Treść głównego artykułu
Abstrakt
W ostatnich kilku latach odnotowuje się w Polsce znaczny wzrost zachowań autoagresywnych wśród dzieci i młodzieży oraz pogorszenie ich ogólnego stanu zdrowia psychicznego. Siedzący tryb życia, przyzwolenie na czas „wypełniony” przez elektronikę, nieodpowiednia dieta, brak kontaktu z naturą, osłabienie relacji rodzinnych, to tylko cząstka tworząca współczesne warunki rozwoju dzieci i młodzieży. Obowiązkiem i koniecznością w kontekście chęci zapobiegania problemom zdrowotnym wśród dzieci i młodzieży staje się wzmacnianie już od najmłodszych lat zasobów osobistych będących potencjałami zdrowia. Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie walorów jogi i relaksacji, ich psychosomatycznych praktyk jako właściwych środków umacniania dobrostanu psychicznego i fizycznego dzieci i młodzieży.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Prawa autorskie (c) 2022 Forum Oświatowe

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Bazzano, A. N., Anderson, C. E., Hylton, C., & Gustat, J. (2018). Effect of mindfulness and yoga on quality of life for elementary school students and teachers: results of a randomized controlled school-based study. Psychology research and behavior management, 11, 81–89. https://doi.org/10.2147/PRBM.S157503
- Bellinger, D.B., DeCaro, M. S., & Ralston, P. A. S. (2015). Mindfulness, anxiety, and high-stakes mathematics performance in the laboratory and classroom. Consciousness and Cognition, 37, 123-132. https://doi.org/10.1016/j.concog.2015.09.001
- Borys, B. (2010). Zasoby zdrowotne w psychice człowieka. Forum Medycyny Rodzinnej, 4(1), 44–52.
- Butzer, B., Ebert, M., Telles, S., & Khalsa, S.B. (2015). School-based Yoga Programs in the United States: A Survey. Advances in mind-body medicine. 29(4),18-26. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4831047/
- Hagen, I., & Nayar, U. S. (2014, 02 April). Yoga for children and young people’s mental health and well-being: research review and reflections on the mental health potentials of yoga. Frontiers in Psychiatry. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2014.00035
- Hobfoll, S. E. (1989). Conservation of resources. A new attempt at conceptualizing stress. American Psychologist, 44(3), 513-524. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0003-066X.44.3.513
- Huli, P. R. (2014). Stress management in adolescence. Quest Journals. Journal of Research in Humanities and Social Science, 2(7), 50–57.
- Kaley-Isley, L.C., Peterson, J., Fischer, C., & Peterson, E. (2010, August 7) Yoga as a complementary therapy for children and adolescents: a guide for clinicians. Psychiatry, 7(8), 20-32. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2945853/
- Khalsa, S. B., & Butzer, B. (2016). Yoga in school settings: a research review. Annals of the New York Academy of Sciences,1373(1), 45-55. https://doi.org/10.1111/nyas.13025
- Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress appraisal and coping. Springer.
- Luthe, W., & Schultz, J. H. (1969). Autogenic Therapy. Grune & Stratton.
- Mudyń, K. (2003). Czy można mieć zasoby, nie mając do nich dostępu? Problem dostępności zasobów. In Z. Juczyński, N. Ogińska-Bulik (Red.). Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu jednostki (s. 63-78). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Sanyaolu, A., Okorie, C., Qi X, Locke J, & Rehman S. (2019, December 1). Childhood and Adolescent Obesity in the United States: A Public Health Concern. Global Pediatric Health, 6. https://doi.org/10.1177/2333794X19891305
- Szyszko-Bohusz, A. (1975). Relaks – prawdziwy odpoczynek. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
- Szyszko-Bohusz, A. (2013). Pedagogika holistyczna oraz samodoskonalenie osobowości i bezpieczeństwo w dobie globalizacji. The Polish Journal of the Arts and Culture, 7(4), 201-217.
- Tucholska, K., & Gulla, B. (2007). Psychologia pozytywna – krytyczna analiza koncepcji. Studia z psychologii w KUL, 14, 107-131.
- Turosz, A. M. (2011). Zasoby osobiste i deficyty a jakość życia studentów Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. Problemy Higieny i Epidemiologii, 92(2),204-210.
- Wang, D., & Hagins, M. (2016, January 18). Perceive benefits of yoga among urban school students: A qualitative analysis. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, 2016. https://doi.org/10.1155/2016/8725654
- World Health Organization [WHO]. (2021, 18 January). Adolescent and young adult health. http://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/adolescents-health-risks-and-solutions
- World Health Organization [WHO]. Regional Office for Europe. (2005). European strategy for child and adolescent health and development. WHO Regional Office for Europe. https://apps.who.int/iris/handle/10665/107677
Referencje
Bazzano, A. N., Anderson, C. E., Hylton, C., & Gustat, J. (2018). Effect of mindfulness and yoga on quality of life for elementary school students and teachers: results of a randomized controlled school-based study. Psychology research and behavior management, 11, 81–89. https://doi.org/10.2147/PRBM.S157503
Bellinger, D.B., DeCaro, M. S., & Ralston, P. A. S. (2015). Mindfulness, anxiety, and high-stakes mathematics performance in the laboratory and classroom. Consciousness and Cognition, 37, 123-132. https://doi.org/10.1016/j.concog.2015.09.001
Borys, B. (2010). Zasoby zdrowotne w psychice człowieka. Forum Medycyny Rodzinnej, 4(1), 44–52.
Butzer, B., Ebert, M., Telles, S., & Khalsa, S.B. (2015). School-based Yoga Programs in the United States: A Survey. Advances in mind-body medicine. 29(4),18-26. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4831047/
Hagen, I., & Nayar, U. S. (2014, 02 April). Yoga for children and young people’s mental health and well-being: research review and reflections on the mental health potentials of yoga. Frontiers in Psychiatry. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2014.00035
Hobfoll, S. E. (1989). Conservation of resources. A new attempt at conceptualizing stress. American Psychologist, 44(3), 513-524. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0003-066X.44.3.513
Huli, P. R. (2014). Stress management in adolescence. Quest Journals. Journal of Research in Humanities and Social Science, 2(7), 50–57.
Kaley-Isley, L.C., Peterson, J., Fischer, C., & Peterson, E. (2010, August 7) Yoga as a complementary therapy for children and adolescents: a guide for clinicians. Psychiatry, 7(8), 20-32. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2945853/
Khalsa, S. B., & Butzer, B. (2016). Yoga in school settings: a research review. Annals of the New York Academy of Sciences,1373(1), 45-55. https://doi.org/10.1111/nyas.13025
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress appraisal and coping. Springer.
Luthe, W., & Schultz, J. H. (1969). Autogenic Therapy. Grune & Stratton.
Mudyń, K. (2003). Czy można mieć zasoby, nie mając do nich dostępu? Problem dostępności zasobów. In Z. Juczyński, N. Ogińska-Bulik (Red.). Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu jednostki (s. 63-78). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Sanyaolu, A., Okorie, C., Qi X, Locke J, & Rehman S. (2019, December 1). Childhood and Adolescent Obesity in the United States: A Public Health Concern. Global Pediatric Health, 6. https://doi.org/10.1177/2333794X19891305
Szyszko-Bohusz, A. (1975). Relaks – prawdziwy odpoczynek. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Szyszko-Bohusz, A. (2013). Pedagogika holistyczna oraz samodoskonalenie osobowości i bezpieczeństwo w dobie globalizacji. The Polish Journal of the Arts and Culture, 7(4), 201-217.
Tucholska, K., & Gulla, B. (2007). Psychologia pozytywna – krytyczna analiza koncepcji. Studia z psychologii w KUL, 14, 107-131.
Turosz, A. M. (2011). Zasoby osobiste i deficyty a jakość życia studentów Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. Problemy Higieny i Epidemiologii, 92(2),204-210.
Wang, D., & Hagins, M. (2016, January 18). Perceive benefits of yoga among urban school students: A qualitative analysis. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, 2016. https://doi.org/10.1155/2016/8725654
World Health Organization [WHO]. (2021, 18 January). Adolescent and young adult health. http://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/adolescents-health-risks-and-solutions
World Health Organization [WHO]. Regional Office for Europe. (2005). European strategy for child and adolescent health and development. WHO Regional Office for Europe. https://apps.who.int/iris/handle/10665/107677