Treść głównego artykułu
Abstrakt
Dająca się obecnie zaobserwować wyraźna społeczna niechęć wobec dotychczasowych sposobów obchodzenia się z problemem wielokulturowości oraz różnicy kulturowej generuje sytuacje konfliktowe i reprodukuje pole tzw. "wojen kulturowych". Przyczyny tego stanu rzeczy leżą w dużym stopniu w fakcie upolitycznienia, a w konsekwencji także polaryzacji bieżących dyskursów kulturowych. Problem ten widoczny jest także w ramach dyskursów akademickich, w których poszczególne dyscypliny zajmujące się badaniem kultury prezentują swoje własne propozycje jego rozwiązania. Pośród nich wyróżnia się myśl antropologiczna rozumiana jako nauka zajmująca się kulturą tak w jej partykularnym, jak i całościowym wymiarze. Niniejszy tekst podejmuje się wskazania jak nowe procesy zmiany kulturowej i związana z nim nowa formuła wielokulturowości zostaje dziś w ramach antropologii konceptualizowana. W szczególności podkreślona zostaje tu rola antropologii edukacji jako subdyscypliny w tym kontekście najbardziej znaczącej.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- - Appadurai A., (2009) Strach przed mniejszościami. Esej o geografii gniewu, Warszawa
- - Barnard A. (2006), Antropologia. Zarys teorii i historii, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa
- - Bauman Z. (2012), Kultura jako praxis, Warszawa
- - Benn Michaels W. (2011), Kształt znaczącego. Od roku 1967 do końca historii, Korporacja Ha!Art, Kraków
- - Burszta W. (2013), Kotwice pewności. Wojny kulturowe z popnacjonalizmem w tle, Warszawa 2013
- - Eriksen T. H. (2015), The meaning of "We", [w:]. Kraus Peter A, Kivisto Peter (red.), The Challenge of Minority Integration, Warsaw/Berlin
- - Freire P. (2010), Pedagogy of the Oppressed, The Continuum International Publishing Group Inc., New York and London
- - Glazer N. (1997), We Are All Multiculturalists Now, Cambridge, London
- - Kneller G. F. (1966), Educational Anthropology: An Introduction, John Wiley and Sons, New York - London - Sydney
- - Koundoura M. (1998), Multiculturalism or multinationalism?, [w:] Bennett David (ed.), Multicultural States. Rethinking Difference and Identity, London and New York
- - Modood T. (2014), Multikultulturalizm, Poznań
- - Nikitorowicz J. (2010), Grupy etniczne w wielokulturowym świecie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot
- - Rabinow P. (1986), Representations are Social Facts: Modernity and Post-Modernity in Anthropology, [w:] Clifford J., Marcus G. E. (eds.), Writing Culture. The Poetics and Politics of Ethnography, Berkeley
- - Runnymede Trust (2002), The Future of Multi-Ethnic Britain. The Parekh Report, London
- - Scheffer P. (2010), Druga ojczyzna. Imigranci w społeczeństwie otwartym, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec
- - Spindler G., Spindler L. (1990), The American Cultural Dialogue and its Transmission, The Falmer Press, London-New York-Philadelphia
- - Wieviorka M. (2011), Dziewięć wykładów z socjologii, Kraków
- - Wolcott H. F. (2009), On Ethnographic Intent, [w:] Spindler George, Spindler Louise (red.), Interpretative Ethnography of Education at Home and Abroad, Psychology Press, New York, London
- - Woods P. (1986), Inside Schools: Ethnography in Educational Research, Routledge, New York 1986
- - Yates P. D. (2009), Figure and Section: Ethnography and Education in the Multicultural State, [w:] Spindler G., Spindler L. (eds.), Interpretative Ethnography of Education at Home and Abroad, Psychology Press, New York, London
- Źródła internetowe:
- http://www.theguardian.com/commentisfree/2010/oct/03/immigration-policy-roma-rightwing-europe
Referencje
- Appadurai A., (2009) Strach przed mniejszościami. Esej o geografii gniewu, Warszawa
- Barnard A. (2006), Antropologia. Zarys teorii i historii, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa
- Bauman Z. (2012), Kultura jako praxis, Warszawa
- Benn Michaels W. (2011), Kształt znaczącego. Od roku 1967 do końca historii, Korporacja Ha!Art, Kraków
- Burszta W. (2013), Kotwice pewności. Wojny kulturowe z popnacjonalizmem w tle, Warszawa 2013
- Eriksen T. H. (2015), The meaning of "We", [w:]. Kraus Peter A, Kivisto Peter (red.), The Challenge of Minority Integration, Warsaw/Berlin
- Freire P. (2010), Pedagogy of the Oppressed, The Continuum International Publishing Group Inc., New York and London
- Glazer N. (1997), We Are All Multiculturalists Now, Cambridge, London
- Kneller G. F. (1966), Educational Anthropology: An Introduction, John Wiley and Sons, New York - London - Sydney
- Koundoura M. (1998), Multiculturalism or multinationalism?, [w:] Bennett David (ed.), Multicultural States. Rethinking Difference and Identity, London and New York
- Modood T. (2014), Multikultulturalizm, Poznań
- Nikitorowicz J. (2010), Grupy etniczne w wielokulturowym świecie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot
- Rabinow P. (1986), Representations are Social Facts: Modernity and Post-Modernity in Anthropology, [w:] Clifford J., Marcus G. E. (eds.), Writing Culture. The Poetics and Politics of Ethnography, Berkeley
- Runnymede Trust (2002), The Future of Multi-Ethnic Britain. The Parekh Report, London
- Scheffer P. (2010), Druga ojczyzna. Imigranci w społeczeństwie otwartym, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec
- Spindler G., Spindler L. (1990), The American Cultural Dialogue and its Transmission, The Falmer Press, London-New York-Philadelphia
- Wieviorka M. (2011), Dziewięć wykładów z socjologii, Kraków
- Wolcott H. F. (2009), On Ethnographic Intent, [w:] Spindler George, Spindler Louise (red.), Interpretative Ethnography of Education at Home and Abroad, Psychology Press, New York, London
- Woods P. (1986), Inside Schools: Ethnography in Educational Research, Routledge, New York 1986
- Yates P. D. (2009), Figure and Section: Ethnography and Education in the Multicultural State, [w:] Spindler G., Spindler L. (eds.), Interpretative Ethnography of Education at Home and Abroad, Psychology Press, New York, London
Źródła internetowe:
http://www.theguardian.com/commentisfree/2010/oct/03/immigration-policy-roma-rightwing-europe