Treść głównego artykułu
Abstrakt
Potrzeby determinowane przez szybko zmieniający się świat, którego podstawą jest gospodarka oparta na wiedzy, stawiają przed szkołą nowe, niełatwe wyzwania. Podstawowym zadaniem systemów edukacyjnych jest bowiem przygotowanie młodego pokolenia do szybkiej adaptacji do zachodzących dynamicznie przeobrażeń. Konieczne w takiej sytuacji jest kształtowanie samodzielności, aktywności, kreatywności, poczucia sprawczości oraz radzenia sobie w nowych, nierzadko trudnych sytuacjach życiowych, co wymaga nowego podejścia do procesu kształtowania osobowości młodego pokolenia oraz przeorientowania procesu dydaktyczno-wychowawczego z toku podającego na tok poszukiwania wiedzy. Szczególnymi zadaniami w tym zakresie zostali obarczeni współcześni nauczyciele, którzy bardzo często są jednocześnie inicjatorami, twórcami oraz realizatorami procesu dydaktyczno-wychowawczego. Dla realizacji modelu edukacji, którego fundamentem jest nurt konstruktywistyczny, szczególnie istotne są nauczycielskie kompetencje społeczne oraz informatyczne. Dlatego niezwykle ważne jest ich diagnozowanie w celu doskonalenia procesu edukacji nauczycielskiej w tym zakresie.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Prawa autorskie (c) 2022 Forum Oświatowe

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Borawska-Kalbarczyk, K. (2015). Kompetencje informacyjne uczniów w perspektywie zmian szkolnego środowiska uczenia się. Wydawnictwo Akademickie ŻAK.
- Cęcelek, G. (2020). Kompetencje społeczne nauczyciela szkoły uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych. Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Cęcelek, G., & Gogolewska-Tośka, M. (2018). Rezultaty oraz potrzeby permanentnego doskonalenia społecznych i obywatelskich kompetencji współczesnego nauczyciela – raport z badań. W: E. Stokowska-Zagdan, J. Flanz (red.), Kształcenie ustawiczne. Wymiar interdyscyplinarny. Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Skierniewicach.
- Czerepaniak-Walczak, M. (1997). Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela. Wydawnictwo „Edytor”.
- Czerepaniak-Walczak, M. (1994). Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
- Denek, K. (2000). Kompetencje nauczycieli w kontekście wyzwań XXI wieku i potrzeb reformy systemu edukacji w Polsce. W: K. Wenta (red.), Kształcenie pedagogiczne w dobie przemian edukacyjnych w Polsce (s. 29-46). Materiały Konferencyjne nr 46. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
- Dumont, H., Istance, D., & Benevides, F. (red.). (2013). Istota uczenia się. Wyniki badań w praktyce. Wolters Kluwer Polska.
- Dylak, S. (2009). Koniec „nauczania” czy nowy paradygmat dydaktyczny. W: L. Hurło, D. Klus-Stańska, & M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki (s. 40-49). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Dylak, S. (2000). Konstruktywizm jako obiecująca perspektywa kształcenia nauczycieli. Edukacja Przyrodnicza w Szkole Podstawowej, Zeszyt specjalny, 15-33.
- Dylak, S. (1995). Wizualizacja w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
- Filipiak, E. (2009). Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Głowala, A. (2013). W poszukiwaniu nauczycielskiej autonomii. W: J. Piekarski, L.Tomaszewska, A. Głowala, & M. Kamińska (red.), Nowa jakość w edukacji? Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku.
- Hattie, J. (2009). Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analysesrelating to achievement. Routledge.
- Kaczmarczyk, M. (2015). W stronę dydaktyki ewolucyjnej. Praktyczny wymiar neuronauk w środowisku szkolnym. W: G. Mazurkiewicz (red.), Ucząca się szkoła. Od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty (s. 141-157). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Klus-Stańska, D. (2002). Konstruowanie wiedzy o szkole. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
- Konieczna-Kucharska, M. (2015). Miękkie i twarde kompetencje nauczycieli, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, 19, 229-241. https://zim.pcz.pl/znwz/files/Mi-kkie-i-twarde-kompetencje-nauczycieli.pdf
- Kordziński, J. (2018). Szkoła uczenia się. Wolters Kluwer Polska.
- Mazurkiewicz, G. (2015). Teoria ewolucji. Od uczących się jednostek do uczącej się wspólnoty. W: G. Mazurkiewicz (red.), Ucząca się szkoła. Od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty (s. 13-24). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Matczak, A. (2001). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych (KKS). Podręcznik. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
- Okoń, W. (1984). Słownik pedagogiczny. Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Strykowski, W., Strykowska-Nowakowska, J. (2017). Kompetencje medialno-informatyczne przyszłych nauczycieli. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 36(4), 33-48. DOI: https://doi.org/https://doi.10.17951/lrp. 2017.36.4.33
Referencje
Borawska-Kalbarczyk, K. (2015). Kompetencje informacyjne uczniów w perspektywie zmian szkolnego środowiska uczenia się. Wydawnictwo Akademickie ŻAK.
Cęcelek, G. (2020). Kompetencje społeczne nauczyciela szkoły uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych. Wydawnictwo Adam Marszałek.
Cęcelek, G., & Gogolewska-Tośka, M. (2018). Rezultaty oraz potrzeby permanentnego doskonalenia społecznych i obywatelskich kompetencji współczesnego nauczyciela – raport z badań. W: E. Stokowska-Zagdan, J. Flanz (red.), Kształcenie ustawiczne. Wymiar interdyscyplinarny. Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Skierniewicach.
Czerepaniak-Walczak, M. (1997). Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela. Wydawnictwo „Edytor”.
Czerepaniak-Walczak, M. (1994). Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Denek, K. (2000). Kompetencje nauczycieli w kontekście wyzwań XXI wieku i potrzeb reformy systemu edukacji w Polsce. W: K. Wenta (red.), Kształcenie pedagogiczne w dobie przemian edukacyjnych w Polsce (s. 29-46). Materiały Konferencyjne nr 46. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Dumont, H., Istance, D., & Benevides, F. (red.). (2013). Istota uczenia się. Wyniki badań w praktyce. Wolters Kluwer Polska.
Dylak, S. (2009). Koniec „nauczania” czy nowy paradygmat dydaktyczny. W: L. Hurło, D. Klus-Stańska, & M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki (s. 40-49). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Dylak, S. (2000). Konstruktywizm jako obiecująca perspektywa kształcenia nauczycieli. Edukacja Przyrodnicza w Szkole Podstawowej, Zeszyt specjalny, 15-33.
Dylak, S. (1995). Wizualizacja w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Filipiak, E. (2009). Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Głowala, A. (2013). W poszukiwaniu nauczycielskiej autonomii. W: J. Piekarski, L.Tomaszewska, A. Głowala, & M. Kamińska (red.), Nowa jakość w edukacji? Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku.
Hattie, J. (2009). Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analysesrelating to achievement. Routledge.
Kaczmarczyk, M. (2015). W stronę dydaktyki ewolucyjnej. Praktyczny wymiar neuronauk w środowisku szkolnym. W: G. Mazurkiewicz (red.), Ucząca się szkoła. Od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty (s. 141-157). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Klus-Stańska, D. (2002). Konstruowanie wiedzy o szkole. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Konieczna-Kucharska, M. (2015). Miękkie i twarde kompetencje nauczycieli, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, 19, 229-241. https://zim.pcz.pl/znwz/files/Mi-kkie-i-twarde-kompetencje-nauczycieli.pdf
Kordziński, J. (2018). Szkoła uczenia się. Wolters Kluwer Polska.
Mazurkiewicz, G. (2015). Teoria ewolucji. Od uczących się jednostek do uczącej się wspólnoty. W: G. Mazurkiewicz (red.), Ucząca się szkoła. Od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty (s. 13-24). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Matczak, A. (2001). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych (KKS). Podręcznik. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Okoń, W. (1984). Słownik pedagogiczny. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Strykowski, W., Strykowska-Nowakowska, J. (2017). Kompetencje medialno-informatyczne przyszłych nauczycieli. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 36(4), 33-48. DOI: https://doi.org/https://doi.10.17951/lrp. 2017.36.4.33