Treść głównego artykułu
Abstrakt
Opierając się na moich badaniach etnograficznych w Irlandii, niniejszy artykuł pokazuje jak pandemia Covid-19 zmieniła kontekst relacyjnego nauczania uniwersyteckiego i uczenia się. Moje ustalenia empiryczne ilustrują, jak wirtualne środowiska nauczania przekształcają ciszę w klasie w “ciszę radiową”. Przedstawiam trzy studia przypadków, które dają wgląd w to, jak kontekst internetowy zapewnia nowy sposób komunikowania się, co wpływa na sukces relacyjnych praktyk pedagogicznych (Lave & Wenger, 1991; Schultz, 2003; Waghid, 2019). Stosując koncepcję Katherine Schultz (2003) „słuchania, aby uczyć”, ten artykuł omawia, w jaki sposób klasa cyfrowa może dalej izolować już zmarginalizowane grupy studentów. Staram się zilustrować znaczenie rozpoznania redystrybucji władzy w sieci, która przekracza wyobrażenia o tradycyjnych formach edukacji.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Prawa autorskie (c) 2022 Forum Oświatowe

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Anderson, L., L. Blewett, & L. Carozza. (2021). Post-pandemic pedagogy: A paradigm shift. Edited by J. M. Valenzano. Rowman & Littlefield.
- Andreotti, V., Stein, S., Sutherland, A., Pashby, K., Susa, R., & Amsler, S. (2018). Mobilising different conversations about global justice in education: Toward alternative futures in uncertain times. Policy and Practice: A Development Education Review, 26, 9–41. https://www.developmenteducationreview.com/issue/issue-26/mobilising-different-conversations-about-global-justice-education-toward-alternative
- Bala, S. (2021, December 19th). Zoom executive says hybrid work will continue to drive growth after the pandemic.” CNBC. https://www.cnbc.com/2021/12/20/zoom-exec-says-hybrid-work-will-keep-driving-growth-afterthe-pandemic.html
- Baurain, B. (2011). Morality, relationality, and listening pedagogy in language education. International Journal of Listening, 25(3), 161–177. https://doi.org/10.1080/10904018.2011.604604
- Casey, D. (2020). Emergency pivot to online academic learning support: Crisis or opportunity? All Ireland Journal of Higher Education 12(3), 1–3. https://ojs.aishe.org/index.php/aishe-j/article/view/519
- Dron, J. (2021). Educational technology: What it is and how it works. AI and Society, 37, 155–166. https://doi.org/10.1007/s00146-021-01195-z
- Eriksen, T. H. (2016). Overheating: An anthropology of accelerated change. Pluto Press. https://doi.org/10.2307/j.ctt1cc2mxj
- Fawns, T. (2022). An entangled pedagogy: Looking Beyond the pedagogy—technology dichotomy. Postdigital Science and Education. https://doi.org/10.1007/s42438-022-00302-7
- Feenberg, A. (2019). Postdigital or predigital? Postdigital Science and Education, 1, 8–9. https://doi.org/10.1007/s42438-018-0027-2
- Freire, P. 1(998). Pedagogy of freedom: Ethics, democracy, and civic courage (P. Clarke & L. Boulder, Trans.). Rowman and Littlefield.
- Graham, C. D., & Massyn, L. (2019). Interaction equivalency theorem: Towards interaction support of non-traditional doctoral students. International Journal of Doctoral Studies, 14, 187–216. https://doi.org/10.28945/4238
- Hofmann, L. (2020, April 9th). Is Zoom GDPR Compliant? Pridatect. https://www.pridatect.co.uk/zoom-gdpr-compliant/
- Kavanaugh, R. P., & Maratea, R. (2019). Digital ethnography in an age of information warfare: Notes from the field. Journal of Contemporary Ethnography, 49(1),1–24. https://doi.org/10.1177%2F0891241619854123
- Kosciw, J. G., Clark, C. M., Truong, N. L., & Zongrone, A. D. (2020). The 2019 National School Climate Survey – The experiences of lesbian, gay, bisexual, transgender, and queer youth in our nation’s schools. GLSEN. Accessed March 7, 2022. https://www.glsen.org/sites/default/files/2021-04/NSCS19-FullReport-032421-Web_0.pdf
- Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning – Legitimate peripheral participation. Cambridge University Press.
- Musgrave, P. (2020, April 20th). Emotional Remuneration. Systematic Hatreds. https://musgrave.substack.com/p/emotional-remuneration?s=r
- Nørgård, R. T. (2021). Theorising hybrid lifelong learning. British Journal of Educational Technology, 52(4), 1709–1723. https://doi.org/10.1111/bjet.13121
- Pacheco, J. A. (2021). The “new normal” in education. Prospects, 51, 3–14. https://doi.org/10.1007/s11125-020-09521-x
- Rapanta, C., Botturi, L., Goodyear, P., Guardia, L., & Koole, M. (2020). Online university teaching during and after the Covid-19 crisis: Refocusing teacher presence and learning activity. Postdigital Science and Education, 2, 923–945. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00155-y
- Rothberg, M. (2019). The implicated subject. Stanford University Press.
- Roy, A. (2020, April 3rd). The pandemic is a portal. The Financial Times. https://www.ft.com/content/10d8f5e8-74eb-11ea-95fe-fcd274e920ca
- Schultz, K. (2003). Listening: A framework for teaching across difference. Teachers College Press Columbia University.
- Schultz, K. (2013). The role of silence in teaching and learning. Educational Horizons, 91(2), 22–25. https://doi.org/10.1177%2F0013175X1209100207
- Spadafora, A. (2021, August 18th). Data protection watchdog claims Zoom is incompatible with GDPR. Tech Radar Pro. https://www.techradar.com/uk/news/data-protection-watchdog-claims-zoom-is-incompatible-with-gdpr
- Vinlove, A. L. (2012). Learning to teach where you are: Preparation for context-responsive teaching in Alaska’s teacher certification programs [Ph.D. Dissertation] University of Alaska, Fairbanks. https://core.ac.uk/download/pdf/286999455.pdf
- Waghid, Y. (2019). Pedagogy and Nuances of Care – Towards a Philosophy of Caring in Higher Education. (1). Palgrave MacMillan.
Referencje
Anderson, L., L. Blewett, & L. Carozza. (2021). Post-pandemic pedagogy: A paradigm shift. Edited by J. M. Valenzano. Rowman & Littlefield.
Andreotti, V., Stein, S., Sutherland, A., Pashby, K., Susa, R., & Amsler, S. (2018). Mobilising different conversations about global justice in education: Toward alternative futures in uncertain times. Policy and Practice: A Development Education Review, 26, 9–41. https://www.developmenteducationreview.com/issue/issue-26/mobilising-different-conversations-about-global-justice-education-toward-alternative
Bala, S. (2021, December 19th). Zoom executive says hybrid work will continue to drive growth after the pandemic.” CNBC. https://www.cnbc.com/2021/12/20/zoom-exec-says-hybrid-work-will-keep-driving-growth-afterthe-pandemic.html
Baurain, B. (2011). Morality, relationality, and listening pedagogy in language education. International Journal of Listening, 25(3), 161–177. https://doi.org/10.1080/10904018.2011.604604
Casey, D. (2020). Emergency pivot to online academic learning support: Crisis or opportunity? All Ireland Journal of Higher Education 12(3), 1–3. https://ojs.aishe.org/index.php/aishe-j/article/view/519
Dron, J. (2021). Educational technology: What it is and how it works. AI and Society, 37, 155–166. https://doi.org/10.1007/s00146-021-01195-z
Eriksen, T. H. (2016). Overheating: An anthropology of accelerated change. Pluto Press. https://doi.org/10.2307/j.ctt1cc2mxj
Fawns, T. (2022). An entangled pedagogy: Looking Beyond the pedagogy—technology dichotomy. Postdigital Science and Education. https://doi.org/10.1007/s42438-022-00302-7
Feenberg, A. (2019). Postdigital or predigital? Postdigital Science and Education, 1, 8–9. https://doi.org/10.1007/s42438-018-0027-2
Freire, P. 1(998). Pedagogy of freedom: Ethics, democracy, and civic courage (P. Clarke & L. Boulder, Trans.). Rowman and Littlefield.
Graham, C. D., & Massyn, L. (2019). Interaction equivalency theorem: Towards interaction support of non-traditional doctoral students. International Journal of Doctoral Studies, 14, 187–216. https://doi.org/10.28945/4238
Hofmann, L. (2020, April 9th). Is Zoom GDPR Compliant? Pridatect. https://www.pridatect.co.uk/zoom-gdpr-compliant/
Kavanaugh, R. P., & Maratea, R. (2019). Digital ethnography in an age of information warfare: Notes from the field. Journal of Contemporary Ethnography, 49(1),1–24. https://doi.org/10.1177%2F0891241619854123
Kosciw, J. G., Clark, C. M., Truong, N. L., & Zongrone, A. D. (2020). The 2019 National School Climate Survey – The experiences of lesbian, gay, bisexual, transgender, and queer youth in our nation’s schools. GLSEN. Accessed March 7, 2022. https://www.glsen.org/sites/default/files/2021-04/NSCS19-FullReport-032421-Web_0.pdf
Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning – Legitimate peripheral participation. Cambridge University Press.
Musgrave, P. (2020, April 20th). Emotional Remuneration. Systematic Hatreds. https://musgrave.substack.com/p/emotional-remuneration?s=r
Nørgård, R. T. (2021). Theorising hybrid lifelong learning. British Journal of Educational Technology, 52(4), 1709–1723. https://doi.org/10.1111/bjet.13121
Pacheco, J. A. (2021). The “new normal” in education. Prospects, 51, 3–14. https://doi.org/10.1007/s11125-020-09521-x
Rapanta, C., Botturi, L., Goodyear, P., Guardia, L., & Koole, M. (2020). Online university teaching during and after the Covid-19 crisis: Refocusing teacher presence and learning activity. Postdigital Science and Education, 2, 923–945. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00155-y
Rothberg, M. (2019). The implicated subject. Stanford University Press.
Roy, A. (2020, April 3rd). The pandemic is a portal. The Financial Times. https://www.ft.com/content/10d8f5e8-74eb-11ea-95fe-fcd274e920ca
Schultz, K. (2003). Listening: A framework for teaching across difference. Teachers College Press Columbia University.
Schultz, K. (2013). The role of silence in teaching and learning. Educational Horizons, 91(2), 22–25. https://doi.org/10.1177%2F0013175X1209100207
Spadafora, A. (2021, August 18th). Data protection watchdog claims Zoom is incompatible with GDPR. Tech Radar Pro. https://www.techradar.com/uk/news/data-protection-watchdog-claims-zoom-is-incompatible-with-gdpr
Vinlove, A. L. (2012). Learning to teach where you are: Preparation for context-responsive teaching in Alaska’s teacher certification programs [Ph.D. Dissertation] University of Alaska, Fairbanks. https://core.ac.uk/download/pdf/286999455.pdf
Waghid, Y. (2019). Pedagogy and Nuances of Care – Towards a Philosophy of Caring in Higher Education. (1). Palgrave MacMillan.