Treść głównego artykułu
Abstrakt
Doświadczane przez wszystkich zmiany cywilizacyjne związane również z pandemią, która uniemożliwia otwarte relacje ze światem oraz innymi osobami, z jednej strony demobilizuje oraz wywołuje stany zatrzymania i apatii, a z drugiej, poszukiwania nowych rozwiązań oraz sposobów radzenia sobie. Wyzwanie, przed którym stoi dziecko czy młody człowiek jest niewyobrażalnie trudniejsze od tego, które dotyka osobę dorosłą. W sytuacji lock-downu bardzo często pozostaje do minimum ograniczona możliwość nawiązywania kontaktu czy budowania relacji ze światem. Dlatego zaprezentowana autorska wersja „Relaksacji w relacji” jest propozycją relaksacji aktywnej i kreatywnej, kiedy rodzic, nauczyciel czy terapeuta podejmuje relaksacyjny dialog z dzieckiem dotyczący tego, co dla dziecka jest, w danej chwili, ważne. Nie mogąc do końca przewidzieć reakcji dziecka, prowadzący powinien być przygotowany na pozostawanie w otwartej relacji i ją utrzymać przez czas sesji. W tego rodzaju pracy sugeruje się, aby podczas „relaksacji w relacji” (w porównaniu do tradycyjnej sesji relaksacyjnej) ingerować w sposób bardziej kompleksowy, gdzie stosowane są nie tylko werbalne instrukcje, ale też ruch, dotyk czy dzielenie się emocjami, myślami czy wyobrażeniami.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Prawa autorskie (c) 2021 Forum Oświatowe

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Aleksandrowicz, J. (1987). Techniki wyobrażeniowe w psychoterapii. Psychoterapia, 60, 42–47.
- Arnett, J. (2000) Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist 55, 469–480.
- Balasubramanian, S., Rao, N. M., Goenka, A., Roderick, M., & Ramanan, A. V. (2020).
- Coronavirus disease (COVID-19) in Children – What We Know So Far and What We Do Not?, Indian Pediatric, 12, 83–89. https://doi.org/10.1007/s13312-020-1819-5
- Bauman, Z. (1995). Ponowoczesne przygody ciała. W: Z. Bauman Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności (s. 73–102). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
- Bettlheim, B. (1985). Cudowne i pożyteczne, o znaczeniach i wartościach baśni (D. Danek, Tł.). Państwowy Instytut Wydawniczy. (Praca oryginalna Uses of enchantment wydana w 1977).
- Brodin, P. (2020). Why is COVID-19 so mild in children? Acta Paediatrica, 109,1082–1083. https://doi.org/10.1111/apa.15271
- Brosch, A. (2007). Komunikacja tekstowa a poczucie alienacji wśród młodzieży. Kultura i Edukacja, 2, 82–92.
- Brytek-Matera, A. (Red.). (2010). Ciało w dobie współczesności. Wybrane zagadnienia z problematyki obrazu własnego ciała. Wydawnictwo Difin.
- Brytek-Matera, A. (2009). Obraz ciała – obraz siebie. Wizerunek własnego ciała w ujęciu psychospołecznym. Wydawnictwo Difin.
- Buss, A. (2001). Psychological Dimentions of the self. Sage Publication.
- Dąbkowska, M. (2021) Psychospołeczne konsekwencje pandemii koronawirusa (COVID-19) u dzieci i młodzieży – przegląd wybranych opracowań. Niepełnosprawność– Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 39, 150–160.
- Dąbrowski, K. (1996). W poszukiwaniu zdrowia psychicznego. Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Dąbrowski, K. (1985). Zdrowie psychiczne. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- Diener, E., Lucas, R.E., & Oishi S., (2004), Dobrostan psychiczny. Nauka o szczęściu i zadowoleniu z życia. In J. Czapiński (Red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (s. 35–50). Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Ellis, W.E., Dumas, T.M., & Forbes, L.M. (2020). Physically isolated but socially connected: Psychological adjustment and stress among adolescents during the initial COVID-19 crisis. Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement, 52(3), 177–187. https://doi.org/10.1037/cbs0000215
- Erikson, E.H. (1996). Dzieciństwo i społeczeństwo. Wydawnictwo Rebis. (Praca oryginalna Childhood and society wydana w 1963).
- Ghosh, R., Dubey, M., Chatterjee, S., & Dubey, S. (2020). Impact of COVID-19 on children: special focus on the psychosocial aspect. Minerva Pediatrica, 72(3), 226–235. https://doi.org/10.23736/s0026-4946.20.05887-9
- Giddens, A. (2006). Nowoczesność i tożsamość. "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN. (Praca oryginalna Modernity and self-identity : self and society in the late modern age wydana w 1991).
- Heitzman, J. (1998). PTSD jako następstwo klęski żywiołowej. Psychiatria Polska, 32(1), 5–13.
- Heitzman, J. (2020). Wpływ pandemii COVID-19 na zdrowie psychiczne. Psychiatria Polska, 54(2), 187–198. DOI: https://doi.org/10.12740/PP/120373
- Higgins, E.T. (1987). Self-discrepancy: A theory relating self and affect. Psychological Review, 94(3), 319-340.
- Jean-Luc, N. (2002). Corpus (M. Kwietniewska, Tł.). Wydawnictwo Słowo/obraz/terytoria. (Praca oryginalna wydana w 1992).
- Kappert, D. (2004). Archetypy, symbolika ciała, obrazy wewnętrzne. Osobisty rozwój i siły samouzdrawiające. Wydawnictwo ORION Renata Piotrowska.
- Kępiński, A. (1977). Twarz i ręka. Teksty, 2(32), 9–34.
- Kepner, J.I. (1991). Ciało w procesie psychoterapii Gestalt. Pusty Obłok.
- Keyes, C.L. (2006). Mental health in the CDS youth: Is America’s youth flourishing? American Journal of Orthopsychiatry, 76(3), 395–402.
- Lucas, R., Diener, E., & Suh, E. (1996). Discriminant validity of wellbeing measures. Journal of Personality and Social Psychology, 71, 616–628.
- Łukaszewski, Ł. (2020). Strategie adaptacyjne polskiej młodzieży w sytuacji izolacji społecznej. Społeczeństwo, Kultura, Wartości, 17–18, 1–9.
- Mandal, E. (2004). Ciało jako proces – cialo jako obiekt. Obraz ciała u studentów Akademii Wychowania Fizycznego i studentów kierunków uniwersyteckich. Czasopismo Psychologiczne, 10, 1, 35–47.
- Melosik, Z. (2010). Tożsamość, ciało i władza w kulturze instant. Wydawnictwo „Impuls”.
- Meyer, R. (1996). Somatoterapia. Wydawnictwo Psychologii i Kultury Eneteia.
- Mikucka, B. (2003). Ja-cielesne fundamentem osobowości. Polskie Forum Psychologiczne, 8(1–2), 30–40.
- Mołodecka, A. (2020). Problem zaburzeń zdrowia psychicznego młodzieży w dobie pandemii z perspektywy psychologii. Youth in Central and Eastern Europe, 6, 11, 88–92. DOI: https://doi.org/10.24917/ycee.2020.11.88-92
- Morganstein, J. C. (2020, 19 lutego). Coronavirus and mental health: Taking care of ourselves during infectious disease outbreaks. American Psychiatric Association APA Blog. https://www.psychiatry.org/news-room/apa-blogs/apa-blog/2020/02/coronavirus-and-mental-health-taking-care-of-ourselves-during-infectious--disease-outbreaks
- Prichard, I. & Tiggemann, M. (2005). Objectification in fitness centers: Self-objectification, body dissatisfaction and disordered eating in aerobic instructors and aerobic participants. Sex Roles: A Journal of Research, 53(1–2), 19–28. https://doi.org/10.1007/s11199-005-4270-0
- Pyżalski, J. (2021). Zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi w czasie pandemii COVID-19 – przegląd najistotniejszych problemów. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 20(2), 92–115. https://dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/view/804.
- Rees, G., Goswami, H., & Bradshaw, J. (2010). Developing an index of children’s subjective well-being in England. The Children’s Society. http://www.york.ac.uk/inst/spru/pubs/pdf/childswb.pdf.
- Ryff, C.D., & Keyes C.L. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69(4), 719–727. https://doi.org/10.1037/0022-3514.69.4.719
- Schusterman, R. (2010). Świadomość ciała. Dociekania z zakresu somaestetyki (W. Małecki & S. Stankiewicz, Tł.). Universitas. (Praca oryginalna Body consciousness : a philosophy of mindfulness and somaesthetics wydana w 2008).
- Siems, M. (1998). Ciało zna odpowiedź. Santorski&Co.
- Suchodolska, J. (2016). Kryzys w rozwoju psychospołecznym młodzieży – potrzeba wsparcia rodzinnego i środowiskowego. In A. Szczurek-Boruta, B. Chojnacka-Synaszko, A. Gancarz (Red.). Szkoła i rodzina w środowisku lokalnym: teoria i praktyka (s. 101–113). Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Taylor, S.E., & Brown, J.D. (1988). Illusion and well-being: A social psychological perspective on mental health. Psychological Bulletin, 103(2), 193–210. https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.2.193
- Wallston, K.A. & Wallston, B.S. (1982). Who is responsible for your health: The construct of health locus of control. In G. Sanders & J. Suls (Eds.). Social psychology of health and illness (s. 65–95). Lawrence Erlbaum & Associates.
- Wintrebert, H. (2012). Relaksacja dziecka (B. Rajba, Tł.). Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli PROTOTO. (Praca oryginalna Relaxation de l'enfant wydana w 2003).
Referencje
Aleksandrowicz, J. (1987). Techniki wyobrażeniowe w psychoterapii. Psychoterapia, 60, 42–47.
Arnett, J. (2000) Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist 55, 469–480.
Balasubramanian, S., Rao, N. M., Goenka, A., Roderick, M., & Ramanan, A. V. (2020).
Coronavirus disease (COVID-19) in Children – What We Know So Far and What We Do Not?, Indian Pediatric, 12, 83–89. https://doi.org/10.1007/s13312-020-1819-5
Bauman, Z. (1995). Ponowoczesne przygody ciała. W: Z. Bauman Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności (s. 73–102). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Bettlheim, B. (1985). Cudowne i pożyteczne, o znaczeniach i wartościach baśni (D. Danek, Tł.). Państwowy Instytut Wydawniczy. (Praca oryginalna Uses of enchantment wydana w 1977).
Brodin, P. (2020). Why is COVID-19 so mild in children? Acta Paediatrica, 109,1082–1083. https://doi.org/10.1111/apa.15271
Brosch, A. (2007). Komunikacja tekstowa a poczucie alienacji wśród młodzieży. Kultura i Edukacja, 2, 82–92.
Brytek-Matera, A. (Red.). (2010). Ciało w dobie współczesności. Wybrane zagadnienia z problematyki obrazu własnego ciała. Wydawnictwo Difin.
Brytek-Matera, A. (2009). Obraz ciała – obraz siebie. Wizerunek własnego ciała w ujęciu psychospołecznym. Wydawnictwo Difin.
Buss, A. (2001). Psychological Dimentions of the self. Sage Publication.
Dąbkowska, M. (2021) Psychospołeczne konsekwencje pandemii koronawirusa (COVID-19) u dzieci i młodzieży – przegląd wybranych opracowań. Niepełnosprawność– Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 39, 150–160.
Dąbrowski, K. (1996). W poszukiwaniu zdrowia psychicznego. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dąbrowski, K. (1985). Zdrowie psychiczne. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Diener, E., Lucas, R.E., & Oishi S., (2004), Dobrostan psychiczny. Nauka o szczęściu i zadowoleniu z życia. In J. Czapiński (Red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (s. 35–50). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ellis, W.E., Dumas, T.M., & Forbes, L.M. (2020). Physically isolated but socially connected: Psychological adjustment and stress among adolescents during the initial COVID-19 crisis. Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement, 52(3), 177–187. https://doi.org/10.1037/cbs0000215
Erikson, E.H. (1996). Dzieciństwo i społeczeństwo. Wydawnictwo Rebis. (Praca oryginalna Childhood and society wydana w 1963).
Ghosh, R., Dubey, M., Chatterjee, S., & Dubey, S. (2020). Impact of COVID-19 on children: special focus on the psychosocial aspect. Minerva Pediatrica, 72(3), 226–235. https://doi.org/10.23736/s0026-4946.20.05887-9
Giddens, A. (2006). Nowoczesność i tożsamość. "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN. (Praca oryginalna Modernity and self-identity : self and society in the late modern age wydana w 1991).
Heitzman, J. (1998). PTSD jako następstwo klęski żywiołowej. Psychiatria Polska, 32(1), 5–13.
Heitzman, J. (2020). Wpływ pandemii COVID-19 na zdrowie psychiczne. Psychiatria Polska, 54(2), 187–198. DOI: https://doi.org/10.12740/PP/120373
Higgins, E.T. (1987). Self-discrepancy: A theory relating self and affect. Psychological Review, 94(3), 319-340.
Jean-Luc, N. (2002). Corpus (M. Kwietniewska, Tł.). Wydawnictwo Słowo/obraz/terytoria. (Praca oryginalna wydana w 1992).
Kappert, D. (2004). Archetypy, symbolika ciała, obrazy wewnętrzne. Osobisty rozwój i siły samouzdrawiające. Wydawnictwo ORION Renata Piotrowska.
Kępiński, A. (1977). Twarz i ręka. Teksty, 2(32), 9–34.
Kepner, J.I. (1991). Ciało w procesie psychoterapii Gestalt. Pusty Obłok.
Keyes, C.L. (2006). Mental health in the CDS youth: Is America’s youth flourishing? American Journal of Orthopsychiatry, 76(3), 395–402.
Lucas, R., Diener, E., & Suh, E. (1996). Discriminant validity of wellbeing measures. Journal of Personality and Social Psychology, 71, 616–628.
Łukaszewski, Ł. (2020). Strategie adaptacyjne polskiej młodzieży w sytuacji izolacji społecznej. Społeczeństwo, Kultura, Wartości, 17–18, 1–9.
Mandal, E. (2004). Ciało jako proces – cialo jako obiekt. Obraz ciała u studentów Akademii Wychowania Fizycznego i studentów kierunków uniwersyteckich. Czasopismo Psychologiczne, 10, 1, 35–47.
Melosik, Z. (2010). Tożsamość, ciało i władza w kulturze instant. Wydawnictwo „Impuls”.
Meyer, R. (1996). Somatoterapia. Wydawnictwo Psychologii i Kultury Eneteia.
Mikucka, B. (2003). Ja-cielesne fundamentem osobowości. Polskie Forum Psychologiczne, 8(1–2), 30–40.
Mołodecka, A. (2020). Problem zaburzeń zdrowia psychicznego młodzieży w dobie pandemii z perspektywy psychologii. Youth in Central and Eastern Europe, 6, 11, 88–92. DOI: https://doi.org/10.24917/ycee.2020.11.88-92
Morganstein, J. C. (2020, 19 lutego). Coronavirus and mental health: Taking care of ourselves during infectious disease outbreaks. American Psychiatric Association APA Blog. https://www.psychiatry.org/news-room/apa-blogs/apa-blog/2020/02/coronavirus-and-mental-health-taking-care-of-ourselves-during-infectious--disease-outbreaks
Prichard, I. & Tiggemann, M. (2005). Objectification in fitness centers: Self-objectification, body dissatisfaction and disordered eating in aerobic instructors and aerobic participants. Sex Roles: A Journal of Research, 53(1–2), 19–28. https://doi.org/10.1007/s11199-005-4270-0
Pyżalski, J. (2021). Zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi w czasie pandemii COVID-19 – przegląd najistotniejszych problemów. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 20(2), 92–115. https://dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/view/804.
Rees, G., Goswami, H., & Bradshaw, J. (2010). Developing an index of children’s subjective well-being in England. The Children’s Society. http://www.york.ac.uk/inst/spru/pubs/pdf/childswb.pdf.
Ryff, C.D., & Keyes C.L. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69(4), 719–727. https://doi.org/10.1037/0022-3514.69.4.719
Schusterman, R. (2010). Świadomość ciała. Dociekania z zakresu somaestetyki (W. Małecki & S. Stankiewicz, Tł.). Universitas. (Praca oryginalna Body consciousness : a philosophy of mindfulness and somaesthetics wydana w 2008).
Siems, M. (1998). Ciało zna odpowiedź. Santorski&Co.
Suchodolska, J. (2016). Kryzys w rozwoju psychospołecznym młodzieży – potrzeba wsparcia rodzinnego i środowiskowego. In A. Szczurek-Boruta, B. Chojnacka-Synaszko, A. Gancarz (Red.). Szkoła i rodzina w środowisku lokalnym: teoria i praktyka (s. 101–113). Wydawnictwo Adam Marszałek.
Taylor, S.E., & Brown, J.D. (1988). Illusion and well-being: A social psychological perspective on mental health. Psychological Bulletin, 103(2), 193–210. https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.2.193
Wallston, K.A. & Wallston, B.S. (1982). Who is responsible for your health: The construct of health locus of control. In G. Sanders & J. Suls (Eds.). Social psychology of health and illness (s. 65–95). Lawrence Erlbaum & Associates.
Wintrebert, H. (2012). Relaksacja dziecka (B. Rajba, Tł.). Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli PROTOTO. (Praca oryginalna Relaxation de l'enfant wydana w 2003).