Treść głównego artykułu
Abstrakt
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Banach, C. (1999). Polska szkoła i system edukacji – przemiany i perspektywy. Toruń.
- Bonstingl, J. (1995). Szkoły jakości: wprowadzenie do Total Quality management w edukacji. Warszawa.
- Daniecki, W. (2004). Strategie zmian. Warszawa.
- Denek, K. (1998). O nowy kształt edukacji. Toruń.
- Duraj-Nowakowa, K. (1997). Modelowanie systemowe w pedagogice. Kraków.
- Figiel, M. (2001). Szkoły autorskie w Polsce. Realizacje edukacyjnych utopii. Kraków.
- Fullan, M. (2006). Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą. Warszawa.
- Gęsicki, J., Wiatr, J. J. (2001). Problemy edukacji. Koszalin.
- Glasl, F. (2009). Pomocy-konflikty! Kraków.
- Gołaszewski, T. (1977). Szkoła jako system społeczny. Warszawa.
- Górniewicz, J. (1996). Szkoła a demokracja. Wychowanie na co dzień, 6.
- Jung-Miklaszewska, J., Rusakowska, D. (1995). Szkoły społeczne in statu nascendi. Warszawa.
- Kamińska-Juckiewicz, M. (2002). Postawy i zachowania nauczycieli. Płock.
- Kawecki, I. (2004). Wiedza praktyczna nauczyciela. Kraków.
- Kawula, S. (1997). Rodzina a start społeczny i edukacyjny młodych pokoleń. W: S. Kawula, J. Brągiel, A. W. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Toruń.
- Kocowski, T. (1982). Potrzeby człowieka: koncepcja systemowa. Warszawa.
- Kołodziejczyk, W. (2000). Miejsce wartości w szkole – nowa koncepcja zarządzania. W: Jakość w edukacji. Warszawa.
- Kwieciński, Z. (1995). Dynamika funkcjonowania szkoły: studium empiryczne z socjologii edukacji. Toruń.
- Kwieciński, Z. (2001). Między patosem a dekadencją: sto pytań o edukację w przejściu stuleci. W: A. Nalaskowski, K. Rubacha (red.), Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia. Toruń.
- Lewowicki, T. (2002). Polityka oświatowa – od demona przeszłości, poprzez chaos okresu przemian ustrojowych – ku nowej polityce edukacyjnej. W: R. Kwiecińska, S. Kowal (red.), Edukacyjne drogi i bezdroża. Kraków.
- Lisowski, A. (1998). Badanie potrzeb społecznych. Warszawa.
- Masłyk-Musiał, E. (1999). Społeczeństwo i organizacje. Lublin.
- Nalaskowski, A. (1995). Szanse szkoły z wyboru. Toruń.
- Nowosad, I. (2003). Perspektywy rozwoju szkoły. Warszawa.
- Nussbaum, M. (2008). Kształcenie dla zysku, kształcenie dla wolności. W: B. D. Gołębniak (red.), Pytanie o szkołę wyższą: w trosce o społeczeństwo. Warszawa.
- Okrasko, J. (1991). Szkoły społeczne, czyli kwadratura koła. Edukacja i Dialog, 2.
- Paszyński, W. (2008). Wychowanie w kontekście zmieniającej się polityki oświatowej – czyli od ideologii do ideologii. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie – Pojęcia – Procesy – Konteksty. Gdańsk.
- Przyborowska, B. (1997). Szkolnictwo niepubliczne w Polsce: oczekiwania i rzeczywistość. Toruń.
- Przyborowska, B. (2003). Struktury innowacyjne w edukacji. Toruń.
- Putkiewicz, E. (2004). Wiłkomirska A., Szkoły publiczne i niepubliczne: porównanie środowisk edukacyjnych. Warszawa.
- Radziewicz, J. (1989). Samorządność szkolna podstawą wychowania demokratycznego. Rocznik Pedagogiczny, 15.
- Radziewicz-Winnicki, A. (1997). Dylematy w przekazie wartości edukacyjnych w warunkach zmiany społecznej. Edukacja, 2.
- Radziewicz-Winnicki, A. (2004). Społeczeństwo w trakcie zmiany. Gdańsk.
- Rychard, A. (1995). Ludzie i instytucje. Kto tworzy nowy ład? W: A. Sułek, J. Styk, I. Machaj (red.), Ludzie i instytucje: stawanie się ładu społecznego. Lublin.
- Sałaciński, L. (2003). Obowiązek, odpowiedzialność oraz powinność aksjologiczna nauczyciela. W: Szanse na sukces w szkole. Zielona Góra.
- Schulz, R. (1992). Szkoła – instytucja – system – rozwój. Toruń.
- Schulz, R. (1993). Szkoła jako organizacja. Toruń.
- Senge, P., Kleiner, A., Roberts, C., Ross, R., Smith, B. (2002). Piąta dyscyplina: materiały dla praktyka. Jak budować organizację uczącą się. Kraków.
- Smolińska-Theiss, B. (2000). Szkoła w służbie rodziny. W: Miejsce i rola rodziców w polskim systemie edukacyjnym. Warszawa.
- Starzyński, W. (2003). Nowy rok szkolny. Szkoły Dialogu, 14.
- Szymański M. J. (2001). Kryzys i zmiana. Studia nad przemianami edukacyjnymi w Polsce w latach dziewięćdziesiątych. Kraków.
- Szymański, M. J. (2004). W poszukiwaniu drogi. Szanse i problemy edukacji w Polsce. Kraków.
- Szymański, M. J. (2010). Szanse i bariery tworzenia demokratycznej szkoły we współczesnym społeczeństwie. W: T. Gumuła, T. Dyrda (red.), Szkoły, nauczyciele, uczniowie: dyskusja o programie, metodzie, uczeniu się w Europie. Radom.
- Śliwerski, B. (red.). (2001). Nowe konteksty (dla) pedagogiki alternatywnej XXI wieku. Kraków.
- Śliwerski, B. (2008). Jak zmienić szkołę? Kraków.
- Tołwińska, B. (2009). Style zachowania się dyrektorów szkół w sytuacjach konfliktowych. W: K. Błaszczyk, M. Drzewowski, W. J. Maliszewski (red.), Komunikacja społeczna a zarządzanie we współczesnej szkole. Toruń.
- Tuohy, D. (2002). Dusza szkoły. Warszawa.
- Wilk, T. (2002). Możliwości zaspokojenia potrzeb edukacyjnych młodzieży w warunkach zmiany społecznej w Polsce. Katowice.
- Wiłkomirska, A. (1997). Szkoła i nauczyciele w oczach ucznia. Edukacja i Dialog, 6.
- Zahorska, M. (2002). Szkoła; między państwem, społeczeństwem a rynkiem. Warszawa.
- Zbróg, Z. (2005). Wybrane założenia podstawy programowej a praktyka szkolna. W: Z. Ratajek (red.), Uczeń we współczesnej szkole. Kielce.
- Zbróg, Z. (2006). Potrzeby organizacji a sytuacja szkolna nauczycieli – znamiona obecnego kryzysu szkoły. W: B. Muchacka (red.), Szkoła w nauce i praktyce społecznej (t. 2). Kraków.
- Zbróg, Z. (2006). Identyfikowanie potrzeb nauczycieli. Edukacja, 3.
- Zbróg, Z. (2008). Funkcjonowanie niepublicznych szkół podstawowych w kontekście potrzeb społecznych – raport z badań własnych. Przegląd Badań Edukacyjnych, 6.
- Zbróg, Z. (2009a). Kryzysy podmiotowe i koncepcyjne w niepublicznych szkołach podstawowych. W: M. Walancik (red.), Aktualne przejawy patologii i dewiacji społecznej. Toruń.
- Zbróg, Z. (2009). Wypalenie zawodowe jako skutek niezaspokojenia podstawowych potrzeb społecznych nauczycieli. W: S. Popek, A. Winiarz (red.), Nauczyciel. Zawód. Pasja. Powołanie. Lublin.
- Zbróg, Z. (2009). Satysfakcja ze szkoły najważniejszych podmiotów szkolnych: uczniów, nauczycieli i rodziców. Kwartalnik Pedagogiczny, 1.
Referencje
Banach, C. (1999). Polska szkoła i system edukacji – przemiany i perspektywy. Toruń.
Bonstingl, J. (1995). Szkoły jakości: wprowadzenie do Total Quality management w edukacji. Warszawa.
Daniecki, W. (2004). Strategie zmian. Warszawa.
Denek, K. (1998). O nowy kształt edukacji. Toruń.
Duraj-Nowakowa, K. (1997). Modelowanie systemowe w pedagogice. Kraków.
Figiel, M. (2001). Szkoły autorskie w Polsce. Realizacje edukacyjnych utopii. Kraków.
Fullan, M. (2006). Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą. Warszawa.
Gęsicki, J., Wiatr, J. J. (2001). Problemy edukacji. Koszalin.
Glasl, F. (2009). Pomocy-konflikty! Kraków.
Gołaszewski, T. (1977). Szkoła jako system społeczny. Warszawa.
Górniewicz, J. (1996). Szkoła a demokracja. Wychowanie na co dzień, 6.
Jung-Miklaszewska, J., Rusakowska, D. (1995). Szkoły społeczne in statu nascendi. Warszawa.
Kamińska-Juckiewicz, M. (2002). Postawy i zachowania nauczycieli. Płock.
Kawecki, I. (2004). Wiedza praktyczna nauczyciela. Kraków.
Kawula, S. (1997). Rodzina a start społeczny i edukacyjny młodych pokoleń. W: S. Kawula, J. Brągiel, A. W. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Toruń.
Kocowski, T. (1982). Potrzeby człowieka: koncepcja systemowa. Warszawa.
Kołodziejczyk, W. (2000). Miejsce wartości w szkole – nowa koncepcja zarządzania. W: Jakość w edukacji. Warszawa.
Kwieciński, Z. (1995). Dynamika funkcjonowania szkoły: studium empiryczne z socjologii edukacji. Toruń.
Kwieciński, Z. (2001). Między patosem a dekadencją: sto pytań o edukację w przejściu stuleci. W: A. Nalaskowski, K. Rubacha (red.), Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia. Toruń.
Lewowicki, T. (2002). Polityka oświatowa – od demona przeszłości, poprzez chaos okresu przemian ustrojowych – ku nowej polityce edukacyjnej. W: R. Kwiecińska, S. Kowal (red.), Edukacyjne drogi i bezdroża. Kraków.
Lisowski, A. (1998). Badanie potrzeb społecznych. Warszawa.
Masłyk-Musiał, E. (1999). Społeczeństwo i organizacje. Lublin.
Nalaskowski, A. (1995). Szanse szkoły z wyboru. Toruń.
Nowosad, I. (2003). Perspektywy rozwoju szkoły. Warszawa.
Nussbaum, M. (2008). Kształcenie dla zysku, kształcenie dla wolności. W: B. D. Gołębniak (red.), Pytanie o szkołę wyższą: w trosce o społeczeństwo. Warszawa.
Okrasko, J. (1991). Szkoły społeczne, czyli kwadratura koła. Edukacja i Dialog, 2.
Paszyński, W. (2008). Wychowanie w kontekście zmieniającej się polityki oświatowej – czyli od ideologii do ideologii. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie – Pojęcia – Procesy – Konteksty. Gdańsk.
Przyborowska, B. (1997). Szkolnictwo niepubliczne w Polsce: oczekiwania i rzeczywistość. Toruń.
Przyborowska, B. (2003). Struktury innowacyjne w edukacji. Toruń.
Putkiewicz, E. (2004). Wiłkomirska A., Szkoły publiczne i niepubliczne: porównanie środowisk edukacyjnych. Warszawa.
Radziewicz, J. (1989). Samorządność szkolna podstawą wychowania demokratycznego. Rocznik Pedagogiczny, 15.
Radziewicz-Winnicki, A. (1997). Dylematy w przekazie wartości edukacyjnych w warunkach zmiany społecznej. Edukacja, 2.
Radziewicz-Winnicki, A. (2004). Społeczeństwo w trakcie zmiany. Gdańsk.
Rychard, A. (1995). Ludzie i instytucje. Kto tworzy nowy ład? W: A. Sułek, J. Styk, I. Machaj (red.), Ludzie i instytucje: stawanie się ładu społecznego. Lublin.
Sałaciński, L. (2003). Obowiązek, odpowiedzialność oraz powinność aksjologiczna nauczyciela. W: Szanse na sukces w szkole. Zielona Góra.
Schulz, R. (1992). Szkoła – instytucja – system – rozwój. Toruń.
Schulz, R. (1993). Szkoła jako organizacja. Toruń.
Senge, P., Kleiner, A., Roberts, C., Ross, R., Smith, B. (2002). Piąta dyscyplina: materiały dla praktyka. Jak budować organizację uczącą się. Kraków.
Smolińska-Theiss, B. (2000). Szkoła w służbie rodziny. W: Miejsce i rola rodziców w polskim systemie edukacyjnym. Warszawa.
Starzyński, W. (2003). Nowy rok szkolny. Szkoły Dialogu, 14.
Szymański M. J. (2001). Kryzys i zmiana. Studia nad przemianami edukacyjnymi w Polsce w latach dziewięćdziesiątych. Kraków.
Szymański, M. J. (2004). W poszukiwaniu drogi. Szanse i problemy edukacji w Polsce. Kraków.
Szymański, M. J. (2010). Szanse i bariery tworzenia demokratycznej szkoły we współczesnym społeczeństwie. W: T. Gumuła, T. Dyrda (red.), Szkoły, nauczyciele, uczniowie: dyskusja o programie, metodzie, uczeniu się w Europie. Radom.
Śliwerski, B. (red.). (2001). Nowe konteksty (dla) pedagogiki alternatywnej XXI wieku. Kraków.
Śliwerski, B. (2008). Jak zmienić szkołę? Kraków.
Tołwińska, B. (2009). Style zachowania się dyrektorów szkół w sytuacjach konfliktowych. W: K. Błaszczyk, M. Drzewowski, W. J. Maliszewski (red.), Komunikacja społeczna a zarządzanie we współczesnej szkole. Toruń.
Tuohy, D. (2002). Dusza szkoły. Warszawa.
Wilk, T. (2002). Możliwości zaspokojenia potrzeb edukacyjnych młodzieży w warunkach zmiany społecznej w Polsce. Katowice.
Wiłkomirska, A. (1997). Szkoła i nauczyciele w oczach ucznia. Edukacja i Dialog, 6.
Zahorska, M. (2002). Szkoła; między państwem, społeczeństwem a rynkiem. Warszawa.
Zbróg, Z. (2005). Wybrane założenia podstawy programowej a praktyka szkolna. W: Z. Ratajek (red.), Uczeń we współczesnej szkole. Kielce.
Zbróg, Z. (2006). Potrzeby organizacji a sytuacja szkolna nauczycieli – znamiona obecnego kryzysu szkoły. W: B. Muchacka (red.), Szkoła w nauce i praktyce społecznej (t. 2). Kraków.
Zbróg, Z. (2006). Identyfikowanie potrzeb nauczycieli. Edukacja, 3.
Zbróg, Z. (2008). Funkcjonowanie niepublicznych szkół podstawowych w kontekście potrzeb społecznych – raport z badań własnych. Przegląd Badań Edukacyjnych, 6.
Zbróg, Z. (2009a). Kryzysy podmiotowe i koncepcyjne w niepublicznych szkołach podstawowych. W: M. Walancik (red.), Aktualne przejawy patologii i dewiacji społecznej. Toruń.
Zbróg, Z. (2009). Wypalenie zawodowe jako skutek niezaspokojenia podstawowych potrzeb społecznych nauczycieli. W: S. Popek, A. Winiarz (red.), Nauczyciel. Zawód. Pasja. Powołanie. Lublin.
Zbróg, Z. (2009). Satysfakcja ze szkoły najważniejszych podmiotów szkolnych: uczniów, nauczycieli i rodziców. Kwartalnik Pedagogiczny, 1.