Treść głównego artykułu
Abstrakt
i Informatyki UAM w Poznaniu podjęło próbę rozwiązania 8 różnych zadań dwoma sposobami z wykorzystaniem narzędzi IT oraz bez nich. W pracy podjęto próbę odpowiedzi na pytania: Czy studenci – przyszli nauczyciele matematyki, potrafią wykorzystać narzędzia IT do rozwiązania zadań trudnych, czy potrafią z ich pomocą odkryć pomysł na rozwiązanie zadania?, czy postępują w taki sam sposób rozwiązujac zadania z użyciem IT oraz metodą klasyczną? Czy są gotowi do orgnizowania proceu uczenia się i nauczania nastawionego na odkrywanie matematyki na drodze rozwiązywania zadań nietypowych?
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Czajkowska, M., Orzechowska, M. (2013). Nauczyciele matematyki. Raport o stanie edukacji 2013. Liczą się nauczyciele,.Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
- Dałe,k K., Dąbrowska, M., Zamek-Gliszczyński, T., Mostowski, K., Zawadowski W. (1993). Przekonania i przeświadczenia w sprawie kalkulatorów, NiM 8. Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki.
- Dunham, P. (2000), Hand-held Calculators in Mathematics Education: A Research Perspective, Hand-Held Technology in Mathematics and Science Education:
- A Collection of Papers, The Ohio state University
- Fielker, D. (1993). Wariactwo pisemnego dzielenia, Nauczyciele i Matematyka 8. Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki.
- Filip, J., Rams, T. (2000). Dziecko w świecie matematyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Griffith, L. (2000), Impact of Technology on Pedagogy, Hand-Held Technology in Mathematics and Science Education: A Collection of Papers, The Ohio State University
- Juskowiak, E. (2004). Analiza pracy uczniów z kalkulatorem graficznym podczas rozwiązywania zadań (fragment badań). Seria V, Dydaktyka Matematyki, 26. Kraków: Polskie Towazystwo Matematyczne.
- Juskowiak, E. (2008). O zagrożeniach wynikających z pracy z kalkulatorem graficznym, Prace monograficzne z dydaktyki matematyki, Współczesne Problemy Nauczania Matematyki tom 1. Bielsko-Biała: Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki.
- Juskowiak, E. (2010). Graphic calculator as a tool for provoking students creative mathematical activity, Motivation via Natural Differentiation in Mathematics, red. Bożena Maj, Ewa Swoboda Konstantinos Tatsis. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
- Kąkol, H. (1987). Rozumowanie matematyczne a komputer, Matematyka 3. Wrocław.
- Kąkol, H. (1996). Kalkulator graficzny pomaga rozwiązać, Matematyka 3. Wrocław.
- Kąkol, H. (2002). Zintegrowane nauczanie matematyki z elementami informatyki
- w gimnazjum, Studia Matematyczne Akademii Świętokrzyskiej, tom 9. Kielce.
- Krygowska, Z. (1977). Zarys dydaktyki matematyki, tom 3. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
- Kutzler, B. (2000). The algebraic calculator as a pedagogical tool for teaching mathematics, Hand-Held Technology in Mathematics and Science Education:
- A Collection of Papers, The Ohio State University.
- Łobocki, M. (2004). Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
- Legutko, M. (1990). Nauczyciel, reforma nauczania matematyki i mikrokomputer, Matematyka Społeczeństwo Nauczanie, Zeszyt 1. Siedlce.
- Majewska-Opiełka, I. (2012). Co to jest podświadomość? Pobrano 2 października 2017. http://www.majewska-opielka.pl/co-to-jest-podswiadomosc/
- Nowak, W. (1982). Wybrane zagadnienia metodologii badań dydaktyki matematyki, Dydaktyka Matematyki, tom 1, Karków: Polskie Towarzystwo Matematyczne.
- Papert, S. (1996). Burze mózgów. Dzieci i komputery, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
- Pisarski, M. (1995). Czy kalkulator może być zagrożeniem?, Matematyka 2. Wrocław.
- Pisarski, M., Pisarski, P. (2000). Środowisko TI-83, Edukacja z TI, Magazyn matematyków
- i przyrodników 1, TI.
- Polya, G. (1964). Jak to rozwiązać? Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
- Schoenfeld, A. H. (1980). Jak nauczać twórczego rozwiązywania zadań. Zadanie, metoda, rozwiązanie (red. Góralski A.). Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
- Semadeni, Z., Gruszczyk-Kolczyńska, E., Treliński G., Bugajska-Jaszczołt, B., Czajkowska M. (2015). Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka z. o. o.
- Waerden, B. L. (1966). Pomysł i rozumowanie w matematyce.
- Wiadomości Matematyczne IX. Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Warszawa: Polskie Towarzystwo Matematyczne.
- Waits, B. (1997). Rola kalkulatorów w nauczaniu matematyki, TI.
Referencje
Czajkowska, M., Orzechowska, M. (2013). Nauczyciele matematyki. Raport o stanie edukacji 2013. Liczą się nauczyciele,.Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Dałe,k K., Dąbrowska, M., Zamek-Gliszczyński, T., Mostowski, K., Zawadowski W. (1993). Przekonania i przeświadczenia w sprawie kalkulatorów, NiM 8. Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki.
Dunham, P. (2000), Hand-held Calculators in Mathematics Education: A Research Perspective, Hand-Held Technology in Mathematics and Science Education:
A Collection of Papers, The Ohio state University
Fielker, D. (1993). Wariactwo pisemnego dzielenia, Nauczyciele i Matematyka 8. Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki.
Filip, J., Rams, T. (2000). Dziecko w świecie matematyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Griffith, L. (2000), Impact of Technology on Pedagogy, Hand-Held Technology in Mathematics and Science Education: A Collection of Papers, The Ohio State University
Juskowiak, E. (2004). Analiza pracy uczniów z kalkulatorem graficznym podczas rozwiązywania zadań (fragment badań). Seria V, Dydaktyka Matematyki, 26. Kraków: Polskie Towazystwo Matematyczne.
Juskowiak, E. (2008). O zagrożeniach wynikających z pracy z kalkulatorem graficznym, Prace monograficzne z dydaktyki matematyki, Współczesne Problemy Nauczania Matematyki tom 1. Bielsko-Biała: Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki.
Juskowiak, E. (2010). Graphic calculator as a tool for provoking students creative mathematical activity, Motivation via Natural Differentiation in Mathematics, red. Bożena Maj, Ewa Swoboda Konstantinos Tatsis. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Kąkol, H. (1987). Rozumowanie matematyczne a komputer, Matematyka 3. Wrocław.
Kąkol, H. (1996). Kalkulator graficzny pomaga rozwiązać, Matematyka 3. Wrocław.
Kąkol, H. (2002). Zintegrowane nauczanie matematyki z elementami informatyki
w gimnazjum, Studia Matematyczne Akademii Świętokrzyskiej, tom 9. Kielce.
Krygowska, Z. (1977). Zarys dydaktyki matematyki, tom 3. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kutzler, B. (2000). The algebraic calculator as a pedagogical tool for teaching mathematics, Hand-Held Technology in Mathematics and Science Education:
A Collection of Papers, The Ohio State University.
Łobocki, M. (2004). Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Legutko, M. (1990). Nauczyciel, reforma nauczania matematyki i mikrokomputer, Matematyka Społeczeństwo Nauczanie, Zeszyt 1. Siedlce.
Majewska-Opiełka, I. (2012). Co to jest podświadomość? Pobrano 2 października 2017. http://www.majewska-opielka.pl/co-to-jest-podswiadomosc/
Nowak, W. (1982). Wybrane zagadnienia metodologii badań dydaktyki matematyki, Dydaktyka Matematyki, tom 1, Karków: Polskie Towarzystwo Matematyczne.
Papert, S. (1996). Burze mózgów. Dzieci i komputery, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Pisarski, M. (1995). Czy kalkulator może być zagrożeniem?, Matematyka 2. Wrocław.
Pisarski, M., Pisarski, P. (2000). Środowisko TI-83, Edukacja z TI, Magazyn matematyków
i przyrodników 1, TI.
Polya, G. (1964). Jak to rozwiązać? Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Schoenfeld, A. H. (1980). Jak nauczać twórczego rozwiązywania zadań. Zadanie, metoda, rozwiązanie (red. Góralski A.). Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
Semadeni, Z., Gruszczyk-Kolczyńska, E., Treliński G., Bugajska-Jaszczołt, B., Czajkowska M. (2015). Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka z. o. o.
Waerden, B. L. (1966). Pomysł i rozumowanie w matematyce.
Wiadomości Matematyczne IX. Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Warszawa: Polskie Towarzystwo Matematyczne.
Waits, B. (1997). Rola kalkulatorów w nauczaniu matematyki, TI.