Treść głównego artykułu
Abstrakt
Zaburzenie ze spektrum autyzmu (ASD) jest szeroko badanym, złożonym zaburzeniem rozwojowym wpływającym na komunikację i zachowanie. Systematyczny przegląd literatury ma na celu zapewnienie wglądu w najnowsze trendy wczesnej interwencji u dzieci z autyzmem w latach 2011-2021 oraz zidentyfikowanie głównych tematów omawianych w literaturze. Do analizy przy użyciu metody przesiewowej PRISMA zostało wybranych dziesięć badań. Wyniki wykazały, że prace te koncentrowały się głównie na opartej na dowodach wczesnej interwencji w zakresie komunikacji społecznej, kontroli zachowania oraz roli rodziców i szkół w procesie terapeutycznym. Obecny przegląd oferuje znaczący dostęp do aktualnego stanu wiedzy z zakresu wczesnej interwencji w przypadkach autyzmu i określa potencjalne obszary przyszłych badań.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Prawa autorskie (c) 2023 Forum Oświatowe

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Barger, B., Rice, C., Wolf, R., & Roach, A. (2018). Better together: Developmental screening and monitoring best identify children who need early intervention. Disability and Health Journal, 11(3), 420–426. https://doi.or/10.1016/j.dhjo.2018.01.002
- Bejarano-Martín, Á., Canal-Bedia, R., Magán-Maganto, M., Fernández-Álvarez, C., Cilleros-Martín, M. V., Sánchez-Gómez, M. C., García-Primo, P., Rose-Sweeney, M., Boilson, A., Linertová, R., Roeyers, H., Van der Paelt, S., Schendel, D., Warberg, C., Cramer, S., Narzisi, A., Muratori, F., Scattoni, M. L., Moilanen, I., … Posada de la Paz, M. (2020). Early Detection, Diagnosis and Intervention Services for Young Children with Autism Spectrum Disorder in the European Union (ASDEU): Family and Professional Perspectives. Journal of Autism and Developmental Disorders, 50(9), 3380–3394. https://doi.org/10.1007/s10803-019-04253-0
- Dykstra Steinbrenner, J. R., Watson, L. R., Boyd, B. A., Wilson, K. P., Crais, E. R., Baranek, G. T., Flippin, M., & Flagler, S. (2015). Developing Feasible and Effective School-Based Interventions for Children With ASD: A Case Study of the Iterative Development Process. Journal of Early Intervention, 37(1), 23–43. https://doi.org/10.1177/1053815115588827
- Fava, L., & Strauss, K. (2014). Response to Early Intensive Behavioral Intervention for autism-An umbrella approach to issues critical to therapy individualization. International Journal of Developmental Neuroscience, 39(C), 49–58. https://doi.org/10.1016/j.ijdevneu.2014.05.004
- Ghanadzade, M., Waltz, M., & Ragi, T. (2018). The intervention priorities of parents of children with autism spectrum disorders in Iran. Research in Autism Spectrum Disorders, 55(March), 14–24. https://doi.org/10.101/j.rasd.2018.08.002
- Gulsrud, A., Carr, T., Williams, J., Panganiban, J., Jones, F., Kimbrough, J., Shih, W., & Kasari, C. (2019a). Developmental screening and early intervention in a childcare setting for young children at risk for autism and other developmental delays: A feasibility trial. Autism Research, 12(9), 1423–1433. https://doi.org/10.1002/aur.2160
- Guyatt GH, Oxman AD, Vist GE, et al. GRADE: an emerging consensus on rating quality of evidence and strength of recommendations. BMJ. 2008 Apr26;336(7650):924-6
- Koegel, R. L., Bradshaw, J. L., Ashbaugh, K., & Koegel, L. K. (2014). Improving question-asking initiations in young children with autism using pivotal response therapy. Journal of Autism and Developmental Disorders, 44(4), 816–827. https://doi.org/10.1007/s10803-013-1932-6
- Leaf, J. B., Sato, S. K., Javed, A., Arthur, S. M., Creem, A. N., Cihon, J. H., Ferguson, J. L., & Oppenheim-Leaf, M. L. (2021). The evidence-based practices for children, youth, and young adults with autism report: Concerns and critiques. Behavioral Interventions, 36(2), 457–472. https://doi.org/10.1002/bin.1771
- Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., & Altman, D. G. (2010). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA statement. International Journal of Surgery, 8(5), 336-341. https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2010.02.007
- No Child Left Behind Act of 2001, PL 107-110, 20 USC § 6319 (2002) Ouzzani, M., Hammady, H., Fedorowicz, Z. et al. (2016) Rayyan—a web and mobile app for systematic reviews. Syst Rev 5, 210. https://doi.org/10.118/s13643-016-0384-4
- Paynter, J., Luskin, S., Deb, S., Kathryn, K., Grace, F., Christine, F., Miller, S., Sutherland, R., Trembath, D., Tucker, M., & Ecker, U. (2020). Brief Report : Perceived Evidence and Use of Autism Intervention Strategies in Early Intervention Providers. Journal of Autism and Developmental Disorders, 50(3), 1088–1094. https://doi.org/10.1007/s10803-019-04332-2
- Ramey, C. T., & Ramey, S. L. (1998). Early Intervention and Early Experience. American Psychologist, 53(2), 109–120. https://doi.org/10.1037/0003-066X.53.2.109
- Reichow, B., & Barton, E. E. (2014). Evidence-based psychosocial interventions for individuals with autism spectrum disorders. In Handbook ofAutism and Pervasive Developmental Disorders (4th ed., pp. 969–992).
- Rivard, M., Mello, C., Mestari, Z., Terroux, A., Morin, D., & Forget, J. (2021). Using Prevent Teach Reinforce for Young Children to Manage Challenging Behaviors in Public Specialized Early Intervention Services for Autism. 3970–3988.
- Severini, K. E., Ledford, J. R., Barton, E. E., & Osborne, K. C. (2019). Implementing Stay-Play-Talk With Children Who Use AAC. Topics in Early Childhood Special Education, 38(4), 220–233. https://doi.org/10.1177/0271121418776091
- Shire, S. Y., Chang, Y. C., Shih, W., Bracaglia, S., Kodjoe, M., & Kasari, C. (2017). Hybrid implementation model of community-partnered early intervention for toddlers with autism: a randomized trial. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 58(5), 612–622. https://doi.org/10.1111/jcpp.12672
- Stephens, M., Allen, P., Fordyce, K., Minchin, A., & Cheek, C. (2016). Early intervention for children with autism: An Australian rural hub and spokes model. Research and Practice in Intellectual and Developmental Disabilities, 3(1), 71–84. https://doi.org/10.1080/23297018.2016.1152501
- Strauss, K., Esposito, M., Polidori, G., Vicari, S., Valeri, G., & Fava, L. (2014). Facilitating play, peer engagement and social functioning in a peer group of young autistic children: Comparing highly structured and more flexible behavioral approaches. Research in Autism Spectrum Disorders, 8(4), 413–423. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2014.01.002
- Strauss, K., Mancini, F., & Fava, L. (2013). Parent inclusion in early intensive behavior interventions for young children with ASD: A synthesis of meta-analyses from 2009 to 2011. Research in Developmental Disabilities, 34(9), 2967–2985. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2013.06.007
- Susan Leekam, J. L. (2014). Imitating the Child with Autism: A Strategy for Early Intervention? Autism-Open Access, 04(01), 1–4. https://doi.org/10.4172/2165-7890.1000124.
- Tran, C. Van, Weiss, B., Khuc, T. N., Tran, T. T. Le, Nguyen, T. T. N., Nguyen, H. T. K., & Dao, T. T. T. (2015). Early identification and intervention services for children with autism in Vietnam. Health Psychology Report, 3(3), 191–200. https://doi.org/10.5114/hpr.2015.53125
- Vivanti, G. (2022). What does it mean for an autism intervention to be evidence-based? Autism Research, 15(10), 1787–1793. https://doi.org/10.1002/aur.2792
- Williams, M. E., Harley, E. K., Quebles, I., & Kanne, M. (2021). Policy and Practice Barriers to Early Identification of Autism Spectrum Disorder in the California Early Intervention System. Journal of Autism and Developmental Disorders, 51(10), 3423–3431. https://doi.org/10.1007/s10803-020-04807-7
- Zervogianni, V., Fletcher-Watson, S., Herrera, G., Goodwin, M., Pérez-Fuster, P., Brosnan, M., & Grynszpan, O. (2020). A framework of evidence-based practice for digital support, co-developed with and for the autism community. Autism, 24(6), 1411–1422. https://doi.org/10.1177/1362361319898331
Referencje
Barger, B., Rice, C., Wolf, R., & Roach, A. (2018). Better together: Developmental screening and monitoring best identify children who need early intervention. Disability and Health Journal, 11(3), 420–426. https://doi.or/10.1016/j.dhjo.2018.01.002
Bejarano-Martín, Á., Canal-Bedia, R., Magán-Maganto, M., Fernández-Álvarez, C., Cilleros-Martín, M. V., Sánchez-Gómez, M. C., García-Primo, P., Rose-Sweeney, M., Boilson, A., Linertová, R., Roeyers, H., Van der Paelt, S., Schendel, D., Warberg, C., Cramer, S., Narzisi, A., Muratori, F., Scattoni, M. L., Moilanen, I., … Posada de la Paz, M. (2020). Early Detection, Diagnosis and Intervention Services for Young Children with Autism Spectrum Disorder in the European Union (ASDEU): Family and Professional Perspectives. Journal of Autism and Developmental Disorders, 50(9), 3380–3394. https://doi.org/10.1007/s10803-019-04253-0
Dykstra Steinbrenner, J. R., Watson, L. R., Boyd, B. A., Wilson, K. P., Crais, E. R., Baranek, G. T., Flippin, M., & Flagler, S. (2015). Developing Feasible and Effective School-Based Interventions for Children With ASD: A Case Study of the Iterative Development Process. Journal of Early Intervention, 37(1), 23–43. https://doi.org/10.1177/1053815115588827
Fava, L., & Strauss, K. (2014). Response to Early Intensive Behavioral Intervention for autism-An umbrella approach to issues critical to therapy individualization. International Journal of Developmental Neuroscience, 39(C), 49–58. https://doi.org/10.1016/j.ijdevneu.2014.05.004
Ghanadzade, M., Waltz, M., & Ragi, T. (2018). The intervention priorities of parents of children with autism spectrum disorders in Iran. Research in Autism Spectrum Disorders, 55(March), 14–24. https://doi.org/10.101/j.rasd.2018.08.002
Gulsrud, A., Carr, T., Williams, J., Panganiban, J., Jones, F., Kimbrough, J., Shih, W., & Kasari, C. (2019a). Developmental screening and early intervention in a childcare setting for young children at risk for autism and other developmental delays: A feasibility trial. Autism Research, 12(9), 1423–1433. https://doi.org/10.1002/aur.2160
Guyatt GH, Oxman AD, Vist GE, et al. GRADE: an emerging consensus on rating quality of evidence and strength of recommendations. BMJ. 2008 Apr26;336(7650):924-6
Koegel, R. L., Bradshaw, J. L., Ashbaugh, K., & Koegel, L. K. (2014). Improving question-asking initiations in young children with autism using pivotal response therapy. Journal of Autism and Developmental Disorders, 44(4), 816–827. https://doi.org/10.1007/s10803-013-1932-6
Leaf, J. B., Sato, S. K., Javed, A., Arthur, S. M., Creem, A. N., Cihon, J. H., Ferguson, J. L., & Oppenheim-Leaf, M. L. (2021). The evidence-based practices for children, youth, and young adults with autism report: Concerns and critiques. Behavioral Interventions, 36(2), 457–472. https://doi.org/10.1002/bin.1771
Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., & Altman, D. G. (2010). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA statement. International Journal of Surgery, 8(5), 336-341. https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2010.02.007
No Child Left Behind Act of 2001, PL 107-110, 20 USC § 6319 (2002) Ouzzani, M., Hammady, H., Fedorowicz, Z. et al. (2016) Rayyan—a web and mobile app for systematic reviews. Syst Rev 5, 210. https://doi.org/10.118/s13643-016-0384-4
Paynter, J., Luskin, S., Deb, S., Kathryn, K., Grace, F., Christine, F., Miller, S., Sutherland, R., Trembath, D., Tucker, M., & Ecker, U. (2020). Brief Report : Perceived Evidence and Use of Autism Intervention Strategies in Early Intervention Providers. Journal of Autism and Developmental Disorders, 50(3), 1088–1094. https://doi.org/10.1007/s10803-019-04332-2
Ramey, C. T., & Ramey, S. L. (1998). Early Intervention and Early Experience. American Psychologist, 53(2), 109–120. https://doi.org/10.1037/0003-066X.53.2.109
Reichow, B., & Barton, E. E. (2014). Evidence-based psychosocial interventions for individuals with autism spectrum disorders. In Handbook ofAutism and Pervasive Developmental Disorders (4th ed., pp. 969–992).
Rivard, M., Mello, C., Mestari, Z., Terroux, A., Morin, D., & Forget, J. (2021). Using Prevent Teach Reinforce for Young Children to Manage Challenging Behaviors in Public Specialized Early Intervention Services for Autism. 3970–3988.
Severini, K. E., Ledford, J. R., Barton, E. E., & Osborne, K. C. (2019). Implementing Stay-Play-Talk With Children Who Use AAC. Topics in Early Childhood Special Education, 38(4), 220–233. https://doi.org/10.1177/0271121418776091
Shire, S. Y., Chang, Y. C., Shih, W., Bracaglia, S., Kodjoe, M., & Kasari, C. (2017). Hybrid implementation model of community-partnered early intervention for toddlers with autism: a randomized trial. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 58(5), 612–622. https://doi.org/10.1111/jcpp.12672
Stephens, M., Allen, P., Fordyce, K., Minchin, A., & Cheek, C. (2016). Early intervention for children with autism: An Australian rural hub and spokes model. Research and Practice in Intellectual and Developmental Disabilities, 3(1), 71–84. https://doi.org/10.1080/23297018.2016.1152501
Strauss, K., Esposito, M., Polidori, G., Vicari, S., Valeri, G., & Fava, L. (2014). Facilitating play, peer engagement and social functioning in a peer group of young autistic children: Comparing highly structured and more flexible behavioral approaches. Research in Autism Spectrum Disorders, 8(4), 413–423. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2014.01.002
Strauss, K., Mancini, F., & Fava, L. (2013). Parent inclusion in early intensive behavior interventions for young children with ASD: A synthesis of meta-analyses from 2009 to 2011. Research in Developmental Disabilities, 34(9), 2967–2985. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2013.06.007
Susan Leekam, J. L. (2014). Imitating the Child with Autism: A Strategy for Early Intervention? Autism-Open Access, 04(01), 1–4. https://doi.org/10.4172/2165-7890.1000124.
Tran, C. Van, Weiss, B., Khuc, T. N., Tran, T. T. Le, Nguyen, T. T. N., Nguyen, H. T. K., & Dao, T. T. T. (2015). Early identification and intervention services for children with autism in Vietnam. Health Psychology Report, 3(3), 191–200. https://doi.org/10.5114/hpr.2015.53125
Vivanti, G. (2022). What does it mean for an autism intervention to be evidence-based? Autism Research, 15(10), 1787–1793. https://doi.org/10.1002/aur.2792
Williams, M. E., Harley, E. K., Quebles, I., & Kanne, M. (2021). Policy and Practice Barriers to Early Identification of Autism Spectrum Disorder in the California Early Intervention System. Journal of Autism and Developmental Disorders, 51(10), 3423–3431. https://doi.org/10.1007/s10803-020-04807-7
Zervogianni, V., Fletcher-Watson, S., Herrera, G., Goodwin, M., Pérez-Fuster, P., Brosnan, M., & Grynszpan, O. (2020). A framework of evidence-based practice for digital support, co-developed with and for the autism community. Autism, 24(6), 1411–1422. https://doi.org/10.1177/1362361319898331