Treść głównego artykułu
Abstrakt
W kontekście języka angielskiego jako języka globalnego, dostęp do jego nauczania i uczenia się stał się ważną kwestią na rynku napędzającym komunikację całego świata. Moje badania, oparte na doświadczeniach nauczycieli języka angielskiego dla osób mówiących innymi językami (English to Speakers of Other Languages, ESOL), pokazują, jak poruszają się oni po kwestiach etycznych związanych ze zmieniającym się środowiskiem oraz nierównościami związanymi z globalnym rynkiem nauczania języka angielskiego. Interesuje mnie, jak nauczyciele negocjują rozbieżne pozycjonowanie języka angielskiego będącego, z jednej strony, środkiem osobistego i lokalnego upełnomocnienia, a z drugiej globalnej hegemonii krajów anglojęzycznych. Badanie opiera się na wywiadach biograficznych z nauczycielami języka angielskiego jako obcego i krytycznych refleksjach na temat ich praktyki.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Prawa autorskie (c) 2022 Forum Oświatowe

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Brinkmann, S. (2018). The Interview. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Ed.), The SAGE Handbook of Qualitative Research (Fifth edition, pp. 997-1038). Sage.
- Crystal, D. (2003). English as a Global Language (2nd ed). Cambridge University Press.
- Crystal, D. (2015). A World of Languages – and Language Houses. In M. Dürr, D. Müller-Toovey, & M. Vogt (Ed.), Die Welt der Sprachen: Neue Vermittlungsformate für die Auseinandersetzung mit sprachlicher Vielfalt (pp. 106-113). Zentral- und Landesbibliothek Berlin.
- Global Industry Analysts. (2021). Global English Language Learning Industry. Retrieved June 7, 2021, from: https://www.reportlinker.com/p05956704/Global-English-Language-Learning-Industry.html?utm_source=GNW
- Guo, Y., & Beckett, G. H. (2007). The Hegemony of English as a Global Language: Reclaiming Local Knowledge and Culture in China. Convergence, 40 (1-2), 117-132.
- Ibrahimova, M. (2021). The languages in cyberspace. The UNESCO Courier, 2, 50-53. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000376726_eng
- Ives, P. (2010). Global English, Hegemony and Education: Lessons from Gramsci. In P. Mayo (Ed.), Gramsci and educational thought (pp. 78-99). Wiley-Blackwell.
- Jakubiak, C. (2020). “English Is Out There-You Have to Get With the Program”: Linguistic Instrumentalism, Global Citizenship Education, and English‐Language Voluntourism. Anthropology & Education Quarterly, 51(2), 212-232. https://doi.org/10.1111/aeq.12332
- Maurais, J., & Morris, M. A. (Ed.). (2003). Languages in a Globalising World. Cambridge University Press.
- McGann, S. Where are they now? Sean McGann tells us how his life has changed since his time in Nepal. Oyster Worldwide. Retrieved May 13, 2021, from: https://www.oysterworldwide.com/news/where-are-they-now-sean-mcgann-tells-us-how-his-life-has-changed-since-his-time-in-nepal/
- Mustapha, A.S. (2014). Linguistic Hegemony of the English Language in Nigeria. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 19(1), 83-97. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0123-34322014000100005&script=sci_arttext&tlng=en
- Pennycook, A. (1995). English in the World/The World in English. In J. W. Tollefson (Ed.), Power and inequality in language education (pp. 34-58). Cambridge University Press.
- Phillipson, R. (1992). Linguistic Imperialism. Oxford University Press.
- Swaan, A. de. (2001). Words of the World: The Global Language System. Polity.
- Waddington, J. (2022). Rethinking the ‘ideal native speaker’ teacher in early childhood education. Language, Culture and Curriculum, 35(1), 1–17. https://doi.org/10.1080/07908318.2021.1898630
- What are the top 200 most spoken languages? (2020). Ethnologue: Languages of the World. Retrieved Feb. 24, 2021, from: https://www.ethnologue.com/guides/ethnologue200
Referencje
Brinkmann, S. (2018). The Interview. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Ed.), The SAGE Handbook of Qualitative Research (Fifth edition, pp. 997-1038). Sage.
Crystal, D. (2003). English as a Global Language (2nd ed). Cambridge University Press.
Crystal, D. (2015). A World of Languages – and Language Houses. In M. Dürr, D. Müller-Toovey, & M. Vogt (Ed.), Die Welt der Sprachen: Neue Vermittlungsformate für die Auseinandersetzung mit sprachlicher Vielfalt (pp. 106-113). Zentral- und Landesbibliothek Berlin.
Global Industry Analysts. (2021). Global English Language Learning Industry. Retrieved June 7, 2021, from: https://www.reportlinker.com/p05956704/Global-English-Language-Learning-Industry.html?utm_source=GNW
Guo, Y., & Beckett, G. H. (2007). The Hegemony of English as a Global Language: Reclaiming Local Knowledge and Culture in China. Convergence, 40 (1-2), 117-132.
Ibrahimova, M. (2021). The languages in cyberspace. The UNESCO Courier, 2, 50-53. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000376726_eng
Ives, P. (2010). Global English, Hegemony and Education: Lessons from Gramsci. In P. Mayo (Ed.), Gramsci and educational thought (pp. 78-99). Wiley-Blackwell.
Jakubiak, C. (2020). “English Is Out There-You Have to Get With the Program”: Linguistic Instrumentalism, Global Citizenship Education, and English‐Language Voluntourism. Anthropology & Education Quarterly, 51(2), 212-232. https://doi.org/10.1111/aeq.12332
Maurais, J., & Morris, M. A. (Ed.). (2003). Languages in a Globalising World. Cambridge University Press.
McGann, S. Where are they now? Sean McGann tells us how his life has changed since his time in Nepal. Oyster Worldwide. Retrieved May 13, 2021, from: https://www.oysterworldwide.com/news/where-are-they-now-sean-mcgann-tells-us-how-his-life-has-changed-since-his-time-in-nepal/
Mustapha, A.S. (2014). Linguistic Hegemony of the English Language in Nigeria. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 19(1), 83-97. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0123-34322014000100005&script=sci_arttext&tlng=en
Pennycook, A. (1995). English in the World/The World in English. In J. W. Tollefson (Ed.), Power and inequality in language education (pp. 34-58). Cambridge University Press.
Phillipson, R. (1992). Linguistic Imperialism. Oxford University Press.
Swaan, A. de. (2001). Words of the World: The Global Language System. Polity.
Waddington, J. (2022). Rethinking the ‘ideal native speaker’ teacher in early childhood education. Language, Culture and Curriculum, 35(1), 1–17. https://doi.org/10.1080/07908318.2021.1898630
What are the top 200 most spoken languages? (2020). Ethnologue: Languages of the World. Retrieved Feb. 24, 2021, from: https://www.ethnologue.com/guides/ethnologue200