Treść głównego artykułu
Abstrakt
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Anttila T., Poikolainen K., Uutela A., Lönnqvist J. (2000). Structure and determinants of worrying among adolescent girls. Journal of Youth Studies, 3, 49–60.
- Antonovsky A. (1995). Rozwikłanie tajemnicy zdrowia: jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować. Warszawa: Fundacja IPN.
- Folkman S., Moskowitz J.T. (2004). Coping: pitfalls and promise. Annual Review and Psychology, 55, 745–774.
- Frydenberg E., Lewis R. (1999). Things don’t get better just because you’re older: a case for facilitating reflection. British Journal of Educational Psychology, 69, 81–94.
- Frydenberg E., Lewis R. (2004). Prevention is better than cure: coping skills training for adolescents at school. Educational Psychology in Practice, 20, 117–134.
- Galton M., Gray J., Ruddock J. (1999), The impact of school transitions and transfers on pupils’ progress and attainment. Transitions and Transfers: A review. Research Raport nr 131. Homerton College: Cambridge.
- Greszta E. (2006). Depresja Wieku Dojrzewania. Zachowania rodziców jako czynnik ochronny lub czynnik ryzyka depresji u dorastających dzieci. Warszawa: Academica Wydawnictwo SWPS.
- Hergreaves L., Galton M. (2002). Transfer from the Primary School: 20 years on. London: Rutledge.
- Hoffman M.A., Levy-Shiff R., Ushpiz V. (1993). Gender differences in the relation between stressful life events and adjustment among school-aged children. Sex Roles, 29, 441–455.
- Kobus K., Reyes O. (2000). A descriptive study of urban Mexican American adolescents’ perceived stress and coping. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 22, 163–178.
- Lazarus R.S, Folkman S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: Springer. Lohman B., Jarvis P. (2000). Adolescent stressors, coping strategies, and psychological health studied in the family context. Journal of Youth and Adolescence, 29, 15–43.
- Malaspina D., Rimm-Kaufman S. (2008). Early predictors of school performance declines at school transition points. Research in Middle Level Education, 31. www.eric.ed.gov
- Owens A. (2008), Transition to school. Childcare and Children’s Health, 9, 1–4. www.ncac.gov.au
- Rennie E. (1998). Quantifying stress in children. Pastoral Care in Education, 16, 32–35.
- Self-Brown S., LeBlanc M., Kelley M.L. (2004). Effects of Violence Exposure and Daily Stressors on Psychological Outcomes in Urban Adolescents. Journal of Traumatic Stress, 17, 519–527.
- Shepherd J., Roker D. (2005). Transition to secondary school. Trust for the Study of Adolescence (TSA). National Pyramid Trust.
- Sikora R., Pisula E. (2002). Przyczyny stresu i strategie radzenia sobie ze stresem u młodzieży w wieku 14–16 lat. Polskie Forum Psychologiczne, 2, 110–122.
- Torsheim T., Wold B. (2001). School related stress, school support, and somatic complaints. Journal of Adolescent Research, 16, 293–303.
- Torsheim T., Aaore L.E., Wold B. (2001). Sense of coherence and school related stress as predictors of subjective health complaints in early adolescence: interactive, indirect or direct relationships? Social Science and Medicine, 53, 603–614.
- Turner-Cobb J.M.T/ (2004–2005). The social experience of transition to school: learning and health outcomes. www.data-archive.ac.uk/doc/5654/read5654
Referencje
Anttila T., Poikolainen K., Uutela A., Lönnqvist J. (2000). Structure and determinants of worrying among adolescent girls. Journal of Youth Studies, 3, 49–60.
Antonovsky A. (1995). Rozwikłanie tajemnicy zdrowia: jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować. Warszawa: Fundacja IPN.
Folkman S., Moskowitz J.T. (2004). Coping: pitfalls and promise. Annual Review and Psychology, 55, 745–774.
Frydenberg E., Lewis R. (1999). Things don’t get better just because you’re older: a case for facilitating reflection. British Journal of Educational Psychology, 69, 81–94.
Frydenberg E., Lewis R. (2004). Prevention is better than cure: coping skills training for adolescents at school. Educational Psychology in Practice, 20, 117–134.
Galton M., Gray J., Ruddock J. (1999), The impact of school transitions and transfers on pupils’ progress and attainment. Transitions and Transfers: A review. Research Raport nr 131. Homerton College: Cambridge.
Greszta E. (2006). Depresja Wieku Dojrzewania. Zachowania rodziców jako czynnik ochronny lub czynnik ryzyka depresji u dorastających dzieci. Warszawa: Academica Wydawnictwo SWPS.
Hergreaves L., Galton M. (2002). Transfer from the Primary School: 20 years on. London: Rutledge.
Hoffman M.A., Levy-Shiff R., Ushpiz V. (1993). Gender differences in the relation between stressful life events and adjustment among school-aged children. Sex Roles, 29, 441–455.
Kobus K., Reyes O. (2000). A descriptive study of urban Mexican American adolescents’ perceived stress and coping. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 22, 163–178.
Lazarus R.S, Folkman S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: Springer. Lohman B., Jarvis P. (2000). Adolescent stressors, coping strategies, and psychological health studied in the family context. Journal of Youth and Adolescence, 29, 15–43.
Malaspina D., Rimm-Kaufman S. (2008). Early predictors of school performance declines at school transition points. Research in Middle Level Education, 31. www.eric.ed.gov
Owens A. (2008), Transition to school. Childcare and Children’s Health, 9, 1–4. www.ncac.gov.au
Rennie E. (1998). Quantifying stress in children. Pastoral Care in Education, 16, 32–35.
Self-Brown S., LeBlanc M., Kelley M.L. (2004). Effects of Violence Exposure and Daily Stressors on Psychological Outcomes in Urban Adolescents. Journal of Traumatic Stress, 17, 519–527.
Shepherd J., Roker D. (2005). Transition to secondary school. Trust for the Study of Adolescence (TSA). National Pyramid Trust.
Sikora R., Pisula E. (2002). Przyczyny stresu i strategie radzenia sobie ze stresem u młodzieży w wieku 14–16 lat. Polskie Forum Psychologiczne, 2, 110–122.
Torsheim T., Wold B. (2001). School related stress, school support, and somatic complaints. Journal of Adolescent Research, 16, 293–303.
Torsheim T., Aaore L.E., Wold B. (2001). Sense of coherence and school related stress as predictors of subjective health complaints in early adolescence: interactive, indirect or direct relationships? Social Science and Medicine, 53, 603–614.
Turner-Cobb J.M.T/ (2004–2005). The social experience of transition to school: learning and health outcomes. www.data-archive.ac.uk/doc/5654/read5654