Treść głównego artykułu
Abstrakt
Uczenie się oznacza zrozumienie pozycji władzy oraz istoty reprodukowania wiedzy, gdyż są one odzwierciedleniem powielanych społecznie światopoglądów. Jeśli programy kształcenia nauczycieli nie odzwierciedlają problemów, z jakimi borykają się niedostatecznie reprezentowane populacje, może to prowadzić do marginalizacji pewnych grup studentów i powodować wyższy odsetek osób porzucających naukę. Dlatego też niniejsze badanie miało na celu ustalenie, czy wybrane programy przygotowawcze dla nauczycieli w Polsce i Hiszpanii uwzględniają zasady pedagogiki krytycznej w swoich programach kształcenia, przygotowując nauczycieli do pracy w zróżnicowanych środowiskach edukacyjnych. Metodologia tego badania została powielona z analizy przeprowadzonej przez Courville-Mayers & Figueroa-Flores (2020), jako że jest to badanie replikacyjne. Analiza treści została wykorzystana do określenia obecności założeń pedagogiki krytycznej opracowanych przez Giroux (zrewidowanych w 2020 r.) w sylabusach przedmiotów podstawowych. Wyniki badań pokazują, że rozmieszczenie zasad pedagogiki krytycznej w programach kształcenia nauczycieli jest nierównomierne, a niektóre zadady nie znalazły żadnego odzwierciedlenia w sylabusach.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Prawa autorskie (c) 2022 Forum Oświatowe

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Babino, A., Stewart, M. A. (2020). Radicalizing Literacies and Languaging. A Framework toward Dismantling the Mono-Mainstream Assumption. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-56138-3
- Burnard, P. (1991). A method of analysing interview transcripts in qualitative research. Nurse Education Today, 11(6), 461–466. https://doi.org/10.1016/0260-6917(91)90009-Y
- Butler, F. A., Bailey, A. L., Stevens, R., Huang, B. & Lord, C. (2004). Academic English in fifth-grade mathematics, science, and social studies textbooks. ERIC Clearinghouse.
- Castillo-Montoya, M. (2019). Professors’pedagogical strategies for teaching through diversity. The Review of Higher Education, 42(5), 199–226. https://doi.org/10.1353/rhe.2019.0050
- Courville-Myers, A., & Figueroa-Flores, J. F. (2020). The Time Is Now: Modeling the Tenets of Critical Pedagogy for Our Future Teachers at Hispanic Serving Institutions. Education, Language and Sociology Research 1(2), 2020. https://doi.org/10.22158/elsr.v1n2p1
- Curcio, I. D. D., Dipace, A., & Norlund, A. (2016). Virtual realities and education. REM – Research on Education and Media, 8(2), 60–68. https://doi.org/10.1515/rem-2016-0019
- Downe-Wamboldt, B. (1992). Content analysis: Method, applications, and issues. Health Care for Women International, 13, 313–321. https://doi.org/10.1080/07399339209516006
- European Commission (2022). Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on a European strategy for universities. Stras19bourg COM(2022) 16 final. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52022DC0016
- Freire, P. (1997) Pedagogy of the heart. Continuum.
- Freire, P. (1976). Education, the practice of freedom. Writers and Readers Publishing Cooperative.
- Freire, P. (1973). Education for critical consciousness (1st American ed.). Seabury Press.
- Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. Herder and Herder.
- Genova, H., & Stewart, M. A. (2019). “My Life, My Stories”: Reading, Writing, and Belonging in the ESL Classroom. English Journal, 108(3), 34–43. https://library.ncte.org/journals/ej/issues/v108-3/29967
- Giroux, H. A. (2020). On Critical Pedagogy (2nd ed.). Bloomsburry Academic. http://doi.org/10.5040/9781350145016.
- Giroux, H. A. (2019). Neoliberalism and the weaponising of language and education. Race & Class, 61(1), 26–45. https://doi.org/10.1177/0306396819847945
- Giroux, H. A. (2010). Rethinking education as the practice of freedom: Paulo Freire and the promise of critical pedagogy. Policy Futures in Education, 8(6), 715–721. https://doi.org/10.2304/pfie.2010.8.6.715
- Giroux, H.A. (1997). Pedagogy and the Politics of Hope: Theory, Culture, and Schooling: A Critical Reader (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429498428
- Habermas, J. (1984). The theory of communicative action. Beacon Press.
- Hsieh H-F., & Shannon S. E. (2005). Three Approaches to Qualitative Content Analysis. Qualitative Health Research 15(9), 1277–1288. https://doi.org/10.1177/1049732305276687
- Lewison, M., Leland, C., & Harste, J.C. (2015). Creating critical classrooms: Reading and writing with an edge. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315817842
- Maguire, R., Egan, A., Hyland, P., & Maguire, P. (2017). Engaging Students Emotionally: The Role of Emotional Intelligence in Predicting Cognitive and Affective Engagement in Higher Education. Higher Education Research & Development 36(2), 343–357. https://doi.org/10.1080/07294360.2016.1185396
- McLaren, P., & Kincheloe, J. L. (2008). Pedagogía Crítica-de qué hablamos, dónde estamos. Graó.
- Mickan, P. (2017). Text-Based Research and Teaching from a Social Semiotic Perspective: Transformative Research and Pedagogy. In: Mickan, P., Lopez, E. (Eds), Text-Based Research and Teaching (pp. 15–35). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/978-1-137-59849-3_2
- Milner, H. R. (2010). What does teacher education have to do with teaching? Implications for diversity studies. Journal of Teacher Education, 61, 118–131. http://doi.org/10.1177/0022487109347670
- Moschkovich, J. N. (2018). Recommendation for research on language and learning mathematics. In J. N. Moschkovich, D. Wagner, A. Bose, J. Rodrigues Mendes, & M. Schütte (Eds.), Language and communication in mathematics education. International perspectives (pp. 37–47). Springer.
- Nieto, S. (2000). Placing equity front and center: Some thoughts on transforming teacher education for a new century. Journal of Teacher Education, 51(3), 180–187. https://doi.org/10.1177/0022487100051003004
- Nieto, S. (2017). Becoming sociocultural mediators: What all educators can learn from bilingual and ESL teachers. Issues in Teacher Education, 26(2), 129–141.
- Olmos de Montáñez, O. (2008). La pedagogía crítica y la interdisciplinaridad en la formación deldocente. Sapiens: Revista Universitaria de Investigación, 9(1), 155–177.
- Olszewska, A., Bondy, E., Hagler, N., & Kim H.J. (2021): A humanizing pedagogy of engagement: beliefs and practices of award-winning instructors at a U.S. university, Teaching in Higher Education https://doi.org/10.1080/13562517.2021.1920575
- Osborn, T.A. (2006). Teaching World Languages for Social Justice. A Sourcebook of Principles and Practices. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
- Paris, D., & Alim, H. S. (2017). Culturally sustaining pedagogies: Teaching and learning for justice in a changing world. Teachers College Press.
- Porte, G. (2012). Replication research in applied linguistics. Cambridge University Press.
- Potter, W. J., & Levine-Donnerstein, D. (1999). Rethinking validity and reliability in content analysis. Journal of Applied Communication Research, 27, 258–284. https://doi.org/10.1080/00909889909365539
- Silberman-Keller, D., Bekerman, H. A., Giroux, H., & Burbules, N. (2011). Cultura popular y Educación: Imágenes espejadas. Miño y Dávila.
- Quasthoff, U. & Morek, M. (2015). Diskursive Praktiken von Kindern in außerschulischen und schulischen Kontexten (DisKo). Abschlussbericht für das DFG-geförderte Forschungsprojekt. http://www.disko.tu-dortmund.de/disko/Medienpool/Abschlussbericht-DisKo.pdf.
- Uccelli, P., Galloway, E. P., Barr, C. D., Meneses, A., & Dobbs, C. L. (2015). Beyond vocabulary: Exploring cross-disciplinary academic-language proficiency and its association with reading comprehension. Reading Research Quarterly, 50 (3), 337–356. https://doi.org/10.1002/rrq.104
Referencje
Babino, A., Stewart, M. A. (2020). Radicalizing Literacies and Languaging. A Framework toward Dismantling the Mono-Mainstream Assumption. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-56138-3
Burnard, P. (1991). A method of analysing interview transcripts in qualitative research. Nurse Education Today, 11(6), 461–466. https://doi.org/10.1016/0260-6917(91)90009-Y
Butler, F. A., Bailey, A. L., Stevens, R., Huang, B. & Lord, C. (2004). Academic English in fifth-grade mathematics, science, and social studies textbooks. ERIC Clearinghouse.
Castillo-Montoya, M. (2019). Professors’pedagogical strategies for teaching through diversity. The Review of Higher Education, 42(5), 199–226. https://doi.org/10.1353/rhe.2019.0050
Courville-Myers, A., & Figueroa-Flores, J. F. (2020). The Time Is Now: Modeling the Tenets of Critical Pedagogy for Our Future Teachers at Hispanic Serving Institutions. Education, Language and Sociology Research 1(2), 2020. https://doi.org/10.22158/elsr.v1n2p1
Curcio, I. D. D., Dipace, A., & Norlund, A. (2016). Virtual realities and education. REM – Research on Education and Media, 8(2), 60–68. https://doi.org/10.1515/rem-2016-0019
Downe-Wamboldt, B. (1992). Content analysis: Method, applications, and issues. Health Care for Women International, 13, 313–321. https://doi.org/10.1080/07399339209516006
European Commission (2022). Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on a European strategy for universities. Stras19bourg COM(2022) 16 final. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52022DC0016
Freire, P. (1997) Pedagogy of the heart. Continuum.
Freire, P. (1976). Education, the practice of freedom. Writers and Readers Publishing Cooperative.
Freire, P. (1973). Education for critical consciousness (1st American ed.). Seabury Press.
Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. Herder and Herder.
Genova, H., & Stewart, M. A. (2019). “My Life, My Stories”: Reading, Writing, and Belonging in the ESL Classroom. English Journal, 108(3), 34–43. https://library.ncte.org/journals/ej/issues/v108-3/29967
Giroux, H. A. (2020). On Critical Pedagogy (2nd ed.). Bloomsburry Academic. http://doi.org/10.5040/9781350145016.
Giroux, H. A. (2019). Neoliberalism and the weaponising of language and education. Race & Class, 61(1), 26–45. https://doi.org/10.1177/0306396819847945
Giroux, H. A. (2010). Rethinking education as the practice of freedom: Paulo Freire and the promise of critical pedagogy. Policy Futures in Education, 8(6), 715–721. https://doi.org/10.2304/pfie.2010.8.6.715
Giroux, H.A. (1997). Pedagogy and the Politics of Hope: Theory, Culture, and Schooling: A Critical Reader (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429498428
Habermas, J. (1984). The theory of communicative action. Beacon Press.
Hsieh H-F., & Shannon S. E. (2005). Three Approaches to Qualitative Content Analysis. Qualitative Health Research 15(9), 1277–1288. https://doi.org/10.1177/1049732305276687
Lewison, M., Leland, C., & Harste, J.C. (2015). Creating critical classrooms: Reading and writing with an edge. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315817842
Maguire, R., Egan, A., Hyland, P., & Maguire, P. (2017). Engaging Students Emotionally: The Role of Emotional Intelligence in Predicting Cognitive and Affective Engagement in Higher Education. Higher Education Research & Development 36(2), 343–357. https://doi.org/10.1080/07294360.2016.1185396
McLaren, P., & Kincheloe, J. L. (2008). Pedagogía Crítica-de qué hablamos, dónde estamos. Graó.
Mickan, P. (2017). Text-Based Research and Teaching from a Social Semiotic Perspective: Transformative Research and Pedagogy. In: Mickan, P., Lopez, E. (Eds), Text-Based Research and Teaching (pp. 15–35). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/978-1-137-59849-3_2
Milner, H. R. (2010). What does teacher education have to do with teaching? Implications for diversity studies. Journal of Teacher Education, 61, 118–131. http://doi.org/10.1177/0022487109347670
Moschkovich, J. N. (2018). Recommendation for research on language and learning mathematics. In J. N. Moschkovich, D. Wagner, A. Bose, J. Rodrigues Mendes, & M. Schütte (Eds.), Language and communication in mathematics education. International perspectives (pp. 37–47). Springer.
Nieto, S. (2000). Placing equity front and center: Some thoughts on transforming teacher education for a new century. Journal of Teacher Education, 51(3), 180–187. https://doi.org/10.1177/0022487100051003004
Nieto, S. (2017). Becoming sociocultural mediators: What all educators can learn from bilingual and ESL teachers. Issues in Teacher Education, 26(2), 129–141.
Olmos de Montáñez, O. (2008). La pedagogía crítica y la interdisciplinaridad en la formación deldocente. Sapiens: Revista Universitaria de Investigación, 9(1), 155–177.
Olszewska, A., Bondy, E., Hagler, N., & Kim H.J. (2021): A humanizing pedagogy of engagement: beliefs and practices of award-winning instructors at a U.S. university, Teaching in Higher Education https://doi.org/10.1080/13562517.2021.1920575
Osborn, T.A. (2006). Teaching World Languages for Social Justice. A Sourcebook of Principles and Practices. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Paris, D., & Alim, H. S. (2017). Culturally sustaining pedagogies: Teaching and learning for justice in a changing world. Teachers College Press.
Porte, G. (2012). Replication research in applied linguistics. Cambridge University Press.
Potter, W. J., & Levine-Donnerstein, D. (1999). Rethinking validity and reliability in content analysis. Journal of Applied Communication Research, 27, 258–284. https://doi.org/10.1080/00909889909365539
Silberman-Keller, D., Bekerman, H. A., Giroux, H., & Burbules, N. (2011). Cultura popular y Educación: Imágenes espejadas. Miño y Dávila.
Quasthoff, U. & Morek, M. (2015). Diskursive Praktiken von Kindern in außerschulischen und schulischen Kontexten (DisKo). Abschlussbericht für das DFG-geförderte Forschungsprojekt. http://www.disko.tu-dortmund.de/disko/Medienpool/Abschlussbericht-DisKo.pdf.
Uccelli, P., Galloway, E. P., Barr, C. D., Meneses, A., & Dobbs, C. L. (2015). Beyond vocabulary: Exploring cross-disciplinary academic-language proficiency and its association with reading comprehension. Reading Research Quarterly, 50 (3), 337–356. https://doi.org/10.1002/rrq.104