Treść głównego artykułu
Abstrakt
Związki intymne jako konstrukty społeczne, ulegają różnorodnym przemianom. Przyczynia się do tego demokratyzacja życia osobistego opisywana przez A. Giddensa. Jego zdaniem, oddzielenie seksualności od prokreacji jest główną przyczyną przemiany związków w kierunku tzw. czystych relacji, opartych na głębokiej intymności. Tego typu związki wciąż jednak pozostają niedoścignionym ideałem z powodu subtelnych relacji władzy kształtujących bliskie relacje, niezauważalnie zawłaszczających obszar intymności, rzeźbiących codzienne praktyki tak, aby poddanie się ich dyktatowi wydawało się jedynym słusznym, samodzielnie dokonanym wyborem. Artykuł jest próbą ukazania sposobów postrzegania przemian zachodzących w relacjach intymnych na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat przez współczesne kobiety. Zostaną one zaprezentowane na podstawie danych uzyskanych z wywiadów fokusowych oraz wywiadów indywidualnych przeprowadzonych w ramach projektu „Kobiety w związkach intymnych. Studium empiryczno-krytyczne” (NCN 2011/01/D/HS6/02470).
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2009). Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych. W N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Red.), Metody badań jakościowych (ss. 19–62). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Erikson, E. H. (2004). Erikson E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
- Fairclough, N. (1995). Critical discourse analysis: the critical study of language. New York: Longman Publishing. Pobrano z http://www.felsemiotica.org/site/wp-content/uploads/2014/10/Fairclough-Norman-Critical-Discourse-Analysis.-The-Critical-Study-of-Language.pdf
- Flick, U. (2006). An introduction to qualitative research. Sage. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage.
- Gawlik, K. (2012). Badania focusowe. W D. Jamielniak (Red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia (ss. 131–162). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Giddens, A. (2007). Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Jamieson, L. (1999). Intimacy Transformed? A Critical Look at the `Pure Relationship’. Sociology, 33(3), 477–494. http://doi.org/10.1177/S0038038599000310
- Jefferson, G. (2004). Glossary of transcript symbols with an introduction. W G. H. Lerner (Red.), Conversation analysis: Studies from the first generation (ss. 13–31). Amsterdam: John Benjamins Publishing.
- Ostrowicka, H. (2014). Kategoria dyskursu w języku i w badaniach edukacyjnych – w poszukiwaniu osobliwości pedagogicznie zorientowanej analizy dyskursu. Forum Oświatowe, 2(52), 47–68. Pobrano z http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/viewFile/228/182
- Rapley, T. (2010). Analiza konwersacji dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Łośgraf.
- Van Dijk, T. A. (2009). Critical discourse studies: a sociocognitive approach. W R. Wodak & M. Meyer (Red.), Methods for Critical Discourse Analysis (2nd wyd., ss. 63–85). London-Thousand Oaks-New Delhi: Sage.
- Wodak, R., & Krzyżanowski, M. (2011). Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Warszawa: Łośgraf.
- Wojciszke, B. (2010). Psychologia miłości. Gdańsk: GWP.
Referencje
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2009). Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych. W N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Red.), Metody badań jakościowych (ss. 19–62). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Erikson, E. H. (2004). Erikson E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Fairclough, N. (1995). Critical discourse analysis: the critical study of language. New York: Longman Publishing. Pobrano z http://www.felsemiotica.org/site/wp-content/uploads/2014/10/Fairclough-Norman-Critical-Discourse-Analysis.-The-Critical-Study-of-Language.pdf
Flick, U. (2006). An introduction to qualitative research. Sage. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage.
Gawlik, K. (2012). Badania focusowe. W D. Jamielniak (Red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia (ss. 131–162). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Giddens, A. (2007). Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jamieson, L. (1999). Intimacy Transformed? A Critical Look at the `Pure Relationship’. Sociology, 33(3), 477–494. http://doi.org/10.1177/S0038038599000310
Jefferson, G. (2004). Glossary of transcript symbols with an introduction. W G. H. Lerner (Red.), Conversation analysis: Studies from the first generation (ss. 13–31). Amsterdam: John Benjamins Publishing.
Ostrowicka, H. (2014). Kategoria dyskursu w języku i w badaniach edukacyjnych – w poszukiwaniu osobliwości pedagogicznie zorientowanej analizy dyskursu. Forum Oświatowe, 2(52), 47–68. Pobrano z http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/viewFile/228/182
Rapley, T. (2010). Analiza konwersacji dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Łośgraf.
Van Dijk, T. A. (2009). Critical discourse studies: a sociocognitive approach. W R. Wodak & M. Meyer (Red.), Methods for Critical Discourse Analysis (2nd wyd., ss. 63–85). London-Thousand Oaks-New Delhi: Sage.
Wodak, R., & Krzyżanowski, M. (2011). Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Warszawa: Łośgraf.
Wojciszke, B. (2010). Psychologia miłości. Gdańsk: GWP.