Treść głównego artykułu
Abstrakt
W niniejszym artykule wprowadzamy pojęcie „higher Bildung,” którym posłużyliśmy się w naszym podejściu pedagogicznym do opieki nad doktorantami, odwołując się do zasad emancypacji i indywidualnej wolności. Owa rama pedagogiczna opiera się na połączeniu szkolnictwa wyższego z pojęciem Bildung, a jej celem jest promowanie idei szkolnictwa wyższego, które kładzie szczególny nacisk na współpracę i zrównoważony rozwój. W artykule omawiamy główne filary tego podejścia – niezależność, współpracę oraz międzynarodowość – i wyjaśniamy, w jaki sposób zastosowaliśmy owe ramy koncepcyjne w międzynarodowym seminarium oferowanym dla młodych badaczy, którego efektem są artykuły opublikowane w specjalnym sekcji tego czasopisma.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Prawa autorskie (c) 2022 Forum Oświatowe

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Al-Haija, Y. A., & Mahamid, H. (2021). Trends in higher education under neoliberalism: Between traditional education and the culture of globalization. Educational Research and Reviews, 16(2), 16–26.
- Altbach, P., Becker, S., & Moretti, L. (2012). Higher education in the age of massification. The Brown Journal of World Affairs, 19(1), 183–193.
- Apple, M. W. (2006a). Educating the ‘right’ way: Markets, standards, god, and inequality. Routledge.
- Apple, M. (2006b). Understanding and interrupting neoliberalism and neoconservatism in education. Pedagogies: An International Journal, 1(1), 21–26. https://doi.org/10.1207/s15544818ped0101_4
- Beckmann, A., Cooper, C., & Hill, D. (2009). Neoliberalization and managerialization of “education” in England and Wales – a case for reconstructing education. Journal for Critical Education Policy Studies, 7(2), 310–355.
- Broucker, B., De Wit, K. & Verhoeven, J. (2017). Higher education research: Looking beyond new public management. In Huisman, J., Tight, M. (eds.). Theory and Method in Higher Education Research (pp. 21–38). Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/S2056-375220170000003002
- Berghahn, C. F. (Ed.). (2022). Wilhelm von Humboldt-Handbuch: Leben – Werk – Wirkung. Metzler.
- Chettiparamb, A. (2007). Interdisciplinarity: a literature review. University of Southampton Press.
- Fichte, J. G. (1962). Die Bestimmung des Menschen. Felix Meiner. (Original work published 1800)
- Foucault, M. (1984). What is Enlightenment? In Rabinow, P. (ed.), The Foucault Reader (pp. 32–50). Pantheon Books.
- Foucault, M. (2008). The Birth of Biopolitics. Palgrave Macmillan.
- Giroux, H. (2001). Vocationalizing higher education: Schooling and the politics of corporate culture. In H.A. Giroux & K. Myrsiades (Eds). Beyond the corporate university: Culture and pedagogy in the new millennium (pp. 29–44). Rowman and Littlefield.
- Giroux, H. (2014). Neoliberalism’s war on higher education. Haymarket Books.
- Hill, D., & Kumar, R. (2009). Global neoliberalism and education and its consequences. Routledge.
- Humboldt, W. von (1854). The Sphere and Duties of Government (The Limits of State Action). John Chapman. (Original work published 1792.)
- Humboldt, W. von (2017). Der Königsberger und Litauische Schulplan. In G. Lauer (Ed.), Wilhelm von Humboldt. Schriften zur Bildung (pp. 110–142). Reclam. (Original work published 1809).
- Humboldt, W. von (2000). Theory of Bildung. In Westbury, I., Hopmann, S. & Riquarts, K. (Eds.), Teaching as a reflective practice: The German Didaktik tradition. Routledge. (Original work published 1793)
- Humboldt, W. von (2022). The Königsberg and the Lithuanian School Plan: German history intersections. https://www.germanhistory-intersections.org/en/knowledge-and-education/ghis:document-7 (Original work published 1809)
- Kant, I. (1900). Kant on Education (ueber Pädagogik). D.C. Heath & Co. (Original work published 1803,)
- Kempf, A. (2016). The pedagogy of standardized testing: The radical impacts of educational standardization in the U.S. and Canada. Palgrave Macmillan.
- Kivisto, H. (2018). Capital as power and the corporatisation of education. Critical Studies in Education, 59(3), 313–329. https://doi.org/10.1080/17508487.2016.1186707
- Kleinman, D. L., Feinstein, N.W. & Downey, G. (2013). Beyond commercialization: Science, higher education and the culture of neoliberalism. Science & Education, 22(10), 2385–2401. https://doi.org/10.1007/s11191-012-9482-4
- Liessmann, K. P. (2006). Theorie der Unbildung: Die Irrtümer der Wissensgesellschaft. Paul Zsolnay.
- Lipman, P. (2011). The new political economy of urban education: Neoliberalism, race and the right to the city. Routledge.
- Miller, B. (2010) Skills for sale: what is being commodified in higher education? Journal of Further and Higher Education, 34(2), 199–206. https://doi.org/10.1080/03098771003695460
- Mintz, B. (2021). Neoliberalism and the crisis in higher education: The cost of ideology. American Journal of Economics and Sociology, 80(1), 79–112. https://doi.org/10.1111/ajes.12370
- Nussbaum, M. (1998). Cultivating humanity: A classical defense of reform in liberal education. Harvard University Press.
- Olssen, M., & Peters, M. (2005). Neoliberalism, higher education and the knowledge economy: From the free market to knowledge capitalism. Journal of Education Policy, 20(3), 313–345. https://doi.org/10.1080/02680930500108718
- Rasiński, L., Dopita, M., & Cervinkova, H. (2021). Neoliberalism’s paradoxical effect and European doctoral education reforms in post-socialist Europe. Critical Education, 12(9), 1–19. https://doi.org/10.14288/ce.v12i9.186584
- Rosa, H. (2015) Social Acceleration: A New Theory of Modernity. Columbia University Press.
- Rosa, H. (2020). The Uncontrollability of the World. Polity Press.
- Shaw, M. A., & Lenartowicz, M. (2016). Humboldt is (not) dead: A social systems perspective on reforming European universities. In R.J. Leemann, C. Imdorf, J.W. Powell & M. Sertl (Eds.), Wie Bildung organisiert wird. Soziologische Analysen zu Schule, Berufsbildung, Hochschule und Weiterbildung (pp. 272–274). Beltz Juventa.
- Schleiermacher, F. (2008). Pädagogik. De Gruyter. (Original work published 1820-21.)
- Torrance, H. (1997). Assessment, accountability and standards. Using assessment to control the reform of schooling. In A.H. Halsey, H. Lauder, P. Brown, A.S. Wells (Eds.), Education, culture, economy, society (pp. 320–331). Oxford University Press.
Referencje
Al-Haija, Y. A., & Mahamid, H. (2021). Trends in higher education under neoliberalism: Between traditional education and the culture of globalization. Educational Research and Reviews, 16(2), 16–26.
Altbach, P., Becker, S., & Moretti, L. (2012). Higher education in the age of massification. The Brown Journal of World Affairs, 19(1), 183–193.
Apple, M. W. (2006a). Educating the ‘right’ way: Markets, standards, god, and inequality. Routledge.
Apple, M. (2006b). Understanding and interrupting neoliberalism and neoconservatism in education. Pedagogies: An International Journal, 1(1), 21–26. https://doi.org/10.1207/s15544818ped0101_4
Beckmann, A., Cooper, C., & Hill, D. (2009). Neoliberalization and managerialization of “education” in England and Wales – a case for reconstructing education. Journal for Critical Education Policy Studies, 7(2), 310–355.
Broucker, B., De Wit, K. & Verhoeven, J. (2017). Higher education research: Looking beyond new public management. In Huisman, J., Tight, M. (eds.). Theory and Method in Higher Education Research (pp. 21–38). Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/S2056-375220170000003002
Berghahn, C. F. (Ed.). (2022). Wilhelm von Humboldt-Handbuch: Leben – Werk – Wirkung. Metzler.
Chettiparamb, A. (2007). Interdisciplinarity: a literature review. University of Southampton Press.
Fichte, J. G. (1962). Die Bestimmung des Menschen. Felix Meiner. (Original work published 1800)
Foucault, M. (1984). What is Enlightenment? In Rabinow, P. (ed.), The Foucault Reader (pp. 32–50). Pantheon Books.
Foucault, M. (2008). The Birth of Biopolitics. Palgrave Macmillan.
Giroux, H. (2001). Vocationalizing higher education: Schooling and the politics of corporate culture. In H.A. Giroux & K. Myrsiades (Eds). Beyond the corporate university: Culture and pedagogy in the new millennium (pp. 29–44). Rowman and Littlefield.
Giroux, H. (2014). Neoliberalism’s war on higher education. Haymarket Books.
Hill, D., & Kumar, R. (2009). Global neoliberalism and education and its consequences. Routledge.
Humboldt, W. von (1854). The Sphere and Duties of Government (The Limits of State Action). John Chapman. (Original work published 1792.)
Humboldt, W. von (2017). Der Königsberger und Litauische Schulplan. In G. Lauer (Ed.), Wilhelm von Humboldt. Schriften zur Bildung (pp. 110–142). Reclam. (Original work published 1809).
Humboldt, W. von (2000). Theory of Bildung. In Westbury, I., Hopmann, S. & Riquarts, K. (Eds.), Teaching as a reflective practice: The German Didaktik tradition. Routledge. (Original work published 1793)
Humboldt, W. von (2022). The Königsberg and the Lithuanian School Plan: German history intersections. https://www.germanhistory-intersections.org/en/knowledge-and-education/ghis:document-7 (Original work published 1809)
Kant, I. (1900). Kant on Education (ueber Pädagogik). D.C. Heath & Co. (Original work published 1803,)
Kempf, A. (2016). The pedagogy of standardized testing: The radical impacts of educational standardization in the U.S. and Canada. Palgrave Macmillan.
Kivisto, H. (2018). Capital as power and the corporatisation of education. Critical Studies in Education, 59(3), 313–329. https://doi.org/10.1080/17508487.2016.1186707
Kleinman, D. L., Feinstein, N.W. & Downey, G. (2013). Beyond commercialization: Science, higher education and the culture of neoliberalism. Science & Education, 22(10), 2385–2401. https://doi.org/10.1007/s11191-012-9482-4
Liessmann, K. P. (2006). Theorie der Unbildung: Die Irrtümer der Wissensgesellschaft. Paul Zsolnay.
Lipman, P. (2011). The new political economy of urban education: Neoliberalism, race and the right to the city. Routledge.
Miller, B. (2010) Skills for sale: what is being commodified in higher education? Journal of Further and Higher Education, 34(2), 199–206. https://doi.org/10.1080/03098771003695460
Mintz, B. (2021). Neoliberalism and the crisis in higher education: The cost of ideology. American Journal of Economics and Sociology, 80(1), 79–112. https://doi.org/10.1111/ajes.12370
Nussbaum, M. (1998). Cultivating humanity: A classical defense of reform in liberal education. Harvard University Press.
Olssen, M., & Peters, M. (2005). Neoliberalism, higher education and the knowledge economy: From the free market to knowledge capitalism. Journal of Education Policy, 20(3), 313–345. https://doi.org/10.1080/02680930500108718
Rasiński, L., Dopita, M., & Cervinkova, H. (2021). Neoliberalism’s paradoxical effect and European doctoral education reforms in post-socialist Europe. Critical Education, 12(9), 1–19. https://doi.org/10.14288/ce.v12i9.186584
Rosa, H. (2015) Social Acceleration: A New Theory of Modernity. Columbia University Press.
Rosa, H. (2020). The Uncontrollability of the World. Polity Press.
Shaw, M. A., & Lenartowicz, M. (2016). Humboldt is (not) dead: A social systems perspective on reforming European universities. In R.J. Leemann, C. Imdorf, J.W. Powell & M. Sertl (Eds.), Wie Bildung organisiert wird. Soziologische Analysen zu Schule, Berufsbildung, Hochschule und Weiterbildung (pp. 272–274). Beltz Juventa.
Schleiermacher, F. (2008). Pädagogik. De Gruyter. (Original work published 1820-21.)
Torrance, H. (1997). Assessment, accountability and standards. Using assessment to control the reform of schooling. In A.H. Halsey, H. Lauder, P. Brown, A.S. Wells (Eds.), Education, culture, economy, society (pp. 320–331). Oxford University Press.