Treść głównego artykułu
Abstrakt
Artykuł wpisuje się w polską, a nawet globalną dyskusję na temat wprowadzenia elementów jogi w szkole ponadpodstawowej. Asumptem do jego napisania stała się obserwacja pogarszającego się stanu psychofizycznego młodych ludzi w obliczu epidemii wirusa SARS-CoV-2. W tekście zaprezentowano autorski scenariusz zajęć jogi, odwołując się do Jogasutr i Hathapradipiki oraz własnych praktyk jogicznych i obserwacji uczniów.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Prawa autorskie (c) 2021 Forum Oświatowe

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Banks, J., Fancourt, D., & Xu, X. (2021). Mental Health and the COVID-19 Pandemic. Chapter 5. Pobrano 4 października 2021, z: https://happiness-report.s3.amazonaws.com/2021/WHR+21_Ch5.pdf
- Better Health Channel. Pobrano 4 października 2021, z: https://www.betterhealth.vic.gov.au/
- Bernstein, A., Hadash, Y., Lichtash, Y., Tanay, G., Sheperd, K., & Fresco, D.M. (2015). Decertering and related constructs: A critical reveiw and metacognitive processes model. Perspectives on Psychological Science. 10(5). 599–617.
- Boroń- Krupińska, K., Karciarz, M., & Kulmatycki, L. (2016). Joga w szkole. Materiały z pierwszego ogólnopolskiego seminarium Joga w szkole, 30–31 maja 2015. Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Badania – Komunikaty – Scenariusze. Ata-Druk.
- Buchner, A., & Wierzbicka, M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport. Pobrano 4 października 2021, z: https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/
- Budziszewska, N. (2019a). Himalaje. W poszukiwaniu joginów. Wydawnictwo Sensus.
- Budziszewska, N. (2019b). Oddziaływanie ciało-umysł na poziomie komórkowym. Pobrano 4 października 2021, z: https://ateliermysli.org/2019/07/29/oddzialywanie-umysl-cialo-mbis-na-poziomie-komorkowym/
- Budziszewska, N. (2019c). Joga jako przykład terapii komplementarnej. Pobrano 4 października 2021, z: https://ateliermysli.org/2019/08/05/joga-jako-przyklad-terapii-komplementarnej/
- Dębski, M., & Bigaj, M. (2019). Młodzi cyfrowi. Nowe technologie. Relacje. Dobrostan. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Pobrano 4 października 2021, z: https://dbamomojzasieg.pl/wp-content/uploads/2019/12/Mlodzi-Cyfrowi.-Nowe-technologie.-Relacje.-Dobrostan_ksiazka.pdf
- GOV UK. PM launches Government’s first loneliness strategy. Pobrano 4 października 2021, z: https://www.gov.uk/government/news/pm-launches-governments-first-loneliness-strategy
- Hatalska, N. (2021). Wiek paradoksów. Czy technologia nas ocali? Wydawnictwo Znak.
- Hölzel, B. K., Carmody, J., Vangela, M., Congletona, C., Yerramsettia, S. M., Garta, T., & Lazar, S.W. (2011). Mindfulness practice leads to increases in regional brain gray matter density. Psychiatry Research: Neuroimaging, 191. 36–43.
- Komunikat 1. (2021). KOMUNIKAT Nr 68/2021 Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego z dnia 22 września 2021 r. w sprawie wprowadzenia rekomendacji dotyczących postępowania oraz wsparcia w sytuacji kryzysu psychicznego. Pobrano 4 października 2021, z: https://bip.uni.wroc.pl/download/attachment/31290/km-nr-68_2021-z-dnia-22092021-r-rekomendacje-zdrowie-psychiczne.pdf
- Komunikat CBOS. (2021). Komunikat z badań Edukacja zdalna –doświadczenia i oceny. 19/2021. Pobrano 4 października 2021, z: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_019_21.PDF
- Lee, E., Deep, C., Palmer, B.W., Glorioso, D., Daly, R., Liu, J., Wt, X.M., Kim, H., Tarr, P., Yamada, Y., & Jeste, D.V. (2019). High Prevalence and Adverse Health Effects of Loneliness in Community-dwelling Adults Across the Lifespan: Role of Wisdom as a Protective Factor. International Psychogeriatrics, 31(10), 1447–1462. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6581650/
- Ministerstwo Edukacji i Nauki. Podsumowanie roku szkolnego 2019/2020. Pobrano 4 października 2021, z: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podsumowanie-roku-szkolnego-20192020
- Ministerstwo Edukacji i Nauki. Podsumowanie roku szkolnego 2020/2021. Pobrano 4 października 2021, z: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podsumowanie-roku-szkolnego-20202021
- Podstawa. Podstawa Programowa Przedmiotu Wychowanie Fizyczne. Pobrano 4 października 2021, z: https://podstawaprogramowa.pl/Liceum-technikum/Wychowanie-fizyczne
- Ptaszek, G., Stunża, G. D., Pyżalski, J., Dębski, M., & Bigaj, M. (2020). Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Radoń, S. (2019). Czy medytacja naprawdę działa?. Wydawnictwo WAM.
- Radoń, S. (2020). Co naprawdę działa w medytacji? Wspólny rdzeń i specyfika medytacji. Wydawnictwo WAM.
- Raport UNICEF. (2021). Life in Lockdown: Zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie dzieci i młodzieży w czasach COVID-19. Pobrano 4 października 2021, z: https://www.unicef-irc.org/publications/1227-life-in-lockdown.html
- Sahdra, B. K., Shaver, P. R., & Brown, K. W. (2010). A scale to measure nonattachment: A Buddhist complement to western research on attachment and adaptative functioning. Journal of Personality Assessment, 92. 116–127.
- Siegel, D. J. (2007). The mindful brain: Reflection and attunement in the cultivation of wellbeing. New York: Norton.
- Tang, Y. Y., & Polsner, M. I. (2009). Attention training and attention state training. Trens in Cognitive Neuroscience, 13. 222–227.
- Twenge, J. M. (2019). iGen: Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości. Smak Słowa.
- UNICEF Polska. Pobrano 4 października 2021, z: https://unicef.pl/co-robimy/aktualnosci/wiadomosci/raport-unicef-co-najmniej-1–3-uczniow-na-swiecie-nie-ma--dostepu-do-nauki-zdalnej-podczas-zamkniecia-szkol-z-powodu-covid-19
- Varela, F. J., Thompson, E., & Rosch, E. (1991). The embodied mind: Cognitive science and human experience. Cambridge, MA: MIT Press.
- YoungMinds. (2021). Coronavirus: Impact on young people with mental health needs. Raport. Pobrano 4 października 2021, z: https://www.youngminds.org.uk/media/esifqn3z/youngminds-coronavirus-report-jan-2021.pdf
Referencje
Banks, J., Fancourt, D., & Xu, X. (2021). Mental Health and the COVID-19 Pandemic. Chapter 5. Pobrano 4 października 2021, z: https://happiness-report.s3.amazonaws.com/2021/WHR+21_Ch5.pdf
Better Health Channel. Pobrano 4 października 2021, z: https://www.betterhealth.vic.gov.au/
Bernstein, A., Hadash, Y., Lichtash, Y., Tanay, G., Sheperd, K., & Fresco, D.M. (2015). Decertering and related constructs: A critical reveiw and metacognitive processes model. Perspectives on Psychological Science. 10(5). 599–617.
Boroń- Krupińska, K., Karciarz, M., & Kulmatycki, L. (2016). Joga w szkole. Materiały z pierwszego ogólnopolskiego seminarium Joga w szkole, 30–31 maja 2015. Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Badania – Komunikaty – Scenariusze. Ata-Druk.
Buchner, A., & Wierzbicka, M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport. Pobrano 4 października 2021, z: https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/
Budziszewska, N. (2019a). Himalaje. W poszukiwaniu joginów. Wydawnictwo Sensus.
Budziszewska, N. (2019b). Oddziaływanie ciało-umysł na poziomie komórkowym. Pobrano 4 października 2021, z: https://ateliermysli.org/2019/07/29/oddzialywanie-umysl-cialo-mbis-na-poziomie-komorkowym/
Budziszewska, N. (2019c). Joga jako przykład terapii komplementarnej. Pobrano 4 października 2021, z: https://ateliermysli.org/2019/08/05/joga-jako-przyklad-terapii-komplementarnej/
Dębski, M., & Bigaj, M. (2019). Młodzi cyfrowi. Nowe technologie. Relacje. Dobrostan. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Pobrano 4 października 2021, z: https://dbamomojzasieg.pl/wp-content/uploads/2019/12/Mlodzi-Cyfrowi.-Nowe-technologie.-Relacje.-Dobrostan_ksiazka.pdf
GOV UK. PM launches Government’s first loneliness strategy. Pobrano 4 października 2021, z: https://www.gov.uk/government/news/pm-launches-governments-first-loneliness-strategy
Hatalska, N. (2021). Wiek paradoksów. Czy technologia nas ocali? Wydawnictwo Znak.
Hölzel, B. K., Carmody, J., Vangela, M., Congletona, C., Yerramsettia, S. M., Garta, T., & Lazar, S.W. (2011). Mindfulness practice leads to increases in regional brain gray matter density. Psychiatry Research: Neuroimaging, 191. 36–43.
Komunikat 1. (2021). KOMUNIKAT Nr 68/2021 Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego z dnia 22 września 2021 r. w sprawie wprowadzenia rekomendacji dotyczących postępowania oraz wsparcia w sytuacji kryzysu psychicznego. Pobrano 4 października 2021, z: https://bip.uni.wroc.pl/download/attachment/31290/km-nr-68_2021-z-dnia-22092021-r-rekomendacje-zdrowie-psychiczne.pdf
Komunikat CBOS. (2021). Komunikat z badań Edukacja zdalna –doświadczenia i oceny. 19/2021. Pobrano 4 października 2021, z: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_019_21.PDF
Lee, E., Deep, C., Palmer, B.W., Glorioso, D., Daly, R., Liu, J., Wt, X.M., Kim, H., Tarr, P., Yamada, Y., & Jeste, D.V. (2019). High Prevalence and Adverse Health Effects of Loneliness in Community-dwelling Adults Across the Lifespan: Role of Wisdom as a Protective Factor. International Psychogeriatrics, 31(10), 1447–1462. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6581650/
Ministerstwo Edukacji i Nauki. Podsumowanie roku szkolnego 2019/2020. Pobrano 4 października 2021, z: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podsumowanie-roku-szkolnego-20192020
Ministerstwo Edukacji i Nauki. Podsumowanie roku szkolnego 2020/2021. Pobrano 4 października 2021, z: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podsumowanie-roku-szkolnego-20202021
Podstawa. Podstawa Programowa Przedmiotu Wychowanie Fizyczne. Pobrano 4 października 2021, z: https://podstawaprogramowa.pl/Liceum-technikum/Wychowanie-fizyczne
Ptaszek, G., Stunża, G. D., Pyżalski, J., Dębski, M., & Bigaj, M. (2020). Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Radoń, S. (2019). Czy medytacja naprawdę działa?. Wydawnictwo WAM.
Radoń, S. (2020). Co naprawdę działa w medytacji? Wspólny rdzeń i specyfika medytacji. Wydawnictwo WAM.
Raport UNICEF. (2021). Life in Lockdown: Zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie dzieci i młodzieży w czasach COVID-19. Pobrano 4 października 2021, z: https://www.unicef-irc.org/publications/1227-life-in-lockdown.html
Sahdra, B. K., Shaver, P. R., & Brown, K. W. (2010). A scale to measure nonattachment: A Buddhist complement to western research on attachment and adaptative functioning. Journal of Personality Assessment, 92. 116–127.
Siegel, D. J. (2007). The mindful brain: Reflection and attunement in the cultivation of wellbeing. New York: Norton.
Tang, Y. Y., & Polsner, M. I. (2009). Attention training and attention state training. Trens in Cognitive Neuroscience, 13. 222–227.
Twenge, J. M. (2019). iGen: Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości. Smak Słowa.
UNICEF Polska. Pobrano 4 października 2021, z: https://unicef.pl/co-robimy/aktualnosci/wiadomosci/raport-unicef-co-najmniej-1–3-uczniow-na-swiecie-nie-ma--dostepu-do-nauki-zdalnej-podczas-zamkniecia-szkol-z-powodu-covid-19
Varela, F. J., Thompson, E., & Rosch, E. (1991). The embodied mind: Cognitive science and human experience. Cambridge, MA: MIT Press.
YoungMinds. (2021). Coronavirus: Impact on young people with mental health needs. Raport. Pobrano 4 października 2021, z: https://www.youngminds.org.uk/media/esifqn3z/youngminds-coronavirus-report-jan-2021.pdf