Treść głównego artykułu
Abstrakt
Niniejsze badanie jest częścią większego projektu Narrative Play and Learning (NEPL) realizowanego w ciągu trzech lat w przedszkolach w Wilnie na Litwie. Rola dorosłych w świecie zabaw narracyjnych jest kluczowa, ponieważ to ich działania determinują charakter i ciągłość aktywności zabawowych oraz motywację, zaangażowanie i możliwości działania dzieci. Niniejsze badanie jakościowe zgłębia zaangażowanie nauczyciela w świat zabaw narracyjnych i sprawdza, jakie czynności dorosłych przyczyniają się do rozwoju wspólnej zabawy. Wyniki pokazują, że działania przyczyniające się do rozwoju wspólnych zabaw angażują wszystkich uczestników - dzieci i dorosłych - i tworzą sytuację, w której dorosły staje się partnerem w zabawie dzieci, ale jej nie prowadzi. Wszystkie analizowane przypadki pokazują, że udział nauczyciela w zabawie narracyjnej jest działaniem twórczym i wymagającym ciągłej improwizacji. Reakcje dzieci są zawsze spontaniczne i nieprzewidywalne; nie znają one planu nauczyciela, a narracyjny świat zabawy powstaje tu i teraz. Podsumowując, program NEPL, jako narzędzie kulturowe, pomaga dorosłym stworzyć i utrzymać sprzyjające warunki do rozwoju wspólnej zabawy.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Prawa autorskie (c) 2022 Forum Oświatowe

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Asmolov, A. (2012). Optika prosveshcheniya. Sociokulturnye perspektivy [Optics of enlightenment: socio-cultural perspectives]. Moscow: Prosveshchenie.
- Bredikyte, M. (2010). Psychological tools and the development of play. Journal of Cultural-Historical Psychology, 4, 11–16.
- Bredikyte, M. (2011). The zones of proximal development in children’s play. University of Oulu, Faculty of Education.
- Bredikyte, M. (Ed). (2017). Narrative environments for play and learning (NEPL) guidelines for kindergarten and school teachers working with 3-8 years-old-children. Vilnius: Publishing house of the Lithuanian University of Educational Sciences.
- Brėdikytė, M. (2022). Adult participation in the creation of narrative playworlds: Challenges and contradictions. International Journal of Early Years Education, 30(3), 595-609, https://doi.org/10.1080/09669760.2022.2107895
- Brėdikytė, M. & Hakkarainen, P. (2017). Self-regulation and narrative interventions in children’s play.” In T. Bruce, P. Hakkarainen & M. Bredikyte (Eds.), The Routledge international handbook of early childhood play (pp. 246–257). New York: Routledge.
- Bubikova-Moan, J., Hjetland, H. N. & Wollscheid, S. (2019). ECE teachers’ views on play-based learning: A systematic review. European Early Childhood Education Research Journal, 27(6), 776-800. https://doi.org/10.1080/1350293X.2019.1678717
- Devi, A., Fleer, M. & Li, L. (2018). ‘We set up a small world’: Preschool teachers’ involvement in children’s imaginative play. International Journal of Early Years Education, 26 (3), 295–311.
- Elkoninova L.I. (2016). Unity of affect and intellect in socio-dramatic play. Kul'turno-istoricheskaya psikhologiya = Cultural-Historical Psychology, 12(3), 247–254. https://doi.org/10.17759/chp.2016120314
- Fleer, M. (2015). Pedagogical positioning in play-teachers being inside and outside of children’s imaginary play. Early Child Development and Care, 185 (11–12), 1801–1814.
- Fragkiadaki G., Fleer, M. & Rai, P. (2021). Collective imagining: The early genesis and development of a sense of collectiveness during infancy. Кul’turno-istoricheskaya psikhologiya = Cultural-Historical Psychology, 17 (3), 84—94. https://doi.org/10.17759/chp.2021170312
- Gopnik, A. (2009). The philosophical baby: What children’s minds tell us about truth, love, and the meaning of life. New York: Farrar, Straus & Giroux.
- Gopnik, A. (2016). The gardener and the carpenter: What the new science of child development tells us about the relationship between parents and children. Penguin Random House.
- Hakkarainen, P. & Bredikyte, M. (2010). Strong foundation through play-based learning. Psychological Science and Education, 3, 58–64.
- Hakkarainen, P. & Bredikyte, M. (2018). The programme of developmental (narrative) play pedagogy. In M. Fleer & B. van Oers (Eds.), International Handbook of Early Childhood Education (pp. 1041–1058). Dordrecht: Springer.
- Hakkarainen, P. & Bredikyte, M. (2020). Playworlds and Narratives as a Tool of Developmental Early Childhood Education.” Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie= Psychological Science and Education 25 (4): 40–50. https://doi. org/10.17759/pse.2020250404
- Hakkarainen, P., Bredikyte, M., Jakkula, K. & Munter, H. (2013). Adult play guidance and children's play development in a narrative play-world. European Early Childhood Education Research Journal, 21(2), 213-225. https://doi.org/10.1080/1350293X.2013.789189
- Kudryavtsev V.T. (2022). Amplification: the Source and tool of development. Kul'turno-istoricheskaya psikhologiya = Cultural-Historical Psychology, 18(1), 4–5.
- Miller, E. & Almon, J. (2009). Crisis in the kindergarten: Why children need to play in school. College Park: Alliance for Childhood.
- Pyle, A. & Danniels, E. (2017). A continuum of play-based learning: the role of the teacher in play-based pedagogy and the fear of hijacking play. Early Education and Development, 28(3), 274-289. https://doi.org/10.1080/10409289.2016.1220771
- Pramling Samuelsson, I. & Asplund Carlsson, M. (2008). The playing learning child: Towards a pedagogy of early childhood. Scandinavian Journal of Educational Research, 52(6), 623-641, https://doi.org/10.1080/00313830802497265.
- Shanker, S. (2020). Reframed: Self-reg for a just society.University of Toronto Press.
- Siraj-Blatchford, I., Silva, K., Muttock, S., Gilden, R. & Bell, D. (2002). Researching effective pedagogy in the early years. Oxford: University of Oxford, Department of Educational Studies.
- Sujetaitė-Volungevičienė, G. (2022). Early development of emotional regulation in play. Kaunas: Vytautas Magnus University.
- Utami, A.D., Fleer, M. & Li, L. (2022). The ‘player’ role of the teacher in playworld creates New conditions for children’s learning and development. International Journal of Early Childhood, https://doi.org/10.1007/s13158-022-00333-y
- van Oers, B. (2018). Long-standing and innovative programs in early childhood education: an introduction. In M. Fleer & B. van Oers (Eds.), International Handbook of Early Childhood Education (pp. 969–993). Dordrecht: Springer.
- Vygotsky, L.S. (1987). Imagination and its development in childhood. In: R.W. Rieber, & R.W. Carton (Eds.), The Collected Works of L. S. Vygotsky (pp. 339-349). Springer, Boston, MA. https://doi.org/10.1007/978-1-4613-1655-8_15
- Vygotsky, L. S. (2004). Imagination and creativity in childhood. Journal of Russian and East European Psychology, 42 (1), 7–97.
- Zaporozhets, A.V. (2000). Nauchnaya kontseptsiya issledovanii NII doshkolnogo vospitaniya APN SSSR [The scientific concept of research of the Institute of Preschool Education of the Academy of Pedagogical Sciences of the USSR]. Psikholog v detskom sadu [Psychologist in kindergarden], 2(3), 5–23.
- Whitebread, D., Coltman, P., Jameson H. & Lander, R. (2009a). Play, Cognition and Self-Regulation: What exactly are children learning when they learn through play? Educational & Child Psychology, 26(2), 40-52.
- Whitebread, D., Coltman, P., Pasternak, D. P., Sangster, C., Grau, V., Bingham, S., Almeqdad, O. & Demetriou, D. (2009b). The development of two observational tools for assessing metacognition and self-regulated learning in young children. Metacognition Learning, 4, 63–85.
Referencje
Asmolov, A. (2012). Optika prosveshcheniya. Sociokulturnye perspektivy [Optics of enlightenment: socio-cultural perspectives]. Moscow: Prosveshchenie.
Bredikyte, M. (2010). Psychological tools and the development of play. Journal of Cultural-Historical Psychology, 4, 11–16.
Bredikyte, M. (2011). The zones of proximal development in children’s play. University of Oulu, Faculty of Education.
Bredikyte, M. (Ed). (2017). Narrative environments for play and learning (NEPL) guidelines for kindergarten and school teachers working with 3-8 years-old-children. Vilnius: Publishing house of the Lithuanian University of Educational Sciences.
Brėdikytė, M. (2022). Adult participation in the creation of narrative playworlds: Challenges and contradictions. International Journal of Early Years Education, 30(3), 595-609, https://doi.org/10.1080/09669760.2022.2107895
Brėdikytė, M. & Hakkarainen, P. (2017). Self-regulation and narrative interventions in children’s play.” In T. Bruce, P. Hakkarainen & M. Bredikyte (Eds.), The Routledge international handbook of early childhood play (pp. 246–257). New York: Routledge.
Bubikova-Moan, J., Hjetland, H. N. & Wollscheid, S. (2019). ECE teachers’ views on play-based learning: A systematic review. European Early Childhood Education Research Journal, 27(6), 776-800. https://doi.org/10.1080/1350293X.2019.1678717
Devi, A., Fleer, M. & Li, L. (2018). ‘We set up a small world’: Preschool teachers’ involvement in children’s imaginative play. International Journal of Early Years Education, 26 (3), 295–311.
Elkoninova L.I. (2016). Unity of affect and intellect in socio-dramatic play. Kul'turno-istoricheskaya psikhologiya = Cultural-Historical Psychology, 12(3), 247–254. https://doi.org/10.17759/chp.2016120314
Fleer, M. (2015). Pedagogical positioning in play-teachers being inside and outside of children’s imaginary play. Early Child Development and Care, 185 (11–12), 1801–1814.
Fragkiadaki G., Fleer, M. & Rai, P. (2021). Collective imagining: The early genesis and development of a sense of collectiveness during infancy. Кul’turno-istoricheskaya psikhologiya = Cultural-Historical Psychology, 17 (3), 84—94. https://doi.org/10.17759/chp.2021170312
Gopnik, A. (2009). The philosophical baby: What children’s minds tell us about truth, love, and the meaning of life. New York: Farrar, Straus & Giroux.
Gopnik, A. (2016). The gardener and the carpenter: What the new science of child development tells us about the relationship between parents and children. Penguin Random House.
Hakkarainen, P. & Bredikyte, M. (2010). Strong foundation through play-based learning. Psychological Science and Education, 3, 58–64.
Hakkarainen, P. & Bredikyte, M. (2018). The programme of developmental (narrative) play pedagogy. In M. Fleer & B. van Oers (Eds.), International Handbook of Early Childhood Education (pp. 1041–1058). Dordrecht: Springer.
Hakkarainen, P. & Bredikyte, M. (2020). Playworlds and Narratives as a Tool of Developmental Early Childhood Education.” Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie= Psychological Science and Education 25 (4): 40–50. https://doi. org/10.17759/pse.2020250404
Hakkarainen, P., Bredikyte, M., Jakkula, K. & Munter, H. (2013). Adult play guidance and children's play development in a narrative play-world. European Early Childhood Education Research Journal, 21(2), 213-225. https://doi.org/10.1080/1350293X.2013.789189
Kudryavtsev V.T. (2022). Amplification: the Source and tool of development. Kul'turno-istoricheskaya psikhologiya = Cultural-Historical Psychology, 18(1), 4–5.
Miller, E. & Almon, J. (2009). Crisis in the kindergarten: Why children need to play in school. College Park: Alliance for Childhood.
Pyle, A. & Danniels, E. (2017). A continuum of play-based learning: the role of the teacher in play-based pedagogy and the fear of hijacking play. Early Education and Development, 28(3), 274-289. https://doi.org/10.1080/10409289.2016.1220771
Pramling Samuelsson, I. & Asplund Carlsson, M. (2008). The playing learning child: Towards a pedagogy of early childhood. Scandinavian Journal of Educational Research, 52(6), 623-641, https://doi.org/10.1080/00313830802497265.
Shanker, S. (2020). Reframed: Self-reg for a just society.University of Toronto Press.
Siraj-Blatchford, I., Silva, K., Muttock, S., Gilden, R. & Bell, D. (2002). Researching effective pedagogy in the early years. Oxford: University of Oxford, Department of Educational Studies.
Sujetaitė-Volungevičienė, G. (2022). Early development of emotional regulation in play. Kaunas: Vytautas Magnus University.
Utami, A.D., Fleer, M. & Li, L. (2022). The ‘player’ role of the teacher in playworld creates New conditions for children’s learning and development. International Journal of Early Childhood, https://doi.org/10.1007/s13158-022-00333-y
van Oers, B. (2018). Long-standing and innovative programs in early childhood education: an introduction. In M. Fleer & B. van Oers (Eds.), International Handbook of Early Childhood Education (pp. 969–993). Dordrecht: Springer.
Vygotsky, L.S. (1987). Imagination and its development in childhood. In: R.W. Rieber, & R.W. Carton (Eds.), The Collected Works of L. S. Vygotsky (pp. 339-349). Springer, Boston, MA. https://doi.org/10.1007/978-1-4613-1655-8_15
Vygotsky, L. S. (2004). Imagination and creativity in childhood. Journal of Russian and East European Psychology, 42 (1), 7–97.
Zaporozhets, A.V. (2000). Nauchnaya kontseptsiya issledovanii NII doshkolnogo vospitaniya APN SSSR [The scientific concept of research of the Institute of Preschool Education of the Academy of Pedagogical Sciences of the USSR]. Psikholog v detskom sadu [Psychologist in kindergarden], 2(3), 5–23.
Whitebread, D., Coltman, P., Jameson H. & Lander, R. (2009a). Play, Cognition and Self-Regulation: What exactly are children learning when they learn through play? Educational & Child Psychology, 26(2), 40-52.
Whitebread, D., Coltman, P., Pasternak, D. P., Sangster, C., Grau, V., Bingham, S., Almeqdad, O. & Demetriou, D. (2009b). The development of two observational tools for assessing metacognition and self-regulated learning in young children. Metacognition Learning, 4, 63–85.