Treść głównego artykułu
Abstrakt
W artykule przedstawiono propozycję narzędzia badawczego do pomiaru jednego z trzech poziomów kultury organizacyjnej – kwestionariusz do pomiaru artefaktów MCA (measuring cutural artifacts), z uwzględnieniem trzech kategorii ich występowania: artefakty fizyczne, artefakty językowe oraz artefakty behawioralne. Narzędzie ma postać pięciostopniowej skali ocen. Określenie kultura organizacyjna jest rozpatrywane w odniesieniu do jednej z subkultur w kulturze organizacyjnej szkoły, na poziomie zespołu – subkultury zespołów nauczycielskich. W artykule przedstawiono także wyniki badań dotyczące natężenia poszczególnych kategorii artefaktów w kulturze organizacyjnej zespołów nauczycielskich. Wskazano na konieczność ciągłego badania kultury organizacyjnej jako jednego z warunków sprawnego funkcjonowania organizacji, a także na lukę w repertuarze dostępnych narzędzi badawczych służących temu celowi.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Prawa autorskie (c) 2023 Forum Oświatowe

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Brzeziński, J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe
- PWN.
- Cameron, K. S., Quinn, R. E. (2003). Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Oficyna
- Ekonomiczna. Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych.
- Gagliardi, P. (1990). Symbols and Artifact: Views of the Corporate Landscape. Walter
- de Gruyter.
- Hatch, M. J. (2002). Teoria organizacji. Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Kostera, M., Kownacki S., Szumski, A. (2000). Zachowania organizacyjne: motywacja,
- przywództwo, kultura organizacyjna. W: A. K. Koźmiński, W. Piotrowski
- (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Koźmiński, A. K., Piotrowski, W. (2000). Zarządzanie: teoria i praktyka. Wydawnictwo
- Naukowe PWN.
- Przyborowska, B. (2007). Kultura organizacyjna oświaty w zmiennym otoczeniu. Wydawnictwo
- Uczelniane Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii TWP.
- Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwo Akademickie
- i Profesjonalne. Grupa Kapitałowa WSiP.
- Schein, E. H. (1985). Organizational Culture and Leadership. Jossey – Bass.
- Tuohy, D. (2002). Dusza szkoły. O tym, co sprzyja zmianie i rozwojowi. Wydawnictwo
- Naukowe PWN.
- Zbiegień-Maciąg, L. (1999). Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm.
- Wydawnictwo Naukowe PWN.
Referencje
Brzeziński, J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe
PWN.
Cameron, K. S., Quinn, R. E. (2003). Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Oficyna
Ekonomiczna. Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych.
Gagliardi, P. (1990). Symbols and Artifact: Views of the Corporate Landscape. Walter
de Gruyter.
Hatch, M. J. (2002). Teoria organizacji. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kostera, M., Kownacki S., Szumski, A. (2000). Zachowania organizacyjne: motywacja,
przywództwo, kultura organizacyjna. W: A. K. Koźmiński, W. Piotrowski
(red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Koźmiński, A. K., Piotrowski, W. (2000). Zarządzanie: teoria i praktyka. Wydawnictwo
Naukowe PWN.
Przyborowska, B. (2007). Kultura organizacyjna oświaty w zmiennym otoczeniu. Wydawnictwo
Uczelniane Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii TWP.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwo Akademickie
i Profesjonalne. Grupa Kapitałowa WSiP.
Schein, E. H. (1985). Organizational Culture and Leadership. Jossey – Bass.
Tuohy, D. (2002). Dusza szkoły. O tym, co sprzyja zmianie i rozwojowi. Wydawnictwo
Naukowe PWN.
Zbiegień-Maciąg, L. (1999). Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm.
Wydawnictwo Naukowe PWN.