Treść głównego artykułu
Abstrakt
Niniejszy artykuł dotyczy zjawiska nierówności edukacyjnych, które próbuję wyjaśnić poprzez zastosowanie perspektywy teoretycznej konfliktu. Najpierw omówię podejście racjonalnego wyboru, które jest często stosowane w ilościowych badaniach edukacyjnych dotyczących nierówności edukacyjnych. Następnie nakreślę, w jaki sposób nierówności edukacyjne mogą być objaśniane z perspektywy koncepcji Bourdieu. Skoncentruję się na zjawisku dopasowania kulturowego i podzielę się spostrzeżeniami z mojego badania empirycznego „Drobne różnice w kulturze”.
W podsumowaniu będę opowiadać się za perspektywą rozwoju szkoły odzwierciedlającą nierówności, która w swoim centrum stawia świadomość, że zjawisk nierówności edukacyjnych nie da się wyjaśnić wyłącznie za pomocą racjonalnych wyborów.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Prawa autorskie (c) 2022 Forum Oświatowe

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Bacher, J., & Moosbrugger, R. (2019). Bildungsabschlüsse, Bildungsmobilität und Bildungsrenditen: Entwicklungen. In Bacher, J. et al. (Hrsg.), Sozialstruktur und Wertewandel in Österreich (pp. 131–157). Springer.
- Boudon, R. (1974). Education, opportunity, and social inequality: Changing prospects in western society. Wiley&Sons.
- Bourdieu, P. (1987). Die feinen Unterschiede. Kritik der gesellschaftlichen Urteilskraft. Suhrkamp.
- Budde, J. (2012). Schule im Spannungsfeld von kultureller Passung, Habitus, Kapitalien und Schulkultur. Oder: Was kann Bourdieu zu einem Verständnis des Zusammenhang von Bildungs (miss) erfolgen und Geschlecht leisten?. In Chwalek, D., T., Diaz, M., Fegter, S., & Graff, U. (Hrsg.), Jungen–Pädagogik (pp. 23–33). Springer.
- Dietrich, F., & Fricke, U. (2013). Reproduktion sozialer Ungleichheit im Prozess schulischer Leistungsbewertung. In Dietrich, F., Heinrich, M., & Thieme, N. (Hrsg.), Bildungsgerechtigkeit jenseits von Chancengleichheit (pp. 259–292). Springer.
- Ditton, H., & Aulinger, J. (2011). Schuleffekte und institutionelle Diskriminierung – eine kritische Auseinandersetzung mit Mythen und Legenden in der Schulforschung. In Becker, R. (Hrsg.), Integration durch Bildung (pp. 95–119). Springer.
- Gomolla, M. (2010). Schulische Selektion und institutionelle Diskriminierung. In Neuenschwander, M., P., & Grunder, H., U. (Hrsg.), Schulübergang und Selektion: Forschungsbefunde, Praxisbeispiele, Umsetzungsperspektiven, (pp. 61–90). Rüegger Verlag.
- Helsper, W., Kramer, R. T., Thiersch, S., & Ziems, C. (2010). Bildungshabitus und Übergangserfahrungen bei Kindern. In Baumert, J., Maaz, K., & Trautwein, U., (Hrsg.), Bildungsentscheidungen (pp. 126–152). Springer.
- Hopf, W. (2014). Bildung und soziale Ungleichheit – Boudon vs. Bourdieu, neue Runde. Soziologische Revue, 37(1), pp. 25–36. https://doi.org/10.1524/srsr-2014-0005
- Kowalski, M. (2020). Nähe, Distanz und Anerkennung in pädagogischen Beziehungen: Rekonstruktionen zum Lehrerhabitus und Möglichkeiten der Professionalisierung (Vol. 80). Springer.
- Kramer, R., T. (2011). Abschied Von Bourdieu? Perspektiven ungleichheitsbezogener Bildungsforschung. Springer.
- Kramer, R., T. (2013). Abschied oder Rückruf von Bourdieu? In Dietrich, F., Heinrich, M., & Thieme, N. (Hrsg.), Bildungsgerechtigkeit jenseits von Chancengleichheit (pp. 115–135). Springer.
- Kramer, R., T. (2017). Habitus und „kulturelle Passung“. In Rieger-Ladich, M., & Grabau, C. (Hrsg.), Pierre Bourdieu: Pädagogische Lektüren (pp. 183–205). Springer.
- Kramer, R. T. (2018). Sequenzanalytische Habitusrekonstruktion. In Heinrich, M., & Wernet, A. (Hrsg.), Rekonstruktive Bildungsforschung (pp. 243–267). Springer.
- Kramer, R., T. (2019). Sequentielle Habitusrekonstruktion. In Kramer, R., T., & Pallesen, H. (Hrsg.), Lehrerhabitus. Theoretische und empirische Beiträge zu einer Praxeologie des Lehrerberufs (pp. 301–330). Klinkhardt.
- Lange-Vester, A., & Teiwes-Kügler, C. (2013). Das Konzept der Habitushermeneutik in der Milieuforschung. In Lenger, A., Schneickert, C., & Schumacher, F. (Hrsg.), Pierre Bourdieus Konzeption des Habitus (pp. 149–174). Springer.
- Liegmann, A. B., Mammes, I., & Racherbäumer, K. (2014). Transitionen als Herausfoderung für Akteure des Bildungswesens. In Liegmann, A., B., Mammes, I., & Racherbäumer, K. (Hrsg.), Facetten von Übergängen im Bildungssystem: nationale und internationale Ergebnisse empirischer Forschung (pp. 7–13). Waxmann Verlag.
- Lipkina, J. (2019). Passung zwischen Besonderem und Allgemeinem–identitäts-und bildungstheoretische Reflexionen zum individuellen Habitus und zum Theorem der Passung. Pädagogische Rundschau, 73(3), 225–240. https://doi.org/10.3726/PR032019.0022
- Möller, C., Gamper, M., Reuter J., & Blome, F. (2020). Gesellschaftliche Relevanz, empirische Befunde und die Bedeutung biographischer Reflexionen. In Reuter, J., Gamper, M., Möller, C., & Blome ,F. (Hrsg.). Vom Arbeiterkind zur Professur: Sozialer Aufstieg in der Wissenschaft. Autobiographische Notizen und soziobiographische Analysen (pp. 9–64). Transcript Verlag.
- Rieser, E. (2011). Also, die positive Einstellung zur Bildung war auf alle Fälle von meiner Mutter da. Hochschulzugang von Frauen mit bildungsferner Herkunft in Österreich. Eine qualitative Studie. In I., Erler,V., Laumbauer & M., Sertl, (Hrsg.), Schulheft (pp. 115–125).
- Schreiner, C., & Breit, S. (2014). Standardüberprüfung 2013 Englisch, 8. Schulstufe. Bundesergebnisbericht. BIFIE
- Stojanov, K., (2011). Bildungsgerechtigkeit. Rekonstruktion eines umkämpften Begriffs. Springer.
- Wimmer, C., & Oberwimmer K. (2021). Indikatoren C: Prozesse des Schulsystems. In Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung (Hrsg.). Nationaler Bildungsbericht Österreich 2021 (pp. 261–270).
Referencje
Bacher, J., & Moosbrugger, R. (2019). Bildungsabschlüsse, Bildungsmobilität und Bildungsrenditen: Entwicklungen. In Bacher, J. et al. (Hrsg.), Sozialstruktur und Wertewandel in Österreich (pp. 131–157). Springer.
Boudon, R. (1974). Education, opportunity, and social inequality: Changing prospects in western society. Wiley&Sons.
Bourdieu, P. (1987). Die feinen Unterschiede. Kritik der gesellschaftlichen Urteilskraft. Suhrkamp.
Budde, J. (2012). Schule im Spannungsfeld von kultureller Passung, Habitus, Kapitalien und Schulkultur. Oder: Was kann Bourdieu zu einem Verständnis des Zusammenhang von Bildungs (miss) erfolgen und Geschlecht leisten?. In Chwalek, D., T., Diaz, M., Fegter, S., & Graff, U. (Hrsg.), Jungen–Pädagogik (pp. 23–33). Springer.
Dietrich, F., & Fricke, U. (2013). Reproduktion sozialer Ungleichheit im Prozess schulischer Leistungsbewertung. In Dietrich, F., Heinrich, M., & Thieme, N. (Hrsg.), Bildungsgerechtigkeit jenseits von Chancengleichheit (pp. 259–292). Springer.
Ditton, H., & Aulinger, J. (2011). Schuleffekte und institutionelle Diskriminierung – eine kritische Auseinandersetzung mit Mythen und Legenden in der Schulforschung. In Becker, R. (Hrsg.), Integration durch Bildung (pp. 95–119). Springer.
Gomolla, M. (2010). Schulische Selektion und institutionelle Diskriminierung. In Neuenschwander, M., P., & Grunder, H., U. (Hrsg.), Schulübergang und Selektion: Forschungsbefunde, Praxisbeispiele, Umsetzungsperspektiven, (pp. 61–90). Rüegger Verlag.
Helsper, W., Kramer, R. T., Thiersch, S., & Ziems, C. (2010). Bildungshabitus und Übergangserfahrungen bei Kindern. In Baumert, J., Maaz, K., & Trautwein, U., (Hrsg.), Bildungsentscheidungen (pp. 126–152). Springer.
Hopf, W. (2014). Bildung und soziale Ungleichheit – Boudon vs. Bourdieu, neue Runde. Soziologische Revue, 37(1), pp. 25–36. https://doi.org/10.1524/srsr-2014-0005
Kowalski, M. (2020). Nähe, Distanz und Anerkennung in pädagogischen Beziehungen: Rekonstruktionen zum Lehrerhabitus und Möglichkeiten der Professionalisierung (Vol. 80). Springer.
Kramer, R., T. (2011). Abschied Von Bourdieu? Perspektiven ungleichheitsbezogener Bildungsforschung. Springer.
Kramer, R., T. (2013). Abschied oder Rückruf von Bourdieu? In Dietrich, F., Heinrich, M., & Thieme, N. (Hrsg.), Bildungsgerechtigkeit jenseits von Chancengleichheit (pp. 115–135). Springer.
Kramer, R., T. (2017). Habitus und „kulturelle Passung“. In Rieger-Ladich, M., & Grabau, C. (Hrsg.), Pierre Bourdieu: Pädagogische Lektüren (pp. 183–205). Springer.
Kramer, R. T. (2018). Sequenzanalytische Habitusrekonstruktion. In Heinrich, M., & Wernet, A. (Hrsg.), Rekonstruktive Bildungsforschung (pp. 243–267). Springer.
Kramer, R., T. (2019). Sequentielle Habitusrekonstruktion. In Kramer, R., T., & Pallesen, H. (Hrsg.), Lehrerhabitus. Theoretische und empirische Beiträge zu einer Praxeologie des Lehrerberufs (pp. 301–330). Klinkhardt.
Lange-Vester, A., & Teiwes-Kügler, C. (2013). Das Konzept der Habitushermeneutik in der Milieuforschung. In Lenger, A., Schneickert, C., & Schumacher, F. (Hrsg.), Pierre Bourdieus Konzeption des Habitus (pp. 149–174). Springer.
Liegmann, A. B., Mammes, I., & Racherbäumer, K. (2014). Transitionen als Herausfoderung für Akteure des Bildungswesens. In Liegmann, A., B., Mammes, I., & Racherbäumer, K. (Hrsg.), Facetten von Übergängen im Bildungssystem: nationale und internationale Ergebnisse empirischer Forschung (pp. 7–13). Waxmann Verlag.
Lipkina, J. (2019). Passung zwischen Besonderem und Allgemeinem–identitäts-und bildungstheoretische Reflexionen zum individuellen Habitus und zum Theorem der Passung. Pädagogische Rundschau, 73(3), 225–240. https://doi.org/10.3726/PR032019.0022
Möller, C., Gamper, M., Reuter J., & Blome, F. (2020). Gesellschaftliche Relevanz, empirische Befunde und die Bedeutung biographischer Reflexionen. In Reuter, J., Gamper, M., Möller, C., & Blome ,F. (Hrsg.). Vom Arbeiterkind zur Professur: Sozialer Aufstieg in der Wissenschaft. Autobiographische Notizen und soziobiographische Analysen (pp. 9–64). Transcript Verlag.
Rieser, E. (2011). Also, die positive Einstellung zur Bildung war auf alle Fälle von meiner Mutter da. Hochschulzugang von Frauen mit bildungsferner Herkunft in Österreich. Eine qualitative Studie. In I., Erler,V., Laumbauer & M., Sertl, (Hrsg.), Schulheft (pp. 115–125).
Schreiner, C., & Breit, S. (2014). Standardüberprüfung 2013 Englisch, 8. Schulstufe. Bundesergebnisbericht. BIFIE
Stojanov, K., (2011). Bildungsgerechtigkeit. Rekonstruktion eines umkämpften Begriffs. Springer.
Wimmer, C., & Oberwimmer K. (2021). Indikatoren C: Prozesse des Schulsystems. In Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung (Hrsg.). Nationaler Bildungsbericht Österreich 2021 (pp. 261–270).