość: studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa: PWN.
Moss-Kanter, R. (1972). The Organization Child: Experience Management in a Nursery School. Sociology of Education, 45.
Mouffe, Ch. (2008). Polityczność. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Murawska, B. (2004). Segregacja na progu szkoły podstawowej. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
Nęcka, E. (1995). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Nowicka, E. (2001). Świat człowieka – świat kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nowicka, M. (2004). O klimacie szkolnym – garść uwag i refleksji z pozytywnym przykładem w tle. W: D. Klus-Stańska (red.), Światy dziecięcych znaczeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Pawluczuk, W. (1978). Żywioł i forma: wstęp do badań empirycznych nad kulturą współczesną. Warszawa: PIW.
Sadoń-Osowiecka, T. (2009). Konstruowanie wiedzy geograficznej w klasach gimnazjalnych: możliwości i zaniedbania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Sośnicki, K. (1964). Istota i cele wychowania. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Sztompka, P. (2005). Socjologia wizualna: fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zalewska, E. (2009). Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno-analitycznym. W: D. Klus-Stańska, L. Hurło, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
http://www.nettlesworth.durham.sch.uk/time/victorian/vschool.html
http://www.primarystuff.co.uk/photos/albums/pics/victorians/normal_classroom.jpg
http://ucsbvrc.files.wordpress.com/2009/09/victorian-classroom-children.jpg
Przemoc symboliczna jako nowoczesny marksizm – Pierre Bourdieu. (b.d.). http://socjologia.pl/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=753