Treść głównego artykułu
Abstrakt
Przeszłość ma dzisiaj wyjątkową wartość. W tekście koncentruję się na obszarze, w którym współzależności społeczno-kulturowe i polityczne, wiążąc się z procesami kształtowania jednostkowych i kolektywnych tożsamości, wpisują się w dyskurs „doniosłości znaczenia pamięci”, „wagi przeszłości”, „bezcenności dziedzictwa przodków”, itd. Analizowany w tym zakresie przykład stanowi polityka historyczna Prawa i Sprawiedliwości). W ramach tego dyskursu obszar owych współzależności zostaje politycznie zagospodarowywany, jako - mniej lub bardziej ideologiczne - narzędzie osiągania partykularnych celów, modus operandi strategii zorientowanych na totalitarne przywództwo, itd. Skoncentrowana na tym pedagogiczna refleksja – tkwiąc w, a nie operując obok wspomnianego dyskursu – może okazać swoją w nim produktywność. Tego typu myśl pedagogiczna, zainteresowana sferą podmiotowości, a odnosząca się zarówno do tego, co społeczne, jak tego, co historyczne, byłaby zarazem – bliską Foucaultowi - praktyką teoretyczną, polegającą na sytuowaniu procesu konstruowania teorii i wynajdywania pojęć w przestrzeni społeczno-historycznej (Lemke 2009: 48). Przedstawiany tekst postrzegam jako wyraz takiej praktyki.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Andrzej Duda w swoim pierwszym orędziu: aktywna polityka historyczna jest potrzebna (6.08.2015). Pobrane 20.12.2017 z: https://histmag.org/Andrzej-Duda-w-swoim-pierwszym-oredziu-aktywna-polityka-historyczna-jest-potrzebna-11612
- Augé M.(2009): Formy zapomnienia, tłum. Anna Turczyn, Kraków: UNIVERSITAS
- Augé M. (2010): Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, tłum. R.Chymkowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
- Bauman Z.(2017): Retrotopia, Cambridge-Malden: Polity Press
- Burszta W.J. (2017): Ostatnia metafora Baumana, Polityka, nr 9(3100), ss.80-82
- Co rodzice myślą o zmianach w systemie edukacji (17.10.2016). Pobrane 20.12.2017 z: https://www.vulcan.edu.pl/razem/blog/show/co-rodzice-mysla-o-zmianach-w-systemie-edukacji-46
- Derrida J. (1995): Sauf le Nom, tłum. J. Leavey, Jr., [W:] On the Name, Stanford: Stanford University Press
- Kaczyński zapowiada aktywną politykę historyczną (29.06.2013). Pobrane 20.12.2017 z http://dzieje.pl/aktualnosci/kaczynski-zapowiada-aktywna-polityke-historyczna
- Kącka K. (2015): Polityka historyczna: kreatorzy, narzędzia, mechanizmy działania – przykład Polski [W:] Narracje pamięci: między polityką a historią, pod redakcją Katarzyny Kąckiej, Joanny Piechowiak-Lamparskiej i Anny Ratke-Majewskiej, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, ss. 59–80
- Lemke T.(2009): Foucault, rządomyślność, krytyka, Recykling idei nr 9, ss. 40-48
- Mikułowski Pomorski J. (2009): Ogród niepamięci (wstęp do książki) [w:] Formy zapomnienia, tłum. Anna Turczyn, Kraków: UNIVERSITAS, ss. 5-12
- Mol H.(1976): Identity and the Sacred. A Sketch for a New Social-Scientific Theory of Religion. New York: Free Press
- Niedźwieńska A. (2012): Tożsamość jako filtr pamięci [w:] Łukaszewski W., Doliński D., Fila-Jankowska A., Maruszewski T., Niedźwieńska A., Oleś P., Szkudlarek T.: Tożsamość. Trudne pytanie kim jestem, Sopot: Smak Słowa, ss. 165-180
- Oświadczenie w sprawie reformy szkolnictwa (29.11.2016). Pobrane 20.12.2017 z: http://ako.poznan.pl/7400/
- Prezydent: państwo polskie powinno realizować "ofensywną" politykę historyczną (16.02.2016). Pobrane 20,12,2017 z: http://dzieje.pl/aktualnosci/prezydent-panstwo-polskie-powinno-realizowac-ofensywna-polityke-historyczna
- Prof. Roman Dolata: Ośmioklasowa podstawówka to krok wstecz (8.10.2017). Pobrano 20.12.2017 z: http://wyborcza.pl/magazyn/1,124059,20806639,prof-roman-dolata-osmioklasowa-podstawowka-to-krok-wstecz.html
- Rodzice przeciwko reformie edukacji (17.10.2016). Pobrano 20.12.2017 z: https://pl-pl.facebook.com/883885225080636/photos/a.884839754985183.1073741828.883885225080636/889823217820170/?type=3
- RokNowychZadań (31.01.2017): Premier Beata Szydło o aktywnej polityce ministerstwa kultury. Pobrano 20.12.2017 z: https://www.premier.gov.pl/wydarzenia/aktualnosci/roknowychzadan-premier-beata-szydlo-o-aktywnej-polityce-ministerstwa-kultury.html
- Sowa J. (2013): Cała prawda o „idei jagiellońskiej”, Focus Historia, nr 12, 2013 http://historia.focus.pl/polska/cala-prawda-o-quotidei-jagiellonskiejquot-1436
- Warto być Polakiem, Warszawa: Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, 2010
Referencje
Andrzej Duda w swoim pierwszym orędziu: aktywna polityka historyczna jest potrzebna (6.08.2015). Pobrane 20.12.2017 z: https://histmag.org/Andrzej-Duda-w-swoim-pierwszym-oredziu-aktywna-polityka-historyczna-jest-potrzebna-11612
Augé M.(2009): Formy zapomnienia, tłum. Anna Turczyn, Kraków: UNIVERSITAS
Augé M. (2010): Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, tłum. R.Chymkowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Bauman Z.(2017): Retrotopia, Cambridge-Malden: Polity Press
Burszta W.J. (2017): Ostatnia metafora Baumana, Polityka, nr 9(3100), ss.80-82
Co rodzice myślą o zmianach w systemie edukacji (17.10.2016). Pobrane 20.12.2017 z: https://www.vulcan.edu.pl/razem/blog/show/co-rodzice-mysla-o-zmianach-w-systemie-edukacji-46
Derrida J. (1995): Sauf le Nom, tłum. J. Leavey, Jr., [W:] On the Name, Stanford: Stanford University Press
Kaczyński zapowiada aktywną politykę historyczną (29.06.2013). Pobrane 20.12.2017 z http://dzieje.pl/aktualnosci/kaczynski-zapowiada-aktywna-polityke-historyczna
Kącka K. (2015): Polityka historyczna: kreatorzy, narzędzia, mechanizmy działania – przykład Polski [W:] Narracje pamięci: między polityką a historią, pod redakcją Katarzyny Kąckiej, Joanny Piechowiak-Lamparskiej i Anny Ratke-Majewskiej, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, ss. 59–80
Lemke T.(2009): Foucault, rządomyślność, krytyka, Recykling idei nr 9, ss. 40-48
Mikułowski Pomorski J. (2009): Ogród niepamięci (wstęp do książki) [w:] Formy zapomnienia, tłum. Anna Turczyn, Kraków: UNIVERSITAS, ss. 5-12
Mol H.(1976): Identity and the Sacred. A Sketch for a New Social-Scientific Theory of Religion. New York: Free Press
Niedźwieńska A. (2012): Tożsamość jako filtr pamięci [w:] Łukaszewski W., Doliński D., Fila-Jankowska A., Maruszewski T., Niedźwieńska A., Oleś P., Szkudlarek T.: Tożsamość. Trudne pytanie kim jestem, Sopot: Smak Słowa, ss. 165-180
Oświadczenie w sprawie reformy szkolnictwa (29.11.2016). Pobrane 20.12.2017 z: http://ako.poznan.pl/7400/
Prezydent: państwo polskie powinno realizować "ofensywną" politykę historyczną (16.02.2016). Pobrane 20,12,2017 z: http://dzieje.pl/aktualnosci/prezydent-panstwo-polskie-powinno-realizowac-ofensywna-polityke-historyczna
Prof. Roman Dolata: Ośmioklasowa podstawówka to krok wstecz (8.10.2017). Pobrano 20.12.2017 z: http://wyborcza.pl/magazyn/1,124059,20806639,prof-roman-dolata-osmioklasowa-podstawowka-to-krok-wstecz.html
Rodzice przeciwko reformie edukacji (17.10.2016). Pobrano 20.12.2017 z: https://pl-pl.facebook.com/883885225080636/photos/a.884839754985183.1073741828.883885225080636/889823217820170/?type=3
RokNowychZadań (31.01.2017): Premier Beata Szydło o aktywnej polityce ministerstwa kultury. Pobrano 20.12.2017 z: https://www.premier.gov.pl/wydarzenia/aktualnosci/roknowychzadan-premier-beata-szydlo-o-aktywnej-polityce-ministerstwa-kultury.html
Sowa J. (2013): Cała prawda o „idei jagiellońskiej”, Focus Historia, nr 12, 2013 http://historia.focus.pl/polska/cala-prawda-o-quotidei-jagiellonskiejquot-1436
Warto być Polakiem, Warszawa: Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, 2010