Treść głównego artykułu
Abstrakt
Artykuł wskazuje na sposób funkcjonowania instytucji kuratora społecznego w Polsce przy zastosowaniu koncepcji władzy i rządomyślności M. Foucault. Opisuje dysonans pomiędzy sferą idealizacyjną, teorią, założeniami instytucji kuratora, a sferą instrumentalną, praktyką, czyli sposobem sprawowania nadzorów kuratorskich. Pomimo założeń ustawowych, które przedstawiają kuratelę jako instytucję pomocową, moje doświadczenia jako kuratora społecznego, jak również wyniki moich badań autoetnograficznych - wskazują na trudności w spełnianiu tego celu w praktyce. Praca kuratora wydaje się polegać przede wszystkim na zbieraniu informacji, które służą sprawowaniu władzy przez państwo. Dominująca kontrolna funkcja kuratora wymagana przez sądy jest często sprzeczna z pomocowymi założeniami ustawowymi jak również z prospołecznym nastawieniem wielu kuratorów.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Agamben, G. (2010). Czym jest urządzanie? W: G. Agamben, Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
- Archacka, M. (2015). Rządomyślność versus urządzanie. Michela Foucaulta nowa koncepcja władzy. Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja,1.
- Bałandynowicz, A. (2006). Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa.Warszawa: Wydawnictwo Prawo i Praktyka Gospodarcza.
- Berger, L., Luckmann, T. (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
- Borkowska-Beszta, B. (2009). W tym cieniu jest tyle słońca. Pedagogika kultury 5
- Chutorański, M. ( 2013). Pojęcia i konteksty wychowania w pracach Michela Foucaulta. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Czyżewski, M. (2009). Między panoptyzmem i »rządomyślnością« – uwagi o kulturze naszych czasów. Kultura Współczesna, 2.
- Dean, M. (2010). Governmentality. Power and rule in modern society. London: Sage.
- Dzięcioł, B. (2002). Poza kontrolą. Funkcjonowanie kontroli społecznej wobec dziecka w wielkim mieście. Poznań
- Foucault, M. (1988). Gry władzy, tłum. T. Komendant. W: Literatura na Świecie 6/88, 319.
- Foucault, M. (1998). Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Warszawa: Fundacja Aletheia.
- Foucault, M. (2010). Bezpieczeństwo, terytorium, populacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Gromek, K. (2009). Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Komentarz. Warszawa: Wydawnictwo C. H. Beck.
- Heine, M. (1982a). Warunki efektywności resocjalizacji nieletnich poddanych dozorowi sądowych kuratorów społecznych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
- Heine, M. (1986b). Wprowadzenie do metodyki pracy kuratora sądowego dla nieletnich.
- Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
- Heurtaux, J. Przemyśleć z Michelem Foucaultem działania publiczne. W: L. Banasiak,
- K. M. Jaksender, A. Kucner. (red.). (2011). Deleuze, Derrida. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Hindess, B. (1999). Filozofowie władzy, przeł. Leszczyński D., Rasiński L.Warszawa- Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Jadach, K. (2011). Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych, Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu A. Mickiewicza.
- Jedynak, T. Stasiak, K. (2008). Zarys metodyki pracy kuratora sadowego, Warszawa: Wydawnictwo Lexis Neksis.
- Kacperczyk, A. (2016). Nie muszę się tak bratać. Rola autoetnografi w analizie emocjonalnych aspektów działania wspinaczkowego W: Kafar, M. (red.). Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łudzkiego
- Kalinowski., M. Pełka, J. (2003). Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
- Lemert, Ch. C., Gillan, G. (1999). Michael Foucault teoria społeczna i transgresja. Warszawa - Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Męczkowska, A. (2006). Podmiot i pedagogika Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
- Mielczarek, M. (2009). Władza doradcy w relacjach z radzącym się. W: A. Kargulowa (red.) Poradnictwo- kontynuacja dyskursu.
- Monist-Czerwińska, M. (2008). Aspekty wychowawcze w pracy społecznych kuratorów rodzinnych. W: Skuteczna resocjalizacja: doświadczenia i propozycje., red. Z. Bartkowicz, A. Węgliński. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej.
- Nowak, J.(2017). Pojęcie władzy w ujęciu Michela Foucaulta i Hannah Arend, Studia z Historii Filozofii 1 (8)
- Ostrihanska , Z. (2010). W: Bojarski T., Kodeks Karny. Komentarz. , Wydawnictwo Lexis Neksis,
- Ostrihanska, Z., Paszkiewicz A. (2012). Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze rodzinnego kuratora społecznego. Lublin: Wydawnictwo Norbertinum,
- Ostrowicka, H. (2015). Pojęcie i badania "urządzania" czyli o recepcji idei Michela Foucaulta raz jeszcze. Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja, 1
- Rasiński, L. (2010). Dyskurs i władza. Zarys polityki agonistycznej. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej,
- Rasiński, L. (2012). Śladami Marksa i Wittgensteina. Krytyka społeczna bez teorii krytycznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN,
- Siarkiewicz, E. (2000). Ostatni bastion. Jawne i ukryte wymiary pracy przedszkola. Kraków: Oficyna Wydawnicza impuls,
- Siarkiewicz, E. (2004). Niejednoznaczność poradnictwa. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
- Szkudlarek, T. (2000). Wyzwanie pedagogiki krytycznej. W: B. Śliwierski, Wyzwanie pedagogiki krytycznej i antypedagogiki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls,
- Szkudlarek, T. (1993) Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls,
- Węgliński, A. (2008). Tożsamość zawodowa kuratorów rodzinnych a skuteczność oddziaływań resocjalizacyjnych rodzinnych. W: Bartkowicz, Z.,Węgliński, A. (red.). Skuteczna resocjalizacja: doświadczenia i propozycje. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej,
- Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, Dz.U. 2001 nr 98 poz. 1071
Referencje
Agamben, G. (2010). Czym jest urządzanie? W: G. Agamben, Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Archacka, M. (2015). Rządomyślność versus urządzanie. Michela Foucaulta nowa koncepcja władzy. Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja,1.
Bałandynowicz, A. (2006). Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa.Warszawa: Wydawnictwo Prawo i Praktyka Gospodarcza.
Berger, L., Luckmann, T. (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Borkowska-Beszta, B. (2009). W tym cieniu jest tyle słońca. Pedagogika kultury 5
Chutorański, M. ( 2013). Pojęcia i konteksty wychowania w pracach Michela Foucaulta. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Czyżewski, M. (2009). Między panoptyzmem i »rządomyślnością« – uwagi o kulturze naszych czasów. Kultura Współczesna, 2.
Dean, M. (2010). Governmentality. Power and rule in modern society. London: Sage.
Dzięcioł, B. (2002). Poza kontrolą. Funkcjonowanie kontroli społecznej wobec dziecka w wielkim mieście. Poznań
Foucault, M. (1988). Gry władzy, tłum. T. Komendant. W: Literatura na Świecie 6/88, 319.
Foucault, M. (1998). Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Foucault, M. (2010). Bezpieczeństwo, terytorium, populacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gromek, K. (2009). Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Komentarz. Warszawa: Wydawnictwo C. H. Beck.
Heine, M. (1982a). Warunki efektywności resocjalizacji nieletnich poddanych dozorowi sądowych kuratorów społecznych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Heine, M. (1986b). Wprowadzenie do metodyki pracy kuratora sądowego dla nieletnich.
Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Heurtaux, J. Przemyśleć z Michelem Foucaultem działania publiczne. W: L. Banasiak,
K. M. Jaksender, A. Kucner. (red.). (2011). Deleuze, Derrida. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Hindess, B. (1999). Filozofowie władzy, przeł. Leszczyński D., Rasiński L.Warszawa- Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jadach, K. (2011). Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych, Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu A. Mickiewicza.
Jedynak, T. Stasiak, K. (2008). Zarys metodyki pracy kuratora sadowego, Warszawa: Wydawnictwo Lexis Neksis.
Kacperczyk, A. (2016). Nie muszę się tak bratać. Rola autoetnografi w analizie emocjonalnych aspektów działania wspinaczkowego W: Kafar, M. (red.). Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łudzkiego
Kalinowski., M. Pełka, J. (2003). Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Lemert, Ch. C., Gillan, G. (1999). Michael Foucault teoria społeczna i transgresja. Warszawa - Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Męczkowska, A. (2006). Podmiot i pedagogika Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Mielczarek, M. (2009). Władza doradcy w relacjach z radzącym się. W: A. Kargulowa (red.) Poradnictwo- kontynuacja dyskursu.
Monist-Czerwińska, M. (2008). Aspekty wychowawcze w pracy społecznych kuratorów rodzinnych. W: Skuteczna resocjalizacja: doświadczenia i propozycje., red. Z. Bartkowicz, A. Węgliński. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej.
Nowak, J.(2017). Pojęcie władzy w ujęciu Michela Foucaulta i Hannah Arend, Studia z Historii Filozofii 1 (8)
Ostrihanska , Z. (2010). W: Bojarski T., Kodeks Karny. Komentarz. , Wydawnictwo Lexis Neksis,
Ostrihanska, Z., Paszkiewicz A. (2012). Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze rodzinnego kuratora społecznego. Lublin: Wydawnictwo Norbertinum,
Ostrowicka, H. (2015). Pojęcie i badania "urządzania" czyli o recepcji idei Michela Foucaulta raz jeszcze. Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja, 1
Rasiński, L. (2010). Dyskurs i władza. Zarys polityki agonistycznej. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej,
Rasiński, L. (2012). Śladami Marksa i Wittgensteina. Krytyka społeczna bez teorii krytycznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN,
Siarkiewicz, E. (2000). Ostatni bastion. Jawne i ukryte wymiary pracy przedszkola. Kraków: Oficyna Wydawnicza impuls,
Siarkiewicz, E. (2004). Niejednoznaczność poradnictwa. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Szkudlarek, T. (2000). Wyzwanie pedagogiki krytycznej. W: B. Śliwierski, Wyzwanie pedagogiki krytycznej i antypedagogiki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls,
Szkudlarek, T. (1993) Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls,
Węgliński, A. (2008). Tożsamość zawodowa kuratorów rodzinnych a skuteczność oddziaływań resocjalizacyjnych rodzinnych. W: Bartkowicz, Z.,Węgliński, A. (red.). Skuteczna resocjalizacja: doświadczenia i propozycje. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej,
Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, Dz.U. 2001 nr 98 poz. 1071