Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie i omówienie specyficznego modelu samopodobieństwa cyklicznej praktycznej nauki gry na fortepianie w kształceniu nauczycieli muzyki. W tym celu do pedagogiki fortepianu wdrożono spiralny, hierarchiczny model rozwoju oparty na ujęciu Brunera (1960/1977) i Kraler & Schratz (2012) a dydaktycznie sprecyzowanego przez Bluma (2019). Wyniki badań zostaną wykorzystane do opracowania środków dla nauczania praktycznego fortepianu w kontekście wstępnego kształcenia nauczycieli muzyki. Z tego wynikają innowacyjne, długoterminowe perspektywy dla specyficznej roli i funkcji „praktycznego fortepianu” w ramach dalszego rozwoju i profesjonalizacji kształcenia nauczycieli muzyki.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Prawa autorskie (c) 2022 Forum Oświatowe

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Bialek, W. (2012). Schulpraktisches Klavierspiel. Dissertation. Wißner.
- Blum, R. (2019). Künstlerisch-musikpädagogische Persönlichkeitsentwicklung und Schulpraktisches Klavierspiel. In R. Blum & J. Steiner (Eds.), Klavierpraxis im Fokus des modernen Musikunterrichts (pp. 25–45). Waxmann.
- Bruner, J. S. (1977). The process of education. HUP.
- Busch, B. & Metzger, B. (2016). Inhalte des Instrumentalunterrichts. In B. Busch, E., Altenmüller & M. Dartsch (Eds.), Grundwissen Instrumentalpädagogik. Ein Wegweiser für Studium und Beruf (pp. 232–254). Breitkopf & Härtel.
- Ernst, A. (2012). Lehren und Lernen im Instrumentalunterricht. Schott.
- Gellrich, M. (1993). Üben. In C. Richter (Ed.), Band 2 Instrumental- und Vokalpädagogik 1: Grundlagen (pp. 444–450). Bärenreiter.
- Kraler, C. & Schratz, M. (2012). From Best Practice to Next Practice: A Shift through Research- Based Teacher Education. Reflecting Education, 12, 88–125.
- Kruse-Weber, S. (2005). Klavierpädagogik im ersten Drittel des 20. Jahrhunderts. Lang.
- Mahlert, U. (2011). Methoden im Instrumental- und Vokalunterricht. Schott.
- Martienssen, C. A. (1987). Schöpferischer Klavierunterricht. Breitkopf & Härtel.
- Miller, G. A. (1956). The Magical Number Seven, Plus or Minus Two. Psychological Review, 63, 81–97.
- Mitteilungsblatt, Nr. 48/2021. Universität Mozarteum Salzburg. https://www.uni-mozarteum.at/apps/hp/sr/sr_doc.php?nr=5966
- Schratz, M., Agostini, E. & Risse, E. (2018). Lernseits denken – erfolgreich unterrichten. AOL.
- Steiner, J. (2012). Klavierpraxis im Musikunterricht. Analysen zum Musizieren in Schulklassen. Dissertation. Wißner.
- Strauss, A. L. & Corbin, J. M. (2010). Grounded Theory. Grundlagen qualitativer Sozialforschung. Beltz.
- Varró, M. (1958). Der lebendige Klavierunterricht. Simrock.
- Vom Stein, P. (2019). Zurück in die Zukunft. Historische und aktuelle Perspektiven für den Klavierunterricht. In R. Blum & J. Steiner (Eds.), Klavierpraxis im Fokus des modernen Musikunterrichts (pp. 11–23). Waxmann.
- Whitehead, A. N. (1967). The aims of education. Free Press
Referencje
Bialek, W. (2012). Schulpraktisches Klavierspiel. Dissertation. Wißner.
Blum, R. (2019). Künstlerisch-musikpädagogische Persönlichkeitsentwicklung und Schulpraktisches Klavierspiel. In R. Blum & J. Steiner (Eds.), Klavierpraxis im Fokus des modernen Musikunterrichts (pp. 25–45). Waxmann.
Bruner, J. S. (1977). The process of education. HUP.
Busch, B. & Metzger, B. (2016). Inhalte des Instrumentalunterrichts. In B. Busch, E., Altenmüller & M. Dartsch (Eds.), Grundwissen Instrumentalpädagogik. Ein Wegweiser für Studium und Beruf (pp. 232–254). Breitkopf & Härtel.
Ernst, A. (2012). Lehren und Lernen im Instrumentalunterricht. Schott.
Gellrich, M. (1993). Üben. In C. Richter (Ed.), Band 2 Instrumental- und Vokalpädagogik 1: Grundlagen (pp. 444–450). Bärenreiter.
Kraler, C. & Schratz, M. (2012). From Best Practice to Next Practice: A Shift through Research- Based Teacher Education. Reflecting Education, 12, 88–125.
Kruse-Weber, S. (2005). Klavierpädagogik im ersten Drittel des 20. Jahrhunderts. Lang.
Mahlert, U. (2011). Methoden im Instrumental- und Vokalunterricht. Schott.
Martienssen, C. A. (1987). Schöpferischer Klavierunterricht. Breitkopf & Härtel.
Miller, G. A. (1956). The Magical Number Seven, Plus or Minus Two. Psychological Review, 63, 81–97.
Mitteilungsblatt, Nr. 48/2021. Universität Mozarteum Salzburg. https://www.uni-mozarteum.at/apps/hp/sr/sr_doc.php?nr=5966
Schratz, M., Agostini, E. & Risse, E. (2018). Lernseits denken – erfolgreich unterrichten. AOL.
Steiner, J. (2012). Klavierpraxis im Musikunterricht. Analysen zum Musizieren in Schulklassen. Dissertation. Wißner.
Strauss, A. L. & Corbin, J. M. (2010). Grounded Theory. Grundlagen qualitativer Sozialforschung. Beltz.
Varró, M. (1958). Der lebendige Klavierunterricht. Simrock.
Vom Stein, P. (2019). Zurück in die Zukunft. Historische und aktuelle Perspektiven für den Klavierunterricht. In R. Blum & J. Steiner (Eds.), Klavierpraxis im Fokus des modernen Musikunterrichts (pp. 11–23). Waxmann.
Whitehead, A. N. (1967). The aims of education. Free Press